۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

طراحی ویلای "خانه مرزی" | توسط گروه معماری Simone Subissati

تحریریه معماری آرل
یک حجم طویل و در عین حال جمع و جور، که امکان مشاهده همزمان دو سمت خط الراس محیط اطراف را فراهم می کند، مفهومی که نمادی از کلمه مرز است؛ آستانه ای برای عبور تشکیل داده است، که بعنوان زمینه اصلی مطالعه این پروژه مطرح می شود. مفهومی که در طبقه همکف (روز) و طبقه اول (شب) به شکلی متفاوت توسعه یافته است. طبقه همکف یک بلوک برش خورده است که با آهن آغشته به لاستیک با پایه ضد زنگ پوشانده شده است. طبقه اول، گویی معلق است، شامل یک بخش بسته تر و صمیمی تر و با یک فضای ترکیبی، داخلی و خارجی، که توسط یک غشاء سوراخ دار احاطه شده است. در ادامه با آرل همراه باشید...

تبریک سال نو

نوروز 99
تحریریه معماری آرل
تقویم درست ورق خورده است جمعه صبح ساعت هفت و اندکی سال نو تحویل خواهد شد و رسما نوروز آغاز خواهد گردید، فقط تقویم نیست  که برگ هایش ورق خورده اند، طبیعت نیز آستین بالا زده است و به استقبال این روز نو آمده است جوانه ی برگ های خیزران در حال شکوفایی است و طراوت و شادابی هوا مملوس.

وقت آن است که این نو شدن را به همه بشریت تبریک بگویم، به دوستانم در این سرزمین و همه یاران در سراسر کره خاکی، بهاران خجسته باد

چگونگی بازتعریف باوهاوس از پرکتیس طراحی برای جامعه

تحریریه معماری آرل
یک قرن پس از تاسیس باوهاوس، مدرسه هنر و معماری آلمان همچنان یکی از فرازجویانه ترین و -پرمناقشه ترین- جنبش های دوره مدرنیست بشمار می آید.

در 11 آوریل 1933، لودویگ میس ون دروهه در محله اِستِگلیتز، جنوب غربی برلین سوار تراموا شد، وقتی از پل عبور می کرد، فهمید محل کارش توسط پلیس محاصره شده است. باوهاوس جایی که او بعنوان مدرس و مدیر خدمت می کرد، از سال 1932، ساختمان قدیمی کارخانه تلفن را تصرف کرده بود. مدرسه ابتدا به سال 1919 در وایمار افتتاح شد، به مثابه مکانی برای وحدت پیشه وری با هنر ها در جهت خدمت به معماری؛ با گذشت زمان این رویکرد تغییر کرد، و بیشتر به وحدت هنر با تکنیک های صنعتی تبدیل شد. هنگامی که میس به سال 1930 مدیریت مدرسه را بر عهده گرفت، باوهاوس تقریبا بطور کامل به مدرسه ای برای معماری تبدیل شده بود.

پروژه فکری چیست؟ ( بخش اول)

پروژه فکری چیست؟
تحریریه معماری آرل
آنچه در این بخش از یادداشت حاضر بدان می پردازیم ماهیت پروژه فکری و ارتباط آن با معماری است. در واقع پرسش اصلی این است که پروژه فکری چیست و اساساً چه ارتباطی با معمار دارد؟
در پاسخ به چیستی پروژه فکری از مثالی ساده بهره می گیریم: فرض کنید فردی که حرفه معماری را دنبال می کند در آتلیه طراحی خود حضور دارد. کارفرمایی به او مراجعه می کند تا سفارش طراحی فضایی در بستر معین و با عملکرد مشخص را به او بدهد. قبل از مراجعه کارفرما، معمار می تواند هیچ دغدغه ذهنی نداشته باشد و یا در مقابل پرسشی را دنبال کند که ذهن او بدان گرفتار شده و در صدد یافتن پاسخ است. بنابراین پروژه فکری برای هر معمار به مثابه پرسشی است که آن را در حرفه خود دنبال می کند و به طور مداوم در حال شرح و بسط این چالش و آزمودن آن در پروژه های طراحی خویش است. در واقع، هنگامی که کارفرما طراحی پروژه ای را به معمار می سپارد فرصتی فراهم  می شود تا او ضمن برآوردن خواسته های کارفرما پرسش خود را دنبال کند و یا به تعبیری با آن زندگی کند و آن را عمیقاً بررسی کند.

چگونه رنگ ها درک تناسبات فضای داخلی را تغییر می دهند؟

چگونه رنگ ها درک تناسبات فضای داخلی را تغییر می دهند؟
تحریریه معماری آرل
زندگی در دنیای امروزی باعث شده تا بشر بیشتر و بیشتر زمان خود را در محیط کار و در خانه بگذراند مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که اکنون 87٪ از زندگی خود را در فضاهای داخلی سپری میکنیم. محیط های دلپذیر تأثیر مثبتی بر روحیه و رفاه حال سرنشینان خود می گذارد ، همانطور که مکان های کم نور، دلگیر و ناراحت کننده می توانند زندگی را سخت تر و احساسات و حال جسمی را دچار مشکل سازند  به همین دلیل است که طراحی داخلی فضاها  بسیار مهم  و دارای اولویت است.
برای ارائه تجربه مکانی مطلوب ، عناصری وجود دارند که بدون تغییر یک سانتی متری از دیوار یا تغییر ابعاد واقعی ،  می توانند درک فضایی را تغییر دهند. این کار با رنگ آمیزی سطوح ، استفاده از متریال های مختلف یا استفاده از روکشهای مختلف انجام می شود. در ادامه با آرل  با نوع رنگ آمیزی فضاها و تغییرات و خطاهای بصری که در فضای داخلی ایجاد می کنند همراه باشید....

معرفی و دانلود کتاب Kitchen & Bath, Products and Materials

تحریریه معماری آرل

آشپزخانه و حمام از جمله فضاهایی است که طراحی آن ها معمولاً با طیف وسیعی از محصولات متنوع مواجه است و تنها با سلیقه و زیبایی شناسی قابل پیمایش نسیت. از این رو وجود راهنما در این زمینه از آن جهت سودبخش است که به ذهن طراح جهت می دهد و می تواند او را در دست یافتن به ایده های تازه یاری دهد. کتاب Kitchen & Bath, Products and Materials که در ادامه معرفی می شود؛ این امکان را فراهم می سازد تا طراحان بر اساس تعدادی از فاکتورهای عینی و جزئیات فنی بهترین انتخاب را برای کارفرما در فضای خود ارائه کنند. لذا با استفاده از این کتاب می توانید ایده های خود را به اجرا برسانید و رویاهای کارفرما را محقق سازید چرا که محتوای کتاب، محصولات آشپزخانه و حمام و کلیۀ جنبه های طراحی این فضاها را در یک واحد مسکونی توصیف می کند.

کافه‌گالری کاراکتر | استودیو طراحی اوژن

کافه‌گالری کاراکتر - استودیو طراحی اوژن
تحریریه معماری آرل
کافه‌گالری کاراکتر در مجاورت یکی از خیابان‌های اصلی مهرشهر کرج و در زمینی به مساحت 530 مترمربع واقع شده است. بنای قدیمی این پروژه، ساختمانی دو طبقه با زیرساخت‌های تاسیساتی ضعیف، پلانی پیچیده و تعداد زیادی بازشوهای قوسی‌شکل بود که به سبب کمبود بودجه و تسریع زمان اجرا، سعی شده  تا با به‌کارگیری ایده‌ای منعطف و ایجاد تعریفی جدید برای بازشوهای قوسی‌شکل بنا، کمترین میزان تخریب و تغییر را در بنا ایجاد شود در ادامه با آرل همراه باشید...

حیاط معمار| حیات معمار / استودیو حامد آرت

تحریریه معماری آرل
با  توجه به رشد بی رویه ساخت و ساز و از بین رفتن باغ ها و حیاط ها،طراحان این پروژه  باززنده سازی حیاط به صورت یکپارچه در این واحد را به عنوان ایده اصلی طراحی قراردادند! تا علاوه بر نگاه انتقادی به وضیعت ساخت و ساز با لحاظ کردن یک امر نو در فرایند طراحی داخلی در به وجود آوردن یک تجربه ی فضایی متفاوت قدم بردارند.به ویژه اینکه ساختمان پروژه با سطح اشغال صد در صد و بدون حیاط ساخته شده است.
دراین پروژه ،محدودیت های موجود،زمینه ای برای شکل گیری برخی قابلیت ها گردید.قرار گیری این واحد در ترازی پایین تر از معبر،کمبود نور را به همراه داشت. به همین دلیل با ایجاد  اسکایلایت در جبهه غربی ملک ، ورود نور طبیعی روز به داخل پروژه را امکان پذیر نمودیم .

معرفی کتاب مفهوم سکونت، به سوی معماری تمثیلی

کتاب معماری مفهوم سکوت
تحریریه معماری آرل
کریستیان نوربری- شولتز معمار اندیشمند نروژی تفکر فلسفی خود را پیرامون مسائل معماری در آثار متعدد خود بیان می کند. این معمار برجسته از دریچه ای نو به مفاهیم پایه در معماری می نگرد که این نگاه حاصل اثرپذیری از هایدگر است.
تأکید هایدگر بر فضائیت وجود انسان، نوربری-شولتز را به مطالعۀ جنبه های فضایی «جهان-حیات» او تشویق کرده و در نتیجه به آفرینش محیط در هماهنگی با طبیعت و ساختار مکان در ارتباط با حیات منجر شده است. بدین ترتیب سکونت از دیدگاه شولتز فراتر از سقفی بالای سر و چند متر مربعی از زمین زیر پا، است.  در واقع سکونت در نگاه عمیق وی به برقراری پیوندی پرمعنا با مکانی مفروض گفته می شود که از گرایش انسان به هویت یافتن و نوعی احساس تعلق داشتن به مکان نشأت می گیرد. بر این اساس اندیشه شولتز پیرامون سکونت در کتابی با عنوان مفهوم سکونت، به سوی معماری تمثیلی نخستین بار در سال 1984  انتشار یافت که در میان آثار نوربری-شولتز نقطه عطفی به شمار می رود و می توان آن را جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات چندین سالۀ وی در زمینه سکونت با مفهوم واقعی کلمه دانست.

پاویون شهری در میدان تقسیم ( تکسیم) استانبول

پاویون شهری در میدان تقسیم ( تکسیم)  استانبول
تحریریه معماری آرل
میدان تقسیم (تکسیم)  در بخش اروپایی شهر استانبول ترکیه واقع شده است و یکی از مراکز خرید، جاذبه‌های گردشگری و تفریحی این شهر به‌شمار می‌آید که به خاطر رستوران‌ها، مغازه‌ها و هتل‌های متعددش شناخته شده‌است. این میدان شناخته شده‌ترین و معروف‌ترین مرکز مدرن شهر استانبول است. شهرداری کلانشهر استانبول با هدف تقویت زندگی این شهر و حق زندگی شهری آزاد در استانبول ، روند طراحی مجدد تعدادی از مکانهای مهم عمومی را با مشارکت ساکنان استانبول آغاز کرده است. مسابقات طراحی شهری برای میادین مهم استانبول به ویژه میدان تقسیم نیز پذیرای ایده طرح های نوین می باشد! در ادامه با آرل همراه باشید....

چگونه شهرها و معماری به کروناویروس پاسخ می دهند؟

بیمارستان چین برای کرونا
تحریریه معماری آرل
آیا ووهان کروناویروس ما را نگران می کند؟ بله.
در کنار عجله و اضطراری که برای درمان های بهداشتی انجام می شود، به نظر می رسد که شهرها با استفاده از معماری و برنامه ریزی استراتژیک شهری، به عنوان یک ابزار مهم و کارآمد برای مهار ویروس، نظر ما را نسبت به شهرها و برنامه ریزی شهری جلب میکند. مشاهده تکامل شیوع این بیماری، بینشی جالب در مورد واکنش شهرها (چه در چین و چه در خارج از این کشور) به این بحران را آشکار می سازد . در ادامه با آرل همراه باشید...

4 کیفیت اصلی برای طراحی مکان های عمومی موفق !

4  کیفیت اصلی برای طراحی مکان های عمومی موفق !
تحریریه معماری آرل
فضاهای عمومی مکانهایی است که مراسم ها در آنها برگزار می شود ، تبادلات اجتماعی و اقتصادی اتفاق می افتد و رویدادها و تعاملات اجتماعی فرهنگی نیز  در آن ها جاری است در واقع مکان های اجتماعی به زندگی عمومی انسان ها خدمت می کنند ، اما چه چیزی باعث می شود که بعضی از آن ها موفق شوند و برخی دیگر شکست بخورند؟ در ادامه با  آرل همراه باشید....

معماری و طراحی لوکس مرکز خرید louis vuitton که شمارا به وجد می آورد

فروشگاه لوکس چهار طبقه
تحریریه معماری آرل
این مجتمع تجاری که در منطقه مشهور Midosuji قرار دارد و در واقع یک ادای احترام شاعرانه به سادگی صنایع دستی ژاپن است ، یک مجسمه سفارشی توسط هنرمند Kenta Cobayashi را دربرمی گیرد که همانند "روبان هایی در میان پنجره های فروشگاه" ، مرز بین واقعیت و تخیل دیجیتال را محو می کند. در فضای داخلی ، طراحی شده توسط پیتر مارینو ، رویکردهای مفهومی مشابه دنبال شده است و فروشگاه به دنیای دریایی و فرهنگ سنتی ژاپن متصل می شود. در واقع ، "کف های چوبی جلوه ای از عرشه ها را به وجود می آورند و در کنار ستون های پوشیده از چوب و سقف های فلزی، یادآور روح یک کشتی بزرگ در حال یک ماجراجویی مهیج هستند".
مجموع ۷۸۵۸ رکورد - در ۶۰۵ صفحه
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
طراحی دفتر کار اداری

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


معماری و طراحی هتل
طراحی و اجرا ساختمان اداری
طراحی داخلی و معماری داروخانه
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir