۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶



معمار: Vehover & Jauslin Architevtur
موقعیت بنا: سوئیس
متراژ بنا: 1070 متر مربع
سال احداث: 2014
 
طرح تازه ایستگاه اتوبوس در شهر Aarau  در سوئیس،  یک سایه بان و محل توقف اتوبوس های عمومی با توجه به رویکرد معماری ارگانیک و متریال هایتک می باشد. قرارگیری سقف این طرح، جلوتر از حد معمول و پوشش بیشتر فضا توسط آن، جهت استفاده مناسب از  سایه و بهره وری مناسب از انرژی می باشد. این سقف گسترده سرفاً برای ایجاد سایه نبوده و جهت استفاده و محافظت از مسافران از برف و باران در فصل زمستان بوده است. به عنوان بخشی از جلوخان ایستگاه راه آهن شهر Hotz Aarau ،چهره جدیدی به این بخش از شهر بخشیده است. وسایل موجود حذف شده و پارکینگ موقتی مناسبی برای توقف و حرکت اتوبوس به وجود آورده است.




نویسنده ی مقاله: فریبا ترابی شندی
چکیده
تخیل در معماری امروز کشور ما عنصری به خواب فرو رفته می باشد. عنصری که آموزش ندیده و پرورش نیافته است. به گونه ای که معماران در کارهای خود به عرصه تخیل قدم نمی گذارند، غافل از اینکه در دنیای پیشرفته کنونی تخیل در زیبایی و ماندگاری اثر تاثیر بسزایی دارد.
تخیل به عنوان تصور چیزهایی که وجود ندارند سه جنبه اصلی دارد :
1- ترکیب شهودی تصاویر و مفاهیم
2- تلفیق کارکردهای بازآفرینانه حافظه و خاطره با نوآوری های سازنده
3- میانجی گری میان تجارب گذشته و دستاوردهای حاضر : نقش تولیدی و سازنده تخیل
تاثیر این سه جنبه بر معماری و نوآوری در معماری بسیار مهم میباشد . به گونه ای که معمار با ترکیب تصاویر جای گرفته در ذهن خود و همچنین تصور ذهنش از آینده می تواند طرحی نوآورانه ارائه دهد.
برای مشاهده ی متن کامل مقاله و دانلود فایل pdf مقاله، به ادامه مطلب مراجعه نمایید.


تأثیرات عصر ارتباطات و صنعتی شدن جوامع بر فضاهاي معماري کاملاً مشهود است ، و هر روز فرمها و طرح هاي متفاوتی را در معماري شاهد هستیم ، طرح ها و فرم هایی که شاید با توجه به یک سري شرایط و ضوابط و یا بدون توجه به شرایط خاص و صرفاً به علت فرم هاي جالب توجه یا تقلید صرف ساخته می شوند. اما امروز با توجه با کاستی ها و معضلات که در زمینه حفظ و استفاده بهینه از انرژي با آن مواجه هستیم
و همچنین توجه به بهینه سازي فضاهاي معماري و تغییر نیازهاي عملکردي ما از معماري باید به سوي تعریف نوینی از خلق بناها با عنوان " معماری پایدار " باشیم .
 

 

معماری چهارراه دانشهاست. از آنجا كه شامل طراحي مي‌شود، در جستجوي خلاقيت است و از آنجا كه براي ساخته شدن نياز به فناوري دارد مرتبط با دانش و در جستجوي نوآوري‌هاي علمي. گاهي جستجوي خلاقيت زيباشناسانه، آن را به سمت توليد هر چه بيشتر زيبايي سوق داده و از تكنولوژي به نفع آن سود برده است و گاهي خود تكنولوژي را به عامل زيبايي تبديل كرده و در گسترش سمبليك آن كوشيده است.
معماري الگوريتميك نيز از زمان پيدايي تا كنون در هر دو زمينه خلاقيت‌هاي فرمي – فضايي و نوآوري‌هاي تكنولوژيكي فعاليت كرده است: اصول و ويژگي‌هایي همچون استفاده از سطوح نرم و سيال، ريز شدن اين سطوح به قطعات متشابه ولي غير همسان، تغييرات تدريجي فرم‌ها و قطعات، انطباق‌پذيري و پاسخگو بودن 
معماری و اجزا آن به شرايط دروني و بيروني پروژه و نظاير اينها، شعارهاي اصلي رفتارهاي فرمي – فضايي  معماري الگوریتمیک است حال آنكه تمايل به استفاده از تكنولوژي‌هاي پيشرفته طراحي و ساخت، حوزه‌هاي جديدي از نوآوري‌ را فراهم آورده است. تمرکز بر این حوزه‌هاي جديد، منطق تكنولوژي را از حد امكاناتي براي ساخت فراتر برده، به زيرساخت‌هاي اساسي معماري هدایت مي‌كند و ارزش‌ها و كيفيت‌هاي نقد و طراحي را فراهم مي‌نمايد.

با آرل در ادامه همراه باشید...



 

معماری فولدینگ ، سبک از معماری است که قوانین را نایده می گیرد که در ادامه دو فیلم برای نشان دادن سبک معماری فولدینگ قرار داده شده است.



فیلمی از اجرای معماری فولدینگ

 
معماری ايران از اواخر دوره قاجار و شروع دوره پهلوی دچار هرج و مرج و آشفتگی شد. در معماری پهلوی ما شاهد احداث همزمان ساختمانهايی هستيم كه هر كدام بيانگر يكی از مكاتب فكری دوره هايی مشخص از تاريخ ايران هستند : كاخ مرمر به تقليد از معماری سنتی و عمارت شهربانی كل كشور به تقليد از تخت جمشيد و ساختمانهای بلديه (شهرداری ) و پستخانه به شمال و جنوب ميدان امام ( سپه ) به تقليد از معماری نئوكلاسيك فرانسه ساخته شدند. در معماری پهلوی تلاش می شد كه پيوندی بين سه طيف فكری به وجود آيد : ساختماهای وزارت امور خارجه ، اداره پست ، صندوق پس انداز بانك ملی را در واقع می توان به عنوان نمونه اين گونه ساختمانهای التقاطی نام برد. اين گرايشهای متفاوت و بعضا متضاد در معماری اين دوره ناشی از اختلاف در گرايشهای سياسی و ايدوئولوژيك اين عصر از تاريخ ايران است كه ريشه در جريانهای عقيدتی - سياسی اواخر دوره قاجار و اوايل دوران پهلوی دارد .
با آرل در ادامه همراه باشید...

 

 
تحریریه معماری آرل
انقلابی ترین نگرش نسبت به جهان مدرن و مقتضیات و خصوصیات آن در جنبش فوتوریسم در ایتالیا در پیش از جنگ جهانی اول ظهور کرد. بانیان و پدید آورندگان این مکتب فکری و هنری خواستار جهانی بودند که یکسره خود را با شرایط جدید به وجود آمده در اثر انقلاب صنعتی و ظهور تکنولوژی جدید تطبیق دهد و آنچه را که مربوط به گذشته و جهان قبل از صنعت مدرن است ، به بوته فراموشی ،و یا بعبارتی به زباله دان تاریخ بسپرد .بنیانگذار این سبک ، نویسنده و نقاش ایتالیایی فیلیپوتوماسو مارینتی تحصیل کرده دانشگاه سوربن فرانسه بود . وی درسال 1909 در روزنامه معروف فیگارو در پاریس منشو ر فوتوریسم را منتشر کرد. او در بخشی از این منشور می نویسد : « ما تاکید می کنیم که زیبایی جهان توسط زیبایی جدیدی به نام سرعت ، غنای فزون تری یافته است »

برای مشاهده کامل مقاله، با گروه معماری آرل در  ادامه مطلب همراه باشید.

 
واژه ايي به نام "بيونيک" از ترکيب دو لغت "بيولوژي" و "تکنيک" به معناي زيستار شناختي يا بکارگيري اندام‌هاي ساختگي طبيعت که به فارسي "زيست فني" ميباشد بيان گرديده است.
بيونيک را علم سيستم‌هايي که شالوده و پايه ي تمامي سيستم‌هاي زنده‌اند ميدانند. امروزه هرجا سخن از تکنولوژي به ميان مي‌آيد تصوير همان دستاوردهاي مهم تکنولوژي به ذهن مي‌آيد اما اگرکمي به مسيرتکنولوژي دقت کنيم هر پديده صنعتي يا ساختماني، از الگوي زنده طبيعت الهام گرفته است. هم اکنون بيونيک از هر جهت، هنر به کارگيري دانش سيستم‌هاي زنده در حل مسائل فني است. از رهاورد تحقيقات علمی، با تلفيق دو واژه «بيولوژي» و «تکنيک»، ‌علم «بيونيک» را به عنوان دانشي که مسايل فني را از را ههاي زيستي حل مي‌کند، بنا نهاده‌اند.
با آرل در ادامه همراه باشید...

فولدینگ یك روند شكلی است كه برای ربط عناصر ناهمخوان و مختلف در یك ناحیه یا ساختمان در یك تركیب چند لایه ای و پیوسته صورت می گیرد.
این شیوه یك طرح نظری نیست.در سطح عملی ،فولدینگ میتواند در مورد مسائل گوناگون طراحی به كار رود.از جمله مواردی كه در آن عناصر مختلف برای متصل شدن به هم به روشی نیازمند هستند كه در آن درز یا شكاف وجود نداشته باشد.فولدینگ به دو دلیل عمده می تواند سبك قابل قبول باشد:
نخست آنكه مبتنی بر علم گرافیك جدید است و زیبا شناسی دكانستراكتیویست نتایج شكلی جدیدی به دست می دهد و همچنین عملیات گرافیكی را با هم تركیب كرده و به صورت تركیب های غیر قائم در می آورد.

فولدینگ به عنوان یك چهار چوب فلسفی ماهیت معماری را روشن و آشكار می كند.این نه به عنوان پدیدهای كاملا تصمیم گرفته شده و اتفاقی،بلكه خود امری بدیهی است همانگونه كه امور بی نظم و بی هدف با پدیدهای اتفاقی تفاوت دارد. معماری فولدینگ با شكلهای كاملا اتفاقی متفاوت است.

برای دیدن نمونه کارهای فولدینگ با گروه معماران آرل باشید.
مجموع ۹۲ رکورد - در ۱۰ صفحه
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
طراحی دفتر کار اداری

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


معماری و طراحی هتل
طراحی و اجرا ساختمان اداری
طراحی داخلی و معماری داروخانه
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir