۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : چهارشنبه , ۱۳۹۷/۰۹/۲۸ ۱۲:۱۶
تحریریه معماری آرل
بله، درست خواندید: کاسه و چراغ آویز،کانسپتی بی نهایت ضعیف.
با نگاه به ویدئویی که قطری ها برای معرفی یکی از مهم ترین ورزشگاه های جام جهانی 2022 ارائه کرده اند، شاهد یکی از ضعیف ترین سناریوهای ایده به طراحی برای چنین زیرساخت بزرگی بوده ایم. دو کودکی که در یک روستای صحرایی با توپ بسکتبال بازی می کنند و به طور کاملا اتفاقی یک چراغ آویز سنتی و ظرف خرما تبدیل به ورزشگاهی بزرگ می شود. شک دارم نورمن فاستر و کارمندانش (که طراح پروژه محسوب می شوند) با تاثیرپذیری از این موارد سطحی و ساده انگارانه به چنین طرح جامعی رسیده باشند.
طراحی استادیوم
به طور معمول فرم یک ظرف با الگوی روی چراغ آویز می تواند در شروع شکل گیری یک پروژه نقش داشته باشد. اما بیان این موضوع به این شیوه بی نهایت حقیر و ساده لوحانه است. به طور معمول عوامل بسیار زیادی در طراحی مفهومی و کانسپت پروژه های فاستر نقش ایفا می کنند. به همین خاطر است نمی توان با چنین توالی و سناریوی ضعیفی در روند شکل گیری ورزشگاه کنار آمد. طبیعتا باید تعارف بهتر و غنی تری برای طراحی استادیوم فوتبال وجود داشته باشد، یا تریلر بهتری برای برجسته سازی چنین کانسپت هایی ساخته شود. مخصوصاً وقتی که یک زن و چند مرد قطری کنار یک مانیتور تاچ ایستاده و طوری تصاویر هولوگرام را تغییر می دهند که انگار این چند نفر معماری پروژه بودند. لذا شخصا فکر می کنم که تصاویر و رندرهای صامت پروژه بدون هیچگونه سناریو و یا تبلیغ تصویری قدرتمند تر از آن ویدئوی عجیب و غریب است که هیچ گونه سنخیتی با فوتبال، سادگی یا پیچیدگی آن ورزش و اهدافش ندارد. 
طراحی استادیوم
اگر بخواهیم به خود فوتبال قناعت کنیم، کشورهایی مثل انگلستان، برزیل، ایتالیا، آلمان، آرژانتین، فرانسه، هلند، ژاپن و ... نسبت به فوتبال احساس عمیق تر و غنی تری در مقایسه با قطر دارند. اگر بحث زیرساخت، ثروت و سنت طلبی باشد، همین کشورهای نام برده هنوز هم لایق ترین گزینه برای میزبانی به شما می روند و به طور قطع هر کدام می توانند هزاران ایده و کانسپت تاثیرگذار برای چندین ورزشگاه ارائه دهند. به همین دلیل است که هنوزم انتخاب قطر به عنوان میزبان جام جهانی برای اهالی فوتبال غیرقابل قبول است. بخصوص وقتی که عوامل تاثیرگذار در شکل گیری مهم ترین ورزشگاه این کشور (کاسه و چراغ آویز) را دیدیم. 
طراحی استادیوم
شرکت معماری نورمن فاستر و همکاران سال 2015 از بین چند گروه معماری بزرگ انتخاب شدند تا طراحی ورزشگاه اصلی جام جهانی 2022 قطر را بر عهده بگیرند. ورزشگاهی که قرار است دارای امکانات فوق پیشرفته سرمایشی و هایتک باشد، و نیاز تماشاگران برای فصل تابستان در مناطق گرم قطر پشتیبانی کند. ساخت این ورزشگاه در شهر تازه احداث لوسیل، و در 15 کیلومتری غرب دوحه قطر آغاز شده است. این ورزشگاه 80 هزار نفر گنجایش خواهد داشت. 
طراحی استادیوم
از لحاظ تکنولوژی در رابطه با سیستم صوتی، تصویری، اینترنت و نور و تمام امکاناتی که لازم هست، بی سابقه خواهد بود و همچنین طرح ورزشگاه که امشب خواهید دید. 47 درصد کارهایی که قرار است با بتن و سیمان انجام شود، انجام شده است و تمام کارهای سنگین انجام شده است. زیرسازی فونداسیون صددرصد کامل شده است. کارهایی که داخل استادیوم باید انجام شود از جمله ستون سازی در حال انجام می باشد که قرار است سکوهای ورزشگاه را حمایت کنند.
طراحی استادیوم
به غیر از نورمن فاستر، شرکت های برجسته و مشهور دیگری در طراحی سازه و ورزشگاه های جام جهانی نقش دارند. در این بین می توان به شرکت معماری زاها حدید اشاره کرد که به تازگی ویدئویی از تکمیل سازه بتنی ورزشگاه الوکره قطر را منتشر کرده است. 

استادیوم لوسیل، مدرسه و بیمارستان می‌شود

این ورزشگاه 80 هزار نفری بلافاصله پس از جام جهانی تخریب خواهد شد. در واقع نمایی بیرون آن حفظ می شود اما سکوها، زمین چمن و... از بین می روند و جای خود را به بیمارستان، مدرسه، پارک، موزه جام جهانی 2022 و چنین چیزهایی می دهند تا یادگار جالبی از جام جهانی در قطر باشد.
طراحی استادیوم
تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com
تعداد بازدید : ۴۰۳۷
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
معماری مجموعه ورزشی زمستانی

معماری مجموعه ورزشی زمستانی

ورزشگاهی که نصفش زیر زمین است: جام جهانی 2018

ورزشگاهی که نصفش زیر زمین است: جام جهانی 2018

طراحی مجموعه ورزشی مادرید با متریال بتن سفید

طراحی مجموعه ورزشی مادرید با متریال بتن سفید

ورزشگاه نقش جهان اصفهان، جدیدترین ورزشگاه فوتبال ایران

ورزشگاه نقش جهان اصفهان، جدیدترین ورزشگاه فوتبال ایران

معماری مصر: با معماری کشورهای حاضر در جام جهانی 2018 آشنا شوید

معماری مصر: با معماری کشورهای حاضر در جام جهانی 2018 آشنا شوید

معرفی ورزشگاه های برگزاری جام جهانی روسیه 2018

معرفی ورزشگاه های برگزاری جام جهانی روسیه 2018

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir