۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : چهارشنبه , ۱۴۰۲/۰۵/۲۵ ۲۰:۲۰


انواع طراحی نمای ساختمان تجاری

نما اصطلاحی است که برای توصیف قسمت جلویی و بیرونی ساختمان به‌کار می‌رود و چه از نظر ساختاری و چه از نظر زیبایی‌شناختی یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر ساختمان محسوب می‌شود. یک نمای کاملا مهندسی‌شده، ایمنی و امنیت کل ساختمان و ساکنان آن را تضمین می‌کند و در عین‌حال شخصیتی را برای سازه به‌وجود می‌آورد تا اثری ماندگار ایجاد کند. 

امروزه در دنیای تجارت، نه‌تنها مهم است که عملکرد و برند یک کسب‌وکار از رقبا برتری داشته باشد، بلکه متمایزبودن طراحی نمای ساختمان تجاری از سایر ساختمان‌ها نیز اهمیت دارد. با توجه به این ایده، امروزه شاهده بسیاری از ساختمان‌های تجاری مدرن و پیشرفته با نماهای متنوع هستیم. برخی از انواع مختلف نمونه‌های نماهای ساختمان‌های تجاری مدرن با ایده‌های نوآورانه شامل موارد زیر می‌شوند:

نماهای کلاسیک

در حقیقت، نمای کلاسیک ساختمان‌ها از معماری کلاسیک رومی و یونانی نشات می‌گیرد. سبک‌های معماری متولدشده در اروپا پس از رنسانس را می‌توان معماری کلاسیک درنظر گرفت. طیف وسیعی از نماهای کلاسیک در سراسر ایران و خاورمیانه دیده می‌شود و ایده‌های مختلفی از آن گرفته‌شده است و طرفداران خود را دارد.
به‌طور معمول، اغلب نماهای کلاسیک از آجر یا سنگ ساخته می‌شوند. تقارن یکی از اصول جدانشدنی در طراحی نمای ساختمان تجاری به شیوه کلاسیک در نظر گرفته می‌شود و به‌نوعی از اجزای اصیل آن به‌حساب می‎آید. البته در این عصر گرایش افراد به طراحی نماهای کلاسیک برای ساختمان‌های تجاری نیز افزایش یافته است. 
از سوی دیگر، افرادی که از بیرون ساختمان به نمای کلاسیک نگاه می‌کنند، حس عظمت را در آن ساختمان دریافت خواهند کرد. ضمن آنکه نماهای کلاسیک دارای چندین مزیت هستند که از میان آن‌ها می‌توان به سبک‌بودن، دوام بالا و عایق خوب اشاره کرد.

نماهای نئوکلاسیک

نمای نئوکلاسیک در واقع نسبت به نماهای کلاسیک و مدرن تمایز دارد. یکی از بارزترین ویژگی‌های نماهای نئوکلاسیک، جلوه‌ای است که به ساختمان می‌بخشد و آن را منحصربه‌فرد می‌کند. به‌طور معمول، نئوکلاسیک‌ها از طراحی نمای ساختمان تجاری کلاسیک در سبک مدرن استفاده می‌کنند. 
یکی دیگر از ویژگی‌های نمای نئوکلاسیک این است که آرایه‌های کلاسیک را در زمینه مدرن و جدید ترکیب کند. در این نوع نمای ساختمان‌ها، تقارن و تناسب رعایت می‌شود و از مصالح سنتی مانند آجر، سنگ و چوب استفاده خواهد شد.

نماهای مدرن

طراحی نمای مدرن در ساختمان‌های تجاری در دهه‌های اولیه قرن بیستم آغاز شد. نماهای مدرن برخلاف نماهای سبک کلاسیک فاقد طراحی پیچیده است و در تمام طرح‌های مدرن اصول استاندارد، سادگی، کارایی و ظرافت برای آنها درنظر گرفته می‌شود. 
نمای مدرن با طراحی خلاقانه و جسورانه‌اش متمایز می‌شود و این احتمال وجود دارد که همیشه شگفتی‌هایی را در آن انتظار داشت. از ویژگی‌های این سبک می‌توان به استفاده از ریتم‌های عمودی، افقی و زاویه‌دار و بهره‌گیری از مواد و تکنولوژی‌های جدید اشاره کرد. این را نیز باید اشاره کرد که در سبک مدرن نوآوری اهمیت زیادی دارد.

نماهای شیشه‌ای

دیوارهای شیشه‌ای، تغییر بزرگی در معماری و طراحی نمای ساختمان‌ها در سراسر جهان ایجاد کرده‌اند. این نوع نما از مواد صنعتی ساخته می‌شود و دارای اسکلت فلزی است. پنل‌های شیشه‌ای نیز بر روی اسکلت فلزی نصب می‌شوند. 
ساختمان تجاری از نمای شیشه‌ای برای ایجاد یک فضا باز استفاده می کنند که این فضای باز با بهره‌گیری از شفافیت شیشه به‌وجود می‌آید. شیشه در طراحی نمای ساختمان تجاری نور فراوانی را در داخل سازه فراهم می‌کند و درعین‌حال ظاهری شیک از بیرون به نمایش می‌گذارد.
مشکل دیرینه نماهای شیشه‌ای این است که در گرم‌ترین ساعات روز، با ورود نور طبیعی زیاد، می‌تواند ساختمان را گرم کند. افراد این امکان وجود دارد که برای جلوگیری از اتلاف انرژی یا افزایش گرما از شیشه‌های مات یا هومئوستاتیک استفاده کنند که به‌طور خودکار گرما را تنظیم می‌کنند.

نماهای مشبک تزئینی

استفاده از صفحات فلزی مشبک، یک راهکار موثر برای ایجاد طرح‌های منحصربه‌فرد در نمای ساختمان‌های تجاری به‌شمار می‌رود. اغلب از این صفحه‌های مشبک برای به‌دست آوردن شکل دلخواه در نمای ساختمان‌ها استفاده می‌کنند. این نوع طراحی نمای ساختمان تجاری همانند یک نقاشی دیواری یا یک لوگو، از نظر بصری در جذب افراد معجزه می‌کند. 
نماهای مشبک دارای چندین مزیت هستند که مهم‌ترین آن‌ها امکان تهویه غیرفعال و سایه خورشیدی محسوب می‌شود. علاوه‌بر این، صفحه‌های مشبک فلزی با ایجاد طیفی از نور و سایه، کیفیت فضای داخلی را افزایش می‌دهند. برای ساخت این نوع نما ورق‌های فلزی مانند فولاد و آلومینیوم با لیزر برش داده می‌شوند تا سوراخ‌های متفاوتی در آن‌ها به‌وجود بیاید.

نماهای آلومینیومی

در ساختمان‌های تجاری که بهره‌وری انرژی در آن‌ها در اولویت قرار دارد، اغلب از نماهای آلومینیومی استفاده می‌شود. در ساخت نماهای آلومینیومی به‌دلیل سبک‌بودن وزن آلومینیوم نصب و حمل‌ونقل آسان‌تر است و در نتیجه هزینه‌های عملیاتی و ساخت‌وساز را کاهش می‌دهد.
نماهای آلومینیومی در مقایسه با طرح‌های دیگر نماهای ساختمان‌های تجاری نگهداری آسان‌تری دارند و می‌توان آن‌ها را جلا داد تا سطحی تمیز و ظاهری براق به‌وجود بیاید.

نماهای سفالی و سرامیک

طراحی نمای ساختمان تجاری با استفاده از کاشی‌های سفالی و سرامیکی به‌عنوان یکی از مصالح پرکاربرد در ساخت اغلب نما، ظاهری جالب، ارگانیک و انتزاعی به سازه می‌دهد. برخی از کاشی‌های سفالی به نمای ساختمان‌ها ظاهری روستایی می‌بخشند. 
این ماده سازگار با محیط‌زیست، همه‌کاره و جذاب است. برخی از طرح‌های سرامیکی، ظاهری کلاسیک به نما ارائه می‌دهند و بسیار بادوام هستند و بهترین آسایش حرارتی را فراهم می‌کنند. کاشی‌های ساخته‌شده از خاک رس به‌عنوان یک ماده غنی و هم‌تراز با محیط طبیعی اطراف ساختمان به‌نظر می‌رسند. 
استفاده از سرامیک و کاشی‌های سفالی به‌عنوان یک عایق عالی برای ساختمان عمل می‌کند و دمای داخل ساختمان را تنظیم خواهد کرد. علاوه‌بر این به‌کار بردن کاشی‌های سفالی در نمای ساختمان‌ها، ترکیبی عالی از نور و سایه در داخل ساختمان است و فضای دلپذیری را برای افراد فراهم می‌کند. 
در واقع، در ساخت نماهای سفالی و سرامیکی از کاشی‌های سرامیکی به‌عنوان یک روکش برای ایجاد طرح‌های جذاب استفاده می‌شود. 

نماهای پانل‌های بتنی پیش‌ساخته 

استفاده از پانل‌های بتنی پیش‌ساخته یکی از اجزای اصلی در طراحی نمای ساختمان تجاری مدرن به‌حساب می‌آیند. معمولا پانل‌های بتنی با روکش فلزی و آرایه‌های متنوع از اشکال، اندازه‌ها و رنگ‌ها تولید می‌شوند. امکان ساخت این پنل‌ها به‌صورت سفارشی برای افراد وجود دارد و در نتیجه می‌توان با استفاده از آن‌ها طرح‌های پیچیده‌ای در طراحی نمای ساختمان ایجاد کرد. 
این نوع نما، دوام و مقاومت بالایی در برابر عوامل آب‌وهوایی مانند باران، خورشید و باد دارد. پانل‎های بتنی نه‌تنها استحکام ساختمان را تقویت می‌کنند، بلکه از نظر بصری نیز جذاب هستند.

نماهای فولادی

طراحی نمای ساختمان تجاری با استفاده از فولاد در مناطق مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع نما به ساختمان‌های تجاری استحکام می‌بخشد. گزینه‌هایی مانند ورق‌های پروفیلی، دیوارهای پرکننده فولادی، تکیه‌گاه‌های استیل ضدزنگ برای شیشه‌ها و پانل‌های ساندویچی به‌سرعت درحال تبدیل‌شدن به یک انتخاب برتر برای معماران هستند. 
دیوارهای بزرگ پرده فولادی، یکی دیگر از گزینه‌های محبوب است که فضاها را با نور طبیعی روشن می‌کنند و برای ورودی‌ها ایده‌آل به‌نظر می‌رسند. از طرفی، فولاد یک ماده نسبتا شکل‌پذیر در نظر گرفته می‌شود که جوشکاری آن ساده صورت می‌گیرد و گزینه‌های طراحی بی‌شماری را ارائه می‌دهد. آن‌ها بسیار بادوام هستند و در طول زمان در مقایسه با سایر عناصر خراب نمی‌شوند.

نماهای سنگی

سنگ یک مصالح ساختمانی سنتی به‌شمار می‌آید که در طول تاریخ به‌طور گسترده برای ساخت‌وساز و طراحی نمای ساختمان تجاری استفاده شده است. اگرچه امروزه به‌طور گسترده از سنگ به‌عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اما همچنان گزینه‌ای عالی برای ساخت نمای ساختمان‌ها به‌حساب می‌آید. 
تهیه روکش‌های طبیعی سنگی آسان خواهد بود؛ نصب آن‌ها هزینه کمی دارد و ظاهری زیبا برای ساختمان به‌وجود می‌آورد. دوام و مقاومت نمای سنگی در برابر آتش بیشتر است و به استحکام ساختاری ساختمان کمک می‌کند.

نماهای پارامتریک و دینامیک

نماهای پارامتریک ظاهری پویا دارند. این‌ها از عناصر متعدد و کوچکی ساخته شده‌اند که سطحی موج‌دار در نمای ساختمان ایجاد می‌کنند. نماهای پارامتریک یک گزینه عالی برای ایجاد یک ظاهر منحصربه‌فرد در طراحی نمای ساختمان تجاری هستند. 
در واقع در طراحی این نوع نما مجموعه‌ای از پارامترها توسط مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها تعیین می‌شود. نماهای پارامتریک به‌طور هوشمند برای تغییر کیفیت نور داخلی ظرفیت دارند. نمونه‌هایی از نماهای دینامیک ساختمان تجاری باعث می‌شوند دمای داخل ساختمان کنترل شود.

نماهای سبز

نماهای سبز یک انتخاب رایج برای طراحی نما، به‌ویژه در سازه‌های بلند در نظر گرفته می‌شود. این نوع نما ظاهری طبیعی ارائه می‌دهند و افراد را به طبیعت نزدیک می‌کنند. فضای سبز در قاب‌های فلزی قابل شکوفایی است. از تخت‌های کاشت، سیستم‌های کابلی و داربست برای حمایت از رشد درختچه‌ها و خزه‌ها استفاده می‌شود. 
طراحی نمای ساختمان تجاری با استفاده از نماهای سبز آسایش حرارتی بی‌نظیری را ایجاد می‌کنند و درعین‌حال هم از داخل و هم از بیرون منظره‌ای دلپذیر به‌وجود می‌آورد. بااین‌حال، این نوع نما معایب خاص خود را نیز دارد. یکی از معایب نماهای سبز نیاز به نگهداری بیشتر درنظر گرفته می‌شود. 
ایراد دیگر آن، تغییر در ظاهر نما با تغییر فصول به‌حساب می‌آید. علاوه‌بر این در هنگام اجرای نماهای سبز آبیاری و زهکشی دو موردی هستند که باید به دقت مدیریت شوند. ضمن آنکه در حفاظت از نماها، هرس‌کردن به موقع و تغذیه مناسب گیاه بسیار اهمیت دارد. انجام ندادن هر یک از این‌ها می‌تواند ساختار نما را خراب کند و درعین‌حال آن را به یک نمای زشت تبدیل سازد.

6 فاکتور مهم در طراحی نمای ساختمان تجاری 

هنگام طراحی نمای ساختمان تجاری، افراد باید از تمامی شرایط در مورد ساختمان و محیط اطراف آن مطلع شوند. زیرا درنظر گرفتن همه ملاحظات از نظر ارتفاع، مکان، آب‌وهوا و موارد دیگر به افراد کمک می‌کند تا طرح خوب و مناسبی را انتخاب کنند. فاکتورهایی که افراد باید در هنگام طراحی نمای یک ساختمان درنظر بگیرند، شامل موارد زیر می‌شود:

ارتفاع

فاکتور اصلی که در طراحی نمای ساختمان‌های تجاری باید درنظر گرفته شود، ارتفاع آن سازه است. امروزه اغلب ساختمان‌های تجاری بلند ساخته می‌شوند. با این‌حال استفاده از بتن، آجر و سنگ در طراحی نمای ساختمان‌های بلند مناسب نیست. 

نورپردازی

امروزه در طراحی نمای ساختمان‌های مدرن تجاری نسبت به ساختمان‌های قدیمی بیشتر به ورود نور طبیعی به ساختمان توجه می‌شود. زیرا در صورتی‌که طراحی نمای ساختمان تجاری اجازه دهد نور بیشتری وارد ساختمان شود، افراد می‌توانند در مصرف انرژی برای روشن‌کردن ساختمان صرفه‌جویی کنند. 
البته توجه به این نکته ضروری است که با ورود نور زیاد به ساختمان دمای آن افزایش پیدا می‌کند که ازنظر مصرف انرژی چندان به‌صرفه نیست. بنابراین افراد باید طوری نمای ساختمان تجاری را طراحی کنند که هم ازنظر نورپردازی و هم به جهت سرمایش و گرمایش مناسب ساخته شود. 

متریال به کار رفته و نگهداری از آن‌ها 

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در طراحی نمای ساختمان‌های تجاری، طول عمر و دوام متریال به‌کار رفته و هزینه تعمیر و نگهداری آن‌ها است که افراد باید مورد توجه قرار دهند. دلیل اینکه طراحی نمای ساختمان‌های مرتفع اغلب با شیشه صورت می‌گیرد، این است که تعمیر و نگهداری شیشه بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. در واقع فقط باید شیشه تمیز شود. 
درحالی‌که طراحی نمای ساختمان تجاری با فلز، سنگ، آجر و بتن همگی تحت تاثیر هوازدگی قرار می‌گیرند و پس از چند سال باید تعمیر شوند. از طرفی هزینه‌های تعمیر نماهای فلزی، سنگ، آجر و بتن نسبت به شیشه بالاتر است.

موقعیت مکانی

در هنگام طراحی نمای ساختمان‌های تجاری، افراد باید موقعیت مکانی آن را درنظر بگیرند. زیرا ممکن است ظاهر و بودجه خاصی را انتخاب کنند که با سایر نماهای آن منطقه مطابقت داشته باشد.

آب‌وهوا

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در انتخاب و طراحی نمای ساختمان، آب‌وهوا به‌شمار می‌رود. زیرا این نکته اهمیت دارد که نمای هر ساختمان در برابر نوع آب‌وهوا منطقه‌ای که در آن قرار دارد، مقاوم ساخته شود.

طراحی متناسب

البته در طراحی نمای ساختمان تجاری جذابیت بصری آن برای افراد بسیار مهم است. زیرا صاحبان کسب‌وکارها می‌خواهند از طریق نمای ساختمان خود مشتریان را جذب کنند.

مزایای طراحی و ساخت نمای ساختمان تجاری 

اصلی‌ترین مزیت نمای ساختمان تجاری ایجاد یک روکش محافظ برای ساختمان به‌حساب می‌آید. از این‌رو در طراحی نمای ساختمان‌های تجاری، رعایت نکاتی همچون توجه به شرایط آب‌وهوایی، موقعیت جغرافیایی ساختمان، تعداد طبقات ساختمان و غیره بسیار اهمیت دارد. با این‌حال طراحی نمای تجاری به هر مدلی که انجام شود، مزایای زیادی به‌همراه دارد که عبارتند از:

حفاظت از ساختمان

دلیل اصلی انتخاب و طراحی نما برای یک ساختمان تجاری این است که یک لایه محافظ به ساختمان اضافه شود. در واقع نمای ساختمان‌های تجاری باعث افزایش مقاومت مکانیکی آن را در برابر عوامل مختلف می‌شود. ساختمان‌های تجاری دارای نمای مناسب نسبت به ساختمان‌های بدون نما در برابر تغییرات دما یا آب‌وهوا، نفوذ آب و رطوبت، نور خورشید و انواع آلودگی‌ها از مقاومت بیشتری هستند. 

کاهش هزینه نگهداری و تعمیر ساختمان

با طراحی نمای ساختمان تجاری به مقدار قابل توجهی در هزینه‌های تعمیر، بازسازی و نگه‌داری از ساختمان صرفه‌جویی می‌شود.

ایجاد زیبایی بصری

اگرچه دلایل اولیه طراحی یک نمای مناسب برای ساختمان اهداف محافظتی و عملیاتی هستند، اما زیبایی نمای ساختمان نیز اهمیت زیادی دارد که باید درنظر گرفته شود. صاحبان کسب‌وکارها با انتخاب یک نمای مناسب برای ساختمان‌های تجاری خود می‌توانند ظاهر کلی ساختمان را به‌طرز چشمگیری تغییر دهند و جذابیت آن را دو چندان کنند. 
در نتیجه ارزش فروش آن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. به‌همین دلیل است که طراحان نمای ساختمان تجاری در ایران و خاورمیانه انواع مختلفی از سبک‌ها و متریال را به‌کار می‌برند. 

جمع‌بندی

از گذشته تاکنون، همواره بهترین و مناسب‌ترین طراحی نمای ساختمان تجاری اهمیت ویژه‌ای در بین صاحبان کسب‌وکارها دارد. زیرا نمای ساختمان هم ازنظر زیبایی و هم ازنظر کاربردی مورد توجه قرار می‌گیرد. متریال مورد استفاده در ساخت نمای ساختمان یک عنصر ضروری محسوب می شود که علاوه‌بر چشم‌نواز بودن باید از استحکام مناسب، طول عمر بالا و استانداردهای لازم برخوردار شوند. البته این متریال با توجه به بودجه اجرای پروژه‌های عمرانی انتخاب می‌‍شوند. 
https://aparna-craft.com/blog/different-types-of-facades-for-commercial-buildings/
https://alusys.ir/en/products/facade/
https://www.re-thinkingthefuture.com/interior-design/a8348-types-of-facade-designs/
 

تعداد بازدید : ۱۳۳۹
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
بررسی معماری و طراحی داخلی، 6 مجتمع  تجاری

بررسی معماری و طراحی داخلی، 6 مجتمع تجاری

مجتمع چند منظوره، طرح برنده مسابقه بین المللی چین

مجتمع چند منظوره، طرح برنده مسابقه بین المللی چین

مرکز تجاری جهانی تایوان و کانسپت گیاه بامبو

مرکز تجاری جهانی تایوان و کانسپت گیاه بامبو

همه چیز زیر یک سقف

همه چیز زیر یک سقف

طراحی نما پاساژ لیورپول به سبک انتزاعی

طراحی نما پاساژ لیورپول به سبک انتزاعی

طراحی ساختمان اداری تجاری خیابان تهران در سئول

طراحی ساختمان اداری تجاری خیابان تهران در سئول

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir