۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

تاثیر طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای و هایپر مارکت بر رفتار خرید ناگهانی کاربران

نویسنده:
طراحی داخلی فروشگاه زنجیره ای و اجرای دکوراسیون هایپرمارکت
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره‌ای
تحریریه معماری آرل

طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای و تحلیل رفتار خرید در هایپرمارکت‌ها

آیا به عنوان یک معمار تا به‌حال در هایپرمارکت‌ها به حرکت افراد و روند خرید آن‌ها توجه کرده‌اید؟ برای مثال در هایپراستار تهران یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ چه ترفندهایی برای فروش بهتر محصولات به کار می‌رود و تأثیر آن‌ها در واقعیت چقدر است؟

اگرچه ممکن است نوع طراحی و رعایت جوانب مختلف ساده به نظر برسد، اما عوامل متعددی در این مهم نقش دارند و فروشندگان به همین دلیل در پی ایجاد بستر مناسبی برای فروش محصولات خود و بهبود کیفیت فضا هستند. معماران و طراحان داخلی نقش کلیدی در ایجاد این بستر مناسب دارند و از عناصر زیربنایی در شکل‌دهی فروشگاه محسوب می‌شوند.

خرید در فضاهای تجاری به دو نوع تقسیم می‌شود: ۱. خرید کالاهای ضروری ۲. خرید ناگهانی (Impulse Buying) خرید ناگهانی رفتاری احساسی و بدون برنامه‌ریزی قبلی است و بیشتر برای کالاهای کم‌قیمت رخ می‌دهد. این نوع خرید نقشی بسیار مهم در فروش فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارد و دلیل اصلی طراحی‌های هوشمندانه در چیدمان و نورپردازی است.

احساسات افراد، متغیرهای بازاریابی، جنسیت، نور، صوت، رایحه، نوع چیدمان و دسترسی‌ها همگی از عوامل مهم در طراحی داخلی فروشگاه هستند. این عناصر به سه بخش تقسیم می‌شوند:

  • عوامل محیطی
  • عوامل طراحی
  • عوامل اجتماعی

تحقیقات انجام‌شده در خصوص خرید ناگهانی، عوامل زیر را به عنوان عناصر موثر در طراحی فروشگاه‌های زنجیره‌ای معرفی می‌کنند.

نکات مهم در طراحی فروشگاه زنجیره ای و اصول اجرای هایپرمارکت

نور در طراحی فروشگاه زنجیره‌ای

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد نور رابطه معناداری با رفتار خرید ناگهانی دارد. هرچه روشنایی و نورپردازی جذاب‌تر باشد، انگیزه خرید بیشتر می‌شود. استفاده از نورهای روشن، رنگی و طرح‌های منحصر به‌فرد می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر احساسات مشتری داشته باشد.

نورپردازی در طراحی داخلی هایپرمارکت و فروشگاه زنجیره ای

نوع چیدمان و دکوراسیون در طراحی فروشگاه زنجیره‌ای

چیدمان صحیح و کاربردی به مشتری اجازه می‌دهد آزادانه حرکت کند، اجناس را ببیند و مقایسه کند. کالاهای ضروری مانند نان، شیر، گوشت و پنیر باید در انتهای فروشگاه قرار گیرند تا مشتری برای دسترسی به آن‌ها از بخش‌های مختلف عبور کند.

تحقیقات نشان داده‌اند ۷۵٪ مشتریان هنگام ورود به فروشگاه به سمت راست نگاه می‌کنند. بنابراین کالاهای جذاب و پرفروش بهتر است در سمت راست قرار بگیرند. همچنین راهروهای باریک به‌خصوص نزدیک صندوق باعث می‌شود مشتری نتواند کالاهای بدون تصمیم خرید را برگرداند.

چیدمان فروشگاه زنجیره ای و اصول دکوراسیون هایپرمارکت

رنگ‌ها در طراحی داخلی هایپرمارکت

رنگ از مهم‌ترین ابزارهای تحریک حس بینایی است و احساسات مختلفی را در افراد ایجاد می‌کند. استفاده از رنگ‌های شاد، جذاب و هارمونیک فضای فروشگاه را دلپذیرتر کرده و تمایل به خرید را افزایش می‌دهد.

کاربرد رنگ در طراحی داخلی فروشگاه های زنجیره ای

محیط فروشگاه و نحوه ارائه محصول

محیط فروشگاه باید تمیز و سازمان‌یافته باشد تا احساس خوبی به مشتری منتقل کند. قرار دادن کالاهای جذاب در راهروهای پرتردد و دسته‌بندی مناسب محصولات نقش مستقیم در خرید ناگهانی دارند و از نظر بصری بسیار تاثیرگذارند.

به‌طور کلی، مدیریت فروشگاه به کمک طراحی اصولی فضا و چیدمان صحیح محصولات می‌تواند فروش را افزایش دهد و تجربه خرید بهتری ایجاد کند.

برای طراحی داخلی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپرمارکت‌ها می‌توانید از راهنمایی مهندسین مشاور گروه معماران آرل استفاده کنید.

شماره تماس: 02122901905

مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.

طراحی  ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: [email protected]