نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : سه شنبه , ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ ۱۱:۵۶
تحریریه معماری آرل
فرانک گری معمار مشهور معاصر آمریکایی کاناداییتبار است این معمار به خاطر انتخاب مصالح نامتعارف و فلسفه معماریاش شهرت دارد نگاه متفاوت او به طراحی، گری را به یکی از متمایزترین و مشهورترین دیزاینرها و معماران تبدیل کرده است. منتقدین کارهای گری اعتقاد دارند، دیزاینهای او به دغدغههای زمینهای هیچ توجهی نداشته و اغلب بهترین استفاده را از فضای ارزشمند شهری نمیکند با این وجود او با دیزاینهای جاهطلبانه و پیچیدهاش و به دلیل استفاده از فرمهای هندسی نوعی گرایش مجسمهسازانه شهرت یافته است.دیزاین گری به استفاده شجاعانه از شکلهای پست مدرن، سبک تلفیقی و مصالح متفاوت شهرت دارد. او پروژههای برجستهای مانند موزه گوگنهایم بیلبائو، سالن کنسرت والت دیزنی، خانه رقص پراگ و بسیاری موارد دیگر را در کارنامه خود دارد. در ادامه با فروشگاه متفاوت برند Louis Vuitton طراحی شده توسط فرانک گری و پیتر مارینو با آرل همراه باشید.....
Louis Vuitton که به اختصار الوی نیز خوانده میشود، شرکت کالای لوکس و خانه مد فرانسوی است، این شرکت طیف وسیعی از کالاهای لوکس را تولید و ارائه مینماید، این محصولات شامل: کالاهای چرمی، لباسهای آماده، کفش، ساعت، طلا و جواهر، لوازم جانبی، عینک آفتابی، انواع کیف و چمدان، نوشتافزار و کتاب میباشند.
برند لویی ویتان یکی از پیشروهای صنعت مد در جهان است، که محصولات خود را از طریق بوتیکهای مستقل، فروشگاههای زنجیرهای و وبسایت شرکت، به فروش میرساند. این برند نویدبخش آغاز یک زندگی مدرن است و نمود این تفاوت در این فروشگاه به خوبی به چشم می خورد.
فرانگ گری ساختمانی را به منظور خانه مد این برند برای تحکیم روابط با فرهنگ کره واقع در منطقه gangnam طراحی نموده است، این ساختمان اولین ساخته معمار در کره جنوبی است و شباهت های بسیاری را به بنیاد louis vuitton در پاریس - که توسط گری نیز طراحی شده است – دارد.
طراحی داخلی این ساختمان نیز مانند فروشگاه های مختلف طراحی شده توسط peter marino ، دارای فضایی در سطح فوقانی است که هم اکنون میزبان مجموعه ای منحصر به فرد از مجسمه های giacometti است.
تمام قسمت های جلویی سازه با شیشه پوشیده شده است ، با یک هشتی و پنجره بزرگ شروع می شود و به یک سری تراسهای محصور منتهی می شود. این نما با طراحی موجی و اشکال غیر معمول توسط گری برای ایجاد تصور پرواز طراحی شده است. گری توضیح می دهد: چیزی که وقتی تقریبا 25 سال پیش برای اولین بار از سئول بازدید کردم توجه من را جلب کرد رابطه بین معماری و چشم انداز طبیعی بود و سعی نموده این موضوع را مدنظر قرار دهد.
ویترین فروشگاه لوئی ویتون سئول ، ازدرختان کاغذی تشکیل شده که با طرح های واضح رنگی ، با طرحی مجسمه ای با الهام از الگوهای معماری درختان ساخته شده اند.
در فضای داخلی ، پنج طبقه ساختمان شامل حوزه های فروشگاهی است که توسط peter marino طراحی شده است. معمار آمریکایی از فضای وسیعی برای ایجاد تضاد استفاده نموده به طوریکه در طراحی ، سالن ورودی 12 متری تا سالن های صمیمی تر نیز گنجانده شده است.
مارینو می گوید: " طراحی فضاهای داخلی این چالش را در بر داشته که به نحوی طراحی شوند تا بیشتر بر خاصیت مجسمه ای انرژی بخش و طراحی شده فضای بیرونی توسط گری تأکید کند و به نوعی همراستا و مکمل نمای بیرونی باشد. جریانات داخلی ازتابع نمای بیرونی و همچنین حجم مستطیل کاملاً در تضاد با سپرهای شیشه ای ساختمان است.
زیرزمین، مجموعه های مردانه لوئی ویتون را شامل می شود ، در حالی که هشتی شیشه ای در طبقه اول مستقیماً به مجموعه های زنان گشوده می شود.
سالن های کوچکتر خصوصی در اطراف دهلیز اصلی یک تجربه خرید صمیمی ایجاد می کنند ، احساسی که از طریق طبقه دوم و به طبقه سوم منتقل می شود ، همچنین یک فضای خصوصی و یک تراس محصور را در خود جای داده است که می تواند برای طیف وسیعی از رویدادهای اختصاصی مورد استفاده قرار گیرد.
سازهای لوکس و بیهمتا با استفاده از طراحی هوشمندانه
معماری خانه مد و فروشگاه Louis Vuitton، تحت نظر دو معمار و طراح برجسته یعنی فرانک گری و پیتر مارینو، به نوعی ارائه شده است که آن را به یک سازه لوکس و بینظیر تبدیل میکند. طراحی داخلی این فضاها با توجهبه ارزشها و الگوهای برند، احساس لوکس و شیک بودن را در مشتریان بهوجود میآورد.
استفاده از مصالح با کیفیت بالا، جزئیات دقیق و طراحیهای نوآورانه از ویژگیهای معماری خانه مد و فروشگاه لوئی ویتون است. از جمله نکات جالب در طراحی داخلی این فضاها میتوان به استفاده هوشمندانه از نورپردازی، طراحی فضاهای باز و بسته با تعادل مناسب و ایجاد ارتباط بین اجزای مختلف فضا اشاره کرد.
بخشهای مهم طراحی معماری خانه مد و فروشگاه Louis Vuitton
اینتریورهای هوشمند و فناوری پیشرفته نیز جزء مهمی از معماری خانه مد و فروشگاه Louis Vuitton هستند. استفاده مناسب و دقیق از رنگها و ترکیبات متنوع مواد در ایجاد اتمسفر منحصربهفرد فروشگاه لوئی ویتون نقش بسزایی دارد.
نکته حائز اهمیت این است که طراحی بخشهای مختلف فروشگاهی باید بازاریابی موثر را ترویج کند و در عین حفظ هویت برند، به مشتریان احساس کنشگری و تعامل فعال را برای تجربه خرید خوب ارائه دهد. این نقطه مهم در طراحی خانه مد و فروشگاه لوئی ویتون به وضوح دیده میشود.
با توجهبه تجربه طراحان معتبر و شهرت برند لوئی ویتون، معماری و طراحی داخلی این خانه مد و فروشگاه بهعنوان یک الگوی برتر در دنیای مد مورد توجه قرار گرفتهاند و این امر به تعزیز تصویر ویتون بهعنوان یک برند برجسته و منحصربهفرد کمک کرده است.
این ساختمان متفاوت و شگفتانگیز، اثری از دست معمار برجسته جهان، فرانک گری، است که به افتخار و تشویق ابتکارات وی در عرصه معماری، جایزه معتبر معماری پریتزکِر را به خود اختصاص داده است.
هزینه طراحی و ساخت خانه مد و فروشگاه لوئی ویتون
این ساختمان جذاب با انجام فرآیند ساخت نزدیک به یک دهه، حدود 143 میلیون دلار از منابع مالی را صرف نموده است. در طی این دوره، مخالفتها و انتقادات بسیاری بهخاطر ابعاد بزرگ و طراحی مدرن این اثر، بر سر راه ایجاد آن قرار گرفت.
پس از مذاکرات و قانعکردن دولت فرانسه که این ساختمان به عنوان یک آثار هنری و معماری متمایز جهانی محسوب خواهد شد، اجازه ساخت معماری خانه مد و فروشگاه Louis Vuitton داده شد. این ساختمان، نمادی از ابتکار و خلاقیت در عرصه معماری است و با کسب جایزه پریتزکِر، شاهد تاثیرگذاری آثار فرانک گری در جهان معماری هستیم.
این پروژه نهتنها نمونهای از استفاده هوشمندانه از منابع و تکنولوژی مدرن است، بلکه درخور بررسی برای طرفداران هنر و معماری بهعنوان یک نمایشگاه برجسته از تواناییهای یک معمار بینظیر بهشمار میآید.
تحریریه معماری آرل
منبع: designboom
مطالب مشابه
X
همراه معماری آرل باشید