۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : پنجشنبه , ۱۴۰۲/۰۳/۲۵ ۲۲:۱۳
موکت

انواع موکت‌ها

 موکت‌ها با حلقه زدن نخ‌های الیافی به روشی شبیه به نحوه دوختن دکمه روی پیراهن ساخته می‌شوند. حلقه‌های الیاف موکت را در هنگام ساخت، می‌توان دست‌نخورده باقی گذاشت یا در زوایا و طول‌های مختلف برش و شکل داد. به حلقه‌های روی موکت، پرز موکت گفته می‌شود. انواع موکت عبارت‌اند از:
  • نایلونی
  • اولفین
  • پلی استر
  • اکریلیک
  • پشم
  • تافتینگ
  • کبریتی

 نایلون

موکت‌هایی با جنس نایلون بسیار نرم، بادوام و مقاوم در برابر لکه و سایش هستند. این موکت‌ها برای القای حالت و ظاهر ابریشمی، با قیمت پایین‌تری تولید می‌شوند. تقریبا محبوب‌ترین الیاف موکت، نایلون است. بر اساس برخی تخمین‌ها، حدود دو سوم تمام موکت‌های مصنوعی از نایلون ساخته شده‌اند.
این جنس در برابر سایش، کپک و پوسیدگی مقاومت بالایی دارد و رنگ خود را به خوبی حفظ می‌کند. موکت نایلونی اگر به خوبی مراقبت شود، می‌تواند 12 تا 15 سال دوام بیاورد و در بین الیاف مصنوعی دوام بیشتری داشته باشد. از آنجایی که این موکت‌ها از مقاومت بالایی برخوردار هستند، برای محیط‌های پرتردد مانند: هتل‌ها، رستوران‌ها و شرکت‌ها گزینه مناسبی به حساب می‌آیند.
موکت نایلون

اولفین

اولفین یا پلی‌پروپیلن یکی دیگر از انواع موکت است که تقریبا به نرمی نایلون است. این جنس از موکت در مکان‌های تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. الیاف پلی‌پروپیلن که به نام اولفین نیز شناخته می‌شود، مشابه پشم طبیعی است و اغلب به‌عنوان جایگزین پشم مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اولفین در برابر لکه بسیار مقاوم است. در برخی موارد می‌توان از سفیدکننده‌ها برای تمیز کردن لکه‌های روغنی روی آن استفاده کرد. الیاف پلی‌پروپیلن به اندازه نایلون ارتجاعی نیست و هزینه پلی‌پروپیلن کمی کمتر از بسیاری از موکت‌های نایلونی است، اما بیشتر از پلی استر و اکریلیک است.

پلی استر

موکت‌های پلی استر به دلیل توانایی خود در نگه داشتن رنگ‌های زنده، بسیار ارزشمند هستند. تنوع رنگی این موکت بسیار بالا است و برای هر نوع سلیقه‌ای، مناسب است. پلی استر برای افرادی که دارای حساسیت و آلرژی هستند، انتخاب مناسبی به حساب می‌آید. نوعی موکت پلی استر، با نام پلی استرپت نیز در بازار وجود دارد که از بطری‌های پلاستیکی بازیافتی ساخته می‌شود و برای محیط‌زیست بی‌خطر است.
نکته منفی درباره موکت‌های پلی استر این است که مقاومت بالایی در برابر وزن ندارند و انتخاب مناسبی برای مناطق پرتردد نیستند. علاوه بر این، در صورت لک شدن به‌راحتی تمیز نمی‌شوند و پاک کردن لکه از الیاف پلی استر بسیار دشوار است.
موکت پلی استر

اکریلیک

از دیگر انواع موکت پرطرفدار در بازار می‌توان به موکت اکریلیک اشاره کرد. تولید اکریلیک برای ایجاد حس و ظاهر پشم – البته با قیمت کمتر - به بازار عرضه می‌شود. این موکت‌ها مقاومت خوبی در برابر الکتریسیته ساکن، رطوبت، کپک‌زدگی، محو شدن و لک شدن دارد. اما اکریلیک چندان بادوام نیست و در مکان‌های پر رفت و آمد به خوبی آسیب‌پذیر است. به همین دلیل برای بالا بردن مقاومت، گاهی با پشم طبیعی مخلوط می‌شود.

پشم

نرم‌ترین الیاف موکتی که می‌توانید خریداری کنید، الیاف پشم است. پشم، یک ماده طبیعی، لوکس و با ماندگاری بالا به حساب می‌آید. توجه داشته باشید پشم‌هایی که از کیفیت پایین‌تری نسبت به پشم مرغوب برخوردار هستند، بیشتر مستعد لکه شدن هستند. نکته منفی موکت‌های ساخته شده با الیاف پشم، قیمت بالای آن‌ها است. برخی از تولیدکنندگان انواع موکت، پشم را با الیاف مصنوعی ترکیب می‌کنند تا موکتی با ویژگی‌های مشترک ایجاد کنند. در این راستا، ترکیب پشم و اکریلیک به شدت رایج است.
برای افرادی که آلرژی یا حساسیت به مواد شیمیایی دارند، بهترین انتخاب، موکت‌هایی است که با پشم خالص و بدون مواد شیمیایی یا افزودنی ساخته شده‌اند. البته پشم به عنوان یک ماده طبیعی، می‌تواند در معرض آسیب ناشی از کپک باشد که از مواد آلی تغذیه می‌کند. بنابراین، این ماده برای استفاده در مناطقی که دما و رطوبت بالایی وجود دارد، انتخاب مناسبی نیست.
موکت پشمی

موکت تافتینگ (پرز بلند)

موکت تافتینگ از انواع موکت با پرز بلند است که امروزه به دلیل ظاهری شیک و جذاب، بسیار محبوب شده است. این نوع موکت معمولا از پشم ۱۰۰ درصد تهیه می‌شود، اما در برخی موارد ممکن است از ترکیبی از پشم و مواد مصنوعی نظیر نایلون تولید شود. حلقه یا پرزهای موکت تافتینگ به یک‌لایه زیرین بافته می‌شوند و در نهایت به لایه دیگری با چسب چسبانده می‌شوند. بنابراین، این موکت برای جاهای پرتردد مناسب نیست؛ زیرا نیاز به مراقبت بیشتری دارد تا پرزها از بدنه جدا نشوند.

موکت‌های کبریتی

از قدیمی‌ترین نسل موکت‌ها، موکت‌های کبریتی هستند. از مهم‌ترین ویژگی این موکت‌ها می‌توان به قیمت پایین آن‌ها اشاره کرد. این موکت‌ها قطر کمی دارند و نسبتا زبر هستند و برای راحتی استفاده، بهتر است به همراه  پد موکت استفاده شوند.
موکت‌های کبریتی

بایدها و نبایدهای خرید موکت مناسب

از منظر زیبایی‌شناسی و روان‌شناختی، موکت نقش بسیار مهمی در فضا ایفا می‌کند. این کف‌پوش‌ها مانند یک لباس با طرح و نقش خود، به فضای پیرامون شخصیت منحصربه‌فردی می‌بخشند. بنابراین با در نظر گرفتن تنوع انواع موکت مهم است که قبل از خرید، بایدها و نبایدها و همچنین مزایا و معایب موکت را بررسی کنید.

1. سبک زندگی و نیازهای خود را در نظر بگیرید

سبک زندگی و نیازهای شما عوامل مهمی هستند که باید در نظر بگیرید. اگر بچه یا حیوان خانگی دارید، ممکن است بخواهید یک گزینه موکتی را انتخاب کنید که بادوام باشد و به‌راحتی تمیز شود. میزان رفت و آمد و تردد خود را در نظر بگیرید و همچنین نیازهای خاص خود مانند کاهش صدا یا ضد آب بودن را نیز در هنگام خرید لحاظ کنید.

2. به زیبایی‌شناسی فضا فکر کنید

موکت مناسب می‌تواند طراحی و فضای کلی محیط را بهبود ببخشد. انتخاب یک موکت اشتباه می‌تواند محیط شما را خسته‌کننده و به هم ریخته نشان دهد. بنابراین از قبل به ظاهر و سبکی که به آن علاقه دارید، فکر کنید تا در زمان انتخاب موکت، اشتباهی صورت نگیرد. کف‌پوش‌های پشمی می‌توانند گرما و حس کلاسیک را به فضاهای سنتی بی افزایند، در حالی که پلی استر می‌تواند ظاهری شیک و مدرن به فضاهای زندگی شما ببخشد. می‌توانید با رنگ، طرح و بافت انواع موکت و در طراحی داخلی، بازی کنید.

3. الزامات نگهداری را در نظر بگیرید

انواع مختلف موکت نیاز به نگهداری متفاوتی دارند. برخی از گزینه‌های کفپوش نسبت به سایرین نیاز به مقاومت کمتری در برابر تردد و لکه از خود نشان می‌دهند. کف‌پوش‌های نایلونی را نسبت به نوع پشمی راحت‌تر می‌توان نظافت کرد.

4. در مورد بودجه فکر کنید

انتخاب موکت مناسب می‌تواند سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی باشد؛ بنابراین مهم است که هنگام انتخاب خود، هزینه مواد و نصب را در نظر بگیرید. برخی از گزینه‌های موکت، مقرون‌به‌صرفه تر هستند، در حالی که برخی دیگر، مانند موکت‌های پشمی، می‌توانند گران‌تر باشند. بودجه خود را در نظر بگیرید و ویژگی‌هایی را که برای شما مهم هستند، مانند سبک، دوام یا نیازهای نگهداری، اولویت‌بندی کنید. اگر مطمئن هستید که قرار است مدت زمان بیشتری در خانه خود بمانید، ممکن است خرج کردن و سرمایه‌گذاری برای کف‌پوش‌های باکیفیت، ارزش داشته باشد.

5. نمونه بگیرید و آن‌ها را آزمایش کنید

در نهایت، همیشه ایده خوبی است که نمونه‌هایی از گزینه‌های مختلف کفپوش را تهیه کنید و قبل از تصمیم‌گیری نهایی، آن‌ها را در فضا آزمایش کنید. این می‌تواند به شما کمک کند درک بهتری از ظاهر و احساس کفپوش در اتاق داشته باشید و به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر کمک کند. برخی از گزینه‌های کفپوش ممکن است در یک نمایشگاه عالی به نظر برسند، اما ممکن است انتخاب مناسبی برای خانه نباشند.
مزایایی استفاده از موکت

مزایای استفاده از موکت

امروزه با وجود گزینه‌های بسیار، برای انتخاب کفپوش، انتخاب کف‌پوشی که با شرایط و نیاز ما مناسب باشد، ممکن است چالش‌برانگیز باشد. همچنین قابلیت هماهنگی با طراحی داخلی خانه نیز مسئله‌ای است که باید به دقت بررسی شود. انتخاب از بین سنگ، سرامیک، پارکت و موکت با طرح و رنگ‌های متنوع و گوناگون، نیازمند درک بهتر آن‌ها است. شناخت مزایا و معایب موکت کمک می‌کند بهترین گزینه را برای خانه خود انتخاب کنید.

نصب آسان

از مزایای اصلی موکت‌ها، نصب آسان است. اگر برای اندازه‌گیری دقیق اندازه اتاق‌هایی که می‌خواهید موکت خود را در آنجا نصب کنید، وقت بگذارید، بنابراین می‌توانید خودتان کارهای مربوط به نصب موکت را انجام دهید.

پوشش سالم

برخلاف تصور رایج، موکت باعث ایجاد حساسیت یا ایجاد کنه و گرد و غبار نمی‌شود. درست است که گرد و غبار را در خود نگه می‌دارد، اما با یک جاروبرقی ساده می‌توان آن را تمیز کرد؛ سپس هوای اتاق سالم می‌شود. در حالی که پارکت و سایر پوشش‌های سخت به نوبه خود اجازه می‌دهند ناخالصی‌ها در هوا شناور شوند. به عبارت دیگر، نگهداری از موکت بسیار آسان است. در صورت وجود لکه‌های جدی، بهتر است از جاروبرقی‌های فشار قوی و محلول‌های پودری استفاده کنید.

عایق صوتی عالی

یکی دیگر از مزایای استفاده از موکت، عایق صوتی عالی آن است. اگر این پوشش در بین افراد محبوبیت خاصی دارد، به این دلیل است که یک عایق صوتی مناسب برای سروصداهای آزاردهنده است. استفاده از عایق‌های صوتی دیگر به جای موکت می‌تواند بسیار گران و پرحجم باشد. برای پوشش دیگری که عملکرد مشابهی را ارائه دهد، حداقل به ضخامت کف 60 سانتی‌متر نیاز است.
حتی بهتر از آن، موکت به جذب ضربه‌ها کمک می‌کند. همچنین صداهای محیطی مانند موسیقی، صداها و مکالمات را جذب می‌کند. خوب است بدانید که هر چه موکت ضخیم‌تر باشد، ظرفیت آن برای جذب صدا بیشتر خواهد بود.

عایق حرارتی خوب

موکت علاوه بر عایق صوتی عالی، عایق حرارتی خوبی نیز به حساب می‌آید. این احتمالا تنها نوع پوشش کف است که به شما امکان می‌دهد در زمستان با پای‌برهنه راه بروید همچنین اتلاف حرارت را کاهش می‌دهد. موکت در مقایسه با سایر کف‌پوش‌های سخت، بین 10 تا 12 درصد گرمای بیشتری را حفظ می‌کند.

زیبایی‌شناختی و اهمیت اقتصادی

برای مدت طولانی، موکت به عنوان یک کف‌پوش ناخوشایند در نظر گرفته می‌شد. اما امروزه تقریبا انواع موکت را می‌توان در خانه‌ها مشاهده کرد. سازندگان برای بهبود و زیبایی بیشتر، نقاط ضعف این پوشش را برطرف کرده‌اند.
مدل‌ها اکنون بسیار شیک هستند. آن‌ها در همه رنگ‌ها و اندازه‌ها تولید می‌شوند. در نهایت، دلیل خوب دیگری که چرا باید موکت را انتخاب کنید، این است که قیمت آن را می‌توان متناسب با همه بودجه‌ها دانست. موکت در بین دیگر کف‌پوش‌ها، از قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌تر با کارایی بیشتر برخوردار است.
معایب استفاده از موکت

معایب استفاده از موکت

همان‌طور که مزایای انواع موکت را بررسی کردیم، باید با معایب استفاده از موکت قبل از خرید آشنا شویم. برخی از معایب استفاده از موکت عبارت‌اند از:

لک شدن موکت‌ها

کف‌پوش‌های نرم و موکت‌ها بسیار زود لک می‌شوند. به همین دلیل، نیاز به مراقبت و تمیزی بیشتری دارند. اگر به‌صورت اتفاقی ماده‌ای روی آنها بریزد، پاک کردن آن نسبت به کاشی و کف‌پوش‌های دیگر سخت‌تر است؛ اما غیرممکن نیست. گاهی اوقات جاروبرقی کاملا اثر لکه را از بین نمی‌برد و حتی بخارشوی نیز نمی‌تواند به خوبی این کار را انجام دهد.

ریختن موی حیوانات خانگی

برای خانواده‌هایی که حیوانات خانگی دارند، موکت گزینه مناسبی به حساب نمی‌آید. معمولا موی حیوانات خانگی ریزش می‌کند و تمیز کردن آن بسیار دشوار است. بنابراین اگر با حیوانات خانگی زندگی می‌کنید، بهتر است گزینه‌های دیگر را بررسی کنید. علاوه بر این، ممکن است پای حیوانات خانگی به پرزها و حلقه‌های موکت گیر کند و آسیب ببیند.

دیر خشک شدن موکت

خشک شدن موکت‌ها زمان زیادی می‌برد. در مقابل دیگر کف‌پوش‌ها، موکت‌ها آب و رطوبت را بیشتر در خود نگه می‌دارند. به ویژه اگر الیاف آن‌ها طبیعی باشد یا از مواد مصنوعی خاصی ساخته شده باشند. به همین دلیل، اگر مایعات روی آن‌ها بریزند، محیط زندگی ممکن است کمی شرجی شود یا حتی اگر از بخارشوی برای تمیز کردن آن‌ها استفاده کنید، احتمال قارچ گرفتن یا حشره‌زدگی روی موکت‌ها و حتی زمین زیر آن‌ها بیشتر می‌شود.

جمع‌بندی

در پایان، موکت یک عنصر حیاتی در طراحی داخلی است که می‌تواند تاثیر زیادی بر ظاهر و احساس یک اتاق داشته باشد. انتخاب کفپوش مناسب، یک تصمیم مهم است که نیازمند توجه دقیق به سبک زندگی، نیازهای شما، زیبایی‌شناسی فضا، نیازهای نگهداری و بودجه در نظر گرفته‌شده دارد. از انواع موکت می‌توان به اکریلیک، نایلون، پشم، تافتینگ، پلی استر و ... اشاره کرد. گزینه‌های زیادی برای انتخاب یک موکت زیبا و مناسب وجود دارد؛ بنابراین بهتر است کمی وقت بگذارید تا موردی را انتخاب کنید که جوابگوی نیازهای شما باشد.
منابع
  1. https://natalianeverko.com/the-importance-of-flooring-in-interior-design-and-tips-for-choosing-the-right-material/
  2. https://www.signaturefloors.com.au/residential/inspiration/benefits-of-nylon-carpets/
تعداد بازدید : ۲۸۲
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
اصول دکوراسیون خانه ‌های کوچک چیست؟

اصول دکوراسیون خانه ‌های کوچک چیست؟

تجربه فضایی و طراحی متفاوت  خانه 59 متری در ژاپن

تجربه فضایی و طراحی متفاوت خانه 59 متری در ژاپن

5 نکته معماری که می توان از خانه های کوچک آموخت!

5 نکته معماری که می توان از خانه های کوچک آموخت!

مقایسه پارکت و موکت؛ انتخاب بهترین کف‌پوش براساس کاربرد

مقایسه پارکت و موکت؛ انتخاب بهترین کف‌پوش براساس کاربرد

30 نمونه طراحی خلاقانه مبلمان منزل

30 نمونه طراحی خلاقانه مبلمان منزل

خلاقیت در چیدمان خانه‌های کوچک آپارتمانی

خلاقیت در چیدمان خانه‌های کوچک آپارتمانی

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir