۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۳۹۴/۰۵/۲۶ ۰۷:۰۱
معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت سوم، دوره ی heian

معبد Byōdō-in
ترجمه: نیلوفر محتاط
نام Heian از نام پایتخت آن روزگار ژاپن (Heian-kyoto) اتخاذ شده است. این دوره در سال 794 میلادی آغاز شد و تا سال 1185 ادامه داشت. در این دوره تأثیرات فرهنگ و مذهب کشور چین در ژاپن به حداکثر مقدار خود رسیده بود که نتیجه ی آن به اوج رسیدن آیین تائو و بودا بود. در نتیجه ی ساخت گسترده ی معابد بودایی در کشور ژاپن، روحانیون بودایی به تدریج قدرت گرفتند. امپراطور وقت ژاپن، ناگاوکا- کیو از این تأثیری که فرهنگ چین بر ژاپن گذاشته بود ناراضی بود. همین سبب شد تا پایتخت خود را به شهر Heian-kyoto که همان کیوتوی امروزی است، منتقل کند. با این حال ساختار این شهر نیز مانند شهر نارا و متأثر از ساختار شهرهای چینی است اما معماری معابد و خانه های این شهر نمونه هایی از هنر اصیل و بومی ژاپن هستند.
در این دوره به تدریج استفاده از مصالح بنایی سنگین وزن مانند سنگ و سفال کنار گذاشته شد و به جای آن ژاپنی ها به استفاده از چوب در دیوار و سقف و پارتیشن ساختمان های خود روی آوردند. از چوب درخت صدر به عنوان پوشش در معماری داخلی استفاده می شد و چوب درخت کاج و صنوبر را برای ساخت سازه ی بنا استفاده می کردند. در این دوران بود که ژاپنی ها از تکنیک "سقف پنهان" برای حل مشکلات زهکشی سقف استفاده کردند. این تکنیک فقط منحصر به ژاپنی هاست زیرا بارندگی آنجا بسیار زیادتر از چین و کره است.
بزرگ شدن ابعاد ساختمان ها در پایتخت منجر به این شد تا فاصله ی ستونها از یکدیگر از قاعده و قانون و تناسبات خاصی در همه ی ساختمان ها پیروی کند. واحدی که در آن زمان برای فاصله ی بین ستون ها بکار می رفت واحد کِن بود. برای درک بهتر مطلب باید گفت که کِن در معماری ژاپن مانند پیمون در معماری ایران است. طراحی عناصر و اجزا در معماری ژاپن بر اساس کِن موجب استانداردسازی اجزای معماری شده و باعث شده تا معماری ژاپن ساختاری مدولار داشته باشد. با ساخت کاخ سلطنتی Shishinden سبکی اشرافی به نام Shinden-Zukuri رواج پیدا کرد. این سبک مخصوص ساختمانهای مسکونی است. در این سبک ساختمانها متقارن و مانند بازو در کنار یکدیگر قرار می گیرند و باغی مرکزی در بین احجام تعریف می شود. طراحی این باغ مرکزی به خوبی با چشم اندازهای طبیعی اطراف ترکیب می شود و در هماهنگی کامل با طبیعت است. در کل باغ ژاپنی از یک سو امتداد معماری و از سوی دیگر طبیعت مجسم است. معبد Byōdō-in نیز در ژاپن با سبک Shinden-Zukuri ساخته شد. همانطور که مشاهده می کنید در این معبد ساختمانی مستطیلی در بین دو کریدور L شکل قرار گرفته است. در بخش میانی محوطه نیز دریاچه ای مصنوعی قرار دارد.

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت سوم، دوره ی heian

ماکتی از کاخ سلطنتی کیوتو
معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت سوم، دوره ی heian

نمونه ای از سبک shinden-zukuri
معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت سوم، دوره ی heian

معبد Byōdō-in

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت سوم، دوره ی heian


پلان معبد Byōdō-in
معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت سوم، دوره ی heian

باغ ژاپنی

در همین دوران کشیشی به نام کوکای (774-835) برای مطالعه ی مکتب شینگن آیین بودا به چین رفت وی این مکتب را در سال 806 میلادی به ژاپن معرفی کرد. در معابد شینگن طرح های از ماندلا و دیاگرامهایی از دنیای روحانی مشاهده می شود. این عناصر بر معماری ژاپن تأثیر گذاشت و به تدریج وارد معماری معابد شد. لازم به ذکر است که ماندلا جدولی است هندسی مورد استفاده در ادیان بودا و هندو که به عنوان نمادی برای جهان هستی به کار می‌رود.از این زمان بود که ساخت معابد درکوهها و به دور از عوام و محیط شهری رواج پیدا کرد.به دلیل توپوگرافی غیر معمول سایتهای کوهستانی، طراحان مجبور شدند که در مورد عناصر معماری و ساخت معابد تجدید نظر کنند و همین موجب ظهور عناصری جدید وبومی در معماری ژاپن شد. در این زمان معماری معابد بودایی بر روی معماری معابد شینتو تأثیر گذاشت به این صورت که مانند معابد بودایی، الوارهای چوبی پرداخت نشده با رنگ قرمز رنگ آمیزی شدند
معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت سوم، دوره ی heian
طرحی از ماندلا

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت سوم، دوره ی heian

ساختمانی ساخته شده در کوهستان در ژاپن

در اواخر دوره ی Heian، به تدریج سبکهای مخصوص ژاپن در معماری ساختمان های مسکونی شکل گرفت. از میان این سبکها می توان به سبک Minka اشاره کرد که در بسیاری از خانه های سنتی ژاپنی استفاده شده. استفاده از مصالح و کارگران بومی، سقف کاهگلی و استفاده از سازه ی چوبی از ویژگی های معماری این سبک است. سبک مینکا دارای تنوع بالایی است زیرا در ژاپن برای اقلیمها و شیوه های زندگی گوناگونی به کار گرفته شده است. اما دارای یک ویژگی واحد است و آن تأکید بر سازه و ساختار به جای پلان معماری است.

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت سوم، دوره ی heian

خانه ی قدیمی ژاپنی با سبک مینکا

منبع: wikipedia
تحریریه ی معماری آرل
تعداد بازدید : ۶۶۱۰
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
ایده ی طراحی و دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی

ایده ی طراحی و دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت دوم، دوره ی نارا و آسوکا، 538- 784

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت دوم، دوره ی نارا و آسوکا، 538- 784

معماری ژاپن در گذر زمان، قسمت هشتم، اواخر دوره ی Showa

معماری ژاپن در گذر زمان، قسمت هشتم، اواخر دوره ی Showa

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت پنجم، دوره ی Azuchi -Momoyama

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت پنجم، دوره ی Azuchi -Momoyama

گذری برنظریه معماری متابولیست: کیشو کوروکاوا

گذری برنظریه معماری متابولیست: کیشو کوروکاوا

طراحی داخلی و معماری رستوران به سبک ژاپنی

طراحی داخلی و معماری رستوران به سبک ژاپنی

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir