۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۴۰۲/۰۹/۲۰ ۱۵:۲۵
امروزه شبکه‌های اجتماعی و اینفلوئنسرها، نقش تعیین‌کننده‌ای در موفقیت صنعت رستوران‌داری ایفا می‌کنند. به همین دلیل، آفرینش یک تجربه به‌یادماندنی برای جذب و حفظ مشتریان بسیار اهمیت دارد و نمی‌توانیم نقش طراحی داخلی رستوران را نادیده بگیریم. یکی از مهم‌ترین مولفه های طراحی رستوران، رنگ است که با 6 نمونه رستوران در این مقاله، به‌خوبی به اهمیت آن پی خواهیم برد. 

نقش رنگ در طراحی رستوران 

رنگ‌ها می‌توانند احساسات انسان را برانگیزند و حتی روی اشتهای او اثر بگذارند. نقش رنگ در معماری رستوران ازنظر روان‌شناختی به‌طور علمی ثابت شده است. از 250 سال پیش تاکنون، رستوران‌داران از رنگ در دکوراسیون داخلی رستوران استفاده می‌کرده‌اند تا تجارت خود را رشد بدهند. هر یک از رنگ‌ها، ویژگی‌های خود را دارند و به نحو خاصی بر احوال انسان و رفتار او تاثیر می‌گذارند. 

اثرگذاری رنگ‌های مختلف 

رنگ‌های گرم مانند قرمز، نارنجی و زرد، احساساتی مانند انرژی و هیجان ایجاد می‌کنند و برای فضاهای پرتحرک و اجتماعی مناسب هستند. رنگ‌های سرد می‌توانند احساس آرامش و کم‌تحرکی را در انسان پدید آورند و برای طراحی داخلی رستوران لوکس یا دنج بهتر خواهند بود. رنگ‌های خنثی همچون سفید، سیاه، کرم، قهوه، خاکستری یا انواع بسیار روشن‌شده از دیگر رنگ‌ها، برای ایجاد فضاهای لاکچری و ظریف ایده‌آل به شمار می‌روند. 

نمایش هویت برند در معماری رستوران 

اصلی‌ترین ابزار برای تبلیغ برند و نمایش هویت برند رستوران، بی‌شک رنگ است. معماران معمولا می‌کوشند تا از رنگ‌های لوگوی برند یک رستوران در تاروپود طراحی داخلی آن استفاده کنند. بدین ترتیب، آن‌ها حس آشنایی و نزدیکی با برند را در مشتریان برمی‌انگیزند و آن را در ذهن افراد ماندگار می‌سازند. 

ایجاد حس راحتی در طراحی رستوران با رنگ 

بیشتر معماران ترجیح می‌دهند رنگ‌بندی کلی فضای رستوران را خنثی در نظر بگیرند تا حس خوشایند و راحتی را در مشتریان به وجود آورند. با این روش، میزها و غذاها نیز بیشتر به چشم خواهند آمد. آنگاه در کنار رنگ‌های خنثی، به‌صورت جزئی و مقطعی از رنگ‌های تند در طراحی داخلی رستوران استفاده می‌شود تا جذابیت فضا افزایش یابد. 
البته در مورد بخش‌های خاصی مانند دکه نوشیدنی، رنگ‌بندی کاملا تند مناسب است و می‌تواند حس پویایی و تحرک را ایجاد کند. رنگ‌های بنفش یا آبی تیره، برای بخش‌های VIP و لوکس انتخاب خوبی هستند. 

اصول طراحی داخلی رستوران 

سادگی در دکوراسیون داخلی رستوران، حرف اول را می‌زند. طرح‌های ساده، رستوران را تمیزتر نشان می‌دهند و بخش‌های مختلف آن را بهتر به چشم می‌آورند. امکان خلاقیت و افزودن اجزای جذاب و زیبا در طرح‌های ساده، بیشتر است. البته اصول معماری رستوران فراتر از این‌ها هستند. توجه به جریان حرکت، رنگ‌بندی، نورپردازی و کنترل صدا، مهم‌ترین این اصول به شمار می‌روند. 

عملکرد و جریان حرکت 

توجه یک معمار، پیش از هر چیز باید روی عملکرد طراحی باشد. نحوه جابجایی مشتریان و کارکنان در فضای داخلی، از مهم‌ترین مسائل در طراحی رستوران است. مسیرهای ورودی، فضای روبروی میزها و صندلی‌ها، مکان سرویس بهداشتی و غیره، همگی باید به‌درستی طراحی شوند. موقعیت آشپزخانه نیز از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود و حتی قوانین سخت‌گیرانه‌ای دراین‌باره وجود دارد. 
با استفاده از رنگ‌ها و شکل‌های مختلف، می‌توانیم مسیرها و فضاها را به واضح‌ترین حالت ممکن به نمایش بگذاریم تا با درک صحیح افراد از فضا، بهترین عملکرد به وجود آید. 

رنگ در طراحی داخلی رستوران 

رنگ می‌تواند بسیار بر فضا تاثیرگذار باشد. معمولا توصیه می‌شود حداقل تعداد رنگ مطابق با سبک مینیمال برای فضای رستوران به کار رود. رنگ‌ها باید با یکدیگر همخوانی داشته باشند و محیط یکدستی ایجاد کنند. 

رنگ و نورپردازی در دکوراسیون داخلی رستوران 

نور طبیعی (آفتاب) و چراغ‌ها، هم ازنظر عملکرد و هم زیبایی، بسیار مهم هستند. نور محیطی (غیرمستقیم) برای ایجاد فضای آرامش‌بخش در فضای رستوران، جزء بهترین انتخاب‌ها است. به‌وسیله نور، می‌توانیم برخی بخش‌های محیط را بیشتر نمایان کنیم یا مطابق با تاریخ و ساعت، جو فضا را تغییر دهیم. 
نور یک مولفه ضروری در تعیین رنگ فضا به شمار می‌رود. نوع و میزان نور، می‌تواند رنگ کلی محیط و جو آن را تغییر دهد. همیشه نور را در ترکیب با رنگ در نظر می‌گیرند تا دکوراسیون داخلی رستوران به‌صورت ایده‌آل درآید. 

کنترل صدا و نویزگیری در معماری رستوران 

طراحی رستوران باید به‌گونه‌ای باشد که نویز اضافی به حداقل برسد و انتقال صدا در محیط به‌درستی روی دهد. 

انعطاف‌پذیری و چندکاره بودن 

فضای رستوران باید تا حدودی انعطاف‌پذیر باشد؛ به‌گونه‌ای که در صورت نیاز، بتوانیم کاربری بخش‌های مختلف یا دکوراسیون داخلی رستوران را به‌کلی تغییر دهیم. 

طراحی رستوران مونوکروم یا تک‌فام چیست؟ 

دکوراسیون داخلی رستوران با رنگ‌بندی تک‌فام، فقط شامل یک رنگ با میزان تیرگی و روشنی متفاوت می‌شود. این نوع رنگ‌بندی، یکپارچگی، سادگی و ظرافت بیشتری به دست می‌دهد و نمونه های طراحی داخلی رستوران با این رنگ‌بندی فراوان هستند. در ترکیب رنگ مونوکروم، می‌توانیم به‌خوبی بافت‌ها، خطوط و تغییر جو فضاهای مختلف را به نمایش بگذاریم. این رنگ‌بندی به دلیل تطابق با اصول معماری مدرن، می‌تواند حس مدرنیته را به داخل رستوران بیاورد. 

6 نمونه طراحی داخلی رستوران رنگارنگ 

در این قسمت، 6 نمونه معماری رستوران را انتخاب کرده‌ایم که نقش رنگ در طراحی داخلی را به‌خوبی نشان می‌دهند. با به‌کارگیری استراتژی‌های مختلف درباره نحوه رنگ‌بندی فضاها، تجربه‌های منحصربه‌فرد و ممتازی برای افراد آفریده خواهد شد. 

رستوران و بار لولو (LULU) 

لولو با مساحت کل 170 مترمربع در طبقه اول یک ساختمان قدیمی در شهر لیسبون کشور پرتغال قرار دارد. با توجه به هندسه ساختمان، دو اتاق کاملا مجزا با جو متفاوت در این رستوران طراحی شد. اتاق اول که روبروی درب اصلی است، نور طبیعی زیادی دریافت می‌کند و با محیط بیرون رابطه بصری کاملی دارد. اتاق دوم در پشت رستوران با نور طبیعی کمتر و نور مصنوعی بیشتر، به‌صورت یک فضای دنج، خصوصی و آرام طراحی شده است. 
معماران در طراحی داخلی رستوران لولو، از هنر دهه 20 میلادی و سبک آرت دکو الهام گرفته‌اند. آینه‌های رنگی در فضای داخلی به ایجاد ابعاد مختلفی از جلوه‌های گرافیکی، درخشان و هیجان‌انگیز انجامیده‌اند. 
چراغ‌های نئونی رنگی به جنبش و پویایی در دکوراسیون داخلی رستوران LULU می‌افزایند، اما گیاهان سبزرنگ با آرام‌سازی جو، این شدت را کمی خنثی می‌کنند. ترکیب رنگ رستوران شامل رنگ‌های اصلی صورتی، سبز تیره و سفید می‌شود که با رنگ طراحی نمای ساختمان همخوانی دارد. در طراحی ساختمان این پروژه، هر رنگ حدود بخش‌های مختلف را مشخص می‌کند و هویت آن را به افراد می‌شناساند. چراغ‌ها قابل تنظیم هستند و می‌توانند تحت شرایط مختلف تغییر کنند. 
 
 

رستوران لیوینگ باکالی (Living Bakkali) 

عبارت «لیوینگ باکالی» یعنی «مرموز زنده» و هدف معماران از طراحی رستوران لیوینگ باکالی، ایجاد حس‌های مرموز در مشتریان بود. طراحی داخلی رستوران باکالی با الهام از سبک زندگی صحرایی در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه انجام شد. 
این نمونه، یکی از عالی‌ترین نمونه های طراحی رستوران به شمار می‌رود. صندلی‌های تخت مانند، طاق‌ها، رنگ گلی دیوارها و همه اجزا، انواع مختلفی از رنگ خاکی به همراه قرمز هستند. فرم‌های ارگانیک را می‌توانیم مشخصه بارز معماری رستوران باکالی بدانیم. نورپردازی سفید و محیطی در فضا، به‌خوبی جزئیات طرح آن را می‌نمایاند. 


 

طراحی داخلی رستوران ساعت پنهان یا Hidden Hour 

رستوران هیدن هاور در یکی از بازارهای شهر سئول کشور کره جنوبی، به‌عنوان تنها سازه عمودی در میان یک بازار کاملا افقی سر برمی‌آورد. این رستوران در طبقه دوم متروکه بازار قرار می‌گیرد و شاید به همین دلیل، به آن ساعت پنهان می‌گویند. رنگ‌بندی سیاه دکوراسیون داخلی رستوران نیز بر پنهان بودن آن صحه می‌گذارد. البته با همین ترکیب رنگ مشکی و اندکی آبی تیره، معماران برای هر فضا یک تم کاملا متفاوت آفریده‌اند. 
به گفته طراحان، این رستوران مکانی برای فرار از شلوغی بازار و شلوغی زندگی روزمره و غرق شدن در یک رویای زیبای سیاه است. البته اگر مشتریان بخواهند بازهم بیشتر فرار کنند، می‌توانند در یک جعبه شیشه‌ای دل‌بازتر در فضای اختصاصی بام رستوران به صرف غذا بپردازند. 
 




 

بار رستوران تریانگلو لانج (Trianglo Lounge) 

هدف از طراحی داخلی رستوران تریانگلو، ایجاد فضایی گرم و صمیمی برای ملاقات‌های همیشگی مشتریان با استفاده از رنگ‌ها و اجزای متنوع بوده است. معماران این پروژه با استفاده از آثار هنری هنرمندان مختلف محلی، رنگ‌های متنوع و گیاهان به این هدف دست یافته‌اند. کف سرامیکی جهت ایجاد ظاهری طبیعی و همسویی با سبک مینیمال انتخاب شد. رنگ بنفش، اصلی‌ترین رنگ در معماری رستوران است که در ترکیب با خطوط صاف و فضای باز داخلی، فضایی لوکس و مدرن می‌سازد. 
نور طبیعی وارد فضا می‌شود و در کنار گیاهان، محیطی دل‌باز و طبیعت‌محور را به مشتریان می‌نمایاند. البته چراغ‌های نئونی نواری و نور مصنوعی در قسمت‌های مختلف، حال و هوای دیگری را در قسمت‌های تاریک‌تر یا در زمان‌های تاریک از روز به ارمغان می‌آورند. به‌ویژه جوانان و علاقه‌مندان به مد، بسیار به این رستوران مراجعه می‌کنند. 
 




 

رستوران گرین اند پروتئین (Green&Protein) 

این روزها مسائل پایداری و زیست‌محیطی در همه‌جا به‌طور گسترده مورد توجه قرار می‌گیرند، اما در حوزه طراحی داخلی رستوران، اهمیتشان دوچندان است. ایده رستوران گرین اند پروتئین در شهر پودگوریتسا کشور مونته نگرو، بر پایه همین اندیشه ارائه شد. این رستوران فقط غذاها و نوشیدنی‌های سالم را به مشتریان خود عرضه می‌کند؛ به همین دلیل، فضایش را نیز تماما همسو با محیط‌های طبیعی و به رنگ سبز درآورد. 
برخی از مواد استفاده‌شده در دکوراسیون داخلی رستوران از مواد بازیافتی تهیه شدند تا میزان اثرگذاری منفی بر محیط‌زیست کاهش یابد. گیاهان نیز نقش مهمی در فضای داخلی ایفا می‌کنند و امکان ارتباط نزدیک بین انسان و طبیعت را فراهم می‌سازند. 

طراحی رستوران چریف 

شهر بارسلونا در کشور اسپانیا، شهری با جو کاملا توریستی و بین‌المللی است، اما در میان این همهمه‌ها، در گوشه دنجی از خیابان‌های شهر، یک رستوران شیک حس زندگی سنتی اسپانیایی را زنده می‌کند. هدف از معماری رستوران چریف در بارسلونا، احیای فرهنگ غذایی مدیترانه‌ای با تکیه بر نمادهای سنتی محلی بود. برند چریف جزء برندهای سرشناس منطقه است و باید طراحی برازنده‌ای می‌داشت. طراحان این پروژه به دنبال لوکس بودن و ساده نبودن در عین نمایش قدرت، ارزش و عمق معنایی بوده‌اند. 
در این راستا، متریال کف فضا برای دکوراسیون داخلی رستوران از مرمر، گرانیت، در کوهی و شیشه انتخاب شد. رنگ و طرح کف مطابق با سنت منطقه، با رنگ‌ها و الگوهای مختلف پیاده‌سازی شد. بافت‌ها، مانند پرده و پارچه‌های فضا، نرم هستند و حس صمیمت را به فضا می‌افزایند. 3 رنگ اصلی به‌کاررفته در طراحی رستوران چریف شامل آبی تیره، قهوه‌ای روشن (کرم) و شیری می‌شوند. این رنگ‌ها حس ماهی‌گیری، محیط کشتی و دریا را منتقل می‌کنند. 

جمع‌بندی 

معماران همیشه در طراحی رستوران تاکید ویژه‌ای روی مسئله رنگ قائل نیستند و به همین دلیل، شاید تاکنون به اندازه کافی به نقش آن پی نبرده باشیم. البته 6 نمونه طراحی داخلی رستوران ازجمله رستوران لولو، باکالی، ساعت پنهان، تریانگلو، گرین اند پروتئین و چریف، به دلیل تاکید ویژه معماران بر رنگ، به‌خوبی اهمیت آن را نشان می‌دهند. رنگ می‌تواند احساسات مشتریان را تغییر دهد، برند رستوران را تبلیغ کند و حتی در کارکرد فضا بسیار موثر باشد. 
https://www.archdaily.com/1004878/color-in-hospitality-design-20-restaurant-interiors-that-set-the-right-tone?ad_source=search&ad_medium=projects_tab&ad_source=search&ad_medium=search_result_all
https://medium.com/@mykaranarjunwillcome/what-are-the-key-principles-of-simple-restaurant-design-742ec45f8b97
https://www.archdaily.com/974228/lulu-bar-and-restaurant-dd?ad_source=search&ad_medium=projects_tab
https://www.archdaily.com/974973/living-bakkali-restaurant-masquespacio?ad_source=search&ad_medium=projects_tab
https://www.archdaily.com/980238/hidden-hour-bar-all-around-design-company?ad_source=search&ad_medium=projects_tab
https://www.archdaily.com/957893/trianglo-lounge-bar-maden-group?ad_source=search&ad_medium=projects_tab
https://www.archdaily.com/989852/green-and-protein-podgorica-food-and-drinks-maden-group?ad_source=search&ad_medium=projects_tab
https://www.archdaily.com/932127/restaurant-cheriff-mesura?ad_source=search&ad_medium=projects_tab
 
 
تعداد بازدید : ۲۹۳
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی داخلی کافه تریا در پکن

طراحی داخلی کافه تریا در پکن

طراحی دکوراسیون داخلی رستوران آرخام

طراحی دکوراسیون داخلی رستوران آرخام

طراحی کافی شاپ با معماری نوآورانه

طراحی کافی شاپ با معماری نوآورانه

طراحی داخلی کافه بستنی با ایده قفس پرنده

طراحی داخلی کافه بستنی با ایده قفس پرنده

طراحی کافه پاراگراف (Paras) شانگهای

طراحی کافه پاراگراف (Paras) شانگهای

روانشناسی تاثیر رنگ ها بر اشتها در طراحی داخلی رستوران

روانشناسی تاثیر رنگ ها بر اشتها در طراحی داخلی رستوران

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir