۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : شنبه , ۱۴۰۲/۰۳/۲۷ ۲۳:۴۷
https://www.arel.ir/asad.php?adm=News&do=AddNews#modcontent

اصول طراحی فروشگاه

در ابتدای فرآیند طراحی فروشگاه، نیازها و اهداف برنامه‌ریزی مربوط به آن را برای خود تعیین کنید. زیرا انتخاب طراحی مناسب می‌تواند با توجه به محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید، فروش شما را افزایش دهد و تجربه لذت‌بخشی را برای مشتریان رقم بزند.
زمانی که نام تجاری و طراحی فروشگاه شما با هم هماهنگ هستند، این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند که بتوانید توانایی مشتریان را برای شناسایی و ارتباط با برند و کسب‌و‌کار خود افزایش دهید. این هم‌سویی افزایش فروش محصولات شما را به همراه خواهد داشت.
طراحی فروشگاه تنها به زیبایی طراحی داخلی آن اختصاص پیدا نمی‌کند و به آن محدود نیست. به یاد داشته باشید که طراحی بیرونی فروشگاه، اولین تاثیر را بر روی مشتریان به جای خواهد گذاشت و آن‌ها را به سوی فروشگاه شما جذب خواهد کرد. هدف از طراحی بیرونی فروشگاه این است که عابران را به داخل فروشگاه جذب کند تا با برند شما و کالاهایی آشنا شوند و آن‌ها را بخرند که در فروشگاه و محیط کار خود عرضه کرده‌اید.

انتخاب طرح مناسب برای فروشگاه

انواع مختلفی از طراحی فروشگاه وجود دارد که می‌توان از آن‌ها بهره برد. این طرح‌ها با توجه به موارد زیر به دقت برنامه‌ریزی می‌شوند:
  • اندازه فروشگاه
  • مقدار موجودی کالاهای نگهداری‌شده در سطح فروشگاه
  • نوع کالا
همه موارد فوق برای این است که شما اطمینان حاصل کنید که مشتریان با روشی درست به داخل هدایت شده‌اند و در محیط فروشگاه سرگردان نیستند.
 800

1.استفاده مناسب از رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون فروشگاه

یکی از موضوعاتی که در ایده‌های دکوراسیون فروشگاه جایگاه مهمی دارد، رنگ‌ها هستند. با استفاده صحیح از رنگ‌ها، علاقه مشتری را نسبت به فروشگاه افزایش خواهید داد. به کار بردن رنگ‌ها به‌شکلی جذاب در کنار دکوراسیون داخل فروشگاه باعث رشد فروش محصولات می‌شود. بنابراین انتخاب رنگ مناسب را باید براساس کالاهایی انتخاب کنید که آن‌ها را می‌فروشید. زیرا تناسب بین آن‌ها بسیار مهم خواهد بود.
برای مثال دکورهای رنگارنگ و دیوارهای رنگی برای فروشگاه‌هایی انتخاب مناسب خواهد بود که پوشاک زنانه می‌فروشند. در مقابل استفاده از رنگ‌های خاکستری و مشکی در فروشگاهی با محصولات مردانه انتخاب بهتری به نظر می‌رسد. برای ایجاد علاقه و بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضا، یک عنصر پررنگ را در یکی از دیوارهای فروشگاه خود استفاده کنید.

2.استفاده از نورپردازی مناسب در طراحی دکوراسیون فروشگاه

موضوع دیگری که در کنار کاربرد رنگ‌ها باید به آن توجه کرد، نورپردازی است. برخی فروشگاه‌ها در استفاده از نورپردازی، زیاده‌روی می‌کنند، نورپردازی نیز مانند سایر محصولات دکوراسیون فروشگاهی باید جزیی از طراحی باشد و به خودی خود جلب توجه نکند. این مفهوم را می‌توان با استفاده از رنگ‌های مختلف در نور تکمیل کرد.
درک مینیمالیستی را می‌توان در ایده‌های دکوراسیون فروشگاه نیز به کار برد. اما خالی ماندن بیش‌‌از‌حد ویترین‌ها و عدم استفاده از فضا مناسب نخواهد بود. زیرا فضا را بسیار ساده نشان می‌دهد.
مهم‌تر از به‌ نمایش گذاشتن هزاران محصول در فروشگاه این نکته است که قانون کمتر نشان دادن و فروش بیشتر را به خاطر بسپارید. برای این کار می‌توان مناطقی را در فروشگاه ایجاد کرد که ضمن نمایش چند مدل مختلف، احساس راحتی به مشتریان بدهد. ارزش گذاری برای مشتری باعث افزایش فروش نیز می‌شود.
مانکن‌های جذاب در طراحی دکوراسیون فروشگاه

3.استفاده از مانکن‌های جذاب در طراحی دکوراسیون فروشگاه

طراحی ویترین فروشگاه‌ها با مانکن‌های مختلف نیز با ایده‌های طراحی دکوراسیون فروشگاه ارتباط مستقیمی دارد. این نوع ویترین‌ها قادر به جلب‌توجه‌ها خواهند بود.
نکته مهم در زمینه فوق این است که چنین ایده‌ای می‌تواند مشتری را حتی درصورت عدم خرید به درون فروشگاه جذب کند. در این صورت باید محصولات شما از کیفیت بالایی برخوردار باشند و به‌شکل زیبایی به نمایش گذاشته شوند. در چنین شرایطی افرادی که یک روز به فروشگاه شما مراجعه می‌کنند، ولی خرید انجام نمی‌دهند، قطعا روزی از شما خرید خواهند کرد.

4.استفاده از آینه و قفسه‌های شیشه‌ای در طراحی دکوراسیون فروشگاه

قفسه‌های شیشه‌ای و ویترین‌ها از لحاظ بصری فضای کمتری را نسبت به نمونه‌های فلزی خود اشغال می‌کنند. استفاده از شیشه می‌تواند فضای یک فروشگاه کوچک را بزرگ‌تر از آنچه هست به نمایش بگذارد. آینه‌ها نیز با انعکاس نور فضا را بزرگ‌تر جلوه می‌دهند.
  1. قرار دادن آیتم‌های طراحی در سمت راست فروشگاه
براساس تحقیقات انجام‌شده درباره طراحی دکوراسیون فروشگاه به‌طور طبیعی بیشتر مشتری‌ها هنگام ورود به یک فروشگاه به سمت راست کشیده می‌شوند. با توجه به اینکه اکثریت جمعیت جهان راست‌دست هستند، این امر کاملا منطقی به نظر می‌رسد. با استفاده از این نکته باید تابلوهای بصری و کالاهای مهم را در سمت راست فروشگاه خود قرار دهید.

6.قرار دادن پرفروش‌ترین محصولات در ویترین فروشگاه

یکی از ایده‌های کاربردی در طراحی فروشگاه، نمایش دادن محصولات پرفروش در جلوی ویترین است. همچنین می‌توان محصولاتی را در کنار یکدیگر قرار داد که همراه با هم فروش خوبی دارند. ازآنجایی‌که محصولات پرفروش در طول زمان تغییر می‌کنند، فرصت‌های بیشتری برای تازه کردن طراحی ویترین فروشگاه نیز در اختیار خواهید داشت.
استفاده از گل یا گلدان در ورودی فروشگاه
  1. استفاده از گل یا گلدان در ورودی فروشگاه
گل‌ها و گیاهان طبیعی یا مصنوعی می‌توانند ورودی ویترین فروشگاه را برجسته کنند. اگر فروشگاه شما در خیابانی بدون فروشگاه‌های دیگر و با رنگ یا تمایز کمی در ساختمان باشد، گل‌ها می‌توانند آن را برجسته‌تر نشان بدهند.
اضافه کردن کدهای QR به ویترین فروشگاه
  1. اضافه کردن کدهای QR به ویترین فروشگاه
وقتی اجازه می‌دهید مشتریان با دوربین تلفن همراه خود کد QR را اسکن ‌کنند، درواقع اجازه می‌دهید به اطلاعات بیشتری دسترسی پیدا کنند که قصد دارید به اطلاع‌ آن‌ها برسانید. این امر امکان تجربه بهتری را برای مشتریان فراهم می‌سازد، به‌خصوص اگر زمان کافی برای ورود و بازدید از فروشگاه را نداشته باشند.
در زیر چند نمونه از اطلاعاتی وجود دارد که می‌توانید در کدهای QR قرار دهید:
  • پیوند به تخفیف‌ها در فروشگاه
  • اطلاعات بیشتر درمورد انواع محصول
  • پیوندهایی به صفحات فروشگاه در رسانه‌های اجتماعی
استفاده از دیوار سلفی در طراحی دکوراسیون فروشگاه

9.استفاده از دیوار سلفی در طراحی دکوراسیون فروشگاه

استفاده از ایده‌ رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد دیوار سلفی نیز می‌تواند محبوبیت فروشگاه شما را افزایش دهد. مشتریان جدید با دیدن تصاویر مشتریان قبلی با محصولاتی که دارید، تصویر مثبتی از فروشگاه شما به دست خواهند آورد.
علاوه‌بر این، حتی می‌توانید از مشتریان وفادار خود بخواهید که عکس‌های گرفته‌شده در فروشگاه شما را در صفحات خودشان در اینستاگرام و فیس بوک آپلود کنند. به این ترتیب کسب‌و‌کار شما در کمترین زمان رونق خواهد گرفت.

10.جلب توجه با استفاده از آیتم‌های نقطه کانونی

یک نکته موثر و زیبا در طراحی داخلی فروشگاه، ایجاد آیتم‌های نقطه کانونی با کالاهای انتخابی است. مصرف‌کنندگان این ایده را دوست دارند. زیرا آن‌ها با محصولات به شیوه‌ای جذاب آشنا می‌شوند. رنگ‌های روشن، نورپردازی خاص و ارتفاع بیشتر در این قسمت، فضای خیره‌کننده‌ای را ایجاد می‌کنند.
مواردی که می‌خواهید با آن‌ها تعامل بیشتری داشته باشید باید با رنگ‌های روشن در سطح چشم به نمایش بگذارید تا توجه فوری افراد را به خود جلب کنند.
این ایده برای گروه هدف شما نیز به همین ترتیب عمل خواهد کرد. اگر در فروشگاه خود اسباب‌بازی یا محصولات کودک را می‌فروشید، سعی کنید این اقلام را در یک قفسه پایین‌تر قرار دهید. به این ترتیب کودکان می‌توانند آن‌ها را پیدا کنند و برای خرید نزد والدین خود ببرند.

11.تغییر تم فروشگاه متناسب با فصل و مناسبت‌های مختلف

تم فروشگاه را می‌توان به مناسبت‌های مختلف تغییر داد. برای این منظور از تزیینات موقت با محوریت موضوع جشنواره برای پر کردن دیوارها و ورودی فروشگاه خود استفاده کنید. به‌عنوان ‌مثال، در کریسمس از چراغ‌های رنگی و عروسک‌های بابانوئل برای تزیین فروشگاه کمک بگیرید که به‌راحتی مشتریان را جذب می‌کند.

12.حفظ کردن علاقه مشتریان

با اضافه کردن اشیای تزیینی در سراسر فروشگاه می‌توان علاقه مشتری‌ها را به ادامه بازدید از فروشگاه حفظ کرد. این اشیاء خاص را در جاهایی قرار دهید که دسترسی به آن‌ها سخت باشد. نکته مهم در به کار‌گیری این عناصر این است که آن‌ها را در معرض دید قطعی مشتریان قرار دهید. مواردی باید در دسترس مشتری باشند که قصد فروش آن‌ها را دارید.
طراحی ورودی فروشگاه
ورودی، اولین برداشت از فروشگاه را شکل خواهد داد، بنابراین طراحی آن باید جذاب باشد. در اکثر فروشگاه‌ها ورودی‌‌‌های وسیعی به چشم می‌خورد تا مشتریان احساس کنند به این فضا دعوت شده‌اند. در این قسمت باید از شیشه‌های شفاف استفاده ‌شود تا مشتریان بتوانند در حین عبور به کالاهای موجود نگاهی اجمالی بیندازند.

نکات مهم در طراحی دکوراسیون فروشگاه

طراحی داخلی فروشگاه‌ها معادله دشواری بین هنر و صنعت است. مهم‌ترین نکاتی که در طراحی فروشگاه باید به آن‌ها توجه کرد به شرح زیر است:
  • رعایت و حفظ تناسب محصول با نیاز و هدفی که برای آن طراحی صورت می‌گیرد و مطابق با الزامات طراحی، اندازه‌گیری و ابعاد مناسب برای انسان.
  • ایده طراحی به نوع محصولات موجود در فروشگاه و بازتاب آن بر رنگ‌ها و مواد طرح بستگی دارد.
  • هماهنگی تمامی عناصر دکوراسیون برای جذب مشتری به داخل فروشگاه ضروری است و این موضوع مهم‌ترین جنبه از دیدگاه بازاریابی به‌شمار می‌آید.

جمع بندی

صاحبان مشاغل می‌کوشند با طراحی دکوراسیون فروشگاه، زمینه بازدید بیشتر مشتریان و افزایش فروش خود را فراهم سازند. جزییات زیادی از رنگ دیوار تا شکل قفسه برای طراحی فروشگاه وجود دارد. هماهنگی رنگ‌ها و نورپردازی، استفاده از قفسه‌های فروشگاهی، ویترین جذاب، وسایل تزیینی و... محصولات را برجسته‌تر و بهتر به نمایش خواهند گذاشت و باعث جلب‌توجه بیشتر مشتریان و افزایش پتانسیل خرید آن‌ها می‌شود. همچنین افرادی که در مکان‌های زیبا کار می‌کنند با داشتن انگیزه می‌توانند کار خود را بهتر انجام دهند.
منابع
https://www.dekordiyon.com/magaza-dekorasyon/
https://www.fool.com/the-ascent/small-business/retail-management/articles/retail-storefront-designs/
https://www.getdor.com/blog/2021/05/12/retail-store-design-layouts/
 
تعداد بازدید : ۱۱۱۵
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
 آبی کلاسیک ، رنگ سال  2020 پنتون ، نماد بازگشت به اعتماد، اصالت و صلح

آبی کلاسیک ، رنگ سال 2020 پنتون ، نماد بازگشت به اعتماد، اصالت و صلح

علت اصلی ریزش «پلاسکو» و چرایی گسترش سریع حریق!

علت اصلی ریزش «پلاسکو» و چرایی گسترش سریع حریق!

"ایران می خواند" طرح پاییزه کتاب در سراسر ایران

پربازدیدهای معماری 2017

پربازدیدهای معماری 2017

خانه تفریحی دیوید بکهام در میامی

خانه تفریحی دیوید بکهام در میامی

اخبار نمایشگاه: چکیده ای از نمایشگاه صنعت ساختمان 93

اخبار نمایشگاه: چکیده ای از نمایشگاه صنعت ساختمان 93

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir