۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : غزاله عزالدین
تاریخ : دوشنبه , ۱۳۹۹/۰۲/۱۵ ۱۲:۰۰
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای
تحریریه معماری آرل
آیا به عنوان یک معمار تا بحال در هایپرمارکت ها به حرکت افراد و روند خرید آن ها توجه کرده اید؟
برای مثال در هایپر استار تهران یا فروشگاه های زنجیره ای بزرگ چه ترفندهایی برای فروش بهتر محصولات به کار می رود و تاثیر آن ها در واقعیت چقدر است؟

اگرچه ممکن است نوع طراحی و رعایت جوانب مختلف ساده به نظر برسد اما عوامل متعددی در این مهم نقش دارند و فروشندگان به همین دلیل در پی ایجاد بستر مناسبی برای فروش محصولات خود و با کیفیت نمودن فضا هستند که معماران و طراحان فضا به عنوان عاملی بسیار کمک کننده در طراحی چنین فضاهایی نقش دارند و مهیا کننده این بستر مناسب برای فروش و از عوامل زیربنایی و شکل دهنده هستند.
برای شروع باید بدانید خرید در فضاهای تجاری به دو نوع خرید کالاهای مورد نیاز و دیگری خرید ناگهانی تقسیم می شود نوع اول کالاهای ضروری و نیاز های از پیش تعیین شده و روتین را تشکیل می دهد در صورتیکه خرید ناگهانی به خرید بدون برنامه، باتصمیم آنی و از دید روانشناسانه تکانه ای گفته می شود که این خرید میل فوری، بدون هدف، قوی و پایدار به خرید کالا می باشد که از قبل برنامه ای برای خرید آن وجود نداشته است و تحت شرایط متعدد در کاربران ایجاد می شود .
می توان گفت خرید ناگهانی رفتارهای احساسی کم تلاشی هستند که ریشه اجتماعی- روانشناختی داشته  این نکته وجود دارد که هرچقدر محصول گران تر باشد درگیری ذهنی بالاتری را برای مشتری به وجود می آورد وکمتر منجر به خرید ناگهانی میشود.  اما در خرید ارزان سطح درگیری ذهنی مصرف کننده  پایین بوده و بیشتر  منجر به خرید ناگهانی می شود که در خرید های ناگهانی  بر طبق تصمیمات عقلانی خرید انجام نمی شود و بیشتر بر پایه و اساس سرگرمی، تفریح، هیجانات و احساسات فرد مبادرت به خرید می کند. البته خرید های ناگهانی تاثیر مهمی بر میزان فروش دارند و هدفی مهم برای هایپر مارکت ها محسوب می شوند و تخفیف های ویژه در واقع این محصولات را هدف قرار می دهند.
احساسات و حالات افراد، متغیرهای بازاریابی و راهکارهای مارکتینگ، موضوع جنسیت و عوامل مربوط به محیط فروشگاه از نور ، صوت و رایحه گرفته تا طراحی و نوع چیدمان و دسترسی ها عواملی هستند که طراحی داخلی فضای فروشگاه را شکل می دهند و راهنمای مهمی برای خریداران محسوب می شوند. در واقع عناصر فضای فروشگاه  به سه دسته اصلی عوامل محیطی ، طراحی و اجتماعی قابل تفکیک هستند که هر کدام به نوعی نقش ایفا می کنند.
تحقیقات و پژوهش های انجام شده در این زمینه عوامل زیر را به عنوان عوامل اصلی  شکل دهنده و طراحی فضا برای خرید ناگهانی در طراحی و اجرای فروشگاه  زنجیره ای مانند هایپر استار تهران و راهکارهایی را جهت طراحی موثر فضای تجاری برای پررنگ تر نمودن این موارد معرفی نموده اند. در ادامه با عوامل و ترفندهای مهم به منظور ارتقاء خرید ناگهانی با آرل همراه باشید....

نکات مهم در طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای و هایپرمارکت
 نور:

بررسی نتایج حاصل از پژوهش ها، نور رابطه معناداری بر روی رفتار خرید ناگهانی داشته و این موضوع نشان می دهد هرچه شرایط مناسب تری از لحاظ روشنایی و استفاده از جلوه های نورپردازی ایجاد گردد، انگیزه برای خرید بیشتر شده و می تواند بر احساسات آنی مشتریان، تاثیر مثبتی داشته باشد.
بنابراین پیشنهادات طراحی شامل  استفاده از نور به رنگ های روشن رنگی با طرح های منحصر به فرد برای فضای داخلی و همینطور به کارگیری نور کافی و مناسب درطراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای به ویژه در منطقه فروش محصولات مورد نظرمی باشد.
طراحی داخلی  و اجرای هایپرمارکت

نوع چیدمان و دکوراسیون در طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای:

بعد دکوراسیون نیز از موارد مهم محسوب می شود که در این رابطه توجه معماران به نحوه چیدمان و طراحی دکوراسیون فروشگاه به نحوی است که به مشتریان این اجازه را بدهد که به راحتی بتوانند در فروشگاه قدم زده، اجناس را مشاهده کرده و با یکدیگر مقایسه کنند تا از سر درگمی آنها جلوگیری شود .
می توان کالاهایی را که دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی هستند با علائمی از سایرین متمایز کرده تا تاثیر بیشتری بر فروش بگذارد.
کالاهایی مانند نان، شیر، گوشت، پنیر نیاز روزانه و ضروری مشتریان هستند که بهتر است به ‌اصطلاح در عمق فروشگاه یا قسمت‌های انتهایی فضای فروشگاه قرار گیرند به این معنا که مشتریان برای دسترسی به این مایحتاج اولیه چاره‌ای ندارند جز این‌که از میان راهروها عبور کنند، و این یعنی عبور از میان بسیاری از کالاهای وسوسه‌انگیزِ دیگر، مثل کالاهای فصلی، خوراکی‌های خوشمزه و کالاهایی با فروش ویژه، تا بالاخره به قفسه‌های کالاهای مورد نیازشان برسند.
تحقیقات نشان داده اند ۷۵ درصد از مشتریانی که وارد سوپرمارکت یا هایپرمارکت می‌شوند، به سمت راست نگاه می‌کنند به همین دلیل بهتر است که کالاهای جذاب‌تر و فروش ویژه‌ها را در قفسه‌های سمت راست فروشگاه قرار دهید و برای طراحی به قسمت راست توجه بیشتری نمایید.
راهروهای باریک میان قفسه ها، به ویژه راهروهایی که به صندوق های پرداخت منتهی می شوند، باعث می شوند که مشتریانی که برای پرداخت هزینه اقلام خریداری شده در صف انتظار ایستاده اند، چنانچه در مورد خرید کالایی دچار تردید شدند، به راحتی نتوانند به قفسه های مربوطه برگردند و کالاهایی را که نمی خواهند به قفسه های مربوطه بازگردانند.

طراحی داخلی هایپرمارکت
رنگ ها:

نخستین حسی که در انسان تحریک می شود حس بینایی است و فروشگاه ها بواسطه این حس افراد را تشویق به خرید بیشتر می کنند. رنگ و تنوع رنگی اصل مهمی در طراحی است و واکنش ها و احساس هایی مختلفی را در افراد برمی انگیزد پس در دنیای کسب وکار امروز خرده فروشان باید برای جذب کاربر با قوانین مربوط به رنگ و تاثیرات ان بر افکار مشتریان اگاهی داشته باشند.
 رنگ ارتباط معناداری را در پژوهش ها و بر روی رفتار خرید ناگهانی نشان داده که به این جهت پیشنهاد می شود با رنگهای مناسب و جذاب محیط فروشگاه را برای خرید دلپذیرتر کرده همچنین با بکارگیری رنگهای شاد دیوار ها و دکور محیط فروشگاه به محیطی آرامبخش تبدیل می گردد.

طراحی داخلی هایپرمارکت
محیط فروشگاه ونحوه ارائه محصول :

به دلیل اهمیت و ارتباط معنی دار خرید آنی با محیط و جو کلی فروشگاه پیشنهاد می گردد محیط فروشگاه تمیز بوده تا حس خوبی را در مشتری بوجود آورده و شوق خرید و احساس زیبایی شناسانه را در او تقویت نماید برای مثال قرار دادن کالاهای دارای بسته بندی و رنگ بندی زیبا در راهروهای پرتردد فروشگاه و یا دسته بندی محصولات فروشگاه به صورت گروههای کالایی نیز نقش مهمی دارند و برای خرید آنی گزینه هایی جذاب از نظر بصری محسوب می شوند.
برای نتیجه گیری می توان گفت موارد بالا می توانند به عنوان عواملی مهم برای طراحی داخلی فضای هایپرمارکت ها توسط معماران و طراحان استفاده شوند و مدیریت این فروشگاه ها و کارکنان با چیدمان صحیح محصولات در بستر مناسب طراحی شده می توانند به فروش بهتر و کیفیت فضایی متناسب تر دست یابند.

برای  اجرا و طراحی داخلی و معماری فضاهای تجاری از خرده فروشی تا فروشگاه های بزرگ زنجیره ای و هایپرمارکت ها  توسط  گروه معماران آرل  می توانید از راهنمایی مهندسین مشاور این مجموعه به منظور ایجاد فضایی با کیفیت و موثر در فروش محصولات خود از طریق شماره تماس زیر بهرمند شوید.
شماره تماس : 02122901905


تحریریه معماری آرل- غزاله عزالدین
منبع: مقاله تاثیر محیط فروشگاه بر رفتار خرید ناگهانی

تعداد بازدید : ۳۳۳۹
نسخه چاپی :  
mohsen taheri

بسیار عالی



mohsen taheri

بسیار عالی



ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
دوچرخه سواری در ساختمان اداری!

دوچرخه سواری در ساختمان اداری!

طراحی داخلی دفتر کار BBC

طراحی داخلی دفتر کار BBC

طراحی داخلی دفتر معماری

طراحی داخلی دفتر معماری

طراحی داخلی دفتر کار شرکت بیمه با محوریت رنگ و نظم

طراحی داخلی دفتر کار شرکت بیمه با محوریت رنگ و نظم

  خانه دوم ، دفتر کاری منحصر به فرد در هالیوود

خانه دوم ، دفتر کاری منحصر به فرد در هالیوود

آرام بخش ترین دفترهای کار دنیا

آرام بخش ترین دفترهای کار دنیا

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir