۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : جمعه , ۱۴۰۲/۰۳/۲۶ ۲۱:۳۱
اصول طراحی دکوراسیون مغازه

اهمیت اصول طراحی دکوراسیون مغازه

در فروشگاه، هدف اصلی «فروش» است و فروش با جلب‌توجه مخاطب و مشتری انجام می‌شود. بنابراین دکوراسیون مغازه در توجه مخاطب نقشی اساسی دارد. به همین دلیل است که در طراحی دکوراسیون این مکان‌ها اصول و قواعدی مشخص کرده‌اند که بتوان از آن‌ها برای جلب‌توجه مخاطب بهره برد.
یکی از مهم‌ترین عناصر دکوراسیون مغازه، نما و ورودی آن است. نما و ویترین بیش از سایر عناصر با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنند. خلاقیت در طراحی نمایشگر، قراردادن بهترین کالاها و همچنین در نظر گرفتن اصول نورپردازی تاکیدی، موارد بااهمیتی در این راستا به‌شمار می‌روند.
یکی از اهداف طراحی فضای مغازه را انتقال ایده به مشتریان می‌دانند. به‌عبارت ‌دیگر، رنگ‌های به‌کاررفته در دکوراسیون، نحوه چیدمان اجناس و نورپردازی فضا، اطلاعاتی را درمورد نوع مغازه و برند خاص به مشتریان منتقل می‌کند. به همین دلیل طراحی فضای مغازه را می‌توان عنصر و بخشی از برندسازی و بازاریابی دانست.
با به کار بردن اصول طراحی دکوراسیون مغازه به‌شکلی درست می‌توان با ‌روشی بسیار خلاقانه و موثرتر از رقبا متمایز شد. زیرا در طول فرآیند خرید، محصول تنها عنصری نیست که بر تصمیم مشتری تاثیر می‌گذارد.

طراحی دکوراسیون مغازه چگونه باید باشد؟

تحلیل اهداف برند یا نوع مغازه پیش از آغاز طراحی مناسب، اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت. تعیین اهداف روشن همچون کلیدی خواهد بود تا بتوانیم همراه با جزییات، مناسب‌ترین طرح را برای هر مکان تعیین کنیم. از طرفی باید موقعیت مغازه یا محل را نیز در نظر داشته باشیم.
پس از مشخص ‌شدن این عوامل باید به یک طراحی متمایز فکر کرد. ایجاد فضایی متفاوت، مخاطبان بسیار بیشتری را جذب خواهد کرد. بااین‌حال، نباید هویت برند را از خاطر برد. به‌عبارت ‌دیگر مغازه‌ای که می‌خواهد لباس‌های خود را به‌عنوان اجناسی مدرن و مبتکرانه بفروشد باید دکوراسیون و طراحی‌هایی با این ویژگی‌ها انجام دهد.
یکی دیگر از معیارهای مهم در دکوراسیون به مکانی اختصاص می‌یابد که مغازه در آن قرار دارد. اگر مغازه‌ای در خیابان دارید باید روی طراحی ویترین تمرکز جدی نشان بدهید تا توجه مردم را به خود جلب کنید. اگر مغازه شما در مرکز خرید قرار گرفته است، مطمئنا ویترین بسیار مهم خواهد بود، اما سیستم نورپردازی بیشتر به چشم می‌خورد. در مغازه‌های خیابانی، نورپردازی ویترین به‌دلیل نور خورشید به تلاش زیادی نیازی ندارد.
طراحی دکوراسیون مغازه

مطابقت دکوراسیون مغازه با سبک اجناس

دکوراسیون داخلی مغازه‌ها باید با سبک اجناس آن مطابقت کاملی داشته باشد. به‌عنوان‌ مثال دکوراسیون یک مغازه پوشاک با دکوراسیون یک مغازه لوازم خودرو کاملا متفاوت است.
به ‌لطف فناوری‌ها و ایده‌های روز می‌توان با توزیع نور در داخل هر کدام از این مکان‌ها و روشن‌کردن کل محیط، یک مغازه مناسب برای اکثر کالاها طراحی کرد، مثلا برای یک مغازه تخصصی پوشاک یا کفش می‌توان از آینه‌های بزرگ با نورافکن بالای آن‌ها در محل ایستادن مشتری کمک گرفت.
دکوراسیون مغازه با سبک اجناس

اصول طراحی دکوراسیون مغازه در نورپردازی

اولین نکته اصول طراحی دکوراسیون مغازه در نورپردازی، وجود نور کافی در آن است تا بازدیدکنندگان هنگام انتخاب کالا احساس ناراحتی نکنند. در صورت کافی نبودن روشنایی، دید خریدار به‌طور دائم تحت ‌فشار قرار می‌گیرد و بعید به نظر می‌رسد که مشتری دائمی شما شود. نور بیش‌از‌حد نیز می‌تواند بر مشتریان اثر منفی بگذارد.
از بین دو مغازه‌ای که مجموعه‌ای مشابه ارائه می‌دهند، مکانی موفق‌تر خواهد بود که بیشترین نور را دارد. هر چه نور عمومی شدیدتر باشد، هجوم مشتریان بیشتر می‌شود.
رنگ منبع نور می‌تواند بر روی خریدار تاثیر خاصی بر جای بگذارد. به‌عنوان ‌مثال، نور گرم مایل به زرد، فضایی آرامش‌بخش ایجاد می‌کند و اغلب در مغازه‌های لباس یا خواربارفروشی به کار می‌رود. نور سرد اثر محرکی دارد و استفاده از آن در مغازه‌های فروش لوازم‌خانگی یا کالاهای ورزشی توجیه‌پذیر است.
هنگام طراحی نورپردازی توجه به مشخصات مغازه نیز اهمیت پیدا می‌کند. بنابراین نورپردازی در یک سوپرمارکت و یک بوتیک، مشکلات کاملا متفاوتی را حل خواهد کرد. به‌عنوان یکی از اصول طراحی دکوراسیون مغازه در مکان‌هایی با سطح قیمت متوسط، اولویت را باید به فضای داخلی اشباع‌شده با نور داد. در مغازه‌های گران‌قیمت، اغلب سطح روشنایی عمومی کاهش می‌یابد، درحالی‌که کالاها برعکس با نور بسیار روشن، برجسته‌تر به نظر خواهند آمد.

اصول طراحی دکوراسیون مغازه در انتخاب رنگ

رنگ‌ها تاثیر روانی خاصی دارند. بنابراین رنگ‌های به‌کاررفته در دکوراسیون یک مغازه حرف‌های زیادی درمورد کسب‌وکار بیان خواهند کرد. به‌عنوان‌ مثال، رنگ قرمز فضایی پرانرژی و هیجان‌انگیز و رنگ آبی محیطی آرام‌تر را ایجاد می‌کنند. رنگ سبز با تداعی طبیعت و آرامش و رنگ زرد با انرژی و شادی همراه هستند.
هنگام انتخاب رنگ باید به عواملی توجه نشان داد، مثل سبک مغازه و گروه سنی مشتریان که می‌تواند بر انتخاب رنگ تاثیر بگذارد. به‌عنوان ‌مثال، یک مغازه پوشاک که به مشتریان جوان‌تر پاسخ می‌دهد با رنگ‌های نارنجی یا صورتی می‌تواند فضایی سرزنده و پرانرژی‌تری فراهم سازد. در یک مغازه مبلمان نیز می‌توان از سایه‌های سبز یا آبی برای ایجاد یک محیط آرام و دل‌نشین کمک گرفت.
استفاده از رنگ‌ها در دکوراسیون تنها به رنگ‌آمیزی دیوار محدود نمی‌شود. رنگ‌ها را می‌توان در بسیاری از زمینه‌ها مانند چیدمان لباس‌ها در مغازه پوشاک، طراحی ویترین یا لوازم جانبی مورد استفاده در فروشگاه نیز به کار برد. بهره‌برداری خلاقانه از رنگ می‌تواند جذابیت دکوراسیون را افزایش دهد و باعث جذب مشتری شود.
اصول طراحی دکوراسیون مغازه در انتخاب رنگ
اصول طراحی دکوراسیون مغازه برای ویترین
جلوی مغازه اولین نقطه ملاقات با مشتری است که تعیین‌کننده ورود یا عدم ورود او به فروشگاه به‌حساب می‌آید. بنابراین، طراحی‌های قوی مغازه از همین نقطه شروع می‌شود. ویترین نقش بسیار مهمی در تعیین فعالیت مغازه با توجه ‌به دید طراح داخلی دارد.
به‌طورکلی اکثر افراد تمایل دارند بدون توجه به اصول طراحی دکوراسیون مغازه برای جذب مشتری آن را با هر چیزی تزیین کنند و این یک اشتباه بزرگ خواهد بود. بنابراین عدم توجه به دکوراسیون و طراحی ویترین نیز می‌تواند فروشگاه شما را خالی از مشتری و خریدار کند. حتی اگر محصولات ارائه‌شده از کیفیت بالایی برخوردار باشند.
ویترین را باید با چراغ‌های چشم‌نواز و دکوری با نام فروشگاه تزیین کرد. در این قسمت بهتر است پرطرف‌دارترین اجناس به‌صورت روبه‌جلو در دید عابران قرار بگیرند. نورپردازی نیز باید به‌شدت روی ویترین تمرکز نشان بدهد تا مغازه از فاصله دور برجسته به نظر برسد.
اصول طراحی دکوراسیون مغازه برای ویترین

اصول طراحی دکوراسیون مغازه در ورودی

 ورودی یا آستانه مغازه مکانی است که مشتری پس از عبور از درب ورودی به آن پا می‌گذارد. درواقع این منطقه اولین جایی خواهد بود که مشتری در آن قرار می‌گیرد و بسته به بزرگی مکان بین 5 تا 15 قدم دورتر از درب ورودی واقع می‌شود.
مشتری در این قسمت که به‌اصطلاح به آن «منطقه رفع فشار» می‌گویند با محصولاتی مواجه می‌شود که قصد دارید آن‌ها را ارائه دهید. دقیقا در همین نقطه مشتری مغازه شما را بررسی و قضاوت می‌کند و حدس می‌زند که آیا اجناس شما گران هستند یا ارزان. ازآنجایی‌که مشتریان به‌سرعت از این منطقه رد خواهند شد، معمولا محصولات، برچسب‌ها و... را نادیده می‌گیرند.
اصول طراحی دکوراسیون مغازه در ورودی

نحوه انتخاب قفسه در طراحی مغازه

هنگام طراحی یک مغازه، انتخاب اثاثیه برای نمایش کالاها امری ضروری خواهد بود. در انتخاب باید دو هدف اصلی را در نظر داشته باشیم.
  • اول: نمایش تعداد کافی از محصولات برای ارتباط موثر با عمق محدوده.
  • دوم: همه محصولات باید به‌صورت واضح و جذاب نمایش داده شوند.
اثاثیه و لوازم جانبی را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که محصول را به شکلی جذاب نمایش دهند و به‌راحتی در دسترس قرار گرفته باشند. داشتن قفسه‌های مناسب به شما امکان می‌دهد تا ویژگی‌های محصول را برجسته کنید و تاثیر بصری آن را در چشم مشتری افزایش دهید. بنابراین برای ایجاد یک مغازه منحصربه‌فرد و خاص، طراحی سیستم‌های نمایش سفارشی باتوجه‌به نیاز محصول ضروری است.
نحوه انتخاب قفسه در طراحی مغازه

طراحی مینیمالیستی در دکوراسیون مغازه

طراحی مینیمالیستی در دکوراسیون یکی از محبوب‌ترین سبک‌های چیدمان سال‌های اخیر به‌شمار می‌آید. در این سبک، هدف اصلی دست‌یابی به ظاهری کاربردی و زیبا با استفاده از عناصر کم خواهد بود. بنابراین این نوع طراحی انتخاب خوبی برای مغازه‌داران برای نمایش محصولات‌شان محسوب می‌شود.
مینیمالیسم یک سبک طراحی مرسوم است که مزایای زیادی برای صاحبان فروشگاه به همراه دارد. اول ‌از همه، این نوع طراحی به شما امکان می‌دهد بیشتر روی محصولات تمرکز داشته باشید و توجه مشتریان خود را سریع‌تر جلب کنید. علاوه‌بر این، طراحی مینیمالیستی فضا را روشن‌تر و جادارتر جلوه می‌دهد و افراد حاضر در مغازه احساس راحتی بیشتری خواهند داشت.
در طراحی مینیمالیستی مغازه باید از حداقل تعداد مبلمان، لوازم جانبی و دکور برای نمایش محصولات استفاده کرد. به‌این‌ترتیب، تمرکز مشتریان بر روی محصولات بیشتر خواهد شد.
نکات کلیدی در اصول طراحی دکوراسیون مغازه به‌صورت مینیمالیستی عبارت‌اند از:
  • خطوط صاف
  • مبلمان یا لوازم جانبی کم
  • پالت رنگی تک‌رنگ با رنگ‌های سفید، سیاه و خاکستری
  • نور طبیعی زیاد
طراحی مینیمالیستی در دکوراسیون مغازه

اصول طراحی دکوراسیون مغازه با متراژ کم

یکی از مسائلی که امروزه مغازه‌داران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، متراژ آن است و بسیاری از آن‌ها از کوچک بودن مغازه گلایه دارند. به همین دلیل باید چیدمان را به‌درستی و موفقیت‌آمیز انجام داد و از فضا به نحو احسن استفاده کرد.
اگر تمام اقلامی که در مغازه خود به کار می‌برید به‌درستی تزیین شده باشند، مناطق کوچک را می‌توان بزرگ نشان داد. موارد اصلی که باید برای این مورد در نظر گرفت عبارت‌اند از:
  • نورپردازی
  • آینه
  • قفسه‌بندی باز
  • مبلمان

نورپردازی مغازه‌های کوچک

در پروژه‌های دکوراسیون مغازه باید بر نورپردازی تاکید کرد تا محوطه بزرگ‌تر به نظر برسد. حتما از نوری کمک بگیرید که به‌اندازه کافی منطقه شما را روشن کند. برای این منظور می‌توانید چراغ‌ها را روی لبه‌های آینه قرار دهید.

دکوراسیون با آینه در مغازه‌های کوچک

آینه نیز یکی از عواملی است که فضا را وسیع‌تر نشان می‌دهد. با ترکیب آینه و نور می‌توان به نتایج بهتری دست‌یافت. به‌عنوان‌مثال، نورپردازی زیاد در دکوراسیون مغازه‌های پرتکنولوژی مانند موبایل‌فروشی باعث خواهد شد که محصولات شما باکیفیت‌تر و شیک‌تر به نظر برسند. در چنین فضایی در صورت به‌کاربردن نور سفید یا طبیعی، محیط بزرگ‌تر، روشن‌تر و وسیع‌تری به دست خواهید آورد.

قفسه‌بندی در مغازه‌های کوچک

قفسه‌بندی باز در چیدمان داخلی بسیار مهم است. استفاده از قفسه‌های باز در مغازه‌هایی مانند گل‌فروشی و آجیل‌فروشی‌ها فضای شما را وسیع‌تر نشان می‌دهد. قفسه های شیشه‌ای هم دید گسترده را افزایش می‌دهند و هم راحت‌تر تمیز می‌شوند.

مبلمان در مغازه‌های کوچک

قرار دادن مبلمان برای همه مغازه‌ها ضروری به نظر می‌رسد و تاحدامکان باید از رنگ‌های تیره در انتخاب آن خودداری کرد. رنگ‌های روشن‌تر محیط را مطبوع‌تر، عریض‌تر و مدرن‌تر نشان می‌دهند. مبلمان با رنگ روشن را می‌توان در دکوراسیون مکان‌هایی مانند خواربارفروشی، اغذیه‌فروشی و ادویه فروشی به کار برد. دیوار نیز نباید لزوما سفید باشد. رنگ‌هایی مانند آبی و زرد را می‌توان هم در مبلمان و هم در دیوارها و کف در نظر گرفت.
موضوع بعدی درباره مبلمان، قرارگیری صحیح آن‌ها است. مبلمان تاحدامکان نباید به دیوار تکیه داده شود. فاصله بین دیوار و مبلمان به‌طور مستقیم بر ظاهر مغازه تاثیر می‌گذارد و بر ظرافت چیدمان آن می‌افزاید.
متریال غیرضروری به‌معنای اشغال فضای بیشتر خواهد بود و محیط شما را کوچک می‌کند. شما باید مبلمان خود را طوری انتخاب کنید که بتوانید بهترین و بیشترین سود را از این کار ببرید. برای این منظور می‌توان به گزینه‌های قابل ‌حمل هم توجه نشان داد.
مبلمان در مغازه‌های کوچک

بهترین ایده‌های دکوراسیون مغازه

بسیاری از مفاهیم مختلف را می‌توان در چنین محیط‌هایی امتحان کرد به‌شرط آنکه اصول طراحی دکوراسیون مغازه را مدنظر قرار داد. برای مثال استفاده از طرح‌های بوتیک مغازه، طرف‌داران بسیاری پیدا کرده است. در طراحی‌های دکوراسیون بوتیک مغازه همه چیز به‌وضوح برای مشتریان به نشان در می‌آید.
دکوراسیون مغازه چوبی نیز همیشه موردعلاقه همگان است. شما می‌توانید از طبیعی بودن و گرمای چوب بهره‌مند شوید. به‌عنوان ‌مثال، اگر صاحب یک مغازه بینایی‌سنجی هستید قطعا می‌توانید از دکوراسیون چوبی استفاده کنید.

قیمت طراحی دکوراسیون مغازه چقدر است؟

قیمت طراحی دکوراسیون مغازه با توجه ‌به عوامل مختلف متفاوت خواهد بود. در این میان ابعاد مساحت، تقاضای مشتری، مواد مورد استفاده، کیفیت آن‌ها  و نوع و مقدار محصولات نیز اثر زیادی خواهند گذاشت.
طرح‌ها و مواد بسیار متفاوتی را می‌توان برای مبلمان، محصولات نورپردازی و سایر موارد در دکوراسیون به کار برد. هر کدام از آن‌ها به قیمت‌های متفاوتی منجر می‌شوند. بهترین ایده در دکوراسیون به‌صرفه‌ترین ایده نیز خواهد بود.

جمع‌بندی

در هنگام چیدمان مغازه باید از همه عناصر برای جلب توجه مشتریان توجه شود. توجه به اصول طراحی دکوراسیون مغازه مانند رنگ، نورپردازی، طراحی ویترین و مبلمان باید توسط مغازه‌دارهایی مورداستفاده قرار گیرد که هدفشان ایجاد دکوراسیون مشتری‌مدار است. در نهایت می‌توان ایده‌های دکوراسیونی را انتخاب کرد که مشتریان بیشتری را به مغازه جذب کند. چیدمان مغازه موضوعی است که باید به‌اندازه تنوع محصول مورد توجه قرار گیرد. چیدمان و طراحی مناسب نقش مهمی در جذب و بازگشت مشتریان خواهد داشت.
 
منابع
https://www.esdesignbarcelona.com/actualidad/diseno-espacios/el-diseno-de-espacios-comerciales-y-su-influencia-en-el-proceso-de-compra
https://allretail.ua/ru/analytics/21299-printsipy-svetovogo-oformleniya-magazina
https://sonucyapi.com/dukkan-dekorasyon/
تعداد بازدید : ۶۹۳
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی داخلی شوروم پوشش‌های داخلی و خارجی ساختمان‌

طراحی داخلی شوروم پوشش‌های داخلی و خارجی ساختمان‌

دکور و چیدمان مغازه ی میوه فروشی مدرن

دکور و چیدمان مغازه ی میوه فروشی مدرن

طراحی داخلی و معماری خانه مد و فروشگاه  Louis Vuitton -فرانک گری و پیتر مارینو

طراحی داخلی و معماری خانه مد و فروشگاه Louis Vuitton -فرانک گری و پیتر مارینو

طراحی داخلی جواهرفروشی آسمان طلایی در 32 متر

طراحی داخلی جواهرفروشی آسمان طلایی در 32 متر

14 ایده کاربردی برای طراحی دکوراسیون فروشگاه

14 ایده کاربردی برای طراحی دکوراسیون فروشگاه

طراحی داخلی جواهر فروشی گلستان

طراحی داخلی جواهر فروشی گلستان

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir