۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

طراحی و معماری فرودگاه، به واسطه نظم ارتقا یافته طراحی پلان شناخته می شود. سیرکولاسیون و عملکرد دقیق بین عرصه های فرودگاه از لازمه های ضروری چنین کاربری می باشد. اما شاخص ترین عواملی که طراحی فرودگاه را برجسته می کند، شخصیت، حس درونی، امکانات، ظرفیت و خدمات دهی است که در تسهیل عملکرد این کاربری نقش ایفا می کند. بهترین فرودگاه ها تجربه ای لذت بخش و به یادماندنی از سفر را برای اشخاص ایجاد می کنند و می بایست از عامل دعوت کنندگی منحصربه فردی برخوردار باشند. پایانه های حمل و نقل هوایی می توانند محیط های مختلفی را ارائه دهند، و فضاهای زیادی برای مشتری جهت کشف و تجربه را خلق نمایند. طراحی یک فرودگاه شاخص دارای ریشه های بومی-منطقه ای است و به واسطه کانسپت های بصری که با تاثیرپذیری از منطقه یا محل ساخت آن تاثیر پذیرفته قابل شناسایی خواهد بود.

تحریریه معماری آرل

فرودگاه بین المللی پکن داکسینگ،اثر معماری زاها حدید یک فرودگاه جدید می باشد که در منطقه داکسینگ و در 46 کیلومتری جنوب مرکز شهر (20 دقیقه با قطار سریع السیر) واقع شده است. با هدف کاهش ازدحام در فرودگاه های موجود پایتخت، پکن داکسینگ، یک قطب حمل و نقل مهم برای این منطقه خواهد بود. تقاضا برای مسافرت های بین المللی در این فرودگاه به سرعت در حال افزایش است و این فضا به طور کامل با شبکه توسعه حمل و نقل کشور متحد شده است. در ادامه با آرل همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
پنج تیم طراحی برای ارائه طراحی  در خصوص گسترش ترمینال فرودگاه شیکاگو انتخاب شده اند که طرح های آن ها در نمایشگاه مرکز معماری در معرض نمایش قرار گرفته است.نام این طراحی O’Hare 21،که اولین پروژه بزرگ بازسازی در 25 سال گذشته بوده است.گروه های شرکت کننده شامل Fentress-EXP-Brook-Garza،Foster Epstein Moreno،Studio ORD،SOM،Santiago Calatrava می باشد. ترمینال جدید به جای ترمینال ساخته شده در 1960 قرار می گیرد که باید نشان دهنده ی نوآوری شیکاگو،معماری و تنوع آن باشد.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
معماری فرودگاه به دلیل پیچیدگی های فراوان، نوآوری های جدیدی را به ما عرضه می کند. الزامات، محدودیت های فنی، امنیت، سیرکولاسیون، و ارتباطات فضایی در پلان فرودگاه جزء ضرورت های غیرقابل چشم پوشی است. به همین علت بودجه کمی برای طراحی عرصه های خلاقانه، تفریحی و زیبایی شناسانه باقی می ماند. لذا تعارف بالا کاملا در تناقض با کانسپت جدید موشه سفدی برای فرودگاه سنگاپور قرار دارند. 
با آرل در ادامه ههراه باشید...
تحریریه معماری آرل
استودیو معماری فوکساس برنده رقابت طراحی فرودگاه جدید شهر گلینجیک در کشور روسیه گردید. گلینجیک سومین شهر پر رفت و آمد در سواحل دریای سیاه محسوب می شود. اهمیت دادن به منظره، پوشش گیاهی و باغ داخل فرودگاهی، این پروژه را به دروازه اقتصادی شهر تبدیل کرده است. طراحی فرودگاه با تاثیرپذیری از فرم پرواز پرندگانی که مسیر خود را تغییر داده، ارائه شده تا یک الگوی مفهومی برای شهر گلینجیک محسوب شود.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
فرودگاه اسخیپول شهر آمستردام هلند در ۹ کیلومتری جنوب‌غربی این شهر واقع شده است؛ و سومین فرودگاه شلوغ اروپا و یکی از شلوغ‌ترین‌ فرودگاه‌ها در سراسر دنیا به‌شمار می‌رود. به‌طور معمول طی یک‌سال، بیش از ۶۳ میلیون مسافر با ۴۷۹ هزار پرواز از طریق اسخیپول به‌ کشورهای مختلف در سراسر دنیا می‌روند. این یعنی به‌طور میانگین اسخیپول میزبان حدودا ۱۳۰۰ پرواز در روز یا به‌طور دقیق‌تر، تقریبا یک پرواز در هر دقیقه است؛ موضوعی که در صورت بی‌تدبیری مسئولان، می‌تواند به‌یکی از بزرگ‌ترین معظلات ساکنین آمستردام تبدیل شود.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
طراحی فرودگاه بین المللی هند در راستای گسترش طراحی فضای حمل و نقل و ارتباط سریع عموم با شهرهای تجاری و توریستی این کشور به اجرا رسیده است. البته فرودگاه هند یکی از مهم ترین ترمینال های جابجایی بار در کشور هم به شمار می رود و همین عامل به گسترده بودن این فضا منجر شده است. با ارائه طراحی کارآمد و بهینه سازی فضا  مسافران و کاربران بخش حمل بار به راحتی مسیر خود را در محوطه و سالن مدیریت می کنند تا به سریع ترین شکل ممکن به خواسته خود دست یابند. به طور کلی اصول طراحی فرودگاه شامل ضوابط ثابت و از پیش تعیین شده ای است. با این تفاوت که ویژگی های تکنولوژی معماری در دهه اخیر طراحی جزئیات زیادی را به این گونه سازه ها بخشیده است.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
گروه معماری فاستر و همکاران برنده مناظره برای طراحی یک فرودگاه بزرگ مارسی فرانسه با قابلیت پوشش 12 میلیون مسافر در سال شد. تیم طراحی نورمن فاستر قرار است طی یک برنامه دو مرحله ای ساختمان جدیدی را به مجموعه قدیمی فرودگاه که از سال 1960 بدون تغییر مانده اضافه کند. این فرودگاه ابتدا توسط فرناند پویلون طراحی شده و در سال 1992 با حفظ فرمت اصلی توسط ریچارد راجرز در قسمت آشیانه ها بازسازی شد. فاز اصلی طراحی فرودگاه خلق یک ساختمان بزرگ در قلب مجموعه می باشد که شامل ورودی 22 متری بوده تا بتواند رفت و آمد تعداد زیادی از مسافران را پوشش دهد. 
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
باند پرواز بی انتها مفهومی جدید و منحصربه فرد است که توسط دانشمند هلندی به نام هنک هسلینک ارائه شده که دارای یک باند 3.5 کیلومتری دوار می باشد که دور ساختمان ترمینال تعبیه شده است. پلان دایره شکل باند پرواز راه حل مناسبی است تا سه هواپیما به طور همزامان از روی باند بلند شوند و سرعت انتقال هر هواپیما به مسیر را افزایش دهند. طراحی فرودگاه بر اساس شکل دایره این امکان را ایجاد می کند که در واقع شدت جریان باد در جهت های مختلف، پرواز خود را از هر ضلعی که امنیت بیشتری دارد مدیریت کنید. بخاطر اینکه در یک مسیر دایره ای شکل یک نقطه بدون باد مخالف وجود دارد که می توان از آن بخش برای جلوگیری از تأخیر در پرواز استفاده کرد.
با آرل در ادامه همراه باشید...
مترجم: مهرداد نجیب زاده
طرح هواپیمای خصوصی Ixion توسط تیم طراحی تکنیکان صورت گرفته است. ویژگی اصلی این طرح متریال به کار رفته در بدنه این هواپیما می باشد. به کارگیری پنل هایی که نور اطراف را جذب می کنند از ویيگی های خاص این هواپیما می باشد. در سرتاسر بدنه دوربین هایی با کیفیت بالا و به صورتی طبیعی قرار داده شده تا محیط بیرون را به صورت 360 درجه نمایش می دهند. این طرح برنده جایزه طراحی صنعتی با موضوع تجهیزات دریانوردی و هوانوردی بوده است. محیط داخلی دارای انواع تجهیزات و تکنولوژی های روز می باشد تا بتواند هر گونه کنترل را برای کاربران به ارمغان بیاورد. به منظور استفاده بیشتر انرژی در جهت وسایل و تجهیزات پیشرفته، از پنل های خورشیدی در قسمت جلویی هواپیما به کار رفته است تا بخشی از انرژی نورد نیاز را ذخیره کند.
با آرل در ادامه همراه باشید...



مترجم: شیرین حاجیونی
همانند بیشتر معماری فضای شهری سنگاپور، فرودگاه، معنای کاملی از یک نماد و یک فضای چندعملکردی و استفاده چندگانه است. طراحی این نماد و فراهم آوردن آن با انتخاب شرکت هلندی UNStudio با مدیریت Ben van Berkel آغاز گردید. توسعه جدید 125000 متر مربعی فرودگاه سنگاپور، در قلب مجتمع فرودگاهی آن قرار گرفته است و جهت اتصال پایانه فرودگاه ساختار موجود خدماتی را ارائه می دهد.
تحریریه معماری آرل
شنژن یکی از شهرهای بزرگ در جنوب شرق چین است که اینک ترمینال هوایی جدیدش دوباره چشم ها را به سمت صنعت ساخت و ساز این کشور و البته هنر معماری مدرن خیره کرده است. شنژن در سه دهه اخیر جایگاه خود به عنوان قطب ویژه اقتصادی را حفظ کرده و کسب و کارهای مرتبط با الکترونیک به آن رونق ویژه ای بخشیده اند. اما حالا ترمینال شماره ۳ فرودگاه این شهر که توسط استودیوی طراحی Fuksas از ایتالیا شکل گرفته، سوژه ای جدید برای توجه به این شهر شده است. در ادامه مطلب با عکس های بیشتر از زوایای مختلف این ترمینال هوایی بزرگ، همراه آرل باشید.
تحریریه معماری آرل
کارفرما: Schipol Airport
موقعیت بنا: آمستردام، هلند
متراژ: 2000 متر مربع
تیم طراحی: Frank Tjepkema , Leonie Janssen
این پروژه، به عنوان دومین کار این شرکت در محدوده فرودگاه schiphol در شهر آمستردام می باشد. پلان این پروژه شامل دو بخش اعم از : خرده فروشی ها و سالن انتظار می باشد. نقطه عطف طراحی این پروژه، ایجاد حس راحت و ساده در ترکیب با یک فرودگاه بین المللی می باشد.
تحریریه معماری آرل
شنژن یکی از شهرهای بزرگ در جنوب شرق چین است که اینک ترمینال هوایی جدیدش دوباره چشم ها را به سمت صنعت ساخت و ساز این کشور و البته هنر معماری مدرن خیره کرده.
شنژن در سه دهه اخیر جایگاه خود به عنوان قطب ویژه اقتصادی را حفظ کرده و کسب و کارهای مرتبط با الکترونیک به آن رونق ویژه ای بخشیده اند. اما حالا ترمینال شماره ۳ فرودگاه این شهر که توسط استودیوی طراحی Fuksas از ایتالیا شکل گرفته، سوژه ای جدید برای توجه به این شهر شده.


مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir