۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

تحریریه معماری آرل

در بررسی و مطالعۀ معماری معاصر ایران در زمان حاضر، با نوعی از تنوع گرایی و تعدد دیدگاه ها روبرو می شویم که شاید بتوان آن را فقدان اندیشه ای منسجم در معماری معاصر تعبیر کرد. آنچه اکنون در معماری ایران مشاهده می شود؛ عدم الزام در توجه به داشته های گذشته و همسویی با معماری جهانی بر پایۀ خودمحوری است. از این رو طراحی پروژه های مختلف در مقیاس خرد تا کلان تا اندازه ای با اعمال سلیقه های شخصی و نوعی کثرت گرایی صورت می گیرد.

تحریریه معماری آرل
ماهیت معماری همواره میان برداشت های متفاوتی که از مفاهیم و اصول حاکم بر آن وجود دارد؛ غوطه ور است. اما آنچه توانسته آن را به شیوه ای مطلوب بیان کند و با عینیت بخشیدن به مفاهیم پایه، پس از گذشت زمان همچنان در خاطر همگان جاودان بماند بی شک حاصل درک عمیق و صحیح از معماری است و تصادفاً پدید نیامده است. آثار ارزشمندی که هم اکنون از معماران بنام ایرانی پا بر جاست؛ از بینشی خبر می دهد که در خلق این بناها به کار گرفته شده است. لذا برای اینکه بتوانیم به فهم درستی از معماری دست یابیم و در پی آن بناهایی طراحی کنیم که ضمن پاسخ به نیازهای جامعه و همسازی با فرهنگ ، هویت و محیط ، جاودان بماند لازم است نگرش معماران برتر ایرانی را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه جهت آشنایی با تفکر پیشگامان معماری معاصر ایران به بیان نقطه نظرات و دیدگاه های چند تن از آنان می پردازیم.
 تحریریه معماری آرل

زندگی دانشجویان معماری سخت، گیج کننده و گاهی خسته کننده است. اما با گذر زمان شیوه ی زندگی این دانشجویان به شدت تغییر کرده و پیشرفت تکنولوژی در این امر نقش به سزایی داشته است. به طوری که در گذشته مراحل طراحی یک دانشجو به صورت دستی صورت می گرفت و به تبع زمان و انرژی بیشتری مصرف می شود. اما امروزه با وجود نرم افزار های متعدد و کاربردی، اغلب روند طراحی ها به کار با کامپیوتر و لپتاپ خلاصه می شود ضمن تبریک روز دانشجو به همه دانشجویان برای مشاهده پوستر های جذاب با آرل همراه باشید...

تحریریه معماری آرل

وقتی خانه ای در شمال ایران را در ذهن متصور می شود، مفهوم فضای خانه، عموما و از دیر باز، از چهارچوب دیوارهای محیطی فراتر می رود و بخشی از طبیعت و فضای پیرامون را در بر می گیرد.
موضوع پروژه مجتمع مسکونی دریا گوشه، طراحی آپارتمان های هم مساحت و در چهار طبقه، و مجموعا 8 واحد بود. این موضوع باعث می شد که ناچار طبقه همکف کاملا به پارکینگ اختصاص پیدا کند و به منظور تامین پارکینگ ها، پله های ارتباطی طبقات در منتهی الیه شمالی زمین جانمایی شد. این موضوع کیفیت دسترسی اصلی به طبقات را نامطلوب می کرد چون بایستی از داخل پارکینگ این دسترسی تامین می شد. علاوه بر این به دلیل عقب نشینی از امتداد خیابان جنوبی که از ضوابط شهرداری این منطقه می باشد، فضای باقیمانده ی محوطه ی جنوبی بسیار محدود بود.

تحریریه معماری آرل
معماری ایران از دیرباز ریشه در فرهنگ فارسی داشته است. از چای خانه ها گرفته تا کلبه های محلی و مساجد پرجزئیات، محیط ساخته شده کشور با این تأثیرات و همچنین چشم انداز و بافت وسیع تر آنها گره خورده است. در قلب پروژه های اخیر ایران، تمایل به تفسیر دوباره تاریخ از طریق فضاها و اشکال جدید نیز وجود دارد.
با وجود یک گذشته فرهنگی پیچیده، معماری ایران به عناصر بومی منحصر به فرد خود دست یافته است. طراحی مساجد یادمانی بیانگر معماری وابسته به مذهب گذشته است، اما معماران معاصر در ایران نگران هستند که جای خود را در طراحی غیر سکولار مشخص کنند. معماری معاصر ایرانی زیبایی را با گذشته مرتبط می کند و در عین حال تلاش می کند تا جای خود را در آینده پیدا کند. همراه آرل نمونه های از پروژه های آجری را مشاهده نمایید.
تحریریه معماری آرل
خانه ها را برای آرامش می سازيم. مكان هايی كه در سرشت ذاتیشان واژه های راحت و رامش هست، و در معنای اين واژه ها، سكون. اما چه می شود اگر اين عنصر جوهری، با متضاد ذاتیاش- حركت- همنشين شود؟ حركت اغلب به قصد و هدفی روشن رخ می دهد، اما وقت هايی هم هست كه خودش می شود هدف خودش. برای خودت راه بيافتی و بی مقصد و هدف به هر جا كه سر راهت بود،پرسه بزني. معمولاً البته در شهر و در ميان غريبه ها پرسه می زنند. اما اگر اين مسير را خصوصی كنيم و ظرفی از جنس معماری برايش بسازيم، اين عنصر خوشايند رفتاری را خانگی كرده ايم. بنايی كه چنين كند پرسه گاه است، و باشندگانش را به ادراكی خاص از معماری دعوت می كند: ادراك يك پرسه گرد.
تحریریه معماری آرل
محله‌ی بوکان در شمال شهر تهران قرار دارد و شیب زیاد زمین و درختان بلند متراکم، دو خصلت جغرافیایی آن است. خانه‌های قدیمی زیادی با حیاط‌های سبز در کوچه‌های این محله وجود دارند و با کمی فاصله گرفتن از زمین، منظر باز و سبز از پنجره‌ی اتاق‌هایشان رخ‌نمایی می‌کند. آپارتمان کلاژ در این بستر نشسته است.
ساختمان کلاژ چهار طبقه دارد و روی بستر بزرگ سنگی قرار گرفته است. یک حیاط بزرگ با چند درخت و باغچه، حد فاصل میان کوچه و ساختمان است. خانواده‌ی ساکن در واحد طبقه‌ی سوم کار بازسازی آن را انجام دادند اما به‌خاطر نارضایتی از نتیجه، نزدیک اتمام کار تصمیم به بازطراحی آن گرفتند.
تحریریه معماری آرل
ساختمان ها همچون انسانها در گذر زمان خاطراتی را در خود انباشته می کنند و قدیمی می شوند...
چگونه می توان ضمن حفظ خصوصیات ساختمان ها، تجدید حیاتشان را امکان پذیر کرد؟
"عمارت جان" پروژه بازسازی ساختماني ٦٠ ساله در حومه تهران است.
تحریریه معماری آرل
تلاش و جدال برای اجرای عمارت خورشید در باغ شهر و  محله ای آجری 400 دستگاه ( محله یزدی ها )  که امروزه دیگر نیست. در طی چند دهه گذشته استان البرز به علت بهره برداری های بیش از اندازه و ساخت ساز های بی رویه ، به شهری پر از تشویش و نا به سامان درحوزه زیباسازی  معماری و شهرسازی تبدیل شده است که کمتر ارتباطی با آنچه که بوده و میتوانسته باشد دارد . شهری مدرن و ایرانی که به همت یک تاجر یزدی روند رو به رشد ی را پیش گرفته بود. مردی که با سرمایه و پشتکار خود پایه‌ی صنعت کشور را تقویت و منطقه‌ای ایجاد نمود که هنوز که هنوز است از طبیعت و صنعت آن سخن می گویند.
تحریریه معماری آرل
یکی از مهم ترین دستاورد های معماری ایرانی ، ایجاد فضایی مطلوب در پاسخگویی متناسب به نیازمندی های محیطی ، اجتماعی، جغرافیای فرهنگی و بستر شکل گیری هر ساختمان در هر دوره تاریخیست. از این رو در روند شکل گیری طرح خانه دو درخت، سعی بر آن بوده تا ضمن تاکید بر شاخصه های معماری و هویتی بستر پروژه، به  ویژگی های فرهنگی، قاره ای و جغرافیایی منطقه توجه ویژه ای شود. چالش برانگیز ترین بخش در روند طراحی پروژه خانه دو درخت ،  شکل دهی هندسه ،کاربری و عملکردهای درست ساختمان  بر مبنای توجه به وضعیت قرارگیری دو درخت گردوی موجود در محدوده جانمایی بنا بود. همراه آرل باشید..
 تحریریه معماری آرل
ایده طراحی بیوفیلیک از جایی آغاز شد که شناخت نسبت به سیر تکاملی جسم و فکر انسان و ارتباط آن با جهان حسی و گرانبها بالا رفت، چیزی که ادامه آن برای سلامتی مردم، بهره‌وری، احساسات، رشد فکری و ذهنی و حتی سلامتی روحی انسان‌ها به نقطه بحرانی رسید و حیاتی شد. به بیان ساده تر ، طراحی بیوفیلیک به معنای عشق به طبیعت است. 
امروزه طراحی بیوفیلیک آخرین تحول جنبش معماری سبز 30 سال گذشته و تلاشی است برای از بین بردن شکافی که بین معماری مدرن امروزی و نیاز انسان‌ها به برقراری ارتباط با جهان طبیعی به وجود آمده است در ادامه با آرل با 6 روند برتر در طراحی بیوفیلیک برای سال 2019 همراه باشید....
تحریریه معماری آرل
ناگهان صدایی باغ را در خود جای داد. صدایی که به هیچ شباهت داشت گویی عطری خودش را در آیینه تماشا می گرد. همیشه از روزنه ای تا پیدا این صدا در تاریکی زندگی ام رها شده بود آیا پیش ازین زندگیم فضایی دیگر داشت؟

تحریریه معماری آرل
یک دفتر معماری جوان به نام Archunits مستقر در شانگهای، اخیراً مرمت و بازسازی داخلی و خارجی یک ساختمان اداری را در نزدیکی معبد جینگای شانگهای به پایان رسانده است. ساختمان اصلی، که در سال 1990 ساخته شده و مملو از اتاق های کوچک و شلوغ اداری است، به یک سبک جدید از ترکیبی اداری از باز بودن، ارتباط و به اشتراک گذاری تبدیل شده است. برای آشنایی بیشتر با این طرح در ادامه با آرل همراه باشید...

مجموع ۱۴۹ رکورد - در ۱۲ صفحه
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
طراحی دفتر کار اداری

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


معماری و طراحی هتل
طراحی و اجرا ساختمان اداری
طراحی داخلی و معماری داروخانه
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir