۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : پنجشنبه , ۱۴۰۲/۰۴/۰۸ ۲۰:۰۱
خلاقیت در چیدمان خانه‌های کوچک آپارتمانی

روش‌های خلاقانه برای چیدمان خانه‌های کوچک آپارتمانی

بیشتر افرادی که در آپارتمانی با فضاهای کوچک زندگی می‌کنند، این احساس را دارند که تنها راه آرامش، رهایی از وجود مبلمان زیاد و بزرگ است. در واقعیت گزینه‌های مختلفی برای چیدمان کارآمدتر در خانه‌های کوچک وجود دارد. 
برخی از آپارتمان‌های کوچک دارای فضای باز هستند، بنابراین باید چیدمان آن‌ها را به‌روشی مناسب انجام داد. زیرا فضاهای باز بدون تقسیم‌بندی به‌سختی سازمان‌دهی می‌شوند و گنجاندن همه وسایل به‌شیوه کارآمد و زیبا به مهارت و خلاقیت نیاز دارد. تفکیک فضاها باید به‌صورت هوشمندانه و خلاق صورت بگیرد تا از فضا به بهترین شکل استفاده شود. در ادامه با روش‌های خلاقانه برای چیدمان آپارتمان‌های کوچک آشنا شوید.

1- چیدمان خانه‌های کوچک آپارتمانی در قسمت نشیمن 

خانواده بیشتر وقت خود را در اتاق نشیمن سپری می‌کند و ممکن است چیدمان نادرست این قسمت خانه را خیلی شلوغ به نظر برساند. برای جلوگیری از احساس شلوغی و شلختگی این منطقه از خانه خود باید مراحل زیر را دنبال کنید:
مبلمان کوچک باید متناسب با فضای کوچک اتاق نشیمن انتخاب شود.
ترجیحا مبلمان چندمنظوره مانند مبل دارای تخت یا میزی را که دارای صندلی‌های کوچک است، انتخاب کنید تا صندلی‌ کافی برای افراد بیشتری داشته باشید.
بنابر اصول چیدمان خانه‌های کوچک آپارتمانی تلویزیون ترجیحا باید روی دیوار مناسب نصب شود. برای داشتن اتاق نشیمن مرتب‌تر، بهتر است دیوار تلویزیون دارای تعدادی قفسه چوبی باشد تا از آن برای قراردادن دستگاه‌های مختلف همچون رسیور، کتاب و... استفاده کرد.
میز پذیرایی چندمنظوره را برای خانه خود در نظر بگیرید، مثلا میزهایی با کشو و قفسه‌های پایینی وجود دارند که برای چیدمان برخی وسایل مناسب هستند که راه‌حلی ایده‌آل برای پیشگیری از به‌هم‌ریختگی است. 
سبدهای پارچه‌ای و حصیری برای قراردادن مجلات و... عالی به نظر می‌رسند. این سبدها حس دنج و صرفه‌جویی در فضا را به آپارتمان شما می‌بخشند و درعین‌حال اقلام را به شیوه‌ای زیبا نگهداری می‌کنند. 

2- چیدمان خانه‌های کوچک آپارتمانی در قسمت آشپزخانه

برای استفاده از فضای کوچک آشپزخانه و لذت‌بردن از تهیه غذا در آن باید موارد زیر را رعایت کنید:
از فضای طولی آشپزخانه برای آویزان کردن وسایل ضروری بهره ببرید.
باید تمام وسایلی را که استفاده نمی‌شوند، حذف کنید تا باعث آشفتگی در آشپزخانه نشوند.
برای نظم‌دهی بهتر کشوهای آشپزخانه استفاده از تقسیم‌کننده‌ها نیز ایده خوبی هستند.
ترجیحا تمام وسایل روی کابینت و مخصوصا قسمت مجاور سینک آشپزخانه برداشته شوند تا همیشه استفاده از سینک برای شما راحت باشد. 
طراحان داخلی در بسیاری از موارد توصیه می‌کنند دیواری را بردارید که اتاق نشیمن را از آشپزخانه جدا می‌کند تا فضای موجود در هر یک از آن‌ها را احساس کنید. درعین‌حال، این وضعیت باعث می‌شود که میزناهارخوری نزدیک آشپزخانه قرار گیرد.
استفاده از جزیره آشپزخانه متحرک علاوه‌بر داشتن فضای کافی برای تمام ظروف موردنیاز کاربردهای مختلف دیگری همچون میز غذاخوری نیز دارد و چیدمان خانه‌های کوچک آپارتمانی را کاربردی‌تر می‌سازد.

3- چیدمان خانه‌های کوچک آپارتمانی در قسمت حمام

برای رهایی از به‌هم‌ریختگی باید از گزینه‌های خلاقانه برای ذخیره‌سازی در حمام پیروی کنید:
سبدهایی را در نزدیکی کابین دوش اضافه کنید تا شامپو و لیف و... را در آن قرار دهید.
شما باید وسایل آرایشی و بهداشتی را در حمام بچینید و همه وسایل بلااستفاده را حذف کنید. برای چیدمان این وسایل می‌توان یک قفسه در حمام نزدیک به آینه قرار داد. 
قفسه‌های گوشه‌ای را انتخاب کنید که دارای درب شیشه‌ای هستند، زیرا به شما این امکان را می‌دهند که خیلی چیزها را در سرویس بهداشتی بچینید.
فضای پشت در حمام را نادیده نگیرید، زیرا می‌توان از آن برای آویزان کردن حوله استفاده کرد.
سبدهای سیمی، حصیری و پلاستیکی وسایل عالی برای نگهداری حوله‌های اضافی در حمام به‌شمار می‌آیند. یکی را در بالا یا پایین روشویی قرار دهید و آن را با حوله‌های دستی رول‌شده پر کنید. با این کار همیشه حوله‌های تمیز بدون نیاز به رفتن به سمت کمد لباس به‌راحتی در دسترس خواهند بود.

4 - چیدمان خانه‌های کوچک آپارتمانی در قسمت اتاق‌خواب

در اتاق بچه‌ها باید تخت‌های دوطبقه را قرار دهید که دارای کمد و کشو هستند. با این کار امکان وجود فضایی در اتاق فراهم می‌شود که بچه‌ها بتوانند به‌صورت آزادانه به فعالیت‌ها و بازی‌های خود بپردازند. 
با اضافه‌کردن قفسه‌های بیشتر در بالای تخت‌خواب خود، فضایی را ایجاد کنید که به‌راحتی کتاب‌ها، مجلات و لوازم جانبی خود را در آن قرار دهید. 
بهتر است تختی را برای اتاق‌خواب انتخاب کنید که کشوهایی برای نگهداری وسایل مختلف داشته باشد تا در اتاق هرج‌ومرج ایجاد نشود. استفاده از تخت‌های جک‌دار برای جای دادن پتو، ملحفه و... نیز ایده خلاقانه‌ای است.
در اتاق کودکان بهتر است از میزهای تاشو استفاده کنید. این میزها می‌توانند بیش از یک کارکرد را انجام دهند و مکانی برای مطالعه و درعین‌حال فضایی برای قراردادن بازی‌های الکترونیکی موردعلاقه کودکان دارند.
برای اتاق‌‌خواب باید صندلی‌هایی را انتخاب کرد که در جلو تخت قرار می‌گیرند. زیرا نشستن روی آن راحت است و درعین‌حال جعبه‌ای برای نگهداری پتو و برخی وسایل دیگر دارند.
برای اینکه چیدمان خانه‌های کوچک آپارتمانی را به بهترین شکل انجام دهید، هنگام نگهداری لباس‌های فصلی از کیف‌های بزرگ استفاده کنید و هر کدام را به یکی از اعضای خانواده اختصاص دهید. به‌این‌ترتیب بیرون آوردن وسایل تک‌تک اعضای خانواده برایتان راحت خواهد بود. 
 

5 - چیدمان خانه‌های کوچک آپارتمانی در قسمت ورودی

مهم نیست که ورودی آپارتمان شما چقدر کوچک است. با نصب یک قفسه روی دیوار، سطح کوچکی ایجاد کنید تا بتوانید کلیدها و سایر وسایل ضروری خود را هنگام رسیدن به خانه روی آن قرار دهید. قراردادن یک آینه بالای آن نیز جلوه‌ای زیباتر به این قسمت خواهد داد.

نکات مهم در چیدمان یک آپارتمان کوچک

پیروی از یک سری نکات کوچک به شرح زیر در چیدمان خانه‌های کوچک آپارتمانی و داشتن فضایی جادارتر بسیار تاثیر دارد.
برای دیوارها به سراغ رنگ‌های روشن بروید. رنگ‌های روشن احساس وسعت و راحتی به محیط می‌دهند. برای خانه‌های کوچک باید دکوراسیون ساده را به کار برد.
از فضاهای پشت درها غافل نشوید. با اضافه‌کردن یک قفسه یا قلاب در پشت در حمام، کمد و پشت در اتاق جایی برای قراردادن لباس، حوله و... خواهید داشت.
استفاده از پرده برای پنهان‌کردن شلوغی‌ها نیز ایده خوبی است. از پرده‌ها برای بستن کمد یا بخشی از قفسه‌های دیواری کمک بگیرید.
باکس‌های مختلف را به یاری بطلبید. آن‌ها یکی از بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه‌ها برای نظم‌دادن به خانه هستند.
استفاده از فضای دیوار به‌عنوان دکور یک ایده ذخیره‌سازی خلاقانه برای آپارتمان‌های کوچک است. فقط کافی است استندهایی را به دیوار نصب کنید و لوازم دکوری خود را بر روی آن قرار دهید.
افزودن چند گیاه زینتی از بهترین تزیینات در چیدمان خانه‌های کوچک آپارتمانی به‌حساب می‌آیند. زیرا این گیاهان حس وسعتی و راحتی را به چشم می‌دهند.

ایده‌های خلاقانه در گسترش فضا خانه‌های آپارتمانی کوچک

افزایش وسعت آپارتمان‌های کوچک از نظر بصری کاملا امکان‌پذیر است. دو گزینه برای نحوه گسترده‌تر کردن فضا وجود دارد.

پارتیشن

استفاده از پارتیشن اغلب در پروژه‌های آپارتمان‌های کوچک مختلف کاربرد دارد. این کار با تقسیم یک آپارتمان به مناطق کاربردی مختلف با استفاده از مبلمان یا پوشش دیوار صورت می‌پذیرد. به‌عنوان‌ مثال، هنگام چیدمان خانه‌های کوچک آپارتمانی برای جداکردن اتاق‌خواب از اتاق نشیمن می‌توان از پارتیشن استفاده کرد. پارتیشن می‌تواند رو به اتاق‌خواب باشد و طرف دیگر آن به‌عنوان دیوار عمل کند. بنابراین به‌جای یک اتاق‌خواب بزرگ، دو اتاق هرچند کوچک دارید.

استودیو

یکی از محبوب‌ترین راه‌های مدرن برای بزرگ‌تر کردن یک آپارتمان کوچک طراحی به سبک استودیو است. استودیوها در بین افراد خلاق بسیار محبوب هستند. برای تبدیل آپارتمان خود به یک استودیو لوکس باید دیوار جداکننده آشپزخانه از اتاق‌خواب (اتاق نشیمن) را بردارید. 

قوانین چیدمان خانه‌های کوچک آپارتمانی

اگر به خرید یک آپارتمان کوچک فکر می‌کنید، ممکن است بیشتر انرژی خود را صرف قراردادن تمام وسایل خود در کنار هم کرده باشید. این امر به‌خودی‌خود مهم تلقی می‌شود، بنابراین باید به یک دکوراسیون و چیدمان منسجم در سراسر خانه از درب ورودی تا هر اتاق دست پیدا کنید و ظاهری یکدست‌تری به دست آورید، بنابراین، بهتر است هنگام چیدمان خانه‌های کوچک آپارتمانی با توجه به متراژ آن برنامه‌ریزی کنید.
حتی با بودجه اندک، اگر کمی خلاقیت به خرج دهید، این امکان را خواهید داشت که فضایی کاربردی و زیبا داشته باشید. در زیر قوانین کلی در چیدمان چنین فضاهایی بیان شده است.

فضاهای بی‌استفاده را در خانه پیدا کنید

احتمالا با نگاه‌کردن به اطراف می‌توانید فضای زیادی را در خانه خود ببینید. خلاق باشید و از این مکان‌ها در چیدمان خانه‌های کوچک آپارتمانی به نحو عالی استفاده کنید. برای مثال در بالای کابینت آشپزخانه سبدهایی برای قراردادن اشیا قرار دهید. یک قفسه چرخ‌دار باریک معروف به سبد سوپری بین یخچال و کابینت نیز برای نظم‌دادن به مواد خوراکی در آشپزخانه ایده خوبی است.
به‌طور کلی باید فضاهای بی‌استفاده خانه خود را پیدا کنید و از آن برای فضای ذخیره‌سازی بهره ببرید. فضاهای خالی مانند قسمت‌های کوچک فرورفته یا زیر پنجره‌ها مکان‌های بسیار خوبی برای افزودن قفسه‌ها و پارتیشن‌ها هستند. 

چیدمان اثاثیه منزل به‌صورت دایره‌ای 

در فضاهای کوچک، قراردادن مبلمان به‌صورت افقی یا عمودی یا هر طرحی که آپارتمان شما باشد، درست نیست. بلکه بهتر است وسایل را کمی توزیع کنید یا اینکه خود وسایل طرح دایره‌ای داشته باشند. 
به‌عنوان‌مثال، به‌جای انتخاب آینه به شکل مستطیل یا مربع، آن‌ها را به شکل مدور جایگزین کنید. حتی اگر مبلمان منزل مستطیلی یا تیز باشد، کاربرد اکسسوری‌های دایره‌ای با اشکال متمایز توصیه می‌شود. همچنین می‌توانید میزهای کناری یا حتی میز ناهارخوری دایره‌ای‌شکل را برگزینید.

درصورت امکان از انداختن فرش‌ خودداری کنید

یکی از مهم‌ترین موارد در چیدمان خانه‌های کوچک آپارتمانی این است که از فرش کردن اتاق‌های کوچک خودداری کنید. در صورت امکان استفاده از پارکت یا سرامیک با رنگ‌های روشن به‌جای فرش توصیه می‌شود. استفاده از فرش در فضاهای کوچک باعث می‌شود که اتاق‌های آپارتمان کوچک‌تر به نظر برسند.

استفاده از سطوح شیشه‌ای و بازتابنده

درنهایت، وقتی درمورد خلاقیت در چیدمان خانه‌های کوچک آپارتمانی صحبت می‌شود، تاحدامکان آینه، میز پذیرایی شیشه‌ای، پنجره‌های شیشه‌ای، تقسیم‌کننده‌های اتاق و قطعات کریستالی را انتخاب کنید. چنین سطوحی، پرتو و نور طبیعی را در سرتاسر خانه شما منعکس خواهندکرد و اتاق را بزرگ‌تر نشان خواهند داد. 

پرده‌ها را از سقف آویزان کنید

معمولا بین سقف و میله پرده فاصله وجود دارد. در چیدمان خانه‌های کوچک آپارتمانی آویزان کردن مستقیم پرده‌ها از سقف، دیوار را بلندتر نشان می‌دهد. این باعث می‌شود که احساس کنید اتاق بزرگ‌تر است. انتخاب پرده‌ها به رنگ روشن یا هم‌رنگ دیوار نیز توصیه می‌شود.

استفاده از آینه 

مشخص است که آینه‌ها فضاها را گسترش می‌دهند. آن‌ها را در مکان‌های استراتژیک قرار دهید تا آپارتمان کوچک شما بزرگ‌تر به نظر برسد.

استفاده از فضاهای عمودی

با گنجاندن فضای ذخیره‌سازی عمودی از دیوارها نهایت استفاده را ببرید. کمدهای تمام‌قد را برای اتاق‌خواب انتخاب کنید و از قسمت بالایی آن برای نگهداری لباس‌های فصلی، چمدان‌ها و پتوها بهره ببرید. نصب کابینت تا سقف در آشپزخانه و نگهداری وسایل بلااستفاده در طبقات بالا نیز در چیدمان خانه‌های کوچک آپارتمانی ایده خوبی است. برای احتیاط، وسایل سنگین را در کابینت‌های بالای سر قرار ندهید، زیرا ممکن است سقوط کنند و باعث آسیب شوند. یک نردبان دم‌دستی داشته باشید تا بتوانید به‌راحتی به کابینت‌های بالایی برسید.

استفاده از مبلمان چندمنظوره

یکی از بهترین راه‌ها برای استفاده حداکثری از یک فضای کوچک، انتخاب مبلمان و اثاثیه‌ای است که اهداف متعددی را انجام می‌دهند. به‌عنوان ‌مثال میزهایی در بازار وجود دارند که می‌توانند به‌عنوان مکانی برای استراحت، صندلی اضافی هنگام آمدن مهمانان یا یک میزناهارخوری کاربرد داشته باشند.
به‌دنبال وسایلی باشید که می‌توانند به روش‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند تا از فضای خانه کوچک خود بهترین استفاده را ببرید. همچنین انتخاب چیدمانی ضروری است که فضای شما را به حداکثر برساند. برای مثال سعی کنید وسایل زیادی را در وسط اتاق قرار ندهید. درعوض مبلمان و لوازم خود را نزدیک به دیوارها بگذارید تا فضای شما تاحدامکان باز شود.

جمع‌بندی

داشتن یک آپارتمان کوچک آزمونی برای نبوغ و خلاقیت ماست. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در چیدمان خانه‌های کوچک آپارتمانی استفاده بهینه از فضاهای باریک و هماهنگ‌کردن وسایل و اثاثیه است. در چنین خانه‌هایی باید از هر متر فضا استفاده کرد. نحوه چیدن وسایل در این خانه‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که فضا را بزرگ‌تر جلوه دهد نه اینکه به‌دلیل کمبود فضا شلوغ به نظر برسد. برای این منظور استفاده از مبلمان چندمنظوره مخصوص محیط‌های کوچک ایده خوبی است. 
https://www.irvinecompanyapartments.com/rental-living/12-big-ideas-creating-storage-space-small-apartments
https://www.barbuliannodesign.com/post/studio-apartment-creative-layout-ideas
https://www.priceselfstorage.com/blog/small-apartment-decorating-ideas
تعداد بازدید : ۵۷۲
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی داخلی آپارتمان 64 متری

طراحی داخلی آپارتمان 64 متری

معماران Flow یک آپارتمان متعلق به دوره ویکتوریا در لندن را  بازسازی می کند

معماران Flow یک آپارتمان متعلق به دوره ویکتوریا در لندن را بازسازی می کند

آپارتمان مسکونی 210 مهرشهر کرج

آپارتمان مسکونی 210 مهرشهر کرج

طراحی و معماری ساختمان مسکونی نیاوران، راه یافته به نیمه نهایی جایزه معمار سال 90

طراحی و معماری ساختمان مسکونی نیاوران، راه یافته به نیمه نهایی جایزه معمار سال 90

اتاقی با یک منظره

اتاقی با یک منظره

بررسی طراحی و دکوراسیون داخلی آپارتمان به سبک مینیمالیستی

بررسی طراحی و دکوراسیون داخلی آپارتمان به سبک مینیمالیستی

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir