معماری آرل

گفتگوی نادر اردلان و حسین امانت در باب "معماری روز ایران"

تحریریه معماری آرل
در برنامه پرگار شبکه بی بی سی، مصاحبه ای درباره معماری روز ایران و عوامل شکل گیری آن از ابتدا تا کنون به همراه هویت معماری ایرانی و با حضور دو معمار معروف و نام اشنای ایرانی، حسین امانت و نادراردلان صورت گرفت تا به آسیب شناسی معماری روز ایران پرداخته شود. در ادامه مطلب با آرل همراه باشید...

چگونه یک مکان مذهبی طراحی کنید

تحریریه معماری آرل

معمار بنا می گوید: «هدف این بود که به تأثیر متقابل تضاد‌های به ظاهر آشکار دست یابیم: مثل سکون و حرکت، سادگی و پیچیدگی، صمیمیّت و عظمت، استحکام و در عین حال بنائی که بتواند در تجلّی نور غوطه‌ور شود.» «چالشِ معماری این بود که معبدی طراحی کنیم که همتایِ معبد کنونی در آمریکای شمالی است و در عین حال حضور یگانۀ خود را در دامنۀ کوه‌های آند دارد.»
همچنین حریری گفت: طراحی معبد شیلی با استفاده از جدیدترین فنّ‌آوری دیجیتال و اسلوبِ مهندسی پیشرفته صورت گرفته، تا طرحی را به وجود آورد که "روح انسان را به پرواز درآورد".

چگونه برای گوشهایمان طراحی کنیم؟

تحریریه معماری آرل

شما به عنوان یک معمار در طراحی های خود به صدا توجه کرده اید؟ صدا در محیط چه تاثیراتی بر افراد میگذارد و چگونه می توان از صدا به عنوان نکته ای مثبت در طراحی استفاده کرد. در معماری ایرانی نیز توجه خاصی به صدا شده است که می توان به مسجد جامع اصفهان و عمارت عالی قاپو اشاره کرد. یکی از چشم اندازهای آرل نیز در معماری ایجاد امید به زندگی و حس آرامش فضاهای است که طراحی می کنند. در ویدیو بالا جولیان ترژر در سخنرانی خود به خوبی نشان می دهد که چگونه صدا در فضاهای مختلف مخصوصا آموزشی چه تاثیرات شگرفی دارد.. همراه آرل این سخنرانی را مشاهده نمایید..

تغییرات معماری و طراحی ساختمان های آینده

تحریریه معماری آرل

 یک ساختمان نیازی به اینکه زیبا باشد ندارد که دوستش داشته باشند،یک ساختمان زشت در اسپانیا، که معماران یک چاله کندند، آن را پا کاه پر کردند، و سپس بتُن را در اطراف آن ریختند، هنگامی که بتن خشک شد، آنها یک نفر را دعوت کردند تا بیاید و کاه ها را تمیز کند به طوری که همه آنچه که باقی مانده بود در زمانی که او کارش تمام شده بود یک اتاق کوچک زشت بود که با نوشته ها و طراح هایی که چگونه این ساخته شده بود پر شده بود، و این تبدیل به بالاترین محل برای تماشای غروب خورشید در اسپانیا شد. همراه آرل باشید...

سه افسانه و دیدگاه BJARKEINGELS از معماری

تحریریه معماری آرل

معمار دانمارکی،به نام BJARKEINGELS، از گروه بیگ داستان طراحی خود بر اساس افسانه و فرهنگ هر منطقه بیان می کند و نشان می دهد چگونه مانند طبیعت از باد، انرژی خورشیدی و غیره در پروژه های خود استفاده می کند. در قسمتی از سخنان خود در مورد پروژه کتابخانه و هتل در گپنهاک این گونه بیان می کند : "روند طراحی خیلی سختی داشت، تقریباً تلاشی بود برای زنده ماندن، اما در نهایت ایده‌ای به تکامل رسید: ایده‌ای از نوع یک برج مستدل که با شهر اطرافش در هم ادغام شده‌ است. به نوعی گسترش فضای عمومی شهری به چیزی که ما به عنوان ورژن اسکاندیناوی پله‌های اسپانیای رم می‌شناسیم، اما برای کتاب‌خانه به همان اندازه عمومی بودنش از خارج، از داخل هم عمومی هست."

معماری ساختمان‌هایی که سازنده ارتباطات هستند

تحریریه معماری آرل

وقتی که به سازنده ارتباطات فکر میکنید، بطور خودکار به یاد "معمار" نمیافتید؟ احتمالا نه. چراکه اغلب مردم فکر می کنند معمارها ساختمان ها و شهرها را طراحی میکنند، اما آنچه که ما واقعا طراحی می کنیم ارتباطات است، چون شهرها درباره مردم است. مکانهایی هست که مردم برای هر نوع تبادلی گرد هم جمع میشوند. و علاوه بر این، چشم اندازهای افق هم محل سکونت شهری بسیار خاصی اند. با حشرات، گیاهان و حیوانات و حتی آب و هوای ویژه خاص خود هستند. 

چگونه از شرایط و سنتهاى بومى در معماری استفاده کنیم

تحریریه معماری آرل

ویلاتا اعتقاد دارد زندگی اجتماعی‌ بعنوان بخشی از محیط است جایی که معمار از شرايط و سنتهاى بومى طبيعى رشد مى‌‌كند. در سخنرانی تد با دو مثال از پروژه های خود، روند و کانسپت اجرای پروژه معماری را با در نظر گرفتن فرهنگ و اقلیم منطقه را توضیح می دهد. اگر علاقه مند به مفاهیم اصلی معماری هستید سخنان ویلاتا را با دقت گوش دهید. همراه آرل باشید...

مردم را در روند طراحی شرکت دهید

تحریریه معماری آرل

هدف طراحی یا تلاش برای درک و پاسخ دادن به "سه تهدید" مقیاس، سرعت و کمبود منابع، به کارگرفتن قابلیت ساخت و ساز خود مردم است. ما نمی توانیم معادله ی یک میلیون نفر در هفته را حل کنیم مگر اینکه قابلیت خود مردم را برای ساخت و ساز به کار بگیریم. پس، با یک طرح درست، زاغه ها و محله های فقیر نشین نه تنها مشکل ما نخواهند بود بلکه به تنها پاسخ ممکن بدل خواهند شد. 
چه نیروی ساخت و ساز شخصی باشد، چه نیروی عقل سلیم، و چه نیروی طبیت، همه ی آنها باید تبدیل به فُرم شوند، و چیزی که این فُرم می سازد و شکل می دهد، نه سیمان و آجر و چوب، بلکه خود زندگیست. قدرت تلفیق در طراحی، تنها و تنها تلاشی است برای قراردادن نیروی زندگی در هسته ی مرکزی طراحی و معماری.

چگونه معماری می تواند حس کند و تعامل برقرار کند؟

تحریریه معماری آرل

کارلو راتی در سخنرانی خود در تد به ما نشان می دهد که چگونه معماری می تواند،حس کند و تعامل برقرار کند. در پروژه "پاویلیون آب دیجیتال" تمامی ساختمان از آب ساخته شده‌ و هیچ در و یا پنجره‌ای وجود ندارد. ولی وقتی که مردم نزدیک می‌شوند، آبها باز می‌شوند تا به شما اجازه ورود دهند. سقف نیز از آب پوشیده شده‌است و اگر کمی باد باشد، و شما بخواهید پاشیدن آب به اطراف را به حداقل برسانید، می‌توانید سقف را پایین بیاورید و حتی می‌توانید ساختمان را ببندید، و همه معماری ناپدید شود. با تماشای ویدیو همراه آرل باشید...

چگونه یک معمار می تواند دنیای جدیدی از زیبایی های پایدار بسازد؟

تحریریه معماری آرل

طییعت را می توان مادر همه علم ها دانست، مایکل پاولین در سخنرانی خود در سالن تد به ما نشان می دهد چگونه یک معمار می تواند دنیای جدید از زیبایی ها پایدار را بسازد. او متقعد است ما به دنبال پیشرفت با چرخه ای پایدار هستیم، سه تغییر خیلی بزرگ وجود دارد که که طبیعت می توان هنر معماری و جامعه تغییر دهد، اول،افزایش اصل بهره بری منابع دوم،تغییرمسیر از خط هدر دادن و راه آلودگی منابع به یک مدل چرخه بسته اکوسیستم و سوم ، تغییر از سوخت های فسیلی به خورشیدی می باشد. همراه آرل ویدیو را تماشا کنید...

معماری چگونه می تواند به روابط اجتماعی بهبود بخشد؟

  تحریریه معماری آرل  
 وقتی که به سازنده ارتباطات فکر میکنید، بطور خودکار به یاد "معمار" نمیافتید؟ احتمالا نه. چراکه اغلب مردم فکرمیکنند معمارها ساختمانها و شهرها را طراحی میکنند، اما آنچه که ما واقعا طراحی میکنیم ارتباطات است، چون شهرها درباره مردم است. در ادامه با ما همراه باشید...

استفاده هوشمندانه از تپه های شنی در معماری!

تحریریه معماری آرل
ماگنوس لارسن، دانشجوی معماری؛ جزییات طرح جسورانه‌ی خود را برای دگرگونی بیابان های خشک صحرای آفریقا با استفاده از باکتری‌ها و مصالح ساختمانی شگفت انگیز که خود شن‌ها هستند مطرح می‌کند. در ادامه مطلب با آرل همراه باشید...

بتن ابریشمی!

تحریریه معماری آرل
پروژه ی "بتن ابریشمی" به منظور چگونگی پیاده سازی فن آوری جدید در صنعت ساختمان مطرح و در انجمن "روباتیک در معماری" 2016 (Rob|Arch) پذیرفته شد. ایده ی طراحی در قالب یک غرفه ارائه شده که مربوط به یک ورکشاپ 2015 در شانگهای می باشد و اعضای آن با استفاده از طراحی دیجیتال، چاپ سه بعدی و روباتیک، ساختار "بتن ابریشمی" را ایجاد کرده اند. ابعاد این غرفه 5.4 * 4.3 * 2.5 متر (طول * عرض * ارتفاع) و برای هر سه ورودی، حداقل 1.8 متر دهانه در نظر گرفته شده است؛ حجم کلی آن از 165 پانل تشکیل و در محل مونتاژ شده اند. گفتنی است که مراحل مقدماتی و آماده سازی پروژه 20 روز و اجرای نهایی آن 9 روز به طول انجامید. در این ویدئو تمام روند طراحی تا اجرای پروژه را در کارگاه نمایش می دهد با ما همراه باشید...
مجموع ۱۳۶ رکورد - در ۱۱ صفحه