۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

معماری آرل
تحریریه معماری آرل
در وضعیت موجود یک واحد مسکونی کوچک و یک استخر در سایت طراحی داشتیم و در روند طراحی ویلای چمن سعی ما بر حفظ آن بود.
با قرار دادن یک درخت سدروس در انتهای مسیر ورودی و تقویت آن یک محور ساختاری به گونه ای ایجاد شد که حجم دوم در طرف دیگر محور اضافه شود. بنای وضع موجود به صورت فرم بیسیک و آرکه تایپی از یک خانه بود که ما با بازی با شیب احجام و از بین بردن محور تقارن آن ها این فرم را واکاوی کردیم. این تغییرات در احجام به گونه ای بود که زون های خصوصی و عمومی بر اساس تناسبات فضاهای مورد نیاز و برنامه فیزیکی تفکیک شدند. این تفکیک زون ها حول محور ساختاری است. درخت سدروس در انتهای مسیر از ابتدای ورود به سایت نمایان است.
تحریریه معماری آرل
هدف ساختمان تجاری چشم تهران، طراحی نما و ساماندهی دوباره یک سازه بزرگ مقیاس بود که در یکی از خیابان های اصلی تهران واقع شده و توسط فرشاد مهدی زاده طراحی مجدد شده است است. تهران امکان معاهده بین المللی حفظ و بهره برداری از منابع بیولوژیکی جهان را ندارد ولی این خیابان یکی از دو شریان های شهری است که بازار بزرگ تهران را به منطقه متمول شهر در نزدیکی کوه های شمالی متصل می کند. این دو خیابان شمال به جنوب، نقشی حیاتی در رشد و توسعه فعلی تهران دارند و  مراکز خرید زیادی در بافت آنها ایجاد شده است. تهران سه مرکزخرید اصلی دارد : بازار بزرگ در جنوب، مراکز خرید در شمال، و مغازه هایی که در بدنه خیابان های اصلی وجود دارند. در واقع، ساختار اصلی این خیابان ها را مغازه هایی تشکیل می دهند که در دو طرف آنها جداگانه فعالیت می کنند و از طریق پیاده رو ها به هم متصل می شوند.
تحریریه معماری آرل
امروزه متریال هایی جزء گزینه های انتخابی سازندگان هستند، که علاوه بر پاسخگویی به اهداف عملکردی و زیبایی شناختی، به معماران، مهندسان و مالکان ساختمان ها اجازه می دهتد تا در یک محصول واحد از بازدهی بالای انرژی و پایداری بیشتر بهره ببرند. در این مطلب یکی از همین متریال های مدرن که با طیف وسیع رنگی و پاسخگویی به اهداف پایداری معماری، برای نمای خارجی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد معرفی می گردد. در ادامه با آرل همراه باشید ...
تحریریه معماری آرل
معماری هنری اجتماعی و از شغل های بسیار جذاب برای افراد محسوب می شود اما فراموش نکنید معماری پیچیده است و قطعا حرفه ای مناسب برای همه افراد نیست حتی دقیقا برای کسانی که فکر می کنند باید و باید معمار باشند!در واقع، معماری بیشتر از یک شغل یک شیوه زندگی است در ادامه با آرل با واقعیت های تلخی درباره وارد شدن به عرصه معماری همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
به طور حتم ساخته هایی همچون سراچه محل سکوت من، با فرم قوطی مانند، صورتی سفاهت آمیز، مستراح داخل نشیمن و فضایی خالی از روح و هنر درخور ورود به چنین خیالی نیستند اما در رابطه با آثار بزرگ چطور؟ آیا آثار بزرگ با انرژی های متفاوت که سالیان سال برای ساخت آنها زحمت کشیده شده را می توان با ابیاتی شاعرانه، حس و حال آنها را سرود.  در این مطلب براساس نظر تیم تحریریه آرل برخی از آثار بزرگ را با ادبیات شاعران ایران توصیف می کنیم و دو دنیای معماری و ادبیات را به هم وصله میزنیم.
تحریریه معماری آرل
پس از انجام تحقیقات اساسی، تصمیم گرفته شد که مرکز بهداشتی و درمانی پارس، در شهر بندر عباس واقع شود. بخش های جنوبی ایران ظرفیت های امیدوار کننده ای دارد و هم چنین در موقعیتی استثنایی با همسایگانی در خلیج فارس واقع شده است.
هدف کارفرمای مرکز درمانی پارس، حضور پزشکان شناخته شده ایرانی و پیشرفت این مرکز با رهبری آنها و هم چنین آموزش پزشکان بومی بوده است. هدف پروژه علاوه بر تامین خدماتی برای مردم محلی، ارائه خدمات بین المللی علی الخصوص به کشورهای همسایه در حاشیه خلیج فارس بوده است. بسیاری از جهانگردان متقاضی خدمات پزشکی، با توجه به امکانات موجود و وجود نیروی کار ماهر، برای دریافت خدمانی درمانی به ایران سفر می کنند.
تحریریه معماری آرل
حجم درونی هتل سنگان از تکرار فضاهای خالی در مقیاس های مختلف تشکیل شده است. حیاط مرکزی، همانند یک واحه، فضایی عمومی برای هتل می باشد. حیاط ها در دو طبقه، محصوریت بیشتری برای اتاق ها ایجاد می کنند. مجموعه با یک فضای بیرونی تعاملی و انعطاف پذیر احاطه شده که برای بازار های موقت محلی و کسب و کارها و فعالیت های خاصی مناسب است.
تحریریه معماری آرل
رمپ ها مترادف با قابلیت دسترسی هستند، زیرا اغلب آنها برای  ایجاد دسترسی طراحی می شوند اما در بسیاری از موارد، آنها با ایجاد یک ریتم متفاوت در سازه یا ساختمان، مفهوم پروژه را به سمتی متفاوت هدایت می کنند درادامه ده نمونه رمپ مختلف برای نشان دادن شیوه هایی که در پاسخ به کاربری و محتواهای مختلف مورد توجه قرار می گیرند انتخاب شدند در ادامه با آرل همراه باشید....
تحریریه معماری آرل
 اغلب معماران جوان تمایلی به مترور شدن ندارند و این مهم را به مهندسین عمران واگذار کرده اند جدای از انتخاب متره به عنوان تخصص اصلی ، معماران ما چه در عرصه طراحی و چه اجرا به ادله های بسیار که در ادامه مشروح است ، باید بتوانند از پس محاسبه حجم کار(هم وزنی و هم ریالی) ، برآیند.در این مقاله با تعریف متره و برآورد ،انواع آن ، دلایلی برای فراگیری متره و مشخصات مترور خوب در زمینه معماری آشنا میشویم در ادامه با آرل همراه باشید....

تحریریه معماری آرل
اکثر دانشجویان معماری، در سال های اول یادگیری، درگیر دوره آموزشی فشرده ای از اصطلاحات مخصوص معماری می شوند.از یادگیری واژه های مبهمی همانند "گشتالت" (آرایش فضایی) گرفته تا توضیح درک خویش از مفاهیمی به سادگی "فضا"، یادگیری این لغات تخصصی معماری به یکی از دشوارترین مراحل وارد شدن به عرصه طراحی تبدیل شده است.
این چالش یک تجربه جهانی نیز هست: وقتی که ماه پیش از خوانندگانمان خواستیم مواردی از " عجیب ترین کلماتی که تنها معماران استفاده می کنند"، انتخاب کنند، در انبوهی از پیشنهادات غرق شدیم موضوع جالب توجه این بود که تعداد چشم گیری از کلمات و اصطلاحاتی که مردم پیشنهاد داده بودند ، در تمام نظرات مشترک بودند. تنوع بسیار زیاد به ما اجازه داد تا 150 کلمه را انتخاب کنیم در ادامه با آرل همراه باشید.....
تحریریه معماری آرل
در نگاه اول باور اینکه در شهر پر از دود و خاکستری تهران با خانه‌های مکعبی و نماهای بی روح سنگی یا آجر سه سانتی نخودی و رنگ و رو رفته بتوان بنایی مدرن و چشم‌نواز دید دشوار است. اما این فقط بخشی از جذابیت بصری رز سفید شهرک غرب است.
عابرانی که از مقابل ویلای رز عبور می‌کنند برای دقایقی محو جلوه‌های زیبای بنای آن می‌شوند، آرامشی می‌گیرند و به مسیر خود ادامه می‌دهند.
در نگاه اول تصور می‌شود ویلای رز یک ساختمان دو طبقه است، اما در حقیقت این بنا، ساختمانی چهار طبقه است که طراح با ظرافت خاصی دو طبقه را در زیر زمین در نظر گرفته است. جالب اینکه هر دو طبقه زیرین نیز به پیروی از طبقات بالا کاملا نورگیر هستند و ساکنانش را از تابش نور خورشید بهره‌مند می‌سازند.
تحریریه معماری آرل
ساختمان اداری صبا، ساختمانی با ۵ طبقه اداری و ۴ طبقه مشاعات، در شمال تهران و منطقه الهیه واقع شده است. بافت ارگانیک منطقه و ساختار کوچه باغی، در کنار رشد ساختمان های بلندمرتبه، منجر به تخریب منظر عمومی برای عابرین و دید محدود از داخل ساختمان‌ها به بیرون گردیده است. در این پروژه با توجه به کشیدگی شرقی- غربی زمین و امکان استفاده حداکثری از نور جنوب، ساختمان در طول زمین کشیده شده است و با توجه به عرض کم زمین ترجیح بر آن شد که پروژه در دو بلوک طراحی گردد و دسترسی‌های عمودی و افقی در وسط دو بلوک ایجاد شود. فضای عمومی شامل واحد تجاری، پارکینگ و لابی مجموعه همانند صفحه‌ای، بلوک‎ها و آسانسور را در بر گرفته است. این صفحه فضای بازیست که ساختمان را به عنوان عنصری از شهر معرفی و نمایش می‌دهد.
تحریریه معماری آرل
پروژه ویلای شماره ۱۲ یکی از چهار ویلایی است که بنا به درخواست کارفرما توسط تیم طراحی نوآر طراحی شده است. ویلا شماره 12 نمونه خوبی از سبک معماری معاصر ایران است در شهرک درنا شهر نور استان مازندران واقع شده است. ایده اولیه طراحی پیدا کردن یک قالب کلی برای طراحی چهار ویلا بود تا علاوه بر حفظ یکپارچگی و پیروی از یک رویکرد طراحی مشترک، رفتار و فضاهای کاملا متفاوت داشته باشند. با توجه به یکسان بودن ابعاد هر یک از قطعات و متراژ زیر بنای ویلاها یک فرم مکعب شکل به ابعاد ۱۶×۲۱ و ارتفاع ۷.۵ متر برای آنها در نظر گرفته شد که تاثیر وضعیت اقلیمی آن را به فرم پنج ضلعی (سقف شیب دار) تغییر داد.
مجموع ۶۷۸ رکورد - در ۵۳ صفحه
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی و معماری شیپ

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


معماری و طراحی هتل
طراحی و اجرا ساختمان اداری
طراحی داخلی ساختمان اداری و دفتر کار
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir