۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : يکشنبه , ۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۰۸:۴۸

تحریریه معماری آرل

روزگاری معماری در ساختن چهار دیوار و سقفی بر آن خلاصه می‌شد. اما اکنون دیر زمانی است که هنر، فناوری و البته ذوق و سلیقه و طرح‌های مبتکرانه، رنگ و لعابی دیگر به آن بخشیده است. مجتمع های مسکونی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و امروزه می بینم مجتمع های مسکونی با حفظ محیط زیست و معماری سبز بسیار خلاقانه طراحی می شوند تا شاید برخی از نیاز های بشری را برطرف و فضای زیبایی را ایجاد کنند. در ادامه 10 مجتمع مسکونی که هرکدام دارای ویژگی خاص خود هستند معرفی می شود. همراه آرل باشید...

1. مجتمع مسکونی سبز در فرانسه

معماری پارامتریک: طراحی مجتمع مسکونی سبز در فرانسه
معماری: سو فوجیموتو - لایسن راسل
موقعیت: بوردو، فرانسه
مساحت: 17000 متر مربع
در طرح توسعه ی جدید شهر بوردو که قصد راه اندازی ایستگاه جدید مترو در زمینی به مساحت 800000 متر مربع دارند، سو فوجیموتو، معمار مطرح ژاپنی با همکاری گروه معماری فرانسه، لایسن راسل، طراحی مجتمع مسکونی سبز و چوبی با ارتفاع کلی 50 متر را به عهده دارند. طراحی مجتمع پارامتریک " canopia "، با در نظر گرفتن بخش های تجاری و اداری در کنار واحد های مسکونی، انجام می شود.

2. خانه سالمندان در یک مجتمع مسکونی

طراحی خانه سالمندان
پرداختن به مسائل و مشکلات سالمندان با توجه به صنعتی شدن جوامع و تبعات اقتصادی- فرهنگی و اخلاقی آن، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. همچنین با توجه به این که شمار سالمندان در حال افزایش می باشد، باید امکانات بسیاری برای این افراد فراهم شود تا در حد امکان به نیازهای روانی، اجتماعی و جسمانی آنها پاسخ داده شود و نبایدآنها رامنزوی وکنار بگذارند. بدین منظور ایجاد فضایی آرام و بدون تنش می تواند آرامش بخش روح و روان سالمندان واقع شود.

3. پایدارترین مجتمع مسکونی دنیا در امارات متحده عربی

معماری اکوتک: طراحی پایدارترین مجتمع مسکونی دنیا در امارات متحده عربی
شرکت معماری baharash، از سوی گروه طراحی خانه های اکو سیستم دبی انتخاب شدند تا یک مجتمع مسکونی در لیوا، از نواحی جنوبی امارات متحده ی عربی، طراحی کنند. برای طراحی مجتمع مسکونی اکوتک، آن ها دریاچه ای هم سطح زمین در نظر گرفته اند که به وسیله ی حفر یک چاه عمیق، آب آن تامین می شود. وجود این دریاچه امکان طراحی مجتمع مسکونی به دور آن را برای معماران فراهم کرد و این سبک طراحی در ایجاد مسیر دسترسی راحت ساکنین به نقاط مختلف مجموعه، کمک خواهد کرد. طراحی دریاچه در دل مجتمع مسکونی علاوه بر آن که طبیعت سبز را وارد زندگی ساکنین می کند، برای آبیاری، پرورش ماهی و فعالیت های تفریحی نیز مفید خواهد بود.

4. مجتمع مسکونی با رویکرد پایداری اجتماعی

طراحی مجتمع مسکونی
معماری: Guedes Cruz Arquitectos
موقعیت: Alcabideche, Portuga
مساحت: 9956 متر مربع
سال: 2012
مجتمع مسکونی Alcabideche، متشکل از 52 بلوک و یک ساختمان مرکزی پشتیبانی می باشد. وقتی از رویکرد پایداری اجتماعی در طراحی مجتمع مسکونی صحبت می شود، هدف طراحی مجتمع های زیستی می باشد که ضمن پاسخگوئی به نیاز های ساکنان، به فراهم نمودن زندگی با کیفیت توام با آرامش و آسایش می پردازد. به طوری که، ساکنانی که در یک مکان خاص زندگی می کنند، باید قادر باشند به سطح بالایی از امنیت، رفاه، سلامت و ... دست یابند. همچنین، همزمان با آن ارتباطات و مناسبات اجتماعی آنها افزایش یابد. این پروژه دارای ویژگی های منحصر به فردی است که یک نمونه بارز آن طراحی سقف واحد هاست، به گونه ای که در مواقع اضطراری از رنگ سفید به قرمز تبدیل شده و زنگ هشدار به صدا درآمده و درنهایت مرکز پشتیبانی باخبر می شود.
در ادامه، طراحی محوطه ی مجتمع بسیار چشم گیر است و از آب های زیرزمینی به منظور آبیاری گیاهان استفاده می شود، به طوری که این ویژگی باعث کاهش هزینه های وارده بر مجتمع خواهد شد.

5. مجتمع مسکونی موزه یک هزار میامی توسط زاها حدید


طراحی و معماری مجتمع مسکونی موزه یک هزار میامی توسط زاها حدید
رندر های جدیدی از طراحی مجتمع مسکونی " موزه ی یک هزار" توسط معمار بریتانیایی، زاها حدید، انتشار شدند کهطراحی داخلی این مجموعه را نشان می دهند. نام این مجتمع مسکونی از موقعیت مکانی سایت آن گرفته شده است، این ساختمان در نقطه ی مقابل پارک موزه میامی ساخته خواهد شد و ساکنان این مجموعه شاهد منظره ای تا ساحل میامی خواهند بود. این مجتمع مسکونی دارای 62 طبقه و 83 واحد می باشد و پیش بینی می شود که به عنوان نشانه ای از معماری معاصر در این شهر معرفی شود و در آن امکانات لوکسی قرار خواهد گرفت مانند: مانند یک باشگاه چند منظوره، یک سکوی فرود هلیکوپتر و.... این طراحی و اجرای مجتمع مسکونی موزه ی یک هزار میامی با مساحت 4600 متر مربع تا سال 2018 به اتمام خواهد رسید.


6. مجتمع مسکونی مکزیک توسط زاها حدید

طراحی مجتمع مسکونی مکزیک توسط زاها حدید
این پروژه نزدیک به جنوب شرقی دره Huajaco، در منطقه مسکونی شهرستان esfera واقع شده است. نیاز اصلی سایت منطقه، طراحی یک مجتمع مسکونی گسترده را در اولویت اصل خود قرار داده است. بنا به شرایط شهری و عبور مرور،یک اتوبان هشت بانده در مجاورت این مجتمع واقع شده است تا تراکم و نیازهای حمل و نقل منطقه را پشتیبانی کند، و پاسخگو به شرایط متنوع شهری باشد. با ترکیب CPTED (پیشگیری از جرم، از طریق طراحی محیطی) که استقبال فراوانی از آن به عمل آمده، سطح ایمنی جامعه را افزایش داده تا فضاهای عمومی و خصوصی پیوند خورده و رابطه فرهنگی مناسبی بین همسایگی و فضای گذر خلق کرده است.با گنجاندن فضای عمومی در محیط ساختمان، پروژه با ترکیب مرکز تجاری در متن آن روند رو به رشدی را سپری می کند.

پیشنهاد می کنیم مطلب مجتمع های مسکونی را نیز مشاهده کنید. 

7. مجتمع مسکونی e57 در کلمبیا

معماری و طراحی مجتمع مسکونی e57 در کلمبیا

معماری و طراحی این ساختمان را شرکت Entrambe در کلمبیا انجام داده است. طراحی این مجتمع، با رویکردی متفاوت ازساختمان های اطراف انجام شده است. به این ترتیب که 20 درصد از مساحت زمین به فضای سبز اختصاص داده شد و ساکنان 16 واحد مسکونی از این فضا استفاده می کنند.

8. مجتمع مسکونی در لندن توسط ریچارد راجرز

معماری و طراحی مجتمع مسکونی در لندن توسط ریچارد راجرز
معماری و طراحی این مجتمع مسکونی توسط ریچارد راجرز انجام شده است. این مجتمع مسکونی در قلب منطقه ی ساحلی شهر لندن و در مجاورت رودخانه ی تایمز واقع شده است و شامل 217 واحد مسکونی در 4 ساختمان است که تعداد طبقات آن ها از 12 تا 24 متغیر است. تمام این واحدهای مسکونی دارای چشم اندازهای زیبا و نور طبیعی مناسب می باشند. نمای این ساختمان های مسکونی از فولاد و شیشه است. انتخاب این مصالح نیز با توجه به سابقه ی سایت صورت گرفته است.

 

9. مجتمع مسکونی " دیوار های سفید " توسط ژان نوول

طراحی مجتمع مسکونی " دیوار های سفید " توسط ژان نوول
معماری: jean nouvel – ateliers jean nouvel
موقعیت: نیکوزیا، قبرس
سال ساخت: 2015
مساحت کل: 10000 متر مربع
مساحت زیر بنا: 6739 متر مربع

معمار معروف فرانسوی، jean nouvel، طراحی و معماری برج مسکونی " دیوار های سفید " را در پایتخت قبرس، نیکوزیا، با 67 متر ارتفاع،طراحی کرده است. این ساختمان که به عنوان نشانه ی شهری جدید دیده می شود، از لحاظ بصری به دلیل گسترش به صورت عمودی، با خانه های گسترش یافته در جهت افقی، کنتراست ایجاد کرده؛ هم چنین با ظاهر مدرن خود، در میان خانه های مربوط به قرون وسطی، برجسته تر شده است. ساختمان مسکونی ژان نوولدارای 10 طبقه واحد های مسکونی، 6 طبقه دفاتر اداری و 2 طبقه واحد های تجار می باشد.

10. مجتمع مسکونی Siedlung Goldstein از فرانک گری + پلان

مجتمع مسکونی Siedlung Goldstein از فرانک گری + پلان
فرانک گری علاوه بر طراحی پروژه هایی خاص، گام هایی برای توسعه حومه های شهری محروم نیز برداشته است. مجتمع مسکونی Siedlung Goldstein نیز که در هشت کیلومتری شهر فرانکفورت واقع شده است، نمونه ای از این گونه آثار گری در سال 1994 است.
تصور اینکه دیدگاه گری به مجتمع مسکونی منجر به سیمایی مشابه نماهای فلزی موزه گوگنهایم و ساختمان والت دیسنی شود کمی ترسناک به نظر می رسد، اما با نگاه دقیق به این مجتمع، می توان به نگاه شاعرانه و معماری لطیف او پی برد. هرچند که این مجتمع در مقایسه با دیگر آثار این معمار همچون مقر دفاتر ملی هلند در پراگ (۱۹۹۷) و ساختمان مرکز آمریکایی در پاریس بسیار آرام به نظر می رسد، اما هنوز رگه هایی از معماری دیکانستراکشن را در آن می توان یافت (هر چند که این تاثیرات بیش از آنکه درونی و بطنی باشند، الحاقی و سطحی به نظر می رسند). مکعب های ساده و منظم به آرامی در کنار همدیگر نشسته اند و ریتم و ابعاد بازشوها بسیار منظم و یکپارچه است. تنها بالکن ها، ورودی ها و سایبان ها هستند که با مصالح و احجامی متفاوت به این ساختار منظم الحاق شده اند، بطوری که نحوه قرارگیری و اتصال بالکن ها به احجام، سعی در بیان تعریفی متفاوت از کنج ها دارد. برنامه این مجتمع مسکونی ۱۶۲ واحدی شامل یک پارک نیمه عمومی ، پارکینگ ها، یک مرکز تجمع و یک مرکز خرده فروشی است.

از این 10 مجتمع مسکونی از معماران و طراحان بزرگ برای شما کدام جذاب تر بود؟

تحریریه معماری آرل

 

تعداد بازدید : ۹۲۵۱۱
نسخه چاپی :  
امیرحسین یاسینی

10



ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
مجتمع تجاری_اداری (Lane 189) در شانگهای چین

مجتمع تجاری_اداری (Lane 189) در شانگهای چین

معماری ویلای لوکس شناور

معماری ویلای لوکس شناور

طراحی ویلای پاپودو شیلی

طراحی ویلای پاپودو شیلی

طراحی اتاق خواب مدرن GIO

طراحی اتاق خواب مدرن GIO

معماران چه تاتو هایی را می پسندند؟

معماران چه تاتو هایی را می پسندند؟

 فرهنگسرای ارسباران + پلان

فرهنگسرای ارسباران + پلان

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir