۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : پنجشنبه , ۱۴۰۲/۰۲/۰۷ ۲۰:۲۸
16 ایده کاربردی برای معماری داخلی تجاری

هفت عنصر مهم در طراحی داخلی تجاری

درحالی‌که طراحان تجاری مدت مدیدی است که تمرکز و فعالیت خود را به فضاهای عمومی، مراکز خرید، مراکز تفریحی، مغازه‌ها، تئاترها و غیره اختصاص داده‌اند. اما هرگز تا این حد بر رضایت مصرف‌کننده و تجربه کاربر تاکید نشده بود. طراحان داخلی باید تعامل با مشتری را از طریق طراحی‌هایی ارتقا دهند که نه‌تنها به فروش بیشتر منجر می‌شود، بلکه به ایجاد یک رابطه مادام‌العمر و جامع بین مصرف‌کننده و تامین کننده نیز کمک می‌کند. 
در این‌جا جنبه‌های ظریف طراحی داخلی خرده‌فروشی مانند برندسازی، علامت‌گذاری، راه‌یابی، طراحی نمایشگر و غیره باید به خوبی در نظر گرفته شود. بنابراین، طراحان داخلی تجاری نیز توسط شرکت‌های معتبر بازاریابی و برندسازی استخدام می‌شوند.
وقتی وارد یک هتل، رستوران، مرکز خرید یا هر منطقه تجاری یا عمومی دیگری می‌شوید از نحوه طراحی آن کسب‌وکار یک تصور کلی در شما شکل می‌گیرد. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که یک فضای خاص تجاری چگونه باید برنامه‌ریزی و طراحی شود و چرا طراحان بر عناصر خاصی تاکید می‌کنند؟ 
هفت عنصر مهم در طراحی داخلی تجاری

فضا

اولین عنصر طراحی داخلی را «فضا» باید دانست. فضا پایه‌ای است که کل طرح را در برمی‌گیرد. طراح برای طراحی یک فضای تجاری باید از فضای موجود، ابعاد و امکانات آن آگاه باشد. برای طراحی داخلی یک مکان تجاری فضا را متعادل نگه دارید. فضایی که بیش از حد شلوغ یا پر از مبلمان باشد بر تعادل تاثیر می‌گذارد.

خطوط

توجه به خطوط هم مهم است. زیرا فضا را ترسیم می‌کنند. خطوط به شکل‌های افقی، عمودی و پویا وجود دارند. خطوط افقی مبلمان اداری و خطوط عمودی پنجره‌ها و درها هستند. خطوط پویا مانند پله‌ها به فضا بعد می‌بخشند.

فرم‌ها

فرم‌ها تعادل را به فضا اضافه می‌کنند. به‌کارگیری فرم‌های متنوع و مرتبط با مفهوم شرکت در معماری داخلی تجاری اهمیت بسیاری دارد.  

نور

نور، حال و هوای یک فضا را تنظیم می‌کند. فضا، خط و فرم‌ها را برجسته می‌کند. نور طبیعی از پنجره‌ها عبور می‌کند و برای روحیه کارمندان عالی است. 

رنگ

رنگ‌ها ارتباط هنری بین اشیا هستند و در فضا حس و حال ایجاد می‌کنند. رنگ‌ها در یک دفتر بر اساس موضوع شرکت و نوع کسب‌وکار آن انتخاب می‌شوند. 

بافت

از بافت می‌توان برای القای احساس راحتی به کارمندان در محیط کار بهره برد. بافت به شکل بصری احساس می‌شود. 

الگو

الگوها به طراحی داخلی فضاهای تجاری شور و زندگی می‌بخشند. رستوران‌ها اغلب از الگوهایی در نورپردازی خود برای ایجاد یک جو یا حال و هوا استفاده می‌کنند. 

چند ایده کاربردی برای محیط‌های تجاری

بسیاری از برترین گرایش‌های طراحی داخلی تجاری به سمت ایجاد محیطی راحت‌تر برای کارمندان تمایل پیدا کرده‌اند. هدف طراحان دست‌یابی به طرحی است که بهره‌وری، زیبایی و سلامت را تشویق کنند. در این بخش به برترین گرایش‌های معماری داخلی تجاری اشاره می‌کنیم. 

جلب توجه ارباب‌رجوع

انگیزه اصلی طراحی داخلی برای یک مکان تجاری، جذب مشتریان بالقوه است. معماری داخلی تجاری باید کاربردی و هماهنگ با کسب‌وکار باشد. اکثر مردم دوست دارند در محیط اداری تمیز، آرام و بدون هرج‌ومرج کار کنند. بنابراین مهم است که فضای کافی در دفتر وجود داشته باشد تا افراد بتوانند آزادانه حرکت کنند
چند ایده کاربردی برای محیط‌های تجاری

دیوارهای زنده

شکی وجود ندارد که محیط‌های کاری سالم‌تر به کارکنان روحیه‌ای شادتر و مولدتر می‌بخشد. با در نظر گرفتن این موضوع کسب‌وکارهای بیشتری در تلاش هستند تا طبیعت را از طریق گیاهان، دیوارهای خزه‌ای، باغ‌های داخلی و استفاده بیشتر از منابع نور طبیعی در معماری داخلی تجاری بگنجانند. آوردن فضای باز استفاده تازه از رنگ را فراهم می‌کند و راهی موثر برای ترویج تفکر مثبت در محل کار شما خواهد بود. 
افزودن فضای سبز یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای زنده کردن فضا است و با گرایش روبه‌رشد به سمت عناصر طراحی زیست‌پذیر به طراحی داخلی تجاری جان می‌بخشند. از مزایای وارد کردن فضای سبز به یک دفتر کار می‌توان به تصفیه هوا و بهبود آکوستیک و همچنین افزایش بهره‌وری و کاهش اضطراب و افسردگی اشاره کرد.
دیوارهای زنده

قاب‌بندی صنعتی و مشکی

درها، دیوارها و پنجره‌های سبک کریتال به سال 1860 برمی‌گردد، زمانی که فرانسیس هنری کریتال پنجره‌هایی با قاب فولادی ساخت. این سبک صنعتی با قاب مشکی خود، حس و حال معاصری را در فضا ایجاد می‌کند. این طراحی تمیز و تازه فضای تجاری به شما امکان می‌دهد فضاها را به شیوه‌ای شیک و کاربردی از هم جدا کنید. این سیستم مدولار که با یک درب تمام‌قد جفت شده است، زیبا و کاربردی به نظر می‌رسد. 
قاب‌بندی صنعتی و مشکی

طراحی با دید مناسب

تماشای منظره طبیعت، افراد را در محیط کار شادتر می‌کند. سیستم‌های پارتیشن شیشه‌ای در پروژه‌های داخلی تجاری اجازه می‌دهند نور به داخل دفتر جریان یابد و همه از مزایای نور طبیعی بهره ببرند. 
طراحی با دید مناسب

اتاق جلسات گروه‌های کوچک

پیش‌بینی می‌شود در آینده از تشکیل جلسات کاری در گروه‌های بزرگ اجتناب شود. اما جلسات کاری با تعداد نفرات کمتر همواره در دفاتر کار برگزار خواهد شد. ایده ایجاد چندین اتاق جلسات کوچک در طراحی فضای اداری تجاری با استفاده از پارتیشن‌های انعطاف‌پذیر رفته‌رفته در حال گسترش است. 
اتاق جلسات گروه‌های کوچک

عناصر احیاشده

طرح‌های سازگار با محیط‌زیست که از مواد بازیافتی مانند پالت‌ها یا چوب انبار استفاده می‌کنند، ضایعات ایجادشده در هنگام ساخت یک دفتر را کاهش می‌دهند. آن‌ها همچنین می‌توانند باعث کاهش هزینه‌های معماری داخلی تجاری نیز شوند. می‌توان طرح‌های خلاقانه و کاربردی زیادی با استفاده از مواد بازیافتی ایجاد کرد. 
عناصر احیاشده

بهینه‌سازی نور و فضا 

هنگام ایجاد معماری داخلی تجاری استفاده صحیح از نور و فضا باید در اولویت قرار گیرد. یک طراح باید با یک معمار و همچنین سایر تکنسین‌ها کار کند. پس از مرحله ساخت‌وساز، کار برای یک طراح داخلی تجاری شروع می‌شود. هدف اصلی، ساختن فضایی عالی برای مشتریان است که در آن‌جا احساس راحتی داشته باشند. ساخت ایستگاه‌های کاری مناسب که دارای فضای باز کافی باشد، بسیار ضروری خواهد بود. سعی کنید از نور طبیعی به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و از نور مصنوعی نیز به‌صورت خلاقانه بهره ببرید. 
بهینه‌سازی نور و فضا

دیوارهای مدولار برای نصب آسان

استفاده از سیستم پارتیشن کاملا جداشدنی، انعطاف‌پذیری بی‌نظیری را در محیط‌های تجاری ایجاد می‌کند. این پارتیشن‌های از پیش تنظیم‌شده را که کاربردشان در فضای داخلی اداری تجاری است به‌سرعت می‌توان نصب کرد. آن‌ها به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید از فضا به‌صورت کاربردی استفاده کنید.
بهینه‌سازی نور و فضا

استفاده از پارتیشن برای ایمنی بهداشت

کاهش انتشار میکروب‌ها پس از وقوع همه‌گیری کرونا دغدغه اصلی در فضاهای شلوغ و معماری داخلی تجاری است. بسیاری از طراحان برای جلوگیری از این مشکل به استفاده از پارتیشن روی آورده‌اند. این بدان معناست که باید ایجاد موانع فیزیکی بین کارکنان را برای حفظ سلامت و ایمنی آن‌ها جدی گرفت.
طراحی‌های اداری باز در سال‌های اخیر ترند شده است. با این حال حرکت رو به جلوی پارتیشن‌ها و فضاهای مجزا یک امر عادی خواهد بود. 
اگر یک پلان طبقه باز دارید و نمی‌خواهید تحت بازسازی پرهزینه قرار بگیرید چه کار باید بکنید؟ پارتیشن‌های مستقل برای فضای داخلی تجاری راه‌حل عالی هستند. این سیستم به‌طور مستقل در ترکیب با اجزای فولاد ضدزنگ و پانل‌های شیشه‌ای مقاوم قرار می‌گیرد و امکان نصب انعطاف‌پذیر را در هر جایی می‌دهد که به آن نیاز دارید،.
استفاده از پارتیشن برای ایمنی بهداشت

پالت رنگ طبیعی

همان‌طور که طراحی زیست‌پذیر همچنان راه خود را به داخل دفاتر اداری تجاری باز می‌کند، استفاده از پالت‌های رنگی طبیعی نیز در معماری داخلی تجاری رواج می‌یابد. به این ترتیب با استفاده از رنگ‌ها، مواد و المان‌های طبیعی می‌توان طبیعت را به دنیای طراحی آورد. 
پالت رنگ طبیعی

فضاهای انفرادی

با رواج کرونا در سال 2020 بسیاری متوجه شدند که همیشه سفر برای شرکت در جلسات کاری ضروری نیست. با بازگشت کارمندان به دفاتر همچنان جلسات حضوری و کنفرانس‌ها به‌صورت آنلاین و از راه دور انجام می‌شود. این روند نیاز به اتاق‌های کنفرانس بزرگ یا حتی اتاق‌های جلسات کوچک‌تر را کاهش می‌دهد. اما فضاهای فردی با آکوستیک خوب و پس‌زمینه زیبایی‌شناختی باید در ایده‌های طراحی دفاتر تجاری گنجانده شود.

دفاتر هوشمندتر

یافتن تعادل بین پذیرش آخرین فناوری در برخی از بخش‌های دفتر و درعین‌حال قطع ارتباط با آن در برخی دیگر هدف بسیاری از کارفرمایان در سال‌های اخیر است. درحالی‌که پیشرفت‌های فناوری به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد در انرژی و هزینه‌های همه‌چیز از روشنایی گرفته تا سیستم‌های خنک‌کننده صرفه‌جویی کنند. ایجاد مکانی برای دور شدن کارمندان از دستگاه‌ها و حجم کاری راز بهبود روحیه و افزایش بهره‌وری کلی است. 
دفاتر هوشمندتر

رنگ‌های عمیق

با فضاهای اداری تکراری و استفاده‌های کسل‌کننده از رنگ‌ها در معماری داخلی تجاری «خداحافظی» کنید. روند فعلی در معماری داخلی تجاری به ترکیب رنگ‌های اشباع‌شده در محیط‌های کاری گرایش دارد. برای این‌که محیط کار خود را از نظر بصری پرتحرک نگاه دارید به اضافه کردن رنگ‌های تند با کاغذ دیواری، وسایل روشنایی یا صندلی‌های اداری فکر کنید. این کار نه‌تنها به دفتر شما سبکی مدرن می‌بخشد، بلکه انگیزه کارمندان را پس از ساعات طولانی کار نیز حفظ می‌کند.

طراحی چند منظوره 

فضاهای داخلی تجاری با اهداف متنوع در حال افزایش هستند. آن‌ها علاوه بر مقرون‌به‌صرفه بودن زندگی اداری را نیز کاربردی‌تر می‌کنند. برای مثال صندلی‌هایی که دارای بخش‌هایی برای ذخیره‌سازی هستند نیاز به خرید چندین مبلمان را از بین می‌برند و در هزینه و فضای شما صرفه‌جویی می‌کنند. 
طراحی چند منظوره

فضاهای اداری پایدار

همچنان که ساختمان‌های اداری با محیط‌زیست سازگارتر می‌شوند شرکت‌ها در تلاش هستند تا محیط‌های کاری داخل ساختمان‌ها را به همان اندازه پایدار کنند. این به‌معنای سرمایه‌گذاری در مبلمان و دکوری است که با وجود گران‌تر بودن، پایدارتر و برای رفاه کارکنان بهتر خواهد بود. 
آگاهی از محیط‌ زیست نیاز روز است و نباید تعجب‌آور باشد که این دغدغه به ذهن طراحان داخلی نیز راه یافته است. نسل امروز به انتخاب‌ها و استراتژی‌هایی اشتیاق دارد که به نفع زمین باشد و به‌هیچ‌وجه باعث آسیب بیشتر نشود. روش‌هایی مانند طراحی‌های کم‌کربن و ایده‌های بدون تاثیر تخریب زیست‌محیطی اولویت دارند. زیرا طراحان تعمیر و نگهداری را با هزینه‌های مناسب انجام می‌دهند. این طراحان، مصالح ساختمانی باکیفیت بالا و غیرسمی، سازگار با محیط‌زیست و انتخاب‌های پایدار را انتخاب می‌کنند. 
فضاهای اداری پایدار

فضاهای کاری پویا

دفاتر بیشتر در حال حذف اتاقک‌های کوچکی هستند که می‌توانند خلاقیت کارمندان را خفه کنند و آن‌ها را با فضاهای کاری کمتررسمی و سازگارتر جایگزین کنند. طراحی پویا برای شرکت‌های مختلف می‌تواند معانی متفاوتی داشته باشد. برخی از ایده‌ها شامل برداشتن دیوار اتاقک‌ها و جایگزینی دیوارهای سفید با پالت‌های رنگی جذاب و گنجاندن فضاهای استراحت برای کارمندان است.  
فضاهای کاری پویا

سلامتی و روحیه اجتماعی

کارفرمایان امروزی می‌دانند که رفاه کارکنان‌شان تا حد زیادی به محیطی بستگی دارد که در آن کار می‌کنند. از آن‌جا ‌که بیشتر وقت کارکنان طی روز در دفتر کارشان می‌گذرد بسیار ضروری است که این محیط‌ها حس اجتماعی و سلامتی را ارتقا دهند.
برای این کار می‌توان از ‌روش‌های مختلف کمک گرفت. مانند تشویق به سبک زندگی سالم با استفاده از پله‌ها، رفتن به سالن‌های ورزشی در محل کار و فراهم کردن فرصت‌هایی برای استراحت در اتاق‌های آرام و ایجاد مکان‌هایی برای تفریح مانند دیوار سنگی. این امکانات برای ارتقاء حس اجتماعی در بین همکاران نیز مفید است.

جمع‌بندی

طراحی یک فضای کاری تجاری که هم کاربردی و هم جذاب باشد شاید کاری دشوار به نظر برسد. در دنیایی که نیازها، سلیقه‌ها، خواسته‌ها و انتظارات همیشه در حال تغییر هستن، ایجاد یک محیط حرفه‌ای انطباق‌پذیر، کلیدی برای درگیر نگاه داشتن کارمندان و ارباب‌رجوعان است. با شناخت گرایش‌های روز در زمینه معماری داخلی تجاری می‌توان به ایده‌های جذابی دست پیدا کرد. 
 
https://www.avantisystemsusa.com/commercial-interior-design-trends/
https://www.bhointeriors.com/top-commercial-interior-design-ideas-for-2020/
تعداد بازدید : ۷۱۷
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
پردیس فرهنگی The Shed با سازه ای انعطاف پذیر

پردیس فرهنگی The Shed با سازه ای انعطاف پذیر

8 نمونه (یا ایده) طراحی دکوراسیون فروشگاه لوازم خانگی

8 نمونه (یا ایده) طراحی دکوراسیون فروشگاه لوازم خانگی

طراحی داخلی فروشگاه تجاری برند modissa

طراحی داخلی فروشگاه تجاری برند modissa

نگاهی به طراحی فروشگاه پلی استیشن 4 در کره جنوبی

نگاهی به طراحی فروشگاه پلی استیشن 4 در کره جنوبی

کتابخانه ای از قفسه های رنگی در طراحی داخلی فروشگاه خانه و آشپزخانه توکیو

کتابخانه ای از قفسه های رنگی در طراحی داخلی فروشگاه خانه و آشپزخانه توکیو

طراحی داخلی طلافروشی به سبک های مختلف

طراحی داخلی طلافروشی به سبک های مختلف

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir