۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : يکشنبه , ۱۴۰۲/۰۲/۱۰ ۱۹:۵۶
نکات طراحی ویلا ساحلی

چه مواردی در طراحی ویلاهای ساحلی بیشترین اهمیت را دارند؟

طراحی خاه‌های ساحلی می‌تواند از یک منطقه جغرافیایی و آب‌وهوایی به منطقه‌ای دیگر متفاوت باشد. به همین علت روش استفاده طراحان و معماران از مصالح نیز متفاوت خواهد بود. اما موضوعات اصلی که باید در نظر گرفته شوند، عبارت‌اند از: 

با چه نوع ساحلی روبه‌رو هستیم 

این سؤال ممکن است عجیب به نظر برسد. اما برای طراحی یک ویلا ساحلی باید به آن جواب دهیم. سواحل می‌توانند شنی، صخره‌ای، یخ‌زده یا استوایی باشند. گاهی سواحل نوار باریک و شیب‌دار ملایم زمین در امتداد لبه رودخانه، دریاچه یا اقیانوس هستند. سطح سواحل می‌تواند ماسه‌ای، سنگ‌ریزه‌ای، صدفی یا سنگی باشد. همه این موارد در تصمیم‌گیری و طراحی ویلا تاثیر می‌گذارند. 

آب‌وهوای این منطقه چگونه است

سواحل دچار تغییرات آب‌وهوایی فصلی می‌شوند. این تغییرات، معماری ساحلی مکان‎های مختلف را نیز تحت تاثیر قرار می‎دهد. 
طراحی یک ویلا یا مجموعه‌ای از سازه‌های ساحلی باید با در نظر گرفتن آب‌وهوای منطقه انجام شود. معماری ساحلی با نزدیک ‌کردن انسان به طبیعت، تعاملی بین ایستا بودن (ویلا) و سیال بودن (موج دریا) را ایجاد می‌کند. بنابراین طراحی ویلا ساحلی به یک سبک منحصربه‌فرد محدود نمی‌‎شود. اما با وجود این، عناصر اصلی طراحی که حول باز بودن فضا، راحتی و نور می‌چرخد در بیشتر موارد رعایت می‌شود. از پالت رنگی آبی فیروزه‎ای تا موانع شیشه‌ای که فضای داخلی را از بیرون جدا می‌کند، همه در ویلاهای ساحلی رایج هستند. 

چه سبکی در این منطقه رایج است

طراحی ویلا ساحلی شامل مجموعه‌ای متنوع از سبک‎‌ها می‌شود. کلاسیک، مدیترانه‌ای، آرت دکو، آرت دکو مدرن، سبک بین‌المللی، ارگانیک، سبک‌های مدرن و معاصر از این جمله هستند. هر سبکی شخصیت و عناصر خاص خود را دارد. 
چه سبکی در این منطقه رایج است

از چه مصالحی باید استفاده شود

ترکیب مصالح مورداستفاده در طراحی ویلاهای ساحل بسیار مهم است. زیرا این بنا در مجاورت آب شور، زمین شن و ماسه‌ای و رطوبت و باران باید بتواند در طولانی‌مدت دوام بیاورد. از مصالح مورداستفاده برای کف‌پوش می‌توان به بتن اشاره کرد. سختی و سردی زمین رامی‌توان با پهن کردن فرش در داخل و فرش‌های مخصوص هوای باز در خارج از ویلا جبران کرد. 
چوب سخت نیز یک کف‌پوش عالی، مقرون‌به‌صرفه و مقاوم در برابر سایش در طراحی ویلا ساحلی به‌‌شمار می‌رود. در نهایت، سرامیک‌ها گزینه مقاوم دیگری هستند که در رنگ‌ها، اندازه‌ها و الگوهای مختلف برای کف‌پوش به کار می‎روند. سقف‎‌های فولادی متریالی بسیار عالی برای بهره‌وری در انرژی محسوب می‌شوند. کاشی‌های سفالی بسته به سبک معماری موردنظر، بادوام، کم‌مصرف و مقرون‌به‌صرفه خواهند بود. این مصالح را در صورت سایش، شکستگی و ترک به‌راحتی می‌توان تعویض کرد. 
برای رنگ‌آمیزی، معمولا همه به رنگ اکریلیک باکیفیت رو می‌آورند. زیرا می‌توان عیوب را به مرور زمان پرداخت کرد. همچنین باید تدابیری برای جلوگیری از رطوبت گرفتن دیوارها اندیشید.

طراحی فضای داخلی و بیرونی یک ویلای ساحلی چگونه است؟

یک خانه ساحلی مدرن اغلب طراحی ساده‎ای در فضای داخلی و بیرونی دارد. به‌جای تزیینات مجلل و دکوراسیونی که اغلب در خانه‌های شهری یافت می‌شوند، طراحی خانه ساحلی چیدمانی ساده را می‌طلبد. این خطوط و ویژگی‌های ساده در سراسر خانه جریان دارند. همین سادگی در طراحی خانه‌های ساحلی مدرن است که آن‌ها را بسیار زیبا جلوه می‌دهد. آن‌ها بر احساس آرامش و ریلکس بودن تمرکز می‌کنند. همان احساسی که اغلب از بودن در ساحل یا در یک محیط ساحلی به افراد دست می‌دهد.
در طراحی ویلا ساحلی اغلب یک فضای یکسره بین داخل و خارج وجود دارد. معمولا کف‌پوش‌های یکسان یا شبیه به هم از داخل ویلا به فضای خارج آن ادامه پیدا می‌کند. درهای ویلا به‌صورتی هستند که دهانه آن‌ها را به‌طور کامل می‌توان باز کرد. به ‌این ‌ترتیب فضای داخلی و خارجی به یک فضای بزرگ تبدیل خواهد شد. این یک ویژگی کلیدی در طراحی ویلاهای ساحلی است.
طراحی فضای داخلی و بیرونی یک ویلای ساحلی چگونه است؟

در طراحی خانه‌های ساحلی از چه رنگ‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

خانه‌های ساحلی حسی روشن و مطبوع در افراد ایجاد می‌‎کنند که به آن‌ها آرامش‌ می‌بخشد. برای نمای بیرونی می‌توان از رنگ‌های سیر استفاده کرد. اما فضاهای داخلی اغلب به رنگ‌های روشن نیاز دارند که به فضای داخلی، ظاهر و ویژگی‌ مدرن می‌بخشند.
رنگ‌های روشن به تنظیم فضای ساحلی خانه کمک می‌کند. رنگ‌های سفید در طراحی خانه‌های ساحلی تاثیر ‌خوبی می‌گذارند. همچنین می‌توان از رنگ‌های آبی و سبز در کنار رنگ‌های خاکستری و کرمی استفاده کرد. الهام‌گرفتن از محیط طبیعی و طراحی یک پالت رنگی بر این‌ اساس القاکننده این موضوع خواهد بود که ساکنان و مهمانان احساس خواند کرد که در دل طبیعت‌ به سر می‌برند.

در طراحی ویلا ساحلی پنجره‌ها به چه شکل هستند؟

پنجره‌های بزرگ و شیشه‎ای شفاف از ویژگی‌های اساسی یک خانه ساحلی به‌شمار می‌روند. این پنجره‌ها طراحی شده‌اند تا حداکثر نور را همراه با نسیم به درون خانه بیاورند. به این شکل تهویه طبیعی تقویت خواهد  شد. افزودن پانل‌های شیشه‌ای به درها، استفاده از نرده‌های شیشه‌ای در راه‌پله‌ها و استفاده از وسایل تزیینی شیشه‌ای در این طراحی متداول است. 
وقتی ساحل دریا را در آستان خانه خود داشته باشید چرا از مزایای نور و هوا برای کمک به تنظیم دمای داخل استفاده نکنید. بیدارشدن با هوای تازه دریا و نور طبیعی فراوان خانه‎ای برایتان می‎سازد که هرگز نمی‌خواهید آن را ترک کنید.

نیازهای ضروری در طراحی یک خانه ساحلی چیست؟

داشتن خانه ساحلی یک رویا محسوب می‌‎شود که اکنون برای شما به حقیقت پیوسته است. قبل از اینکه در این مکان مستقر شوید چند مورد ضروری وجود دارد که به شما کمک می‌کند در این خانه احساس راحتی کنید. 

1. مبلمان ایوان راحت

چه منظره اقیانوس داشته باشید، چه منظره خلیج یا دریا، می‎توانید در فضای بیرونی خود با مجموعه‌ای از صندلی‌های راحت، موقعیتی عالی بسازید. در شب‌های تابستانی این لذت چند برابر می‌شود. صندلی‌های بیرونی از اوایل دهه ۱۹۰۰ در شمار عناصر اصلی طراحی ویلا ساحلی بوده‌اند. آن‌ها همچنین ظاهری کلاسیک به ایوان، بالکن یا حیاط شما می‌بخشند. 
1. مبلمان ایوان راحت
درست به همین دلیل است که اولین مورد از لیست ملزومات خانه ساحلی صندلی‌های راحتی هستند. قرار دادن یک میز کوچک برای نگهداری نوشیدنی‌های سرد کمک‌کننده خواهد بود. در فضای باز ایوان خود یک پنکه نیز قرار دهید. اگر این وسیله با کنترل از راه دور کار کند بسیار بهتر است. در این صورت به شما این امکان را می‌دهد که پنکه را از روی صندلی خود روشن و خاموش کنید. نسیم ملایم، هوای اطراف شما را به گردش در می‌آورد و حشرات را دور می‌کند.

2. اکسسوری‌‎های دریایی

حال و هوای ساحل را می‌توانید با کمک تزیینات الهام‌گرفته از اقیانوس زنده نگاه دارید. سعی کنید وسایلی مانند آثار هنری دریایی، چوب‌های خشک کنار ساحل یا کشتی‌های مدل را با فضای داخلی ویلا همراه سازید. اثاثیه یا لوازم داخلی را از بین پارچه‌هایی با رنگ‌های روشن و ساحلی در نظر بگیرید.
برای یک ایده تزیینی جذاب و رایگان به خط ساحلی بروید و صدف‌ها و سنگ‌ریزه‌ها را برای خودتان گرد هم آورید. این صدف‌ها را روی سطوح سرتاسر خانه‌تان پراکنده کنید یا آن‌ها را داخل گلدان‌های شیشه‌ای بریزید تا به‌عنوان نقاط مرکزی جذاب عمل کنند. 

3. گودال آتش یا آتش‎دان در فضای باز

وقتی هوا خوب است، چه کسی به داخل خانه می‌‎رود؟ در طراحی ویلا ساحلی حیاط خود را با یک گودال آتش به مکانی مناسب تبدیل کنید. نه‌تنها وقتی هوا در شب سردتر می‌شود شما را گرم نگه می‌دارد، بلکه این آتش‎دان‌ها برای برشته کردن مارشمالو یا سوسیس نیز عالی هستند. بتن و سنگ مواد غیرقابل‌احتراق شناخته می‌شوند و آتش نمی‎گیرند. همین امر آن‌ها را به‌عنوان بهترین سطح برای ساخت گودال آتش مناسب می‌سازد.
استفاده از گودال آتش‌ یا آتش‎دان گازسوز اغلب ایمن‌تر و آسان‌تر از مدل هیزمی است. اما هیچ‎کس نمی‎تواند انکار کند که بوی سوختن چوب احساس خوب تعطیلات را دوچندان خواهد کرد. خانواده خود را برای شبی پر از عشق، داستان‌سرایی و با هم بودن فرا بخوانید و به این ترتیب خاطره‎ای خلق کنید که در سال‌های آینده آن را به یاد خواهید آورد. گذشته از همه این مسایل آیا مگر یک خانه ساحلی واقعا برای تحقق همین اتفاق خوب نیست: گذراندن وقت با خانواده و دوستان و ساختن خاطرات خاص.
3. گودال آتش یا آتش‎دان در فضای باز

4. مبلمان قوی اما شیک

داشتن یک خانه ساحلی به معنای پاهای شنی روی مبل، حوه‌های خیس روی صندلی‌ها و انبوهی از سطل‌های شن و صدف‌‎‌های دریایی است. به همین دلیل، نکته بعدی در لیست ملزومات خانه ساحلی، مبلمان قوی محسوب می‌شود. مبلمان باید آن‌قدر محکم باشد که به‌راحتی در اثر مواد خیس آسیب نبیند یا روی سطوح آن در اثر شن خراشیده نشود. 
پارچه‌های قابل شست‌وشو و همچنین پوشش محافظ هم توصیه می‎شود. پارچه‌های مرطوب مبل‌های عادی می‌توانند بوی بدی ایجاد کنند. یک پنکه سقفی را در ویلا ساحلی خود بگنجانید تا به خشک نگه ‌داشتن وسایل کمک کند. سعی کنید رنگ‌های روشن و سبک را به طراحی و چیدمان داخلی بکشانید تا به تقوبت تم طراحی ویلا ساحلی شما یاری برسانند. طرح‌های ساده و کارآمد، مواد سبک و طبیعی و مبلمان با اندازه کاربردی که فضا را شلوغ نکنند انتخابی مطمئن خواهد بود.

5. لوازم بازی گروهی

هیچ ویلای ساحلی را نخواهید یافت که برای تعطیلات بدون حداقل یک دسته کارت کامل ‌شود. کارت‌ها مهمانان جوان و پیر را سرگرم می‌کند. هوای یک روز بارانی شما را در داخل خانه و دور از ساحل نگه می‎دارد. قفسه بازی خود را با انواع بازی‌های رومیزی کلاسیک مانند منوپولی یا شطرنج برای چنین شرایطی مهیا سازید. با برپایی مسابقات شبانه، بازی‌ها را در اوج هیجان نگه دارید. 

6. دوش در فضای باز

اگر خانه ساحلی شما از قبل مجهز به دوش فضای باز نیست، نصب آن را در نظر بگیرید. بدن‌های شنی را فورا به آنجا بفرستید تا از خیس و کثیف شدن کل خانه خود جلوگیری کنید. آن‌ها همچنین برای شستن وسایلی مانند صندلی‌های ساحلی و اسباب‌بازی‌ها بسیار مفید خواهند بود. 

7. اتاق برای مهمان

مهمانان را به این خانه زیبا فرا بخوانید و روزهای تابستانی خود را در محاصره عزیزان بگذرانید. اگر اتاق خواب اضافی ندارید از کاناپه کشویی، تشک بادی، تخت خواب تاشو یا کیسه خواب مایه بگذارید. بالش‌ها و پتوهای اضافی را نیز در دسترس داشته باشید. 
7. اتاق برای مهمان

8. پنکه‌های اتاق خواب

مورد بعدی در لیست لوازم ضروری طراحی ویلا ساحلی یک پنکه برای اتاق خواب است. یک روز طولانی در ساحل را با یک خواب شبانه آرام به پایان برسانید. حتی اگر نسیم دریایی طراوت‌بخشی در خانه دارید، هوای تابستان همچنان می‎تواند شما را گرم و خفه کند. کولرها معمولا برای کلبه‌های ساحلی بسیار خشن هستند. به‌علاوه هیچ‌کس نمی‌خواهد با لرز از خواب بیدار شود. یک پنکه اتاق خواب مقدار مناسبی از جریان هوا را برای خواب رویایی ارائه می‌دهد. 
8. پنکه‌های اتاق خواب

برای به وجود آوردن یک استایل ساحلی زیبا به چه عناصری نیاز است؟

دکور یک خانه ساحلی مدرن اغلب دارای فرش‌هایی با طرح قدیمی، صنایع‌دستی فراوان، بالش‌هایی با پارچه‌های طرح‌دار و منگوله‌دار است. همچنین چوب‎‌ها و منسوجات طبیعی به‌خصوص کتان در آن دیده می‌شود. از دیگر عناصری که می‌توان در یک خانه ساحلی به کار برد، عبارت‌اند از:
افزودن رنگ سفید به ویلا چه از طریق رنگ دیوار و چه از طریق پارچه یک طراوت ساده به وجود می‌آورد. 
ترکیبی از بافت و پالت رنگی خنثی و ساحلی را با وسایل شکل دهید. این رنگ‌ها شامل آبی، خاکستری، بژ، سفید، عاج و خرمایی (اصولا همه رنگ‎های دریا و شن و آسمان) می‌شوند.
چوب‌های روستایی، بامبوهای گرم، چوب خیزران و عناصر خاکی‌رنگ کلیدی برای طراحی ویلا ساحلی هستند.
در کنار وسایل دیگر با استفاده از اکسسوری‌های صاف و درخشان مانند شیشه، برنج، کروم و مس تعادل ایجاد کنید. 
یک آویز دیواری مکرومه همراه فرشی با نقش‌ونگار ظریف، میز قهوه‌خوری با روکش راف و چهارپایه‌های بافته شده، استایلی از سبک بوهو ساحلی را به ارمغان می‌آورد.
یک اثر هنری نقاشی، روشی آسان و در عین ‌حال تاثیرگذار برای آوردن رنگ‌های طراحی مدرن ساحلی به اتاق نشیمن و غذاخوری است.

جمع‌بندی

برای طراحی ویلا ساحلی باید به سادگی و کارآمدی فکر کنیم. از آنجایی‌که در سواحل رطوبت بالا است و آب‌وهوا گاهی بسیار متغیر می‎شود دقت در انتخاب نوع مصالح امری ضروری خواهد بود. اغلب یک فضای یکسره بین داخل و خارج این ویلاها وجود دارد. این فضا را می‌توان با کف‌پوش‌های شبیه به هم از درون ویلا به فضای بیرونی ادامه داد. در یک ویلای ساحلی پنجره‌های بزرگ برای استفاده از هوای طبیعی و نور به کار می‌روند. همچنین برای زندگی در این خانه ساحلی به وسایلی نیاز است که در این مقاله راجع به آن‌ها صحبت کردیم.
 
https://www.re-thinkingthefuture.com/2022/09/01/a7685-an-overview-of-beach-architecture/#:~:text=Beach%20architecture%20involves%20a%20diverse,%2C%20Modern%2C%20and%20Contemporary%20styles https://www.sealinehomes.com.au/the-fundamental-design-elements-of-a-beach-house-design
/ https://www.hgtv.com/design/decorating/design-101/coastal-design-style-101
https://blog.coldwellbanker.com/evolution-beach-house-living
تعداد بازدید : ۷۱۰
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
خانه خورشیدی / طراحی الهام گرفته از طبیعت آتشین خورشید

خانه خورشیدی / طراحی الهام گرفته از طبیعت آتشین خورشید

ویلای تابستانی با معماری مدرن

ویلای تابستانی با معماری مدرن

بهترین هارمونی برای طراحی فضای داخلی با رنگ سبزوطلایی

بهترین هارمونی برای طراحی فضای داخلی با رنگ سبزوطلایی

ویلای مهرشهر هومن بالازاده

ویلای مهرشهر هومن بالازاده

معماری سبز و طراحی ویلای آجری

معماری سبز و طراحی ویلای آجری

ویلای فوق مدرن Kogelhof

ویلای فوق مدرن Kogelhof

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir