۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : غزاله عزالدین
تاریخ : شنبه , ۱۳۹۸/۱۰/۲۸ ۱۳:۰۰
معماری و طراحی داخلی گالری ژی -تهران
تحریریه معماری آرل
موقعیتایران، تهران، بلوار کشاورز، خیابان فلسطین شمالی
معمار مسئول: البرز نظری، امین حسینی راد
تيم طراحیآناهیتا مُدرِک، شیما طجرلو، پریا آسترکی
كارفرمابابک قهرمانی
وضعیت : بازسازی شده
زیربنا۱۲۵ متر مربع
تاریخ ساخت۱۳۹۸
کاربری : فرهنگی


موقعیت این ساختمان در کوچه ای بن بست قرار گرفته است و کاربری بنا پیش از بازسازی خانه ای مسکونی و تک واحدی بوده است می توان گفت مهمترین ویژگی و پتانسیل بنا محوطه جنوبی آن و وجود طبقه ای در زیرزمین بوده است و از محدودیت های پروژه می توان به  دسترسی و دید محدود به خیابان اصلی و همچنین عرض باریک کوچه و بن بست بودن آن به خصوص به جهت تغییر کاربری آن به گالری نام برد.
معماری و طراحی داخلی گالری ژی -تهران معماری و طراحی داخلی گالری ژی -تهران معماری و طراحی داخلی گالری ژی -تهران
طبق گفته معماران چالش اصلی درمعماری و طراحی داخلی پروژه اجرای اصولی طرحی بوده که در زمینی به طول ۱۲ متر و  با عرض ۵٫۹ متر بدون این که پلان خیلی باریک و راهرویی به نظر برسد چیدمان و جانمایی گردد که برای پاسخگویی به این چالش تیم طراحی و معماران  به ایجاد سقفی به ارتفاع ۳ متر به منظور برقراری ارتباط با خیابان برای ایجاد پس زمینه برای دعوت کنندگی بیشتر حوزه فروشگاه همینطور ایجاد جذابیت بصری در کنار تفکیک طبقات دست زدند و سعی نمودند از این راهکار برای ساماندهی فضایی بهره گیرند.
معماری و طراحی داخلی گالری ژی -تهران معماری و طراحی داخلی گالری ژی -تهران
خواسته کارفرما تبدیل ساختمان به بنایی فرهنگی و با کاربری چندمنظوره بوده که با توجه به متراژ محدود بنا در نهایت کاربری بنا به مکانی فرهنگی و به صورت گالری از ساختمانی مسکونی تغییر کاربری پیدا کرد.
 در طبقه اول یک فضای نمایشگاهی تعریف شده که از قطعات مبلمان و قاب عکسی به صورت متمرکز در کنار ورودی سالن استفاده شده و در حالت کلی می توان گفت در قسمت جنوبی کاربری های اصلی قرار گرفته اند که با حیاط مستقیما در ارتباط هستند  و در قسمت شمالی کاربری های خدماتی که با نورگیر به هم متصل شده اندطراحی شده اند. در واقع کاربری های اصلی مجموعه شامل طبقه زیرزمین و طبقه همکف  با کاربری گالری ، طبقه میانی فروشگاه آثار هنری، نیم طبقه سوم به همراه تراس و بام کاربری کافه می باشد. کاربری های خدماتی بخش اداری و سرویس های بهداشتی در پاگرد راه پله و اتاقک تاسیسات و انبار مجموعه برروی پشت بام قرار گرفته اند.
معماری و طراحی داخلی گالری ژی -تهران  
 در طراحی و معماری این پروژه به جهت کاربری عمومی لازم بود تا در طراحی زنده کردن بافت کوچه و دیده شدن ساختمان از سمت خیابان مورد توجه قرار بگیرد ضمن اینکه بن بست بودن کوچه این ضرورت را بیشتر کرده بود.
ایده اصلی پروژه پیوند ساختمان با بافت شهری است به صورتی که مرز میان کوچه و ساختمان را تا جای ممکن کمرنگ نماید در زمان فعالیت مجموعه درب­های ساختمان کاملا باز می­شوند و با حذف پیشانی از بالای درب ورودی فضای کوچه بدون واسطه با حیاط مجموعه ترکیب می­شود. با گود کردن حیاط و ایجاد پله های سرتاسری فضایی برای تعامل و اجتماع  افراد به وجود آمده  و با نزدیک کردن پله به ورودی ساختمان، حرکت پیاده در کوچه بدون توقف به درون ساختمان هدایت می­گردد.
معماری و طراحی داخلی گالری ژی -تهران معماری و طراحی داخلی گالری ژی -تهران معماری و طراحی داخلی گالری ژی -تهران
در داخل مجموعه نیز با ادامه کفسازی بتنی در طبقات حس پیوستگی با فضای شهری حفظ شده است و بافت شفاف نما با الهام از پوسته مشبک خانه های قدیمی آن منطقه که به جهت جلوگیری از ورود نور غرب در هنگام غروب به داخل تراس ساخته می­شد، طراحی شده است. سطوح معماری در نما نیز از نازک کاری سیمان شسته استفاده شده است تا مجموعه بتواند با بافت شهری منطقه ترکیب شود.                                                                         
 بخش جالب دیگر در رفع عملکرد مشترک در گالری، نحوه نمایش فریم ها و میخکوب کردن آن بر روی دیوارها است به این صورت که زنجیرهای معلقی بر روی دیوار قرار گرفته و تصاویر در ارتفاعات و موقعیت های مختلف، بدون نیاز به صدمه رساندن به دیوارها در معرض دید قرار می گیرند. 
 معماری و طراحی داخلی گالری ژی -تهران
در ادامه با دیاگرامها، مقاطع و پلان های مجموعه قبل و بعد از بازسازی با آرل همراه باشید....
معماری و طراحی داخلی گالری ژی -تهران
معماری و طراحی داخلی گالری ژی -تهرانمعماری و طراحی داخلی گالری ژی -تهران معماری و طراحی داخلی گالری ژی -تهران معماری و طراحی داخلی گالری ژی -تهران معماری و طراحی داخلی گالری ژی -تهران معماری و طراحی داخلی گالری ژی -تهران
تحریریه معماری آرل
منبع:  archdaily-archawpress

تعداد بازدید : ۳۶۹۵
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
معماری موزه شیشه

معماری موزه شیشه

طراحی نمای موزه با الگوی گل رز

طراحی نمای موزه با الگوی گل رز

طراحی موزه ملی افغانستان

طراحی موزه ملی افغانستان

10 کتابخانه برتر سال 2013

10 کتابخانه برتر سال 2013

طراحی آمفی تئاتر و سالن موسیقی

طراحی آمفی تئاتر و سالن موسیقی

معماری و طراحی داخلی دانشکده افسری، نیروی هوایی

معماری و طراحی داخلی دانشکده افسری، نیروی هوایی

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir