نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۴۰۲/۰۲/۱۱ ۲۰:۳۰
.jpg)
خانه بینهایت اثرآلبرتو کامپو بائزا
معمار اسپانیایی آلبرتو کامپو بائزا خانه بینهایت را بهعنوان یک پروژه معماری طراحی کرد. معماری ویلا ساحلی خانه بینهایت بهگونهای شکل گرفت که گویی ساختمانی دوطبقه را در زیر سقفی صاف پنهان کردهاند. سقف وسیع این ویلای ساحلی در کادیز اسپانیا از کنار یک تپه شنی، مانند یک امتداد صاف به سمت خط ساحلی کشیده شده است.
معمار میگوید: «ما خانهای ساختهایم که انگار اسکلهای روبهدریا است. در این صفحه افقی پرطنین و برهنه، ما روبهروی افق دوردست قرار میگیریم.» از نظر او این ساختمان، رادیکالترین خانهای شناخته میشود که توانست آن را بسازد. او ادامه میدهد: «در مکانی شگفتانگیز مانند قطعهای از بهشت زمینی در کادیز ما یک پلان بینهایت روبهدریای بیکران ساختهایم.»
بررسی خانه بینهایت
این ساختمان مانند یک جعبه مستطیل شکل حجیم با عرض 20 متر و عمق 36 متر بنا شد. البته باید گفت که تراس وسیع بالایی این تصور را ایجاد میکند که سازه را بسیار بزرگتر از واقعیت ببینیم. دوطبقه در زیر پلان پشتبام قرار دارد. نیمه جلویی این طبقات از زمین بیرون میآید تا به ساحل برسد در حالی که نیمه عقبی با حفاری 12 متری در صخره جای دارد.
کل سازه را از سنگ تراورتن ساختهاند که کامپو بائزا آن را بهعنوان اشارهای به میراث رومی کادیز توصیف میکند و توضیح میدهد: «رومیها چند قرن پیش در آنجا بودند. ما خانه خود را بهافتخار آنها مانند آکروپولیس در سنگ با سنگ تراورتن رومی ساختیم.»

در معماری ویلا ساحلی خانه بینهایت یک دیوار بهیادماندنی، خط مرزی بین چشمانداز و تراس را مشخص میکند. یک استخر شنا در سطح سقف فرو رفته است در حالی که یک پلکان بزرگ به داخل خانه میرود.
طبقه بالای ساختمان اتاقهایی دارد که برای معاشرت و دور هم نشستن اختصاص یافتهاند از جمله یک اتاق نشیمن با نورگیر دایرهای در بالای سر و یک بالکن سرپوشیده در جلو که به یک آشپزخانه ساده و یک منطقه ناهارخوری بزرگ منتهی میشود. در طبقه پایین هم اتاقخوابهایی جای گرفتهاند که در دو طرف یک فضای مرکزی مشترک قرار دارند که مستقیما به سوی ساحل میرود.


خانه پابل هاوس دانجنس اثر گای هالاوی
خانه پابل هاوس یک ویلای تعطیلاتی در ساحل دانجنس است. محدودیتهای طرحریزی دقیق در این منطقه باعث ساخت این ساختمان بهصورت ساختاری یک طبقه متشکل از سه بلوک مجاور هم شد.

معمار بریتانیایی گای هالاوی در معماری ویلا ساحلی پابل هاوس مواد توری فولادی کورتن، کاج اروپایی نقرهای و تخته فیبر سیمانی خاکستری را برای پوشش دیوارها و پشتبام سه کابین مجاور استفاده کرد. مواد بهکاررفته در ساخت این سازه را با مهارت و دقت زیادی برگزیدهاند بهگونهای که ساختمان دقیقا شبیه کلبههای ماهیگیری قدیمی به نظر میرسد که در امتداد ساحل پراکنده شدهاند.
هالاوی میگوید: «ساختمان بسیار بادوام است و با توجه به آبوهوای خشن منطقه این یک ویژگی مهم شمرده میشود. قرار گرفتن در معرض چنین آبوهوایی باعث میشود کاج اروپایی و کورتن بهترتیب به رنگ نقرهای و قرمز درآیند و این یعنی انعکاس چشمانداز طبیعی». او میافزاید: «در حالی که این ساختمان با بودجه فوقالعاده محدود زیر 250 هزار پوند طراحیشده است. اما کیفیت بسیار بالا و طبیعتی قوی برای مقاومت در برابر آبوهوای خشن دارد».

نام این ویلا را از کلمه کنتی بهمعنای سنگریزه گرفتهاند. این ویلا برای مشتریانی مناسب خواهد بود که خانواده در حال رشد دارند و مانند بسیاری از افراد مجذوب دورافتادگی ساحل شینگل و جامعه ماهیگیری تاریخی آن شدهاند.

بررسی خانه پابل هاوس
پایه ساختمانرا بهاندازه نیم متر بالاتر از سطح ساحل جای دادهاند که یک عرشه خصوصی در انتهای جنوبی ساختمان فراهم میکند و به ساکنان اجازه میدهد در بیرون از خانه غذا بخورند. یک اتاق نشیمن و ناهارخوری خانوادگی بلوک مجاور را بههمراه آشپزخانه در امتداد عقب و یک اجاق هیزمی در قسمت جلوی آن اشغال میکنند.
حریم ناهارخوری را در یک فرورفتگی در نظر گرفتهاند که در امتداد یک لبه این فضا وجود دارد و دارای یک پنجره باریک طولانی است که نمای پانورامایی از افق را قاب میگیرد. اتاقخوابهایی با فضای کافی در دو بلوک قرار دارند که پاسخگوی اسکان دو خانواده خواهد بود. این اتاقها توسط یک راهرو شیشهای شناور به هم متصل شدهاند.
یک عایق رطوبتی لاستیکی ساختار قاب چوبی خانه را مهروموم میکند و باعث تخلیه آب باران در روزهای طوفانی میشود در حالی که در تابستان ساکنان میتوانند درهای شیشهای را باز کنند تا فضای داخلی را در برابر نسیم قرار دهند.
.jpg)
خانه طاقدار اثر جانستون مارکلی
مجموعهای از سقفهای طاقدار و دهانههای قوسی مناظر لایهای را در داخل این خانه ساحلی واقع در جنوب کالیفرنیا ایجاد کرده است. طراحی این خانه را شرکت لسآنجلسی جانستون مارکلی بر عهده گرفته بود. معماری ویلا ساحلی خانه طاقدار بهگونهای است که مناظر ساحل را از طریق طاقهای متعدد در قابی نمایان میسازد.
اگرچه فرم ساختمان از سازهای مستطیل شکل و سادگی پیروی میکند. اما حجم آن از هر طرف توسط پنجرههای قوسی و فرورفتگی سوراخ شدهاند. همین نقوش در سراسر فضای داخلی هم تکرار میشود و مجموعهای از درهای طاقدار، اتاقها و راهروهایی را به وجود میآورد که با نمای بزرگ قابدار از ساحل و اقیانوس به پایان میرسد.

شرکت لسآنجلسی جانستون مارکلی درباره این ویلا گفته است: «با مجموعه اتاقهای طاقدار رویهم و یکطرفه که در یک حجم مستطیلی ساده قرار دارند جهت موازی اتاقها بهعنوان فیلتری عمل میکند که نمای روبه اقیانوس را گسترش میدهد.»

بررسی خانه طاقدار
مقررات برنامهریزی محلی برای معماری ویلا ساحلی تصریح میکند که خانه باید دو متر بالاتر از شن و ماسه قرار گیرد تا در صورت وقوع سونامی، امواج از زیر خانه عبور کنند. این امر به معماران این امکان را داد که یکخانه دوطبقه با یک گاراژ پارکینگ ماشین در نظر بگیرند که در زیر آن شکافی وجود دارد.
یک ورودی قوسی از طریق یک حیاط مرکزی به داخل خانه منتهی میشود که به نفوذ نور به داخل خانه کمک میکند. حیاط، هسته خانه را تشکیل میدهد و عامل یک تقسیم طبیعی بین فضاهای نشیمن در جلو و اتاقهایخواب در پشت است. فرمهای طاقدار در سرتاسر این فضاها با یکدیگر همپوشانی دارند. هر اتاق طاقدار با خطوط و حجمهای متنوع یک منطقه یا عملکردی را در خانه تعریف میکند.

دیوارهای بیرونی را یک غشای سیمانی در بر گرفته است تا از آنها در برابر عوامل خارجی محافظت کند. از طرف دیگر، کفها را با سنگآهک ساخته و آن را پوشاندهاند. یک پلکان واحد عامل اتصال هر سه طبقه بهشمار میرود. همچنین به یک تراس روی پشتبام منتهی میشود که منظرهای پانوراما از ساحل و اقیانوس ارایه میدهد.

ویلای کازا کلوتز اثر ماتیاس کلوتز
کازا کلوتز یک خانه و ویلای ساحلی روستایی در شیلی و در 400 کیلومتری شمال سانتیاگو است که توسط معمار ماتیاس کلوتز در سال 1991 برای مادرش طراحی شد و اولین پروژه بزرگ این معمار شیلیایی بود. این خانه چوبی دوطبقه در کنار ساحل در Tongoy قرار دارد. ساختمانهای بسیار کمی در امتداد این خلیج 24 کیلومتری وجود دارد. تضاد قدرتمند بین خانه و محیط اطراف آن عاملی است که ساختمان را مشخص میکند.

بررسی ویلای کازا کلوتز
این خانه مستطیلی به ابعاد 6×6×12 متر با تختههای چوبی سفیدرنگ سفید پوشیده شده است. در ارتفاع شمالی آن پنجرههای بزرگ و بالکنها را طوری ساختهاند که روبهروی ساحل قرار بگیرند.

در معماری ویلا ساحلی این خانه، فضاها و اتاقها دورتادور یک اتاق نشیمن بزرگ دوبلکس متمرکز شدهاند و در امتداد یک دیوار یک سطح شطرنجی شیشهای از کف تا سقف قرار دارد. عرشههای چوبی کف ویلا را میپوشانند و تا رسیدن به یک تراس معلق 30 سانتیمتری از سطح زمین گسترش مییابند.
بقیه خانه از چیدمانی متقارن پیروی میکند. یک اتاق غذاخوری در طبقه همکف تعبیه شده است و یک اتاقخواب کوچک در یکطرف و یک اتاقخواب و حمام بزرگتر در طرف دیگر آن جای گرفتهاند. دو اتاقخواب یکسان در طبقه بالا وجود دارد و هر دو به بالکنهای توکار باز میشوند. ورودی خانه یک پل شیبدار است که از سطح زمین به سمت بالا متمایل میشود.

ویلای ساحلی ساختهنشده شارلوت پریاند!! (ویلای ساحلی اثر لویز ویتون)
یک ویلای ساحلی قبلا در سال 1934 توسط معمار مدرنیست شارلوت پریاند طراحی شده بود. این پروژه در ابتدا برای مسابقه طراحی اقامتگاه ارزانقیمت شکل گرفت که توسط مجله معماری فرانسوی L'Architecture d'Aujourd'hui برگزار شد و هدف آن معرفی الگوی اقتصادی برای طراحی و ساخت اقامتگاه تعطیلات برای بازار انبوه بود. این پروژه جایزه دوم مسابقه را از آن خود کرد. اما هرگز ساخته نشد.
در سال 2013 خانه مد فرانسوی لویز ویتون همزمان با نمایشگاه دیزاین میامی با استفاده از طرحها و نقاشیهای موجود تقریبا هشتاد سال پس از اولین ایده آن را ساخت و مبله کرد.
.jpg)
بررسی ویلای ساحلی ساختهنشده شارلوت پریاند (ویلای ساحلی اثر لویز ویتون)
این خانه کوچک که اکنون در باغ کنار ساحل در هتل رالی واقع در ساحل جنوبی میامی قرار دارد بر روی مکعبهای چوبی بر فراز شنها جای گرفته است و از طریق یک سطح شیبدار در پشت آن میتوان به داخل ویلا راه یافت.
دو بال که با درهای شیشهای کشویی جلو میروند توسط یک راهرو نیمه محصور در عقب به هم متصل شدهاند و یک پلان U شکل ایجاد میکنند. اتاقهای خواب حاوی تختهای طراحیشده توسط پریاند بههمراه حمام در یکطرف قرار دارند. آشپزخانه، ناهارخوری و قسمتهای نشیمن در بال مقابل جای گرفتهاند.
.jpg)
چوب بهعنوان عاملی مهم در طراحی ویلا ساحلی در این ویلا نیز به کار رفته است. دیوارها و کف و همچنین اکثر مبلمانها در این پروژه از چوب ساخته یا پوشانده شدهاند. یک عرشه مرکزی با یک سایبان پارچهای پوشیدهشده هم وجود دارد که از طریق سوراخی در مرکز تخلیه میشود که بالای گلدان گیاه قرار دارد.
2.jpg)
ویلای ساحلی کازا رامبلا اثر شرکت LAND Arquitectos
کازا رامبلا که توسط شرکت LAND Arquitectos سانتیاگو طراحی شد یک خانه ویلایی برای تعطیلات آخر هفته در کنار دریا در زاپالار (شهری واقع در حدود 100 مایلی شمال سانتیاگو) است و در کنار گردشگاهی قرار دارد که شهر را به گورستان محلی متصل میکند.
طبق گفته کریستوبال والنزوئلا هائوسلر، معمار و یکی از بنیانگذاران شرکت LAND Arquitectos، معماری ویلا ساحلی کازا رامبلا بهگونهای است که پیوستگی و ارتباط مستقیم بین فضاهای داخلی و خارجی وجود داشته باشد و از مکانها و مناظر دیدنی حداکثر استفاده صورت بگیرد. این نوع معماری همچنین ساکنان را در برابر آبوهوای خشن ساحلی که بادهای شدید ساحلی آن را به وچود میآورند و در معرض نور شدید خورشید محافظت کند.

بررسی ویلای ساحلی کازا رامبلا اثر شرکت LAND Arquitectos
مجموع 11 ستون مورب که در شکلهای V چیده شدهاند از سقف این اقامتگاه ساحلی در شیلی پشتیبانی میکنند. این سقف در بیشتر قسمتهای سایت امتداد دارد و دو بال مجزا یک منطقه باربیکیو و یک ایوان روبهروی اقیانوس را در خود جای داده است. این نوع طراحی نماهای پانورامایی از اقیانوس آرام را به ساکنان ارایه میدهد.
.jpg)
بال بزرگتر دارای یک اتاق نشیمن، ناهارخوری و آشپزخانه است. بال دوم شامل یک اتاقخواب اختصاصی با بالکن اختصاصی میشود. فضای باز بین دو بال برای باربیکیو استفاده خواهد شد. سقف فضای باربیکیو با یک نورگیر باز میشود تا بخارها را تخلیه کند و نور شمالی را به فضاهای داخلی بیاورد.

تمام چوبهای بهکاررفته در ساخت این ویلای ساحلی بهرنگ سفید هستند تا هم در برابر عوامل خارجی محافظت شوند هم کنتراست را با مناظر اطراف افزایش دهد.
ایوان سرپوشیده به یک تراس عرشهدار بزرگ در جلوی خانه منتهی میشود که دارای یک استخر شنا و یک نیمکت بلند است. یک دیوار شبکهای در امتداد پشت ملک قرار دارد و یک مرز بصری بین فضای داخلی و ساحل پوشیده از گیاه پشت سر ایجاد میکند.

جمعبندی
سواحل اقیانوسها و دریاها همواره بخشی از مناطقی بوده است که به انسانها آرامش میبخشند و تمدد اعصاب را برایشان به ارمغان میآورند. افراد زیادی دوست دارند این آرامش را برای خود ماندگارتر کنند. به همین جهت اقدام به ساخت ویلای ساحلی میکنند تا بتوانند تعطیلات خود را در آن بگذرانند. معماری ویلا ساحلی انواع و سبکهای مختلفی دارد. زیرا از طرفی سواحل مختلف با آبوهوای مختلف به معماریهای خاص خود نیاز دارند و از طرف دیگر سلایق افراد باهم متفاوت است.
https://www.dezeen.com/2015/07/08/14-best-beach-houses-contemporary-architects-seaside-holiday-homes/
https://www.dezeen.com/2014/07/14/house-of-the-infinite-by-alberto-campo-baeza/
https://www.dezeen.com/2014/07/28/pobble-house-dungeness-guy-hollaway/
https://www.dezeen.com/2014/03/17/johnston-marklee-vault-house-beach-california/
https://www.dezeen.com/2013/08/06/casa-klotz-by-mathias-klotz-photographed-by-roland-halbe/
https://www.dezeen.com/2013/12/05/louis-vuitton-charlotte-perriand-beach-house-at-design-miami/
https://www.dezeen.com/2014/06/30/casa-rambla-house-chile-land-arquitectos/
https://www.dezeen.com/2014/07/14/house-of-the-infinite-by-alberto-campo-baeza/
https://www.dezeen.com/2014/07/28/pobble-house-dungeness-guy-hollaway/
https://www.dezeen.com/2014/03/17/johnston-marklee-vault-house-beach-california/
https://www.dezeen.com/2013/08/06/casa-klotz-by-mathias-klotz-photographed-by-roland-halbe/
https://www.dezeen.com/2013/12/05/louis-vuitton-charlotte-perriand-beach-house-at-design-miami/
https://www.dezeen.com/2014/06/30/casa-rambla-house-chile-land-arquitectos/