۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : چهارشنبه , ۱۴۰۲/۰۲/۰۶ ۲۰:۴۰
با موزه یادبود زلزله اسمریتیوان آشنا شوید

اطلاعت کلی موزه یادبود زلزله اسمریتیوان

در این‌جا اطلاعات و سازندگان بنای موزه یادبود زلزله اسمریتیوان را به‌صورت کلی مرور می‌کنیم.
معمار: واستوشیلپا سانگات (Vastushilpa Sangath)
مساحت: 10.900 متر مربع
سال ساخت: 2023
شهر: بوج
کشور: هند
مشاوران سازه: مهندسین V.R Shah
شریک مسئول و معمار اصلی: راجیو کاتاپلیا (Rajeev Kathaplia)
سرپرست پروژه: پیاس چودهاری (Piyas Choudhari)
معمار ارشد: راجش سوتار (Rajesh Suthar)
معمار: کونال سوتار (Kunal Suthar)

آشنایی با موزه یادبود زلزله اسمریتیوان

موزه یادبود زلزله اسمریتیوان در شهر بوج واقع در استان گجرات قرار دارد که یکی از استان‌های کشور هند است. سازه بناشده بر روی تپه بوجییو به‌عنوان موزه اسمریتیوان شناخته می‌شود. این موزه را باید بخشی از طرح جامع و بزرگ‌تر یادبودی دانست که برای بزرگداشت قربانیان زمین‌لرزه سال 2001 برپا شد. مرکز این زمین‌لرزه شهر بوج بود. زلزله در تاریخ 26 ژانویه سال 2001 در گجرات هند رخ داد که با عنوان زلزله بوج هم شناخته می‌شود و در اثر آن حدود 20 هزار نفر جان خود را از دست دادند و 166 هزار نفر مجروح شدند.
موزه شهر بوج به نمایش میراث، فرهنگ و صنایع‌دستی منحصربه‌فرد آن منطقه می‌پردازد و روستاها و پناهگاه‌های حیات وحش متعدد منطقه را هم فراموش نمی‌کند. هدف از طراحی این بنا آن است که نه‌تنها یک موزه یادبود باشد، بلکه نقش یک فضای مدنی را برای اجتماعات مردم منطقه نیز بر عهده بگیرد. بدین ترتیب شهروندان می‌توانند در موزه گرد هم آیند و جشنواره‌های متعدد و گوناگون محلی را برگذار کنند.
آشنایی با موزه یادبود زلزله اسمریتیوان

ویژگی‌های معماری موزه یادبود زلزله اسمریتیوان

چنین بناها و پروژه‌های مشابه به آن وظیفه بزرگی در ساختار کلی هر شهر دارند و معماری آن‌ها باید در خدمت زندگی مدنی باشد. همین امر درمورد بنای موزه یادبود زلزله اسمریتیوان نیز صادق است. چراکه نیاز به داشتن یک ریه و پارک سبز برای شهر را مورد توجه قرار می‌دهد. گالری‌های متعدد موزه نیز صنایع‌دستی و مهارت‌های مختلف منطقه بوج را دنبال می‌کنند.

چالش‌های ساخت‌وساز روی تپه

شیب تند تپه باعث شده است تا طراحان مجبور شوند راهی برای ایجاد ساختمان پیدا کنند که منظره تپه را مختل نسازد. زیرا این تپه بخشی از میراث فرهنگی مردم منطقه به‌شمار می‌رود و ساخت جعبه‌ای در مقیاس بزرگ که با تپه در تضاد باشد کاری نامناسب تلقی می‌شد. بنابراین اتخاذ یک رویکرد جایگزین نسبت به ساخت‌وساز عادی امری ضروری به نظر می‌رسید. 
موقعیت تپه باعث شکل‌گیری فرمی در طراحی موزه شد که یادگاری از المان‌های موجود در همان تپه را به وجود بیاورد و یادشان را زنده نگاه دارد. مثلا توده ساخته‌شده در عکس زیر مانند خطی است که پیچ‌وخم‌های راه صعود به سمت بالای تپه را تداعی می‌کند. انسان‌ها این راه طبیعی را برای بالا رفتن از تپه انتخاب می‌کنند یا به ‌عنوان مسیر زیارتی که به مکانی مقدس می‌رسد در نظر خود محترم می‌شمارند.
ویژگی‌های معماری موزه یادبود زلزله اسمریتیوان

مسیر پیاده‌روی

معماران سازه معتقد هستند که ایجاد مسیر پیاده‌روی برای ساخت یک مکان کاملا ضروری است. زیرا انسان را قادر می‌سازد تا به‌روشی منحصر‌به‌فرد با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کند. در واقع همین صعود آهسته توانایی و این ویژگی را دارد که به موزه یادبود زلزله اسمریتیوان روح ببخشد. یک سفر معنوی با یک صعود 50 متری که مسیر آن را با تصاویر مختلف نقطه‌گذاری کرده‌اند.
مسیر پیاده‌روی

ستون اصلی بنا

سازه اصلی و ستون فقرات بنا مانند یک ایوان عمل می‌کند که در آن می‌توان لحظه‌ای ایستاد، با آرامش مکث کرد و از چشم‌انداز زیبای منطقه لذت برد. این سازه کششی همچنین درخششی ملایم بر روی ساختمان‌های یکپارچه موزه ایجاد می‌کند. ساختمان‌هایی که نمای آن‌ها را با سنگ‌های محلی ساخته‌اند که از نزدیکی محل ساخت‌وساز استخراج ‌شده‌اند.
به‌طور کلی ستون مرکزی موزه را فضای مدنی تشکیل می‌دهد که در مواقع تعطیل بودن گالری‌ها واقعا به کار می‌آید و به‌صورت موقتی به‌عنوان مرکز توجه موزه عمل می‌کند.
ستون اصلی بنا

گالری‌ها و استفاده از گیاهان بومی

گونه‌های مختلف گیاهان محلی نیز بر روی بام هر یک از گالری‌ها کاشته شده‌اند. بنابراین مانند خود تپه در فصول مختلف تغییر می‌کنند و گذر زمان را نشان می‌دهند. این باغ‌ها همچنین میزبان کارکردهای مختلفی مانند نمایشگاه‌های موقت و فصلی هستند. گالری‌ها به بازدیدکنندگان امکان می‌دهند تا نظاره‌گر هنرهایی باشند که برای چنین موزه‌ای ضروری است. 

جمع‌بندی

موزه یادبود زلزله اسمریتیوان مانند بسیاری از بناهای ساخته‌شده در چشم‌اندازهای طبیعی با امکان رشد تدریجی طراحی شده است. مدولار بودن گالری‌ها و ردپای ستون فقرات مرکزی به‌گونه‌ای است که هرگونه ارتقا در بنا همیشه با مکان موزه همسو باشد. سکونتگاهی که قدمت شهر بوج را تداعی می‌کند. اما به جوانی خاطره آخرین دیدار خواهد بود!
 
https://www.archdaily.com/999425/smritivan-earthquake-memorial-museum-vastushilpa-sangath?ad_source=search&ad_medium=projects_tab
تعداد بازدید : ۵۵۴
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
کریستال پالاس(کاخ بلورین) در چین

کریستال پالاس(کاخ بلورین) در چین

وظیفه ی معماری چیست؟

وظیفه ی معماری چیست؟

مروری بر سیر تحول نما در معماری، قرون وسطی و رنسانس

مروری بر سیر تحول نما در معماری، قرون وسطی و رنسانس

طراحی خارق العاده دیگری از گروه معماری زاها حدید

طراحی خارق العاده دیگری از گروه معماری زاها حدید

5 نمونه طراحی ویلا ساده و به ظاهر معمولی با ریزه‌کاری‌های غیرمنتظره

5 نمونه طراحی ویلا ساده و به ظاهر معمولی با ریزه‌کاری‌های غیرمنتظره

طراحی دفاتر جدید Cointec در نهایت سادگی

طراحی دفاتر جدید Cointec در نهایت سادگی

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir