۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

تحریریه معماری آرل
طراحی لابی سینما تیراژه به عنوان اولین شعبه مجموعه سینماهای بشرا در طبقه فودکورت یک مرکز خرید تیراژه در حالی به ما واگذار شد که به دلیل طراحی نادرست ورودی در پس زمینه خود نادیده می شد و بسیاری از مشتریان مرکز خرید از وجود مجموعه سینمایی بی اطلاع بودند. لابی موجود تشکیل شده بود از دو سطح با اختلاف ارتفاع حدودا دو متر که بواسطه یک پله به هم متصل می شدند یعنی دو فضای ساکن و یک مسیر ارتباطی.
تحریریه معماری آرل
مسجد باسونا پروژه ای ساختارشکن نسبت به بافت کهنه منطقه سوهاگ به شمار می رود که جلوه نوی آن نسبت به بافت کهن این بخش از مصر خودنمایی می کند. مسجد باسونا در منطقه ای پر سر و صدا و گرد و خاکی، مشرف به یک گورستان وساختمان های مسکونی می باشد که همگی تحت تاثیر رفت و آمد احشام در خیابان ها قرار دارند. جاده های خالی، بازارهای موقت هفتگی و سیرکولاسیون شهری قدیمی، از موارد تاثیرگذاری می باشند که بر روی پروژه مسجد تاثیرگذار خواهند بود. یکی از مهم ترین تاثیر عوامل فوق، تعبیه ورودی اصلی به بخش عبادتگاه مسجد بود. 
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
ایده اصلی در طراحی این بنا، تأکید بر پیوستگی توالی ساختمان ها در منظر شهری از منظر اتصال به بافت مجاور از یک سو و ایجاد تمایز بین کاربری های درونی پروژه به تفکیک فضاهای دوگانه اداری  در دو حجم مجزا در طبقات فوقانی- و فضای تجاری طبقه همکف در توده ای همگن و یکپارچه از سوی دیگر می باشد. 
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
طراحی شهری شاخه ای از طراحی است که به طور دقیق با برنامه ریزی شهری و معماری منظر مرتبط است.طراحی شهری به طور گسترده در تفسیر فرم و فضای عمومی با معیارهای فیزیکی-زیبایی شناختی تمرکز می کند.متخصصین مختلف مانند جین جیکوبز، دنیس اسکات براون ، رابرت ونتوری، جیمی لرنر، جان ژل، کوین لینچ به بررسی نیازهای جوامع شهری در فضای عمومی و پاسخ کافی به شرایط مختلف پرداخته اند.این سوالات با نسل های جدید و پیشرفت تکنولوژی تغییر می کند،اما آنچه همیشه باقی خواهند ماند،حس تعلق خاطر سایت های مختلف است و تنها زمانی موفق است که کاربران حس مالکیت به آن داشته باشند.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
اسی برگر یک رستوران دنج و صمیمی در خیابان سهروردی تهران، و نزدیک به فضای اجتماع مردم در میدان پالیزی است. قبل از این که استودیو آدمون برای طراحی این پروژه انتخاب شود، از این مکان به عنوان یک شعبه از رستوران های زنجیره ای بزرگ  استفاده می‌شد و درتضاد با همسایگی با یک فضای شهری شلوغ، نمی‌توانست مشتریان کافی را جذب کند. این بررسی پرسشی مهم برای ما ایجاد کرد که اتفاقی که در آب‌میوه فروشی‌ها و رستوران‌های کوچک اطراف میدان پالیزی می‌افتد که مردم را حتی وقتی این مکان‌ها امانات قابل ملاحظه‌ای (حتی فضای کافی برای نشستن) ارائه نمی‌کنند راضی و خشنود نگه می‌دارند و از مناطق مختلف تهران جذب می‌کند چیست.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
عموما، معماری برای نمایش ارزش های خود، وابسته به متریال های گران قیمت و کمیاب می باشد. بنای "کندوی عسل"، به بررسی این مساله می‌پردازد که چگونه یک محصول کم ارزش، مانند تایل های سقف "تراکوتا"، که همه جا یافت می‌شود، می‌تواند باز تعریف شده و ارزش تازه ای بیابد.
در این بنا، که در مرکز شهر سیدنی استرالیا واقع شده است، کاشی‌های بازیافتی به صورت مجموعه ای موزون در قالب یک تابش بند در آمده اند که اثر باد و آفتاب را متعادل تر می کنند. طراحی نما، تا حد زیادی از طریق تست های متعدد در مقیاس کامل و ساخت پروتوتایپ های دست‌ساز صورت گرفته است که روندی ملموس از پروتوتایپ سازی سریع و سعی و خطا را نمایش می دهد.
تحریریه معماری آرل
پیشنهاد می‌کنم وقتی اثری معماری را نقد می‌کنیم، بیشتر از خود اثر، روی تولید شدن آن متمرکز شویم. با چنین روشی، نقدِ اثری چون «پردیس سینمایی ملت» آسان نخواهد بود؛ رضا دانشمیر ضمن دفاع جانانه از اثر خود، شدیدا به محدودیت «آمیب‌شکل» زمین طراحی و همچنین بلاتکلیفی کارفرما در کاربری نهایی این ساختمان (مجتمع فرهنگی یا پردیس سینمایی) و مواردی از این قبیل اشاره می‌کند؛ گویی تمام سعی‌اش را می‌کند تا بگوید «معایبِ این اثر، آنِ من نیست! قرار نبود طرحم اینطوری شود. کار دیگران است!»
تحریریه معماری آرل
وقتی به آموزش فکر می کنیم اغلب مدارس را در غالب سنتی و رسمی به یاد می آوریم. باور رایج این است که یادگیری موثر تنها در کلاس های درس رسمی ممکن است. اما برخی دیگر فکر می کنند که یادگیری در هر شکل و محیطی شدنی است. مؤسسه ی خیریه آموزشی نورمبین با برخورداری از سیستم آموزشی خاص و ایجاد فضای آموزشی باز برای کودکان بستری فراهم آورده که آزادی عملی دانش آموزان جزئی از اولویتهای ضروری است. این مؤسسه بدون دریافت شهریه از دانش اموزان در تلاش برای رسیدن به بالاترین سطوح آموزشی و پرورشی و به روز ترین استانداردهای دنیاست.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
اگر دیوارها بتوانند سخن بگویند، داستان های بی نظیری از قدمت ساختمان، جنگ، اصلاح و سبک زندگی دوارن قدیم و تاثیرات آنها بر محیط تعریف می کنند. در طول تاریخ رویکردهای معماران در نگهداری ساختمان های قدیمی متنوع بوده است، اما بسیاری از آنها با توجه به ابعاد، اندازه، استعداد و پتانسیل کاربری با مشکل روبرو بودند. با این حال امروزه شاهدیم که تلفیق ساختارهای قدیمی یا باستانی با کاربریها و معماری معاصر شایع شده، و در بیشتر موارد شاهد آثار زیبایی هم بوده ایم.در ادامه 16 پروژه با خاصیت تلفیق معماری باستانی و مدرن را به شما معرفی کرده ایم.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
باتوجه به فضاهای درخواستی کارفرما ( برای طراحی یک ویلای تفریحی ) و همینطور شکل هندسی و مساحت زمین سعی بر آن شد که با حجمی کشیده شده در عرض زمین بیشترین نور طبیعی جنوب را درفضاهای داخلی ( بخصوص در زیر زمین ) داشته باشیم . با این ایده ساده توانستیم بیشترین لند اسکیپ را مقابل ویلا فراهم کنیم که در آن عملکردهایی نظیر استخر ، تراس ، آلاچیق و پارکینگ ارتباط منطقی و روانی را با ویلا داشته باشند .
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
خانه – آپارتمان لواسان در زمینی به مساحت 520 مترمربع و زیربنای کلی 1447 مترمربع در 6 طبقه، 4 طبقه مسکونی با متراژهای 260 الی 270 متر مربع، 2 طبقه مشاعات شامل لابی، پارکینگ ها، استخر، طراحی و احداث گردیده است. این آپارتمان متعلق به خانواده و دوستان است. برقراری دیالوگی منطقی و مبتنی بر پایبندی از اصول فرهنگی معماری ایرانی و تبدیل به یک کاشانه خانوادگی و دوستانه (تفسیری امروزی از معماری ایرانی) خواسته ی کارفرما بوده است.
با آرل در ادامه همراه باشید...

تحریریه معماری آرل
ساختمان نیایش با کاربری اداری در زمینی به مساحت 476 متر مربع در منطقه سعادت آباد تهران در 9 طبقه طراحی و ساخته شده که 6 طبقه ی بالایی روی همکف و هر کدام دارای دو واحد اداری میباشد. مساحت هر طبقه ی  اداری به طور متوسط 370 متر مربع میباشد و همکف ساختمان با مساحت 291 متر مربع شامل لابی و پذیرش اصلی اداری ونیز یک واحد تجاری میباشد.
معمار : بهزاد اتابکی
موقعیت : تهران، سعادت آباد، بلوار فرهنگ
مساحت سایت : 476 متر مربع،
کل مساحت زیربنا: 3258 متر مربع
تحریریه معماری آرل
حالا که درخواست اکثر مشتریان مبنی بر دستیابی به حداکثر فضاهای قابل‌فروش دفتر معماری را به سمت طراحی تیپیکال واحدها پیش می‌برد، چاره‌ای نیست جز آن‌که به فکر الگویی برای اصلاح برخی از ریزفضاها که اتفاقاً نقشی اساسی هم در ساختمان‌ها دارند باشیم. اساس طراحی این پروژه، تلاش برای احیای سه ریز‌فضا در سکونت آپارتمانی است. حیاط و مجموعه ورودی، راهرو(داخل واحد) و بام.  فضاهایی که علیرغم اهمیت آن‌ها عمدتاً به دو دلیل، توجهی به آن‌ها نمی‌شود: اول این‌که از لحاظ عملکردی کارکرد کمتری نسبت به سایر فضاها دارند و دوم(در مورد حیاط و بام)، جزو متراژ قابل فروش محاسبه نمی‌شوند. 
با آرل در ادامه همراه باشید...
مجموع ۱۴۸ رکورد - در ۱۲ صفحه
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
 

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


معماری و طراحی هتل
طراحی و اجرا ساختمان اداری
طراحی داخلی ساختمان اداری و دفتر کار
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir