۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : يکشنبه , ۱۴۰۲/۱۱/۰۱ ۱۹:۳۴
یک محله از شهر توکیو، در گذشته پر از خانه‌های قدیمی و تپه طبیعی بود. گروه معماری هدرویک استودیو، با نگاه به گذشته این محله و الهام از تپه‌ها، طراحی ساختمان مدرن را برای دگرگون‌سازی کل محله در نظر گرفت. محوطه سازی، طراحی نما و زیرساخت‌های .پروژه با هدف تقویت ارتباطات اجتماعی مبتنی بر اصول معماری اجتماعی انجام شدند

طراحی ساختمان مدرن به سبک معماری اجتماعی

فضاهای فیزیکی، ابزار و واسطی هستند که ارتباطات انسانی در آن‌ها شکل می‌گیرند. نحوه ارتباط بین انسان‌ها در فضاهای مختلف، متفاوت خواهد بود. فضاها می‌توانند امکان نوعی از ارتباط را فراهم کنند یا مانع آن شوند. برای مثال، نحوه طراحی فضا در مراسم عروسی با نحوه طراحی فضا برای سمینار اداری تفاوت دارد. اصول معماری اجتماعی با تمرکز بر این جنبه از کارکرد فضا شکل گرفته‌اند.
نمای ساختمان مدرن، دکوراسیون داخلی ساختمان، نحوه محوطه سازی و دیگر جنبه‌ها، همگی بر ارتباطات انسانی اثرگذار خواهند بود. برای مثال، طراحی نما، حکم چهره ساختمان را دارد و افراد با نگاه کردن به نمای ساختمان مدرن به مواردی چون جو داخلی ساختمان، ارتباطات اجتماعی درون ساختمان و عملکرد آن پی می‌برند. پروژه آزابودای هیلز در شهر توکیو کشور ژاپن، با تمرکز بر همین مفاهیم کلید زده شد.

ماجرای طراحی ساختمان مدرن «آزابودای هیلز»

اگر به تصویر 20 سال پیش یکی از کوچه‌های شهر توکیو نگاه کنیم، هیچ حس شگفت‌انگیزی در آن پیدا نخواهیم کرد. این کوچه در گذشته مانند هر قسمت دیگر شهر، چند کابل برق، چند درخت پاییزی، دکل تلفن و لباس‌های آویزان از بالکن خانه‌ها داشت. از همین کوچه، با نگاه به خط آسمان شهر، چند نمای ساختمان مدرن و چند آسمان‌خراش را می‌دیدیم. این بخش از شهر، گویا چیزی کم داشت؛ چیزی شبیه به حس زندگی. مردم نیاز داشتند معنای زندگی خود را لابه‌لای ساختمان‌ها لمس کنند.
طراحی نما در ساختمان‌های مدرن پروژه آزابودای هیلز در شهر توکیو، در سال 2023 با این هدف انجام شد که زندگی را به محله‌های توکیو بیاورد. در میان بافت طرح‌های این پروژه ساختمانی، می‌توانیم همه خاطرات حیات‌بخش زندگی اجتماعی را بیابیم. این پروژه به‌عنوان یک بلوک تازه و سرسبز به شهر اضافه می‌شود و به گفته طراحان: «مکانی دوست‌داشتنی است».

نتیجه 2 نسل کار طراحی ساختمان مدرن

ساختمان آزابودای هیلز، حاصل 10 سال کار پیوسته گروه معماری هدرویک استودیو (Heatherwick) است. این گروه، چشم‌انداز پروژه و هر 3 قسمت مجزای آن را تماما طراحی کرده‌اند؛ اما موضوع فراتر از این‌ها است. توسعه‌دهنده اصلی پروژه، یعنی شرکت موری بیلدینگ (Mori Building)، از سال 1989، یعنی بیش از 30 سال پیش، کار بازآفرینی طراحی‌های این‌چنینی را آغاز کرده بود.
شرکت موری بیلدینگ، برای آنکه این 8 هکتار زمین در قلب توکیو را به چنین شاهکاری تبدیل کند، از رویکرد معماری اجتماعی برای طراحی ساختمان مدرن آزابودای بهره گرفت. در این راستا، مسئولان پروژه با مالکان همه تجارت‌ها، خانه‌های مسکونی و دیگر افراد حاضر درون سایت پروژه، یک‌به‌یک گفتگو کردند و نظرشان را جویا شدند.

اهمیت ارتباطات اجتماعی

به دلیل اتخاذ رویکرد معماری اجتماعی، درواقع ائتلافی متشکل از ساکنان منطقه، مالکان کسب‌وکار و شرکت موری بیلدینگ به وجود آمد. کارفرمای گروه معماری هدرویک استودیو، همین ائتلاف بود. رهبر این گروه معماری که طراحی کل فضا شامل طراحی نمای ساختمان مدرن در این پروژه را بر عهده داشته است، می‌گوید: «این مدل ما با مدل‌های هم مقیاسی که درون خاک بریتانیا طراحی کرده‌ایم، به‌کل متفاوت است. مدل‌های بریتانیا معمولا برای ساکنان فعلی منطقه بسیار گران و غیرقابل پرداخت تمام می‌شوند».
او می‌افزاید: «هدف اصلی از پروژه آزابودای این بود که با اجتماع فعلی در سایت پروژه ارتباط برقرار شود و آن‌ها در محل زندگی خود بمانند. ما می‌خواستیم نسل‌های مختلف را به یکدیگر نزدیک کنیم. حتی برخی از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی که اینجا زندگی می‌کردند، برای زندگی در ساختمان‌های جدید ثبت‌نام کردند».

سایت موردنیاز برای طراحی ساختمان مدرن آزابودای هیلز

ساختمان آزابودای هیلز، 2 محله آزابودای و تورانومون در شهر توکیو را به هم متصل می‌کند. این منطقه از توکیو، یکی از مناطق بین‌المللی آن است و چندین سفارت‌خانه در آن وجود دارند. در غرب منطقه، مجتمع فرهنگی توریستی روپونگی هیلز و در شرق آن، منطقه تجاری تورانومون قرار گرفته‌اند. شکل زمین سایت شبیه به حرف انگلیسی Y است و به 3 قسمت با شکل‌های نامنظم تقسیم می‌شود. زمین ساختمان در باریک‌ترین بخش خود، 30 مترمربع پهنا دارد.

سه بخش اصلی پروژه

سه قسمت مجزا در این پروژه ساختمانی با یکدیگر هماهنگ هستند؛ ولی هرکدام شخصیت مجزا و ورودی جداگانه خود را دارند. این 3 قسمت شامل یک بخش فروشگاهی در لبه شرقی، یک بخش تجاری در جنوب و یک محله مسکونی در بخش غربی می‌شود. همچنین یک مسیر آزاد برای کارمندان دفاتر در نظر گرفته شده است. این مسیر بین دو ایستگاه مترو در دو انتهای سایت پروژه کشیده می‌شود.

جزئیات پروژه ساختمانی آزابودای هیلز

ایده اصلی پشت طراحی ساختمان مدرن در مجموعه آزابودای هیلز، ایجاد یک دهکده شهری مدرن بود. هدف از این پروژه، ایجاد یک فضای سبز شهری بود که ارتباطات انسانی در آن تسهیل شوند. درون پروژه، دفاتر اداری، واحدهای مسکونی، هتل، مدرسه بین‌المللی، فروشگاه، رستوران و مراکز فرهنگی با یکدیگر ترکیب می‌شوند. آزابودای هیلز را می‌توانیم شهری کوچک درون شهر بزرگ توکیو بدانیم.

تاریخچه

سایت آزابودای هیلز، یک منطقه شهری طولانی و باریک است که در گذشته، تپه‌ها و دره‌های فراوانی در آن وجود داشتند. خانه‌ها و ساختمان‌هایی با طراحی نما قدیمی چوبی در این منطقه سر برآورده بودند که بیشترشان جزء بافت فرسوده به شمار می‌رفتند.
برنامه‌ریزی برای بازسازی زیرساخت‌های شهری در این منطقه از سال 1989 با همکاری 300 مالک آن کلید خورده بود. پس از تکمیل طراحی ساختمان مدرن، فرآیند ساخت در منطقه آزابودای، در آگوست 2019 آغاز شد و در 24 نوامبر 2023، این پروژه جهت استفاده مورد بازگشایی قرار گرفت.

ایده اصلی و فلسفه پروژه: دهکده شهری مدرن

پروژه شهری آزابودای هیلز، شامل یک فضای باز وسیع با پوشش گیاهی انبوه می‌شود. این سبک طراحی، همسو با اصول معماری اجتماعی، با هدف تقویت ارتباطات اجتماعی میان افراد در نظر گرفته شد. معماران هنگام طراحی کل پروژه و به ویژه طراحی نمای ساختمان مدرن آزابودای هیلز، به این می‌اندیشیده‌اند که: شهرهای آینده چگونه باید باشند؟ به گفته طراحان، دو مولفه «سرسبزی و رفاه»، در این راستا موردتوجه قرار گرفته‌اند.

جزئیات فنی ازنظر سبک زندگی

معمولا برای طراحی فضای شهری، ابتدا موقعیت ساختمان‌ها را در نظر می‌گیرند و سپس فضای سبز را می‌افزایند. اما در این پروژه، ابتدا فضای سبز طراحی شد و سپس مولفه هایی مانند 3 برجک اضافه شدند. طراحان، از هر فرصتی برای افزودن پوشش گیاهی استفاده کردند تا مجموعا 5/2 هکتار فضای سبز شامل انواع درخت، گل و آبراه در کل مجموعه به وجود آید. حتی در طراحی نمای ساختمان مدرن پودیوم و روی بام کوتاه آن‌ها، گیاهان لحاظ شده‌اند.
100 درصد برق این مجموعه از منابع انرژی تجدیدپذیر تامین می‌شود که با معیارهای انرژی تجدیدپذیر صادره از سوی گروه اقلیمی بریتانیا همخوانی دارد. این پروژه قرار است گواهی‌نامه درجه بالای پلاتینیوم را در دو دسته LEED و ND دریافت کند.

اعداد و ارقام پروژه طراحی ساختمان مدرن آزابودای هیلز

مساحت کل مجموعه برابر با 8,1 هکتار (81 هزار مترمربع) شامل 24 هزار مترمربع فضای سبز است. ازنظر فضای داخلی، این پروژه مجموعه 862 هزار مترمربع فضای داخلی برای امور مختلف فراهم می‌کند که 214 هزار مترمربع فضای اداری و 1400 واحد مسکونی را شامل می‌شود. ارتفاع بلندترین برج مجموعه برابر با 330 متر است. آزابودای هیلز، امکانات کافی برای فعالیت شغلی 20 هزار نفر و سکونت 3500 نفر را فراهم می‌کند و ظرفیت پذیرش حدود 30 میلیون گردشگر در سال را دارد.

جمع‌بندی

پروژه ساختمانی آزابودای هیلز در قلب شهر توکیو، یک نمونه طراحی ساختمان مدرن و الگویی عالی برای طراحی شهرهای آینده به شمار می‌رود. نمای ساختمان مدرن خمیده در سرتاسر این پروژه، با الهام گیری از تپه و دره‌های طبیعی در گذشته محله طراحی شد. با بررسی پروژه آزابودای هیلز به وسعت 81 هزار مترمربع، متوجه می‌شویم که طراحی نما، نقش بسزایی در تسهیل ارتباطات اجتماعی ایفا می‌کند. بنابراین طراحی نما، نقطه تمرکزی برای طراحی‌های آینده بشر خواهد بود.
https://www.archdaily.com/1010353/azabudai-hills-heatherwick-studio?ad_source=search&ad_medium=projects_tab
https://www.mori.co.jp/en/projects/toranomon_azabudai/
https://www.commsor.com/post/community-architecture
 

تعداد بازدید : ۲۲۱
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت ششم، دوره ه ی Meiji

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت ششم، دوره ه ی Meiji

ایده ی طراحی و دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی

ایده ی طراحی و دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت پنجم، دوره ی Azuchi -Momoyama

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت پنجم، دوره ی Azuchi -Momoyama

11 پروژه معماری برتر از معماران ژاپن و کره جنوبی

11 پروژه معماری برتر از معماران ژاپن و کره جنوبی

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت سوم، دوره ی heian

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت سوم، دوره ی heian

گذری برنظریه معماری متابولیست: کیشو کوروکاوا

گذری برنظریه معماری متابولیست: کیشو کوروکاوا

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir