021-22901906

معماری آرل
سینما و معماری ارتباط تنگاتنگی در زمینه خلق یک اثر به صورت بصری و مجازی دارند. معماری به عنوان یکی از اولین هنرهای زمین و سینما به عنوان آخرین و هفتمین قطره هنر گروه زیبا و خلاقانه ای را ارائه می دهند. این بخش به معرفی نقش سینما در معماری، ارائه مقالات سینما و معماری و معرفی ده ها اثر سینمایی و تلویزیونی پرداخته که هر دو رشته در آن فعالیت داشته اند. سینمای ایران و جهان از طراحان، معماران، طراحان صنعتی و طراح دکوراسیون داخلی مشهوری بهره می برند که شیوه های طراحی صحنه و دکوراسیون در سینما را ارتقا داده اند. شما می توانید با مشاهده طراحی صحنه فیلم یا مجموعه های مهمی اعم از: یک جبه قند، دکتر استرنج، سرآغاز، بلید رانر، خانه پوشالی، بازی تاج و تخت و ... از روند طراحی و تکنیک طراحان خارجی و ایرانی در حیطه سینما و تلویزیون آشنا شوید. 
تحریریه معماری آرل
یکی از جالب توجه ترین ویژگی های فیلم های سینمایی ساختمان ها، شهرها و ویژگی های معماری است که نقش سازنده ای در عناصر شکل دهنده سناریو و لوکیشن ا ایفا می کند. هر کمپانی برنامه ای مجزا و ویژه ای نسبت به محل فیلم برداری برای خود در نظر می گیرد. یکی از کمپانی هایی که این روزها بیشتر بر سر زبان هاست، استودیو فیلم سازی ماورل  می باشد. شهرها یا ساختارای معماری نقش به سزایی در ویژگی های بصری فیلم های استودیویی مارول بازی می کنند. به همین دلیل یک ویدئوی کوتاه از چند مورد از پروژه های معماری و نقش آنها در فیلم های کمپانی مارول جمع آوری شده است. در این ویدئوی کوتاه میبینیم که یکی از جدیدترین ساختمان های بیارکه انگلس تریلر فیلم دکتر استرنج حضور دارد. اما با مشاهده فیلم این ساختمان را در هیچ بخش از فیلم نمی بینیم. حتی دلایل استفاده از شهر نیویورک به عنوان لوکیشن بیشترین فیلم های هالیوودی، بخصوص انتقام جویان 1 و دکتر استرنج مشخص می شود. 
با آرل در ادامه همراه باشید...
انیمیشن کورالاین
تحریریه معماری آرل
کورالاین(Coraline) از آن دسته انیمیشن هایی است که هر چند سال یک بار ممکن نمونه ای مشابه آن را در دنیای سینما تماشا کنیم. فیلمی که به لحاظ داستان سرایی، صداپیشگی، کارگردانی، طراحی، و ساخت در کلاس استادان سینما قرار می گیرد. سبک ایست-حرکتی (Stop-motion) کورالاین که با برخی المان های انیمیشن های کامپیوتری ادغام شده از بهترین نمونه های سینما مدرن در دنیا به شمار می رود. هنری سیلیک از طریق حکایتی خاکستری و تا حدودی تاریک بهترین کار خود را عرضه کرده. شاید مهم ترین ویژگی کار او رنگ ها زنده و شاداب در تناقض با رنگ های سرد و بی روح باشد. بخصوص که بخش اعظمی از داستان در محفلی تاریک سپری شده است.
با آرل در ادامه همراه باشید...
سینما و معماری
تحریریه معماری آرل
دکتر استرنج (Doctor Strange) فیلمی است که فقط به دلیل طراحی سحنه هائز اهیمت نیست، بلکه ترکیب جلوه های بصری و تصاویر گرافیکی یکی از بهترین نمونه های تلفیق طراحی و ساخت به شمار می رود. امسال فیلم سینمایی دکتر استرنج سهم مثبت زیادی را از جشنواره ها و منتقدها کسب کرد. به نوعی که آنرا بهترین نمونه از تلفیق فضای معمارانه در سینما عنوان کرده اند. البته از نامزدی اسکار این فیلم در بخش جلوه های ویژه هم نمی توان گذشت. طراحان با خلاقیت هر چه تمام تر فضاهای معماری در این فیلم را در هم تنیده و آنرا در مکانی خیالی دوباره سازی، تکرار و یا تلفیق کرده اند. نزدیک ترین نمونه نسبت به این پروژه فیلم سرآغاز (Inception) کریستوفر نولان است که حتی در اکثر مواقع از فیلم دکتر استرنج هم بهتر عمل کرده است. البته تماشای دکتر استرنج به خاطر فضاسازی نابش ارزمند است.
با آرل در ادامه همراه باشید...
خانه پوشالی
تحریریه معماری آرل
سریال خانه پوشالی (House of cards) جزء ریسکی ترین پروژه های شبکه خانگی نتفلیکس به شمار می رود که در سال 2011 آغاز به کار کرد. ایده ای برای ساخت یک سریال سیاسی با محور قدرت که به صورت آنلاین پخش شود یا به اشتراک گذاشته شود. ساخت چنین مجموعه ای دردسرهای خود را دارد، بخصوص که قرار بود چندین لوکیشن حقیقی یا مجازی مدلشان کامل ساخته شود یا بعضی مواقع در اجاره مجموعه قرار بگیرد. این مجموعه به واسطه بازی استثنایی کوین اسپیسی و رابین رایت تضمین کاملی برای استقبال از 5 فصل این سریال را به وجود آورد. در ادامه خلاصه ای از ویژگی های طراحی این مجموعه را برای شما قرار داده ایم.
با آرل در ادامه همراه باشید...
سینما و معماری
تحریریه معماری آرل
فیلم سینمایی جاودانگان (Immortals) اثری حماسی-فانتزی از افسانه های یونان باستان است و مانند تمام همتایان خود دارای نقطه مشترک میباشد: قدرت نمایی در خلق تصاویر بصری. معمولا طراحی صحنه چشمگیر به همراه جلوه های کامپیوتری اثربخش جزء لاینفک فیلم های اساطیر باستان یونان می باشد. اما فیلم جاودانگان جزء سه اثر برتر این ژانر محسوب می شود. تام فودن در شهر چستر انگلستان متولد شده و کار خود را با نوازندگی در یک گروه راک محلی آغاز کرد. مسیر عجیبی که تا راننده لیموزین شدن و آشنایی با ستارگان طی شد و در نهایت به تحصیلات در رشته طراحی و ساخت دکور در دانشگاه منچستر رسید. طراحی فیلم جاودانگان از معدود کارهای بلند او به شمار می رود که توانست استعداد خود در زمینه طراحی را با سبک و سیاقی بریتانیایی به تصویر بکشد. در ادامه خلاصه ای از طراحی بخش های فیلم را مشاهده می نمایید.
با آرل در ادامه همراه باشید...
لوگان و طراحی ساختارشکنش
تحریریه معماری آرل
گاهی برای طراحی صحنه و خلق دکور مناسب نمی بایست از المان های مصنوعی شلوغ و ساخته شده استفاده کرد. فیلم لوگان محصول جدید کمپانی مارول و فاکس دقیقاً ازچنین رویکردی استفاده کرده و به غیر از فیلمی زیبا و ساختار شکن، امتیاز کاملی از طراحی خود کسب می کند. فرانسوا اودی (François Audouy) طراح و دکوراتو فرانسوی چالش بسیار سختی با ویژگی های کارگردانی جیمز منگولد داشته است. اکثر سکانس ها در محیط های طبیعی رخ داده و فرانسوا اودی می بایست کار خود را در لوکیشن ها باز ارائه دهد و فضا را در سال 2029 به شیوه ای ساختارشکن به نمایش بگذارد. در ادامه خلاصه ای از ویژگی های طراحی صحنه فیلم لوگان را مشاهده می نمایید.
با آرل در ادامه همراه باشید...
طراحی صحنه فیلم تقدیر
تحریریه معماری آرل
تقدیر از آن دسته فیلم هایی است که طراحی صحنه و دکوراسون آن مرجعی کامل برای دوستداران طراحی و معماری است. داستان فیلم به نحوی است که در پیچش ها و سکانس های زیادی شما را درگیر می کند و به شما حس حضور در لوکیشن های زیادی از گذشته و آینده را منتقل می کند. مت پولند طراح جوان آمریکایی چالش موجود سفر در زمان کتاب "همه شما زامبی ها" را به زیبایی رعایت کرده و جزئیات طراحی را به تصویر کشیده است. در ادامه خلاصه ای از شیوه طراحی پولند به همراه کارگردانی برادران اسپیرگ را مشاهده می نمایید.
با آرل در ادامه همراه باشید...
یک حبه قند
تحریریه معماری آرل
فیلم سینمایی "یک حبه قند" یکی از باشکوه ترین اثرهای سینمایی ایران به شمار می رود که از طراحی صحنه و دکوراسیون منحصربه فردی برخوردار می باشد. رضا میرکریمی در این ساخته خود از تیم ناظر و مشاور خوبی برخوردار بوده که باعث شد نتیجه نهایی یک فیلم با تمام ویژگی ها و رنگ و بوی ایرانی باشد. در فیلم یک حبه قند محمد رضا منصوری به عنوان مجری طرح و باران کوثری در سمت مجری صحنه به فعالیت پرداخته اند. این پروژه به لحاظ طراحی صحنه و دکور مورد استقبال بسیاری منتقدین جشنواره فیلم فجر و عموم درآمد. 
با آرل در ادامه همراه باشید...
دیو و دلبر
تحریریه معماری آرل
به طور قطع فیلم سینمایی دیو و دلبر پادشاه فانتزی و طراحی در دنیای هنر هفتم می باشد. سارا گرینوود در این پروژه بهترین کار خود را در طول 15 سال فعالیت حرفه ای خود را ارائه داده است. طراحی صحنه بی نظیر فیلم دیو و دلبر به همراه جلوه های ویژه فوق العاده حرفه ای و تیمی 1000 نفره که چند سال بر روی این پروژه وقت گذاشتند و نتیجه تلاش این چند سال کار قرار گرفتن پروژه در بین 10 فیلم پر فروش تاریخ سینما بود. طراحی صحنه فیلم دو بخش عظیم را شامل  شده که لوکیشن قلعه دارای جزئیات بی نظیر و منحصر به فردی است. در ادامه خلاصه ای از شیوه طراحی صحنه یک فیلم فانتری را مشاهده می نمایید.
با آرل در ادامه همراه باشید...
وِست وُرلد
تحریریه معماری آرل
چرا سریال دنیای غرب (Westworld) شبکه HBO، شبیه هیچ کدام از مجموعه های تلویزیونی در هیچ کجای دنیا نیست؟
زک گزوبر، طراح صحنه و دکوراسیون سریال وِست وُرلد یکی از بلندپروازانه ترین و چالش برانگیزترین پروژه های زندگی خود را در این مجموعه به معرض نمایش گذاشته است. سریالی که از هزینه های گزافی برخوردار بوده و ریسک بزرگ را برای خالقان و کمپانی ایجاد کرده است. این اعتماد از مسئولان کمپانی باعث شد تا فروش حق پخش مجموعه و بازخورد عموم و منتقدین از فصل اول استثنایی باشد. مجموعه شامل دو فاز طراحی گسترده با جزئیات گوناگون می باشد که دو بخش شامل ایده های بکر طراحی به شمار می رود. در ادامه خلاصه ای از سبک و شیوه طراحی را مشاهده می نمایید.
با آرل در ادامه همراه باشید...
موزه سینما باغ فردوس
تحریریه معماری آرل
عمارت باغ فردوس به سبک معماری دوره قاجاری بنا شده است. روایت‌های متفاوتی در مورد باغ فردوس وجود دارد. بسیاری می‌گویند ساختمان باغ فردوس در زمان نظام الدوله وزیر ناصر الدین شاه ساخته شده و منزل معیر الممالک همسر عصمت الدوله دختر ناصرالدین شاه بوده است. در قسمت شمال بنا، آنجایی که در حال حاضر کتابخانه‌ی تخصصی معماری است قبلا استخر بزرگی بوده و اطراف آن درخت‌های کهن سال چنار (که هنوز هم تعدادی از آن‌ها موجود است) وجود داشته است. کل زمین محدوده باغ فردوس پله کانی است. در زمان پهلوی اول این ساختمان محل دبستان شاپور بوده است. سال‌ها بعد ساختمان باغ فردوس در اختیار وزارت فرهنگ قرار می‌گیرد. از آن پس مرمت و بازسازی این بنا شروع شده و به شکل امروزی در آمده است. اکنون کاربری اصلی این عمارت، موزه سینما است. همراه آرل باشید..
طراح دکور مناظره 96
تحریریه معماری آرل
در روزهای قبل نقدی در مورد طراحی صحنه مناظره ریاست جمهوری سال 96 را مطالعه کردید، حال صحبت های از طراح این برنامه را همراه آرل بخوانید.
سیدامیر حسین میرطالب طراح جوانی است که در چندسال اخیر توانسته اعتماد بسیاری از مدیران سیما و تهیه کنندگان صاحب نام را جلب نماید. آخرین کار میرطالب طراحی و اجرای دکور برنامه مناظره های کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است. برنامه ای پربیننده؛  با میلیون ها مخاطب داخلی و خارجی. اگرچه میرطالب پیش از این هم برنامه های پربیننده دیگری همچون 90 را طراحی و اجرا کرده است؛ ولی آخرین کار خود را مرهون اعتماد مدیران سیما به جوانان می داند. با او در مورد طراحی این دکور و استفاده از نمادها و المان های گوناگون در انتقال پیام  گفت و گویی کوتاه انجام داده ایم.
جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آنها
تحریریه معماری آرل
فیلم های فانتزی با قالبی که به گذشته متصل شده دارای ویژگی های کلاسیک و نئوکلاسیک است و از تنوع منحصربه فردی در هنر هفتم برخوردار می باشد. فیلم سینمایی جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آنها (Fantastic Beasts and were to find them) اولین پروژه سینمایی جی.کی.رولینگ، نویسنده داستان های هری پاتر می باشد که در قالب فیلم ساخته شده است. تنوع طراحی صحنه و دکورایسون در این مجموعه به حدی گسترده می باشد که جایزه اسکار و بفتا را برای استوارت کریگ و تیم طراحی وی به ارمغان آورد. در ادامه خلاصه ای از نحوه طراحی و ساخت دکوراسیون جادویی فیلم "جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آنها" را مشاهده می نمایید.
با آرل در ادامه همراه باشید...
مجموع ۷۴ رکورد - در ۶ صفحه
ارتباط با آرل
نشانی : تهران ، میرداماد ، جنب ایستگاه مترو میرداماد، انتهای خیابان کازرون جنوبی ، پلاک 3
تلفن تماس : 6-02122901905
فکس : ۲۲۹۰۱۹۰۷
ایمیل : info@arel.ir به شرکت آرل خوش آمدید.