۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

معماری آرل
سینما و معماری ارتباط تنگاتنگی در زمینه خلق یک اثر به صورت بصری و مجازی دارند. معماری به عنوان یکی از اولین هنرهای زمین و سینما به عنوان آخرین و هفتمین قطره هنر گروه زیبا و خلاقانه ای را ارائه می دهند. این بخش به معرفی نقش سینما در معماری، ارائه مقالات سینما و معماری و معرفی ده ها اثر سینمایی و تلویزیونی پرداخته که هر دو رشته در آن فعالیت داشته اند. سینمای ایران و جهان از طراحان، معماران، طراحان صنعتی و طراح دکوراسیون داخلی مشهوری بهره می برند که شیوه های طراحی صحنه و دکوراسیون در سینما را ارتقا داده اند. شما می توانید با مشاهده طراحی صحنه فیلم یا مجموعه های مهمی اعم از: یک جبه قند، دکتر استرنج، سرآغاز، بلید رانر، خانه پوشالی، بازی تاج و تخت و ... از روند طراحی و تکنیک طراحان خارجی و ایرانی در حیطه سینما و تلویزیون آشنا شوید. 
تحریریه معماری آرل
پیوند بین سینما و معماری غیرقابل انکار است، همانطور که تماشای یک فیلم در مکانی خاص که اندیشمندانه طراحی شده، یک تجربه جادویی محسوب می شود. طراحی سالن سینما و آمفی تئاتر نه تنها نیاز به فضاسازی هوشمندانه و استاندراد احتیاج داشته، بلکه زیباسازی مفهومی از ویژگی های آن به شمار می رود. توضیع صحیح صندلی  ها، نورپردازی، آکوستیک و زاویه دید مناسب از حداقل ویژگی های چنین کاربری های سالن سینما محسوب می شود. لذا ما 10 پروژه معماری از پلان سالن سینما و آمفی تئاتر را برای شما منتشر کردیم تا راهنمای شما برای طراحی چنین پروژه هایی باشد.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
مفهوم اتمسفر فضا در معماری و سینما به روح مشترکی اشاره دارد که از آغاز تاریخ سینما بین فیلم ها و هنر کهن معماری وجود داشته و در گذر سال ها به تکاملی خیره کننده رسیده است. امروز معماری سینمایی به چنان نفوذ و تاثیری دست پیدا کرده است که حتی خود معماری حقیقی را وادار به تجدید نظر در اصول زیبایی شناسی و نحوه ارتباط با مخاطبانش کرده است. تردیدی وجود ندارد که معماران زیادی از تاثیر سینما بی خبراند و یا به گفته ی خود فرصتی برای دنبال کردن آن ندارند (این موضوع بسیار سوال بر انگیز است، چگونه کسی می تواند با یکی از مهم ترین پدیده هایی که دهه هاست معماری را تحت تاثیر قرار داده بیگانه باشد).
تحریریه معماری آرل
فیلم سینمایی آسمانخراش محصول جدید کمپانی یونیورسال، می تواند جذاب ترین گزینه روز برای معمارن، مهندسان و طراحان به شمار رود. فیلمی که از استقبال ضعیفی به واسطه موضوعات سینمای روز برخوردار بود. هر چند که نمره های منتقدان به این فیلم متوسط بوده است. اما هسته اصلی داستان که درون یک آسمانخراش به ارتفاع 1 کیلومتر می گذرد، از تمام تعلیقات داستانی و طراحی نسبت به موضوع سینما-معماری بهره برده است. به عنوان یک فرد معمار، دکوراتور، طراح و تکنسین تکنولوژی های معماری نهایت لذت را ازاین داستان می برید. درست است که سناریو داستان دارای اشکالات فاحشی است، اما ایده هایی که در ساخت این آسمانخراش به کار رفته، غیر قابل اجرا و دور از ذهن نیست. 
با آرل  در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
سینما یکی از عناصر مهم فرهنگ و هنر کشور هند در دوران مدرن محسوب می شود که نقش ویژه ای بر روی تمام جنبه های این کشور گذاشته است. با وجود گستره هنر هفتم در هند و سرمایه گذاری های عظیم در این صنعت، یک بخش ویژه از دوران قدیمی سینمای این کشور هنوز هم به شکل عجیبی خودنمایی می کند: سالن های سینما. استفانی زوچه مجموعه ای از تصاویر پر جنب و جوش از سینماهای مدرنیست کشور هند را به تصویر کشیده که دارای معماری و ترکیب جالبی از ساختارهای معماری می باشند که دیگر در هیچ نقطه دنیا مشاهده نمی کنیم.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
بامداد امروز مراسم اسکار 2018 با میزبانی جیمی کیمل به پایان رسید و برندگان سینمایی یک سال گذشته در شاخه های مختلف معرفی شدند. سایت گروه معماری آرل به رسم هر سال به تحلیل و بررسی بهترین طراحی صحنه می پردازد. شاید انتخاب فیلم شکل آب (The shape of water) در شاخه بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین طراحی صحنه ما را غافلگیر کرد. به شخصه فکر می کردم جایزه کارگردانی و فیلم به فیلمی اعطا شود که داستانش ریشه های واقعی با شاخصه های تاریخی یا اجتماعی داشته باشد. فیلم هایی که از داستانی ساختارشکن یا فانتزی داشته و در مراسم اسکار موفق بودند انگشت شمار بوده اند. به همین دلیل در ادامه خلاصه ای از ویژگی هایی طراحی صحنه و داستان این فیلم را در ادامه بررسی کردیم تا تفاوت آن را به سال های گذشته و انتخاب داوران نشان دهیم.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
جایزه اسکار و بود و نبودهایی که هر ساله ورد زبان هر طرفدار سینما دوستی می باشد. همیشه این بحث ها رایج بود: چه فیلم هایی مستحق بودن در این لیست بودند که حضور نداشته، یا همین 5 فیلم بهترین گزینه های ممکن به شمار می روند. گروه معماری آرل به سنت هر سال 5 نامزد طراحی صحنه را معرفی کرده و در ادامه مطلب برای علاقمندان به مبحث طراحی و معماری در سینما پرداخته است. 
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
در ارتفاع 3 هزار متری، بالاترین نقطه سولدن (Sölden) یکی از معروف ترین رستوران های کوهستانی به نام ICE-Q وجود دارد که تا قبل از فیلم جیمز باند: شبح (Spectre) افراد زیادی از این مکان مطلع نبودند. رستورانی که دارای یک طراحی پانورامیک می باشد و در جالب ترین مکان های موجود قرار گرفته است. بر خلاف بسیاری از رستوران های دیگر که نام پروژه خود را از پروسه رندر گرفتن تا اجرا در تمام سایت های معماری و دکوراسیون جا می اندازند، این فضای منحصربه فرد به طور اتفاقی در یک فیلم سینمایی مشهور مشاهده شد. 
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
فارغ از اینکه سبک دکوراسیون منزل شما چیست، فیلم های سینمایی بی شک می توانند برای شما در زمینه طراحی داخلی الهام بخش باشند. امروز در این مطلب 20 فیلم سینمایی که دارای معماری و دکوراسیون داخلی متفاوت و خلاقانه هستند را معرفی کرده ایم، که شما می توانید از آنها ایده و الهام بگیرید و طراحی منزل خود را به سبکی که دوست دارید تغییر دهید. همراه آرل باشید.
تحریریه معماری آرل
بلید رانر 2049 دنباله ای مفهومی از فیلمی به همین نام است که سال 1982 ساخته شده بود. این نسخه جدید هم مانند فیلم قبلی می تواند لقب شاهکار طراحی صحنه، گرافیک، جلوه های ویژه و نورپردازی را به خود اختصاص می دهد. دنیس گسنِر به مانند اساتید قبلی سعی کرده تا دیدگاه منطقی از شهر، خانه، وسایل نقلیه در 40 سال آینده به نمایش بگذرد. زمانی که سید مید و لارنس جی پاول بر روی طراجی صحنه بلید رانر در سال 1982 کار می کردند، توانستند با طرح های بی نظیر خود دروازه ای به شهرسازی و معماری سال های آینده باز کنند. بلید رانر 2049 گامی رو به جلو در فضاسازی، طراحی صحنه فیلم، و دکوراسیون سازی را به ما نشان می دهد. در ادامه خلاصه ای از ویژگی های این فیلم زیبا را برای شما قرار داده ایم.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
یکی از جالب توجه ترین ویژگی های فیلم های سینمایی ساختمان ها، شهرها و ویژگی های معماری است که نقش سازنده ای در عناصر شکل دهنده سناریو و لوکیشن ا ایفا می کند. هر کمپانی برنامه ای مجزا و ویژه ای نسبت به محل فیلم برداری برای خود در نظر می گیرد. یکی از کمپانی هایی که این روزها بیشتر بر سر زبان هاست، استودیو فیلم سازی ماورل  می باشد. شهرها یا ساختارای معماری نقش به سزایی در ویژگی های بصری فیلم های استودیویی مارول بازی می کنند. به همین دلیل یک ویدئوی کوتاه از چند مورد از پروژه های معماری و نقش آنها در فیلم های کمپانی مارول جمع آوری شده است. در این ویدئوی کوتاه میبینیم که یکی از جدیدترین ساختمان های بیارکه انگلس تریلر فیلم دکتر استرنج حضور دارد. اما با مشاهده فیلم این ساختمان را در هیچ بخش از فیلم نمی بینیم. حتی دلایل استفاده از شهر نیویورک به عنوان لوکیشن بیشترین فیلم های هالیوودی، بخصوص انتقام جویان 1 و دکتر استرنج مشخص می شود. 
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
کورالاین(Coraline) از آن دسته انیمیشن هایی است که هر چند سال یک بار ممکن نمونه ای مشابه آن را در دنیای سینما تماشا کنیم. فیلمی که به لحاظ داستان سرایی، صداپیشگی، کارگردانی، طراحی، و ساخت در کلاس استادان سینما قرار می گیرد. سبک ایست-حرکتی (Stop-motion) کورالاین که با برخی المان های انیمیشن های کامپیوتری ادغام شده از بهترین نمونه های سینما مدرن در دنیا به شمار می رود. هنری سیلیک از طریق حکایتی خاکستری و تا حدودی تاریک بهترین کار خود را عرضه کرده. شاید مهم ترین ویژگی کار او رنگ ها زنده و شاداب در تناقض با رنگ های سرد و بی روح باشد. بخصوص که بخش اعظمی از داستان در محفلی تاریک سپری شده است.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
دکتر استرنج (Doctor Strange) فیلمی است که فقط به دلیل طراحی سحنه هائز اهیمت نیست، بلکه ترکیب جلوه های بصری و تصاویر گرافیکی یکی از بهترین نمونه های تلفیق طراحی و ساخت به شمار می رود. امسال فیلم سینمایی دکتر استرنج سهم مثبت زیادی را از جشنواره ها و منتقدها کسب کرد. به نوعی که آنرا بهترین نمونه از تلفیق فضای معمارانه در سینما عنوان کرده اند. البته از نامزدی اسکار این فیلم در بخش جلوه های ویژه هم نمی توان گذشت. طراحان با خلاقیت هر چه تمام تر فضاهای معماری در این فیلم را در هم تنیده و آنرا در مکانی خیالی دوباره سازی، تکرار و یا تلفیق کرده اند. نزدیک ترین نمونه نسبت به این پروژه فیلم سرآغاز (Inception) کریستوفر نولان است که حتی در اکثر مواقع از فیلم دکتر استرنج هم بهتر عمل کرده است. البته تماشای دکتر استرنج به خاطر فضاسازی نابش ارزمند است.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
سریال خانه پوشالی (House of cards) جزء ریسکی ترین پروژه های شبکه خانگی نتفلیکس به شمار می رود که در سال 2011 آغاز به کار کرد. ایده ای برای ساخت یک سریال سیاسی با محور قدرت که به صورت آنلاین پخش شود یا به اشتراک گذاشته شود. ساخت چنین مجموعه ای دردسرهای خود را دارد، بخصوص که قرار بود چندین لوکیشن حقیقی یا مجازی مدلشان کامل ساخته شود یا بعضی مواقع در اجاره مجموعه قرار بگیرد. این مجموعه به واسطه بازی استثنایی کوین اسپیسی و رابین رایت تضمین کاملی برای استقبال از 5 فصل این سریال را به وجود آورد. در ادامه خلاصه ای از ویژگی های طراحی این مجموعه را برای شما قرار داده ایم.
با آرل در ادامه همراه باشید...
مجموع ۸۳ رکورد - در ۷ صفحه
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
طراحی و اجرا ویلا

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


معماری و طراحی هتل
طراحی و اجرا ساختمان اداری
طراحی داخلی ساختمان اداری و دفتر کار
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، میرداماد . جنب ایستگاه مترو
انتهای خیابان کازرون جنوبی . پلاک ۳
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱     ۲۱-۲۶۴۰۸۵۲۰-۰۲۱
فکس :       ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir