۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶


 
تحریریه معماری آرل
چارلز جنکز شخصی بود که این نظریات جدید علمی و فلسفی را وارد حوزه معماری نمود. وی مبانی نظری معماری پرش کیهانی را در سال 1995 در کتاب خود به نام معماری پرش کیهانی مطرح نمود، و اين نظريات را وارد حوزه معماري كرد. از نظر چارلز جنكز معماري بايد معلول باشد. معلول ديدگاه انسان از خود و از جهان پيرامون خود معماري بايد معلول شرايط امروز باشد. به عقيده جنكنز اگر در جهان سنت فرم تابع سنت و در جهان مدرن فرم تابع عملكرد بوده است. در جهان كنوني فرم تابع ديدگاه جهاني بايد باشد.
اگر ميس وندرو  "شعار كمتر بيشتر است" را در معماری مدرن مطرح كرد، جنكنز بر اساس نظريه پيچيدگي و به نقل از فیلیپ اندرسون شعار "بيشتر متفاوت است" را تكرار كرد.

گردآوری و ویرایش: مهرداد نجیب زاده
پست مدرنيته:

منظور  پست مدرن در فارسي به فرا مدرن و پسامدرن معني شده است كه شرايط بعد از مدرن و يا مرحله اي تاريخي بعد از مدرن است. بعضي پست مدرن را دوره فرا صنعتي تلقي كرده اند وعده اي هم آن را دوره هاي متفاوت از مدرن مي دانند.از ديدگاه پست مدرن مشكلات امروز جوامع مانند مدرن كم بها شدن حيثيت انسان است.

نظريات پست مدرنيسم و نقد آن از مدرنيسم در موارد ذيل قابل بررسي است:

الف :  عقلانيت   ب : ايده ئولوژي    ج : كثرت گرايي   د : تاريخ    و : رسانه ها     ه : زبان    ي : تكنولوژي
 

 
حضور مدرنيته و به تبع آن معماری مدرن در اقصي نقاط دنيا، به دليل چالش با سنت ها و الگوهاي گذشته همواره تأثيري بنيادي در معماری کشورهاي مختلف دنيا داشته است. در اين ميان ژاپن در تلفيق الگوهاي بومي با فناوري های پیشرفته و نوین کشوري موفق محسوب مي‌شود.
در راستاي بهره‌گيري از تجارب معماران ژاپني نمايشگاهي از معماري معاصر ژاپن در نگارخانه پرديس هنرهاي زيبای دانشگاه تهران از تاريخ 10/3/86 تا 24/3/86 برگزار گرديد و به دعوت مشترک رايزن فرهنگي سفارت ژاپن در ايران و قطب علمي فناوري معماري، دو معمار ژاپني، آقاي «کازوهيرو کوجيما» و خانم «کازوکو آکاماتسو» در تالار شهيد آويني پرديس هنرهاي زيباي دانشگاه تهران حضور يافته و به ايراد سخنراني پرداختند.

ديكانستراكشن در فارسى به ساختار زدایی، شالوده شكنى، واسازى، بنيان فكنى، ساختارشكنى و بنیان فكنى ترجمه شده است. شايد اين كثرت اسامى به دليل آن باشد كه ديكانستراكشن يك نگرش چند وجهى و چند معنایی به دال ومدلول و هرنوع متنى دارد. و شايد هم به دليل آن است كه هنوز ابهامات و سؤالات زيادى در مورد ديكانستراكشن در كشور ما وجود دارد.از آنجايى كه مبانى ديكانستراكشن مستقيمأ از فلسفة ديكانستراكشن استخراج شده وبه لحاظ آشنایی نسبتأ اندك معماران با فلسفه اين مكتب، براى استنباط معمارى ديكانستراكشن، ابتدا لازم است فلسفة ديكانستراكشن و مهم تر ازآن، زمينه هاى نظرى اين نحله ی فكرى تبيين شود. از معماران به نام این سبک می توان به دنیل لیبسکیند،پیتر آیزنمن،زاها حدید، فرانک گهری و ... اشاره کرد.

با آرل در ادامه همراه باشید...


گرچه پيتر آيزنمن قطعا، در معماری امروزه نامي شناخته شده و معتبر مي باشد اما تا چندي پيشتر از اين، شروع به ساختن ساختمان هاي مهم و بزرگ نكرده و در مرحله اول،  با نوشته ها، تئوري ها و معدودي خانه هاي مسكوني اش به شهرت رسيده است. يكي از اولين كارهاي بزرگ وي، مركز هنري وكسنر در كلمبوس در سال 1989 بوده است كه توجه بسياري از مطبوعات را به خود جلب نموده و به عنوان نمونه اي ممتاز از معماری ديكانستراكشن معرفي گشته است.شايد به دليل تمركز مردم و مطبوعات بر روي مركز هنري وكسنر بوده است كه كلمبوس، به شهري مورد علاقه ي معماران بدل شده و چندي بعد، آيزنمن طراحي و ساخت مجموعه ي مركز گردهمايي كلمبوس را در فاصله چند مايلي از مركز وكسنر، تقبل نموده و به پايان رسانيد.با نزديك شدن به مركز گردهمايي كلمبوس و راه رفتن در كنار پياده روهاي اصلي و طولاني آن، شايد نتوان به راستي اين مركز گردهمايي را شناخت اما مي توان از اين تجربه استفاده نمود و مقايسه هايي با كارهاي پيشين آيزنمن ( مركز هنري وكسنر در كلمبوس و مركز هنري آرونُف در سينسيناتي ) انجام داد.

با آرل در ادامه همراه باشید...



طرح پارك ربستاك پیتر آیزنمن كه یك طرح مسكن شهری در فرانكفورت نمونه ای از شواهدی بر معماری فولدینگ می باشد  كه یك طرح مسكن شهری در فرانكفورت است.در طراحی فولدینگ،سطح ساختمان خود را برای انواع جدیدی از بیان آزاد می نماید ولی بدون پیچیدگی كه مقیاس انسانی را از دست داده و نتیجه آن شبیه به مونومان های مدرنیسم می شود.


یکی دیگر از بنا هاي معماری جالب توجه در این سبک ،سرنگون ساختن برج سیزر (Sears Tower) در شهر شیکاگو توسط گرگ لین است .برج سیزر ، به ارتفاع 110 طبقه ،مرتفع ترین ساختمان ساخته شده به سبک مدرن است .این ساختمان 1970 ساخته شد.مهندس معمار آن بروس گراهام و مهندس - بین سال هاي 74 s.o.m. توسط شرکت معتبر سازه آن فضلور خان –پاکستانی تبار-بود.


مترجم: مهرداد نجیب زاده
با توجه به جنبش های عظیم معماری و تنوع زیاد سبک ها، اهمیت سبک های معماری در گذر زمان مشخص می شود. در گفتمان های اخیر معماری بین المللی، اهمیت پست مدرنیسم و فراموش شدن این سبک معماری، مورد بررسی قرار گرفته بود. در این اجلاس ناتانیل فورمن به بررسی اثرهای  معماری سبک پست مدرن پرداخته که طرح های فوق العاده ای از الگوهای پیچیده و گسترده می باشد.این پروژه ها در اوایل سال های 1960 تا اوایل 1990 میلادی به اجرا رسیده اند. پست مدرنیسم به عنوان یکی از سبک های اقتصادی، فرنگی و سیاسی نقش بزرگی در پیشرفت سبک های جدید داشته است.


 
 
تعاریف معمار: به طور کلی این طرح، یک ساختار یکپارچه،جامد،ناگسستنی،سفت و سخت، رویین تن و کامل است. تمام قطاع ها، به صورت یک واحد یکپارچه،متحد، با اجزای متصل شونده غیر قابل تشخیص می باشد. تحقیقاتی بر روی حس بصری و روانی که این طرح بر روی بازدیدکننده القا میکند صورت گرفته، و نتیجه کلی این تحقیقات: حفظ یک حس کلیت در داخل و خارج تعریف شده است.منحصر به فرد نسبت به تعدد فرم: یکی از ویژه گی های موجود، حس تداوم با توجه به شاخصه های فرهنگی و فضایی است. جداسازی متمایز بخش ها از بدنه اصلی برای بیان تداوم و سطح صاف استراتژیک در نمت صورت گرفته است. برای مطالعه کامل مقاله، با گروه معماری آرل در ادامه مطلب همراه باشید.




پارامتریسیزم به مثابه یک پدیده ی مهم در تاریخ معماری بسیاری از قوانین را برای طراحان اخیر و شاغلان آینده ای که این رشته را دنبال می کنند, تعریف کرده است. یکی از قوی ترین جنبه هایی که در این سبک هندسی برجسته شد. مسلماً چیزجدیدی درباره ی هندسه و زیبایی شناسی شکل گرفته از برجسته ترین وجوه هر سبک یا زمانی نیست. زبان هر سبک در تاریخ بلند معماری به شکل بصری توسط هندسه یا شکل تعریف شده, فراتر از اصولی که هسته ی سبک را مشخص می کند.
مجموع ۹۲ رکورد - در ۱۰ صفحه
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir