۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

طراحی و ساخت آکادمی و کلاب گلف آیلا با الهام از طبیعت

طراحی آکادمی ورزشی گلف
تحریریه معماری آرل
آکادمی گلف و کلاب آیلا، الهام گرفته از تپه های طبیعی و کوه های کویر اطراف و همچنین میراث معماری بادیه باستان می باشد. طراحی خلاقانه و ارگانیک ساختمان، هسته نمادین توسعه اقامتگاه ترکیبی "آیلا اوسیس" را تشکیل می دهد. این ساختمان 1200 متر مربعی در واقع بخشی از فاز اول مرکز تفریحی 44 کیلومتر مربعی است که هم اکنون در اردن در دست ساخت است. این پیشروی شامل فضای مسکونی، هتل و فضای تجاری است که همه در حوالی زمین گلف استاندارد با 18 حفره قرار گرفته اند. Clubhouse دارای فضاهای فروشگاهی، ناهار خوری، سالن بار، ضیافتخانه، تناسب اندام، و اسپا است؛ در حالی که آکادمی گلف شامل فروشگاه، استودیوی آنالیز نوسانات داخلی و خارجی و سالن غذا خوری است. برای آشنایی بیشتر با این پروژه در ادامه با آرل همراه باشید...

دنیای کودکان "جوی سیتی" | شانگهای، چین

فضای سرگرمی و فروشگاهی برای بچه های 3 تا 10 ساله
تحریریه معماری آرل
این دنیای کودکان، در طبقه ششم ساختمان جنوبی "جوی سیتی" شانگهای، یک فضای الحاقی به مرکز خریدی است که حال و هوای عش در آن پیداست. این فضای سرگرمی و فروشگاهی برای بچه های 3 تا 10 ساله و با ظرافت خاصی طراحی شده است، که تجارب غنی، جالب و متنوعی را ارائه می دهد. این فضا بچه ها را تشویق می کند که در تصورات معصوم جاودانه خود رها شوند و از غرایز خود پیروی کنند و طبیعت را به روش خود کشف کنند. برای آشنایی بیشتر با پروژه با آرل همراه باشید...

اقامتگاه رویایی آناندا در اندونزی

تحریریه معماری آرل
یک دروازه سنگی ساده ورودی خانه را نشان می دهد. این دروازه سه نخل جوان سیاه را قاب می گیرد که توسط یک راهرو سبز رنگ محاصره شده اند. در صبح که هنوز شبنم ها روی برگها دیده می شوند، نور خورشید از این شیب شرقی سرازیر می شود و در اواخر بعد از ظهر انگشتان گمشده ی نور طلایی از میان ساقه برگ ها پایین می آید. یک مسیر سنگی در امتداد محوطه های این باغ تراس، عبور میکند. مسیرها از مسير سنگی اصلی به چپ و راست در فواصل بین محورها جدا می شوند و به دو سازه چند سطح ظریف منتهی می شوند، مانند پرندگانی که لانه هایی در این شیب ساخته اند. برای آشنایی بیشتر با این پروژه در ادامه با آرل همراه باشید...

طراحی ویلای "خانه مرزی" | توسط گروه معماری Simone Subissati

تحریریه معماری آرل
یک حجم طویل و در عین حال جمع و جور، که امکان مشاهده همزمان دو سمت خط الراس محیط اطراف را فراهم می کند، مفهومی که نمادی از کلمه مرز است؛ آستانه ای برای عبور تشکیل داده است، که بعنوان زمینه اصلی مطالعه این پروژه مطرح می شود. مفهومی که در طبقه همکف (روز) و طبقه اول (شب) به شکلی متفاوت توسعه یافته است. طبقه همکف یک بلوک برش خورده است که با آهن آغشته به لاستیک با پایه ضد زنگ پوشانده شده است. طبقه اول، گویی معلق است، شامل یک بخش بسته تر و صمیمی تر و با یک فضای ترکیبی، داخلی و خارجی، که توسط یک غشاء سوراخ دار احاطه شده است. در ادامه با آرل همراه باشید...

تبریک سال نو

نوروز 99
تحریریه معماری آرل
تقویم درست ورق خورده است جمعه صبح ساعت هفت و اندکی سال نو تحویل خواهد شد و رسما نوروز آغاز خواهد گردید، فقط تقویم نیست  که برگ هایش ورق خورده اند، طبیعت نیز آستین بالا زده است و به استقبال این روز نو آمده است جوانه ی برگ های خیزران در حال شکوفایی است و طراوت و شادابی هوا مملوس.

وقت آن است که این نو شدن را به همه بشریت تبریک بگویم، به دوستانم در این سرزمین و همه یاران در سراسر کره خاکی، بهاران خجسته باد

چگونگی بازتعریف باوهاوس از پرکتیس طراحی برای جامعه

تحریریه معماری آرل
یک قرن پس از تاسیس باوهاوس، مدرسه هنر و معماری آلمان همچنان یکی از فرازجویانه ترین و -پرمناقشه ترین- جنبش های دوره مدرنیست بشمار می آید.

در 11 آوریل 1933، لودویگ میس ون دروهه در محله اِستِگلیتز، جنوب غربی برلین سوار تراموا شد، وقتی از پل عبور می کرد، فهمید محل کارش توسط پلیس محاصره شده است. باوهاوس جایی که او بعنوان مدرس و مدیر خدمت می کرد، از سال 1932، ساختمان قدیمی کارخانه تلفن را تصرف کرده بود. مدرسه ابتدا به سال 1919 در وایمار افتتاح شد، به مثابه مکانی برای وحدت پیشه وری با هنر ها در جهت خدمت به معماری؛ با گذشت زمان این رویکرد تغییر کرد، و بیشتر به وحدت هنر با تکنیک های صنعتی تبدیل شد. هنگامی که میس به سال 1930 مدیریت مدرسه را بر عهده گرفت، باوهاوس تقریبا بطور کامل به مدرسه ای برای معماری تبدیل شده بود.

پروژه فکری چیست؟ ( بخش اول)

پروژه فکری چیست؟
تحریریه معماری آرل
آنچه در این بخش از یادداشت حاضر بدان می پردازیم ماهیت پروژه فکری و ارتباط آن با معماری است. در واقع پرسش اصلی این است که پروژه فکری چیست و اساساً چه ارتباطی با معمار دارد؟
در پاسخ به چیستی پروژه فکری از مثالی ساده بهره می گیریم: فرض کنید فردی که حرفه معماری را دنبال می کند در آتلیه طراحی خود حضور دارد. کارفرمایی به او مراجعه می کند تا سفارش طراحی فضایی در بستر معین و با عملکرد مشخص را به او بدهد. قبل از مراجعه کارفرما، معمار می تواند هیچ دغدغه ذهنی نداشته باشد و یا در مقابل پرسشی را دنبال کند که ذهن او بدان گرفتار شده و در صدد یافتن پاسخ است. بنابراین پروژه فکری برای هر معمار به مثابه پرسشی است که آن را در حرفه خود دنبال می کند و به طور مداوم در حال شرح و بسط این چالش و آزمودن آن در پروژه های طراحی خویش است. در واقع، هنگامی که کارفرما طراحی پروژه ای را به معمار می سپارد فرصتی فراهم  می شود تا او ضمن برآوردن خواسته های کارفرما پرسش خود را دنبال کند و یا به تعبیری با آن زندگی کند و آن را عمیقاً بررسی کند.

تکنیک های ارتباط بصری در طراحی و گرافیک

ارتباط بصری در معماری
تحریریه معماری آرل
ویژگی اصلی هر پیامی که به شکل مستقیم و یا غیر مستقیم عنوان می شود محتوای آن پیام است. اما باید توجه داشت که در ارتباط بصری فرم و محتوا را نمی توان از یکدیگر تفکیک کرد.
هر پیام برای رساندن یک منظور خاص ساخته می شود: مثلاً برای شرح یک موضوع، یافتن راه حل یک مسئله، الهام بخشیدن و یا تأثیر گذاشتن. راه های مختلفی برای بیان یک منظور وجود دارد اما بهترین راه آن است که بیان ما را تقویت می کند و در مخاطب واکنش های بیشتری را ایجاد می کند.
روش کار برای بیان یک پیام بصری به درک و توانایی ما جهت استفاده از تکنیک های بصری وابسته است. این تکنیک ها ابزاری برای ترکیب بندی بصری محسوب می شوند که بهره جویی از آن ها می تواند نتایج مطلوبی را به همراه داشته باشد. در این یادداشت از آرل قصد داریم به معرفی شماری از این تکنیک ها می پردازیم.

چگونه رنگ ها درک تناسبات فضای داخلی را تغییر می دهند؟

چگونه رنگ ها درک تناسبات فضای داخلی را تغییر می دهند؟
تحریریه معماری آرل
زندگی در دنیای امروزی باعث شده تا بشر بیشتر و بیشتر زمان خود را در محیط کار و در خانه بگذراند مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که اکنون 87٪ از زندگی خود را در فضاهای داخلی سپری میکنیم. محیط های دلپذیر تأثیر مثبتی بر روحیه و رفاه حال سرنشینان خود می گذارد ، همانطور که مکان های کم نور، دلگیر و ناراحت کننده می توانند زندگی را سخت تر و احساسات و حال جسمی را دچار مشکل سازند  به همین دلیل است که طراحی داخلی فضاها  بسیار مهم  و دارای اولویت است.
برای ارائه تجربه مکانی مطلوب ، عناصری وجود دارند که بدون تغییر یک سانتی متری از دیوار یا تغییر ابعاد واقعی ،  می توانند درک فضایی را تغییر دهند. این کار با رنگ آمیزی سطوح ، استفاده از متریال های مختلف یا استفاده از روکشهای مختلف انجام می شود. در ادامه با آرل  با نوع رنگ آمیزی فضاها و تغییرات و خطاهای بصری که در فضای داخلی ایجاد می کنند همراه باشید....

معرفی و دانلود کتاب Kitchen & Bath, Products and Materials

تحریریه معماری آرل

آشپزخانه و حمام از جمله فضاهایی است که طراحی آن ها معمولاً با طیف وسیعی از محصولات متنوع مواجه است و تنها با سلیقه و زیبایی شناسی قابل پیمایش نسیت. از این رو وجود راهنما در این زمینه از آن جهت سودبخش است که به ذهن طراح جهت می دهد و می تواند او را در دست یافتن به ایده های تازه یاری دهد. کتاب Kitchen & Bath, Products and Materials که در ادامه معرفی می شود؛ این امکان را فراهم می سازد تا طراحان بر اساس تعدادی از فاکتورهای عینی و جزئیات فنی بهترین انتخاب را برای کارفرما در فضای خود ارائه کنند. لذا با استفاده از این کتاب می توانید ایده های خود را به اجرا برسانید و رویاهای کارفرما را محقق سازید چرا که محتوای کتاب، محصولات آشپزخانه و حمام و کلیۀ جنبه های طراحی این فضاها را در یک واحد مسکونی توصیف می کند.

کافه‌گالری کاراکتر | استودیو طراحی اوژن

کافه‌گالری کاراکتر - استودیو طراحی اوژن
تحریریه معماری آرل
کافه‌گالری کاراکتر در مجاورت یکی از خیابان‌های اصلی مهرشهر کرج و در زمینی به مساحت 530 مترمربع واقع شده است. بنای قدیمی این پروژه، ساختمانی دو طبقه با زیرساخت‌های تاسیساتی ضعیف، پلانی پیچیده و تعداد زیادی بازشوهای قوسی‌شکل بود که به سبب کمبود بودجه و تسریع زمان اجرا، سعی شده  تا با به‌کارگیری ایده‌ای منعطف و ایجاد تعریفی جدید برای بازشوهای قوسی‌شکل بنا، کمترین میزان تخریب و تغییر را در بنا ایجاد شود در ادامه با آرل همراه باشید...

حیاط معمار| حیات معمار / استودیو حامد آرت

تحریریه معماری آرل
با  توجه به رشد بی رویه ساخت و ساز و از بین رفتن باغ ها و حیاط ها،طراحان این پروژه  باززنده سازی حیاط به صورت یکپارچه در این واحد را به عنوان ایده اصلی طراحی قراردادند! تا علاوه بر نگاه انتقادی به وضیعت ساخت و ساز با لحاظ کردن یک امر نو در فرایند طراحی داخلی در به وجود آوردن یک تجربه ی فضایی متفاوت قدم بردارند.به ویژه اینکه ساختمان پروژه با سطح اشغال صد در صد و بدون حیاط ساخته شده است.
دراین پروژه ،محدودیت های موجود،زمینه ای برای شکل گیری برخی قابلیت ها گردید.قرار گیری این واحد در ترازی پایین تر از معبر،کمبود نور را به همراه داشت. به همین دلیل با ایجاد  اسکایلایت در جبهه غربی ملک ، ورود نور طبیعی روز به داخل پروژه را امکان پذیر نمودیم .

معرفی کتاب مفهوم سکونت، به سوی معماری تمثیلی

کتاب معماری مفهوم سکوت
تحریریه معماری آرل
کریستیان نوربری- شولتز معمار اندیشمند نروژی تفکر فلسفی خود را پیرامون مسائل معماری در آثار متعدد خود بیان می کند. این معمار برجسته از دریچه ای نو به مفاهیم پایه در معماری می نگرد که این نگاه حاصل اثرپذیری از هایدگر است.
تأکید هایدگر بر فضائیت وجود انسان، نوربری-شولتز را به مطالعۀ جنبه های فضایی «جهان-حیات» او تشویق کرده و در نتیجه به آفرینش محیط در هماهنگی با طبیعت و ساختار مکان در ارتباط با حیات منجر شده است. بدین ترتیب سکونت از دیدگاه شولتز فراتر از سقفی بالای سر و چند متر مربعی از زمین زیر پا، است.  در واقع سکونت در نگاه عمیق وی به برقراری پیوندی پرمعنا با مکانی مفروض گفته می شود که از گرایش انسان به هویت یافتن و نوعی احساس تعلق داشتن به مکان نشأت می گیرد. بر این اساس اندیشه شولتز پیرامون سکونت در کتابی با عنوان مفهوم سکونت، به سوی معماری تمثیلی نخستین بار در سال 1984  انتشار یافت که در میان آثار نوربری-شولتز نقطه عطفی به شمار می رود و می توان آن را جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات چندین سالۀ وی در زمینه سکونت با مفهوم واقعی کلمه دانست.
مجموع ۷۷۹۶ رکورد - در ۶۰۰ صفحه
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
 

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


معماری و طراحی هتل
طراحی و اجرا ساختمان اداری
طراحی داخلی ساختمان اداری و دفتر کار
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir