نویسنده : غزاله عزالدین
تاریخ : شنبه , ۱۳۹۸/۱۰/۲۸ ۱۳:۰۰
تحریریه معماری آرل
موقعیت : ایران، تهران، بلوار کشاورز، خیابان فلسطین شمالیمعمار مسئول: البرز نظری، امین حسینی راد
تيم طراحی: آناهیتا مُدرِک، شیما طجرلو، پریا آسترکی
كارفرما: بابک قهرمانی
وضعیت : بازسازی شده
زیربنا: ۱۲۵ متر مربع
تاریخ ساخت : ۱۳۹۸
کاربری : فرهنگی
موقعیت این ساختمان در کوچه ای بن بست قرار گرفته است و کاربری بنا پیش از بازسازی خانه ای مسکونی و تک واحدی بوده است می توان گفت مهمترین ویژگی و پتانسیل بنا محوطه جنوبی آن و وجود طبقه ای در زیرزمین بوده است و از محدودیت های پروژه می توان به دسترسی و دید محدود به خیابان اصلی و همچنین عرض باریک کوچه و بن بست بودن آن به خصوص به جهت تغییر کاربری آن به گالری نام برد.
طبق گفته معماران چالش اصلی درمعماری و طراحی داخلی پروژه اجرای اصولی طرحی بوده که در زمینی به طول ۱۲ متر و با عرض ۵٫۹ متر بدون این که پلان خیلی باریک و راهرویی به نظر برسد چیدمان و جانمایی گردد که برای پاسخگویی به این چالش تیم طراحی و معماران به ایجاد سقفی به ارتفاع ۳ متر به منظور برقراری ارتباط با خیابان برای ایجاد پس زمینه برای دعوت کنندگی بیشتر حوزه فروشگاه همینطور ایجاد جذابیت بصری در کنار تفکیک طبقات دست زدند و سعی نمودند از این راهکار برای ساماندهی فضایی بهره گیرند.
خواسته کارفرما تبدیل ساختمان به بنایی فرهنگی و با کاربری چندمنظوره بوده که با توجه به متراژ محدود بنا در نهایت کاربری بنا به مکانی فرهنگی و به صورت گالری از ساختمانی مسکونی تغییر کاربری پیدا کرد.
در طبقه اول یک فضای نمایشگاهی تعریف شده که از قطعات مبلمان و قاب عکسی به صورت متمرکز در کنار ورودی سالن استفاده شده و در حالت کلی می توان گفت در قسمت جنوبی کاربری های اصلی قرار گرفته اند که با حیاط مستقیما در ارتباط هستند و در قسمت شمالی کاربری های خدماتی که با نورگیر به هم متصل شده اندطراحی شده اند. در واقع کاربری های اصلی مجموعه شامل طبقه زیرزمین و طبقه همکف با کاربری گالری ، طبقه میانی فروشگاه آثار هنری، نیم طبقه سوم به همراه تراس و بام کاربری کافه می باشد. کاربری های خدماتی بخش اداری و سرویس های بهداشتی در پاگرد راه پله و اتاقک تاسیسات و انبار مجموعه برروی پشت بام قرار گرفته اند.
در طراحی و معماری این پروژه به جهت کاربری عمومی لازم بود تا در طراحی زنده کردن بافت کوچه و دیده شدن ساختمان از سمت خیابان مورد توجه قرار بگیرد ضمن اینکه بن بست بودن کوچه این ضرورت را بیشتر کرده بود.
ایده اصلی پروژه پیوند ساختمان با بافت شهری است به صورتی که مرز میان کوچه و ساختمان را تا جای ممکن کمرنگ نماید در زمان فعالیت مجموعه دربهای ساختمان کاملا باز میشوند و با حذف پیشانی از بالای درب ورودی فضای کوچه بدون واسطه با حیاط مجموعه ترکیب میشود. با گود کردن حیاط و ایجاد پله های سرتاسری فضایی برای تعامل و اجتماع افراد به وجود آمده و با نزدیک کردن پله به ورودی ساختمان، حرکت پیاده در کوچه بدون توقف به درون ساختمان هدایت میگردد.
در داخل مجموعه نیز با ادامه کفسازی بتنی در طبقات حس پیوستگی با فضای شهری حفظ شده است و بافت شفاف نما با الهام از پوسته مشبک خانه های قدیمی آن منطقه که به جهت جلوگیری از ورود نور غرب در هنگام غروب به داخل تراس ساخته میشد، طراحی شده است. سطوح معماری در نما نیز از نازک کاری سیمان شسته استفاده شده است تا مجموعه بتواند با بافت شهری منطقه ترکیب شود.
بخش جالب دیگر در رفع عملکرد مشترک در گالری، نحوه نمایش فریم ها و میخکوب کردن آن بر روی دیوارها است به این صورت که زنجیرهای معلقی بر روی دیوار قرار گرفته و تصاویر در ارتفاعات و موقعیت های مختلف، بدون نیاز به صدمه رساندن به دیوارها در معرض دید قرار می گیرند.
در ادامه با دیاگرامها، مقاطع و پلان های مجموعه قبل و بعد از بازسازی با آرل همراه باشید....
تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily-archawpress
مطالب مشابه
X
همراه معماری آرل باشید