۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : شنبه , ۱۴۰۲/۰۳/۲۷ ۱۸:۲۳
اصول دکوراسیون خانه‌ های کوچک

مشکلات اصلی دکوراسیون خانه ‌های کوچک

بسیاری از افراد فکر می‌کنند برای خانه‌هایی با متراژ کم لازم نیست از هنر طراحی استفاده کرد. اما امروزه به لطف وسایل و طراحی‌های مدرن می‌توان چیدمان چنین فضاهایی را به‌صورت زیبا و هوشمندانه و با حداکثر کارایی انجام داد. مشکلات اصلی برای اجرای اصول دکوراسیون خانه‌ های کوچک عبارت‌اند از:
  • نداشتن فضایی برای نگهداری لباس، پتو و به‌طورکلی اشیا
  • نداشتن سطوح کار یا پشتیبانی کافی
  • نداشتن مکان کافی برای پذیرایی از مهمانان یا قرار دادن میز غذاخوری
  • عدم امکان درج فضای سبز (گیاهان، گلدان‌ها و…).
با کمک‌گرفتن از یک طراح می‌توان تمام مشکلات بالا را حل کرد و خانه‌ای زیبا، شیک و درعین‌حال جادار داشت.
مهم‌ترین اصول دکوراسیون خانه ‌های کوچک
دکوراسیون خانه‌های کوچک واقعا یک چالش بزرگ به‌شمار می‌رود. با کمک مبلمان چندمنظوره، وسایل تاشو، بزرگ‌نمایی بصری اتاق با رنگ و... می‌توان یک فضای کوچک را بزرگ‌تر جلوه داد. در زیر به اصول اولیه و مهم برای دکوراسیون فضاهای کوچک پرداخته شده است.

استفاده از وسایل تاشو یا توکار در خانه‌های کوچک

وسایل توکار بخشی از ساختار دکوراسیون خانه کوچک هستند. برخی از این اقلام رایج مانند کابینت، لامپ‌ها یا پنکه‌های سقفی به‌طور دائم در دیوار تعبیه می‌شوند. تمام قسمت‌های این موارد به‌جای بیرون‌زدگی در فضای خارجی در دیوار پنهان می‌شوند و هیچ قسمت غیرضروری از فضای خانه را اشغال نمی‌کنند.
امروزه محصولات زیادی برای خانه‌های کوچک طراحی شده است تا بتوان اصول دکوراسیون خانه‌ های کوچک را در آن‌ها به کار برد. اغلب اوقات داشتن یک میز کار یا ناهارخوری می‌تواند مفید باشد. اما درصورت عدم استفاده از آن‌ها فضا بیشتر شلوغ خواهد شد. البته راه‌حل‌های مختلفی برای جلوگیری از به‌هم‌ریختگی خانه وجود دارد. با کمک یک میز تاشو هم می‌توانید فضای کف را آزادتر کنید و هم از بی‌نظمی روی میز جلوگیری به عمل‌آورید.
استفاده از وسایل تاشو یا توکار در خانه‌های کوچک

استفاده از آینه‌ها و نورپردازی صحیح در خانه‌های کوچک

استفاده از آینه‌ها و نورپردازی از اصول دکوراسیون خانه ‌های کوچک هستند که در بزرگ نشان‌دادن محیط خانه نقش بزرگی دارند. برای جبران کمبود نور طبیعی باید از منابع نور فراوان، به‌خصوص در اتاق‌های کم‌نور و بدون پنجره بهره برد.
بسته به ارتفاع سقف، می‌توان فضایی راحت و روشن را با نورهای مخفی چشم‌نواز ایجاد کرد. استفاده از آینه در خانه کوچک، هم جنبه تزیینی و هم نقش کاربردی دارد و فضا را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد. برای مثال، با نصب یک آینه تمام‌قد روی دیوار خواهید توانست تصویری رادیکال و ابعادی در اختیار داشته باشید. آویزان کردن آینه بر روی یک از دیوار‌های آشپزخانه، اتاق‌خواب، ورودی، اتاق نشیمن و غیره پیشنهاد خوبی است.

انتخاب تم رنگی خنثی

انتخاب رنگ مناسب در خانه‌های کوچک اهمیت ویژه‌ای دارد. توصیه می‌شود در فضای کوچک از رنگ‌های خنثی استفاده کنید. چنین رنگ‌هایی با ایجاد محیطی آرام ذهن را فریب می‌دهند و باعث خواهند شد فضا بزرگ‌تر به نظر برسد.
پیشنهاد می‌کنیم که دکوراسیون خانه کوچک خود را به‌سبک مینیمال و در رنگ‌های روشن در نظر بگیرید. بااین‌حال، برای جلوگیری از یکنواخت شدن فضا از رنگ‌های دیگر نیز در منزل خود بهره ببرید.

استفاده از درهای کشویی

بیشتر طراحان درهای کشویی را به‌عنوان یکی از اصول دکوراسیون خانه‌ های کوچک پیشنهاد می‌دهند. این درها دارای مکانیزم کشویی هستند و وقتی آن را باز می‌کنید، درون حفره‌ای در دیوار مجاور پنهان می‌شوند.
ازآنجایی‌که به باز شدن درب اتاق نیازی وجود ندارد، فضای زیادی را ذخیره خواهید کرد. در نتیجه می‌توانید از فضای نزدیک درب برای چیدمان اثاثیه دیگر استفاده کنید.
استفاده از درهای کشویی

به‌کاربردن پنجره‌های بزرگ

پنجره‌های بزرگ یا حتی از کف تا سقف از نظر عریض‌تر جلوه‌دادن فضا بسیار مهم هستند. اگر می‌خواهید خانه کوچک خود را بازسازی کنید، این اولین موردی است که باید به آن توجه نشان دهید.

عدم استفاده از تزیینات سقف گچ‌بری برجسته

گچ‌بری برجسته یکی از مواردی است که برای تزیین در سقف خانه از آن استفاده می‌شود، ولی طبق اصول دکوراسیون خانه‌ های کوچک می‌دانیم که به کار بردن گچ‌بری باعث خواهد شد که ارتفاع سقف کم دیده شود. به همین دلیل باید سقف‌ها را تاحدامکان سبک و ساده در نظر گرفت.

عدم استفاده از چندین فرش

کف خانه را نباید با فرش‌های کوچک متعدد یا پوشش‌های پیچیده با نقش‌ونگار پوشاند. یکپارچگی مکان احساس فضای بزرگ‌تر را ایجاد می‌کند. برای این منظور باید یک فرش بزرگ را انتخاب کنید.

ایجاد فاصله بین عناصر چیدمان

اجازه ندهید مبلمان شما برای یک اتاق نشیمن کوچک خیلی به هم نزدیک باشند. همیشه بین هر وسیله در خانه کوچک فاصله بگذارید. این ترفند به ایجاد یک ترکیب متعادل برای کل فضای داخلی کمک می‌کند.

نصب تلویزیون روی دیوار

نصب تلویزیون روی دیوار باعث می‌شود فضایی را که قبلا توسط میز اشغال شده بود، آزاد کنید. این وسیله نیز درست مانند میز ناهارخوری می‌تواند فضای خالی زیادی در هر اتاق نشیمن اشغال کند.
ساده‌ترین راه برای بازیابی فضای کف این است که به سراغ نصب تلویزیون خود بر روی دیوار بروید. برای جلوگیری از سادگی، به‌کاربردن آثار هنری روشن در اطراف دستگاه ایده خوبی است. با این ترفند هم اصول دکوراسیون خانه‌ های کوچک را رعایت خواهید کرد، هم منطقه تلویزیون به نقطه کانونی اتاق تبدیل خواهد شد. البته نباید فراموش کرد که باید سیم تلویزیون را مخفی نگه داشت تا محیط نامنظم به نظر نرسد.
نصب تلویزیون روی دیوار

نکات کلی در اصول دکوراسیون خانه ‌های کوچک

هدف از دکوراسیون خانه‌های کوچک فقط داشتن فضای بیشتر نیست. در حین انجام این کار نیز مهم است که خانه بعد از قراردادن وسایل مورد نیاز، ظاهر زیبایی نیز پیدا کند. در زیر یک سری نکات اصلی را مطرح کرده‌ایم که باید در کل خانه به آن‌ها توجه کنید.
  • برای دکوراسیون منزل کوچک قطعا باید از رنگ‌های روشن و پاستلی استفاده کرد. ترکیب رنگ‌های روشن مانند سفید، خاکستری روشن، بژ، شیری با رنگ‌های تیره مانند سبز نعنایی یا آبی برای استفاده در جزییات، فضایی چشمگیر ایجاد می‌کنند.
  • به لطف وجود محصولاتی مانند چوب‌لباسی پشت در و کمدهای دیواری می‌توان فضا را مرتب‌تر و در نتیجه بزرگ‌تر نشان داد.
  • در چنین خانه‌هایی استفاده از پرده‌های نازک برای استفاده حداکثری از نور روز توصیه می‌شود. رنگ پرده و توری باید یکسان یا نزدیک به دیوار باشد.
  • برای جداکردن فضاهای مختلف، استفاده از دیوارهای شیشه‌ای یک راه‌حل ایده‌آل به نظر می‌رسد. با این کار می‌توان نقاط مختلف مانند قسمت‌های نشیمن و ناهارخوری را در یک اتاق از هم جدا کرد.
  • در صورت داشتن بالکن با در کشویی و جمع‌کردن پرده‌ها به کنار تصور می‌شود که بالکن در اتاق نشیمن گنجانده شده است. در نتیجه فضا بزرگ‌تر جلوه خواهد کرد.
  • اصول دکوراسیون خانه‌ های کوچک به ما می‌گوید در صورت تمایل به بیش از یک ‌رنگ برای استفاده در دکوراسیون، 60% رنگ اصلی، 30% رنگ کنتراست و 10% رنگ مشابه در مجاورت رنگ کنتراست باید گنجانده شود.
اصول دکوراسیون خانه‌ های کوچک

اصول دکوراسیون خانه ‌های کوچک در قسمت نشیمن و پذیرایی

زمانی که در خانه حضور دارید، بیشتر اوقات خود را در اتاق نشیمن سپری می‌کنید و پذیرایی از مهمانان را هم در این منطقه انجام می‌دهید. به همین دلیل توجه به دکوراسیون فضای پذیرایی اهمیت بیشتری دارد. اصول دکوراسیون خانه ‌های کوچک در این بخش عبارت‌اند از:
  • برای دیوارها باید از رنگ‌های روشن و مات استفاده شود و کف‌پوش‌ها را از رنگ‌های روشن انتخاب کرد.
  • با استفاده از کاغذدیواری طرح‌دار روی یک دیوار می‌توان ابعاد بیشتری به آن افزود.
  • در چنین فضایی نباید از مبلمان و صندلی با تعداد زیاد استفاده شود، بلکه باید این اقلام را در تعداد کم و بزرگ به کاربرد.
  • برای به کار بردن اصول دکوراسیون خانه‌ های کوچک در این قسمت توصیه می‌کنیم به‌جای ست‌های کلاسیک صندلی راحتی یا پاف را در کنار مبل سه‌نفره قرار دهید. ترکیب مبل گوشه‌ای L شکل و صندلی‌های بدون دسته ظاهری جادار ایجاد می‌کنند.
  • تزیینات فضای نشیمن را می‌توان با شال مبل نیز پشتیبانی کرد. لوازم تزیینی و آباژورهای ساده را باید به‌دور از تجمل و زرق‌وبرق در فضا گنجاند.
  • استفاده از تلویزیون کوچک یا یک آینه بزرگ در مکانی که بتواند نور روز را منعکس کند، خانه را جادارتر و شیک‌تر نشان می‌دهد.
اصول دکوراسیون خانه ‌های کوچک در قسمت نشیمن و پذیرایی

اصول دکوراسیون خانه ‌های کوچک در اتاق‌خواب

تزیین اتاق‌خواب یک کار سخت است. به‌خصوص اگر اتاق‌خواب کوچکی دارید، باید محصولات دکوراسیون را کاملا درست انتخاب کنید. با به‌ کار بردن نکات زیر می‌توانید تا حد زیادی در این امر موفق باشید.
  • فرش‌های کوچک تک‌رنگ اتاق‌خواب را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.
  • در اتاق‌خواب کوچک می‌توان با استفاده از میزهای کاربردی و قفسه‌های دیواری به‌جای میز آرایش فضاهای ذخیره‌سازی اضافی به وجود آورد.
  • محصولات کاربردی مانند پاف صندوق‌دار، جعبه‌های غلتکی یا کشوهایی که زیر تخت قرار می‌گیرند نیز انتخاب معقولی در اتاق‌خواب کوچک هستند.
  • میزها را می‌توان به‌عنوان جزییات در طراحی اتاق‌خواب به کار برد. اما به‌جای استفاده از میزهای بزرگ و یک‌تکه باید میزهای کوچک و چندقسمتی در اندازه‌های مختلف را ترجیح داد.
  • کمدهای اتاق باید با شیشه یا آینه پوشیده شوند تا اتاق بزرگ‌تر به نظر برسد.
  • کمدهای توکار برای اتاق‌خواب‌های کوچک بهترین انتخاب هستند.
  • درصورت عدم وجود فضای کافی برای قراردادن پاتختی، پس جایی هم برای گذاشتن آباژور نیز در اتاق‌خواب نیست. اگر قصد حفظ اصول دکوراسیون خانه‌ های کوچک را دارید، برای این منظور بهتر است آباژورهای دیواری را انتخاب کنید که از دو طرف تخت آویزان شوند تا ظاهری مدرن و شیک به اتاق شما بدهند.
اصول دکوراسیون خانه ‌های کوچک در اتاق‌خواب

اصول دکوراسیون خانه ‌های کوچک در آشپزخانه

اگر آشپزخانه شما دکوراسیونی با رنگ روشن ندارد، ابتدا باید با دست‌کاری‌های کوچک در این قسمت، آشپزخانه خود را با رنگ‌های روشن، فضایی بزرگ‌تر جلوه دهید. بازسازی کابینت و میز آشپزخانه با برچسب می‌تواند در این زمینه کاربردی باشد.
آشپزخانه یکی از مناطقی است که در آن به فضای ذخیره‌سازی بیشتر نیاز دارید. قفسه‌های آشپزخانه هم می‌توانند در فضا صرفه‌جویی کنند و هم به میزان قابل‌توجهی نیازهای ذخیره‌سازی را برآورده کنند. اصول دکوراسیون خانه‌ های کوچک برای این بخش خانه توصیه می‌کنند که قفسه‌هایی که قابلیت قرارگیری روی دیوار و کابینت را دارند، ازجمله لوازمی هستند که فضای ذخیره‌سازی شیک و کاربردی را در اختیارتان خواهند گذاشت.
میزهای آشپزخانه هم مکمل دکوراسیون آشپزخانه به‌شمار می‌روند. خریداری میز و صندلی تاشو در این زمینه یکی از راه حال‌های معقول خواهد بود.
اصول دکوراسیون خانه‌های کوچک در حمام

اصول دکوراسیون خانه‌های کوچک در حمام

همانند سایر قسمت‌های خانه، دکوراسیون حمام نیز اهمیت دارد. با توجه به اصول دکوراسیون خانه‌ های کوچک باید گفت که کاشی و سرامیک‌های دارای طرح‌های پیچیده و رنگ تیره فضا را کوچک نشان می‌دهند. به همین دلیل می‌توانید سرامیک‌های ساده و رنگ روشن را به کار ببرید. اگر قصد تغییر سرامیک را ندارید، شاید بد نباشد به رنگ کردن کاشی‌های خود فکر کنید.
اگر حمام شما به‌طورکلی رنگ روشنی دارد، پس می‌توانید با لوازم حمام ست با رنگ تیره ظاهری متعادل در آن ناحیه داشته باشید.
کابین دوش شیشه‌ای شفاف این تصور را ایجاد می‌کند که فضا تقسیم نشده است. بنابراین اگر می‌خواهید حمام خود را بزرگ‌تر نشان دهید، باید از کابین‌های دوش با شیشه‌های رنگی یا طرح‌دار دوری کنید.
استفاده از کابینت‌های مخصوص حمام دارای طبقه می‌تواند فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز را به شما ارائه دهند. اگر به فضای ذخیره‌سازی اضافی نیاز دارید،از یک قفسه دیواری در حمام خود کمک بگیرید.

نحوه دکوراسیون بالکن کوچک

در دکوراسیون خانه، بالکن را نباید فراموش کنیم. اگر بالکن شما کوچک است، هنگام تزیین این منطقه چه کاری باید انجام دهید؟
در انتخاب وسایل بالکن می‌توانید محصولاتی را انتخاب کنید که باز و بسته شوند و یا به‌صورت ثابت روی نرده‌های بالکن قرار بگیرند.
گیاهان برای بالکن ضروری هستند. برای داشتن گل در بالکن استفاده از گلدان‌های آویزدار یا دیواری توصیه می‌شود. علاوه‌بر این، گلدان‌هایی که می‌توان روی نرده‌های بالکن آویزان کرد برای صرفه‌جویی در فضا نیز بسیار خوب عمل خواهند کرد.
سبک های دکوراسیون مناسب در چیدمان خانه های کوچک

سبک های دکوراسیون مناسب در چیدمان خانه های کوچک

طراحی داخلی مدرن مینیمالیستی یک انتخاب محبوب برای خانه‌های کوچک به‌شمار می‌رود. این نوع سبک با محوریت حفظ اصول دکوراسیون خانه‌ های کوچک خواهد توانست اندازه فضا را به حداکثر می‌رساند و درعین‌حال یک محیط زندگی شیک و کاربردی ایجاد می‌کند. این سبک طراحی بر سادگی و رنگ‌های خنثی تمرکز دارد و به تزیینات یا اکسسوری بسیار کمی تمایل نشان می‌دهد.
طراحی داخلی اسکاندیناویایی نیز انتخابی عالی برای خانه‌های کوچک شناخته می‌شود. این نوع سبک عملکرد و مینیمالیسم را در اولویت قرار می‌دهد و درعین‌حال یک محیط زندگی گرم و دلنشین برای فرد به ارمغان می‌آورد. در این نوع دکوراسیون از متریال طبیعی همچون چوب و سنگ به‌وفور برای گرما بخشیدن به محیط کمک می‌گیرند.

جمع‌بندی

در طراحی خانه‌های کوچک اصولی وجود دارد که بدون در نظر گرفتن آن‌ها فضا، شلوغ و نامرتب به نظر می‌رسد. براساس اصول دکوراسیون خانه ‌های کوچک تا حد ممکن باید فضای کف را آزاد کرد و اقلام دیواری مانند کابینت، قفسه و... را به‌صورت عمودی به کاربرد. در چنین منازلی باید وسایل تاشو یا وسایلی را که در دیوار مخفی می‌شوند، به فضا افزود تا محیط منظم‌تر و بزرگ‌تر به نظر برسد. دو سبک مینیمالیست مدرن و اسکاندیناوی برای چیدمان و دکوراسیون منازل کوچک بهترین انتخاب هستند. زیرا در این دو سبک می‌توان از حداقل وسایل با کاربردهای چندمنظوره بهره برد.
منابع
https://blog.koctas.com.tr/kucuk-ev-dekorasyonu-onerileri
https://www.kadinvedekorasyon.com/2017/04/kucuk-evler-nasil-dekore-edilir.html
https://adriaworkshop.com/blog/decoration-tips/small-house-decor
 
تعداد بازدید : ۸۲۴
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی خانه ای به سبک قرن 15 میلادی

طراحی خانه ای به سبک قرن 15 میلادی

اقامتگاه ساحلی 13 میلیون دلار ی در لس آنجلس

اقامتگاه ساحلی 13 میلیون دلار ی در لس آنجلس

طراحی داخلی خانه چند عملکردی!

طراحی داخلی خانه چند عملکردی!

خانه ای کوچک برای خانواده ای بزرگ

خانه ای کوچک برای خانواده ای بزرگ

5 خانه آمریکایی مدرن مناسب برای فصل پاییز

5 خانه آمریکایی مدرن مناسب برای فصل پاییز

خانه هایی که مرز بین داخل و خارج را محو می کنند!

خانه هایی که مرز بین داخل و خارج را محو می کنند!

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir