۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : يکشنبه , ۱۳۹۷/۰۴/۱۷ ۱۵:۲۹

بررسی معماری و طراحی داخلی، 6 مجتمع های تجاری

تحریریه معماری آرل

طراحی مجتمع تجاری اداری یا تجاری تفریحی از مواردیست که معماری آنها نیازمند تفکر و بررسی های فراوان می باشد، زیرا معماری این مجموعه بستر و شهرسازی را تغییر می دهند و جزئیات بسیاری را شامل می شوند، در ادامه 6 نمونه از مجتمع های تجاری مورد بررسی قرار گرفته است. همراه آرل باشید...

مرکز خرید تیراژه

مرکز خرید تیراژه
كارفرما : حمید رضا پور قاضی
طراح : شرکت پردیس کیش
مجری : شرکت پردیس کیش
شروع عملیات اجرایی : مهر1374
پایان عملیات اجرایی : اسفند 1379
مساحت زمین : 9200مترمربع
زیربنا کل : 41000متر مربع
تجهیزات و تأسیسات: چیلر جذبی، زهکش

موقعیت مرکز خرید تیراژه

این مجموعه در جداره بلوار اشرفی اصفهانی و حد فاصل اتوبان های همت و حکیم قرار دارد و از این رو دسترسی عموم شهروندان تهرانی و هم چنین ساکنین منطقه به این مجموعه به راحتی امکان پذیر است.

طراحی و ساخت

ساخت مجموعه ای همانند تیراژه از برخی جهات در کشور ما تجربه ای نسبتا جدید بود اغلب فضاهای تجاری تهران در جداره های خیابان ها و میدان ها به وجود آمده است و مراکز عمده تجاری در جداره های خیابان ها و یا در پاساژهای حاشیه خیابان شکل گرفته است، چنین فضاها و مراکز تجاری امروزه با نیاز ها و خواسته های افراد مختلف جامعه هماهنگی نداشته و پاسخگوی رفتارها و کنش های شهروندان نمی باشد. در این میان مراکز خاص خرید همانند مجموعه خرید گلستان در شهرک غرب نیز که متأثر از معماری اصیل بازارهای ایرانی شکل گرفته است بیشتر به جنبه خرید توجه داشته و کمتر به فضاهای تفریحی اوقات فراغت و برخوردهای اجتماعی توجه نموده است.

ایده طراحی

مجموعه تجاری تیراژه بر این اساس شکل گرفت که این مجتمع به شکل یک مجموعه شهری ضمن برطرف نمودن نیازهای شهر تهران در منطقه پنج به مکان های تجاری بتواند در زمینه تأمین فضای مناسب شهری و اجتماعی به شهروندان خدمت رسانی داشته باشد. این ایده برگرفته از الگوی بازارها و فضای شهری در سنت معماری کشورمان می باشد که در آن بسیاری از مناسبات اجتماعی و فرهنگی در درون این گونه فضاها صورت می پذیرفت اما در چند دهه گذشته با متمرکز شدن فضاهای تجاری در جداره های خیابان ها و عبور و مرور خودروها چنین فضاهایی از معماری شهری ها حذف گردید. بر این اساس این طرح در منطقه ۵ شهر تهران که از شبکه راه ها و اتوبان های وسیع و دسترسی های ناب شهری و با مشارکت و همکاری شهرداری تهران برخوردار است طرح ریزی شده طراحی پلان مجموعه علیرغم فرم ساده آن از جذابیت و گیرایی خاصی برخوردار بوده و با ایجاد ابهام در فضاهای جانبی و خلق منظرها و دیدهای متنوع مراجعه کنندگان را به جستجو و کشف زوایای جدید مجتمع وامی دارد. با توجه به نزدیک بودن شکل زمین مجموعه به مربع محور اصلی مجموعه در قطر زمین جانمایی گردید تا بدین ترتیب فضای داخلی از عمق بیشتری برخوردار گردد.
به منظور ایجاد یک فضای دلنشین و یکپارچه در داخل مجموعه فضای مرکزی بصورت پلکانی در طبقات عقب نشینی می کند تا ارتباط بصری مناسبی در بین طبقات و كل مجموعه ایجاد گردد. این شیوه طراحی سبب شده تا برای بسیاری از مراجعه کنندگان زوایای غیر قائم زمین مشهود نباشد. از نکات در نظر گرفته شده در طراحی این مجموعه تنوع مسیر های موجود در فضاهای داخلی آن است .مسیرهای خطی در این مجموعه بسیار محدود بوده و با توجه به تقسیمات فضایی آن در اطراف محور اصلی مسیرها و راه های متنوعی برای گردش در مجموعه طراحی شده است. محور قطری مجموعه ضمن ایجاد عمق فضایی بیشتر در فضای داخلی با توجه به تنوع مسیرها و فضاهای وید در گوشه های مجموعه سبب پیچیدگی خاصی در مجموعه شده است. ضمن آنکه پیچیدگی فضا به آن حد نمی باشد که باعث سردرگمی و عدم درک فضا گردد. مساحت کل مجموعه حدود ، ۳۰۰ متر مربع می باشد که ، ۰۰۰ متر مربع زیر بنای آن در ۴ طبقه ساخته شده است. سطح تجاری مجموعه نسبت به کل زیر بنا نسبتا پایین می باشد و فضای باز بسیاری در مجموعه پیش بینی شده است این امر سبب گردیده مراجعه کنندگان بتوانند با گردش در فضای داخلی و امکان استراحت و توقف اوقات فراغت خود را سپری نمایند.

فضای داخلی

سقف سالن مرکزی به صورت شبکه ای از دریاهای فلزی طراحی شده است که بوسیله نورگیرهای شیشه ای پوشیده شده است که به منظور کاهش شدت نور آفتاب در این نورگیرها از ترکیب صفحات آلومینیوم و شیشه استفاده شده است. نمای ستون های داخلی سنگ آذر شهر می باشد که با ترکیب با سنگ سفید کف باعث ایجاد نمای شاد و جذابی در فضای داخلی شده است.
استفاده از سنگ دهبید با رنگ جذاب و روشن آن در فضاهای داخلی نیز از دیگر تمهیدات صورت گرفته برای ایجاد فضایی با شور و نشاط در این مجتمع می باشد. برای ایجاد فضایی دلنشین و طبیعی در فضای مرکزی مجموعه و هم چنین ایجاد مقیاس فضایی از ترکیب درختان طبیعی و مصنوعی استفاده شده است. استفاده از نرده های ساده و شیشه ای که بتواند امنیت لازم را برای افراد مراجعه کننده فراهم نماید. از دیگر نکات قابل توجه در طراحی فضاهای داخلی می باشد. از جمله فضاهای قابل توجه در این مجموعه نماز خانه آن می باشد که در هماهنگی کامل با فضای تجاری مجموعه ولی با مصالح آجری و کاشیکاری ساده در بالای دیوار آن و فضایی ساده و خلوت را در طبقه زیرزمین آن ایجاد نموده است.

نمای مجموعه تجاری تیراژه

نما بیرونی بسیار سنگین و متضاد با فضاهای داخلی طراحی شده است. نمای بیرونی در طبقه همکف با سنگ سیاه پوشانیده شده و در طبقات بالاتر ترکیب نمای شیشه ای و ورق های آلومینیومی با پوشش رنگ مخصوص کوره ای می باشد که حالت سنگ مانندی را در هماهنگی با نمای طبقه همکف ایجاد نموده است.

سازه مجتمع تجاری تیراژه

پوشش زیر بنای مجموعه در ابعاد تقریبی ۹۰×۹۰ متر بدون استفاده از بادبند و درز انبساط طراحی شده است که با توجه به عقب نشینی طبقات در فضای مرکزی و پوشش یکپارچه سقف بوسیله خرپا طراحی و محاسبه اتصالات ستونها و تیرها همگی صلب طراحی شده است. مقطع ستون های مجموعه با استفاده از ورق های خم شده به شکل U واتصال آنها به یکدیگر طراحی شده است. اتصالات بوسیله جوش و کنترل های دقیق انجام شده است.

تاسیسات

سیستم برودتی مجموعه متشکل از مجموعه ای از چیلرهای پکیج موتورخانه هواسازی با حجم بالا و دستگاه های فن کوئل می باشد. سیستم تأمین سرمایش و گرمایش در واحدهای تجاری فن کویل می باشد سیستم تامین سرمایش و گرمایش فضاهای عمومی تهویه مطبوع (هواساز همچنین سیستم تولید سرمایش وگرمایش چیلر جذبی شعله مستقیم است.

مرکز خرید(سیتی سنتر)بندر عباس

مرکز خرید(سیتی سنتر)بندر عباس
کارفرما : شرکت تجارت خانخ جنوب
مجری : شیب کوه زیتون
شروع عملیات اجرایی : 1/8/81
پایان عملیات اجرایی : 1/1/84
مساحت زمین : 4500 متر مربع
زیر بنا كل: ۱۸۰۰۰ متر مربع
سقف کاذب: کومه سازان
سازه فضاکار: رخ بام سازه

موقعیت مرکز خرید(سیتی سنتر) بندر عباس

این مجموعه در کنار بازار قدیم شهر بندرعباس ضلع شمال شرقی میدان ۱۷ شهریور قرار دارد و در زمینی مستطیل شکل به مساحت ۴۵۰۰ متر مربع و ۱۸۰۰۰ متر مربع زیربنای تجاری و خدماتی را در چهار طبقه در خود جای داده است فرم نمای بیرونی مجموعه برگرفته از موتیف ها و المان های معماری بومی منطقه جنوب -بندر عباس ،بندر لنگه و... می باشد که بصورت اغراق آمیزی مورد استفاده قرار گرفته است.

فضای داخلی

در فضای داخلی سیتی سنتر چند ردیف راهرو عمود بر هم فضاهای تجاری و فروشگاه ها را به هم پیوند می دهد. بازشدگی ها و فضاهای وید در محور مرکزی و در گوشه های بنا یکنواختی فضاهای داخلی را از میان برده و با نورگیری های موضعی در نقاط مختلف بنا سایه روشن های جذابی را در داخل بنا فراهم ساخته است. افزون بر ورودی اصلی مجموعه چند ورودی فرعی در انتهای راهروها طراحی شده است که با شکستگی ها و چرخش های مختلفی، فضای درون و بیرون مجموعه را به هم پیوند می دهد.

در طراحی واحدهای تجاری ایجاد فرورفتگی و برجستگی از یکنواختی فضا کاسته و طراح تلاش کرده تا با ایجاد فضاهای هشتی مانند تا حدودی فضاهای داخلی را نیز متاثر از معماری بومی نشان دهد ولی باید اذعان نمود که تفاوت بسیاری بین فضاهای داخلی و نمای بیرونی مجموعه وجود دارد. نمای بیرونی ساختمان با سیمان رنگ شده پوشش داده شده است که متأسفانه به علت نامرغوب بودن رنگ استفاده شده رنگ نما خاک گرفته و كثيف بنظر می رسد. در حالیکه در فضای داخلی استفاده از مصالح با کیفیت جلوه دیگری از معماری را ارائه می دهد.

طبقه زیرزمین به انبار واحدهای تجاری و پارکینگ اختصاص دارد و در سه طبقه تجاری آن ۶۰۰ واحد تجاری طراحی شده است. استفاده از نمادهایی همچون بادگیر و عناصر سازه ای که نمای بیرونی مجموعه سبب ایجاد سایه روشن های متنوعی در نمای بیرونی ساختمان شده است که سادگی و بسته بودن نمای مجموعه را جبران نموده است. باید گفت که ارتباط معنادار و روشنی بین نقوش و المان های طراحی شده در نما با فضاهای داخلی مشاهده نمی گردد و ناظر بیرونی از ماهیت فضاهای داخلی و اتفاقات طراحی شده در درون نشانه ای نمی یابد.

مرکز تجاری سلفریجز

مرکز تجاری سلفریجز
معمار : FUTURE SYSTEMS
مهندس سازه : ARUP
پیمانکار اسکلت :  SEVERFIELD - REEVE STRUCTURES LTD
پیمانکار طراحی و مدیریت : SIR ROBERT MCALPINE LTD 
کار فرما : THE BIRMINGHAM ALLIANCE

نمای بیرونی ساختمان سلفریجز

ساختمان سلفریجز در بیرمنگام انگلستان بزرگترین شعبه از در فروشگاه زنجیره ای است که در مرکز خرید بازسازی شده بالرینگ قرار دارد. تا به حال شرکت فروشگاه های زنجیره ای سلفریجز با فروشگاه معروفش درخیابان آکسفورد لندن شناخته می شد و تصمیم آن بر گشترش حوزه فعالیت خود به بیرون از پایتخت اهمیت زیادی برخوردار است. کنسرسیوم توسعه بالرینگ اتحادیه بیرمنگام شرایط شرکت سلفریجز را پذیرفته و شرکت های مهندسی Futuree Systems و Arup دراكتير ۱۹۹۹ برای اجرا پروژه انتخاب شدند. چشم اندار شر کت Futuree Systems عبارت از ساختمانی بود که با محیط متنوع مکان ساخت همخوانی داشته و در عین حال تقاضای شرکت سلفریجز را در ایجاد فضایی بدون پنجره و با تمرکز به درون برآورده سازد.

نمای منحصر به فرد ساخته شده نشان دهنده بزرگی و بافت ساختمان و برجسته کننده انحنای غریب آن است. شرکت طراحی مهندسی کامل این ساختمان را فراهم آورده است : تاسیسات، نمای بیرونی، سیستم اطفای حریق، مخابرات و آکوستیک و در این راه از دانش بخش تحقیق و توسعه خود استفاده نموده است.
ارتباط پل بین فروشگاه سلفریجز و پارکینگ مجاور ، تحت قرارداد سومی و بر مبنای طراحی و ساخت توسط اتحادیه بیرمنگام تدارک گردید. علیرغم کارفرمایان و تیم های پیمان کاری متفاوت، تیم Arup طراحی مهندسی هر سه قرار داد را به عهده گرفت.
چهار طراح تجهیزات داخلی فروشگاه (برای هر طبقه یک طراح تنها پس از تکمیل سازه اسکلتی و به مناقصه گذاشتن تاسیسات ساختمانی به کار گمارده شدند. طراحی تفصیلی پل نیز پس از ساخت اسکلت سازه ای نگهدارنده آن انجام گردید. ترکیب مرحله بندی خاص پروژه با الهامات پیچیده معماری، پیچیدگی در فضایی محدود و بودجه مورد نیاز این پروژه را از ابتدا به یکی از چالش های بزرگ مهندسی و مدیریت طراحی تبدیل کرده بود.

اسکلت فولاد یا اسکلت سازه ای ساختمان سلفریج در بیرمنگام شباهت زیادی با اسکلت ساختما نهای چندطبقه معمولی دارد. لیکن دو ویژگی خاص در طراحی سازه باعث تمایز این ساختمان از سایر اسکلت های متداول شده و اولین آنها عبارت است از میل به ایجاد شکل منحنی و خمیده برای ساختمان و پشتیبانی از سیستم نمای بتنی - پاششی آن که شکلی آزاد و بدون قید دارد.
دومین ویژگی نیز تمایل به ایجاد یک فضای فروشگاهی با کمترین سازه قائم و بلندترین ارتفاع ممکن است.

برای دست یافتن به این اهداف در طراحی و ساختمان سافربج از فناوری طراحی و ساخت به کمک کامپیوتر و تولید انبوه سفارشی استفاده شده است تا امکان ساخت اقتصادی یک اسکلت نامنظم فراهم آید. نقطه شروع طراحی اسکلت از طراحی یک جانمائی مناسب برای ستون ها آغاز شد. رویکرد انتخاب شده عبارت بود از قراردادن رشته ای از ستون ها به دور محیط خارجی ساختمان با فاصله تقریبی ۱۲ متر بین هر دو ستون متوالی و یک حلقه جداگانه به دور دو اتاق داخلی که به فاصله یکسانی از یکدیگر قرار گرفته اند برای محدود ساختن فاصله بین تیرهای اصلی و کمکی به ترتیب به ۱۲ مترو ۱۶متر، تنها به چند ستون اضافی نیاز بود که از نظر اقتصادی کاملا امکان پذیر به نظر می رسید. این ستون های اضافی نیز بطور جداگانه و گروهی طوری قرارداده شده اند که با نیازهای سازه ای و معماری منطبق باشند. شکل پلان ساختمان از طبقه ای به طبقه دیگر تغییر می کند تا با انحنای مقطع آن همخوانی داشته باشد این امر نیاز به تیرهای کمکی را پدید می آورد یک سر آنها به ردیف ستون پیرامونی با فواصل مختلف در هر سطح گیر داده شده اند.

زیر لایه سازه ای نما

ایجاد شکل هندسی منحنی و خمیده در نما بدون تحمیل هزینه های بالای ساخت، یکی از پیچیده ترین چالش های طراحی را در برابر طراحان قرار داده بود. گزینه هایی مانند جرزهای فولادی ، بتن پیش ساخته، سیمان مسلح و ... مورد بررسی قرار گرفتند. لیکن همگی آنها به نفع گزینه بتن پاششی کنار رفتند، که می توانست، به شكل هندسی مورد نياز درآورده شده و بدون نیاز به یک اسکلت نگهدارنده، تا ضخامت لازم برای حفظ شکل خود و مقاومت در برابر نیرو های وارد، اجرا شود.

برای اسکلت دائمی از شبکه فلزی گسترده استفاده شد که در محل ساخت تا تامین انحنای مورد نیاز برآورده شود و توسط یک سیستم داربست قابل تنظیم که بر روی تختال های کف درون ساختمان نگهداری می شد و در مکان خود جاساری می شد. سپس چهار لابه از تقویت کننده های سازه ای به اسكلت نصب شدند و بتن از سمت بیرون تا ضخامت ۱۷۵ میلی متر پاشیده شد.

روکش نما

در نمای منحصر بفرد ساختمان از لایه های عایق استفاده شده است و بیرونی ترین لایه این نما یک پوسته رنگی پاششی است که ظاهری مانند شیشه ایجاد می کند در نهایت ساختمان با ۱۵۰۰۰ قرص آلمینیومی آنودایز و روکش شده که بر روی هر یک کنترل کیفیت دقیقی صورت گرفته است.

راهبرد های مربوط به تاسیسات ساختمانی سیستم های انتقال برق، تهویه مطبوع، کابل های داده ها، کنترل نور و سیستم مدیریت ساختمان، همگی در محل داخل فروشگاه قابل دسترسی هستند و برای رسیدن به آنها نیازی به دستیابی به کانال های پیرامونی نیست. در این شرایط می توان در صورت لزوم کنترل های مرکزی را مجددا برنامه ریزی کرد. تابش نور خورشید به درون سالن های میانی از طریق سقف، این امکان را بوجود آورد که زاویه و شکل اتاق های میانی طوری طراحی شود که نور طبیعی امکان نفوذ تا بیشترین عمق سالن های داخلی را داشته باشد.

برای قسمت های غیر فروشگاهی با استفاده از واحدهای اختصاصی انتقال هوا ، حداقل هوای تازه فراهم می شود. فن کوئل هایی که در محل نصب شده، گرمایش و سرمایش لازم را فراهم می آورند. در قسمت رستوران کارکنان، از یک سیستم گردش هوا با حجم ثابت استفاده شده است تا سرمایش دلپذیری برای این قسمت و نیز آشپز خانه اصلی فراهم کند. برای اتاق های مخابرات و امنیت از سیستم سرمایش مبادله مستقیم جداگانه ای استفاده شده است.

برای صرفه جویی در هزینه از بویلرهای مرکزی استفاده نشده است. دمای کم هوای تغذیه و استفاده از باز گردش باعث می گردد که از گرم کننده های برقی در واحدهای انتقال هوای بخش فروشگاهی کمترین استفاده به عمل آید که این امر باعث صرفه جویی هزینه ای زیادی در مقایسه با استفاده از سیستم کنترل دمای مرکزی می گردد، انتخاب سیستم های حفاظت در برابر خوردگی و آتش سوزی نیز بخش مهمی از طراحی اسکلت را به خود اختصاص داده بود و امکان در معرض گذاری سازه کف و تأسیسات به عنوان یک سقف فنی نیز در مراحل اولیه طراحی مورد بررسی قرار گرفته بود.

مطالعه ای بر روی مهندسی آتش نشانی انجام گرفت که منجر به کاهش نیاز به مقاومت سازه کف در برابر آتش سوزی از دو ساعت به ۶۰دقیقه گردید. در نتیجه امکان استفاده از یک سیستم رنگ کاری متورم در محل سایت را فراهم ساخت. نتیجه کار یک نمای درونی با ظاهری تمیز است که در چندین قسمت از ساختمان در معرض دید می باشد.

معماری مرکز خرید دالیان چین با نام OLYMPIA 66

مرکز خرید دالیان چین با نام OLYMPIA 66

مرکز خرید دالیان با نام Olympia 66، جلوه‌گر طراحی مبتکرانه و لندمارکی در شهر دالیان چین است. طرح این مجموعه به فرهنگ چین و بافت شهر احترام می‌گذارد. برای برقراری ارتباط با خیابان، رویکردی اندیشمندانه اتخاذ شده است. نتیجه این رویکرد، خلق یک فضای عمومی و میدانی خارق‌العاده در دل چشم‌انداز پیرامون است. این مرکز خرید هفت‌طبقه، بین فرم پیچیده و کارایی تعادل برقرار کرده، به محیط اطراف و جامعه بومی پاسخ می‌دهد و بزرگ‌ترین مرکز تفریحی، سبک زندگی و تجاری دالیان را رقم زده است.

مرکز خرید دالیان با نام Olympia 66 در خیابان Wusi Lu، واقع در قلب منطقه تجاری مسکونی دالیان، قرار دارد. این سایت ۶۳۴۰۰ مترمربعی در کنار میدان المپیک و در طول میادین خیابان اصلی Zhangshon Lu واقع است. میدان People و ساختمان شهرداری در شرق Olympia 66 قرار دارند و از غرب به میدان Xinghai می‌رسد. این مجموعه بزرگ از هر دو خیابان Wusi lu و Zhangshon Lu دیده می‌شود و به جاده‌ها و مترو دسترسی دارد.

معماری بنا بیانی معاصر و لحنی شرقی دارد؛ در حالیکه یک مقصد شهری آیکونیک را تعریف می‌کند. طرح مجموعه از دو ماهی در هم پیچیده الهام گرفته شده است که در فرهنگ چین، نماد ثروت و فراوانی است و در نقاشی‌های سال نو چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
از تعامل بین دو ماهی در هم پیچیده، فرمی پویا الهام شده است. نتیجه این پویایی، خلق یک حلقه گردش در بین فروشگاه‌ها، تالار مرکزی، فضاهای متعلق به برگزاری رویدادهای مختلف و باغ مرکزی روی بام است که تجربه‌ای مهیج از سبک‌های متنوع زندگی را به کاربران خود هدیه می‌دهد.

قوس‌های داخلی تداعی‌گر رقص ماهی و نشان‌دهنده پوسته‌های ساده‌ای هستند که روی تیغه خمیده مرکزی قرار دارند. پوسته‌های روی بام، طبقه‌ای شیشه‌ای ایجاد کرده‌اند که نور را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به داخل دو دهلیز ساختمان هدایت می‌کنند. نمای اصلی با استفاده از صفحات شش‌گوشی روکش شده است. اثر نور روی این قطعات شش‌گوشه، اندازه‌های مختلف ماهی را بازتاب می‌کند.

فرم ساختمان، به بهبود برقراری ارتباط با شهر و ساخت چند ورودی مختلف کمک کرده است. پیوستگی فروشگاه‌های طبقه همکف باعث شده که مراکز خرده‌فروشی در معرض دید قرار بگیرند و کل ساختمان از طبقه همکف دسترس‌پذیر باشد. ورودی‌های اصلی به داخل فضاهای مربوط به برگزاری رویدادها باز می‌شوند که به شما اجازه می‌دهند قبل از گردش، قدری درنگ کنید.

زیربنای بزرگ مجموعه به دو قسمت فضاهای باز برگزاری رویدادها و مراکز تجاری با یک خط الراس مرکزی تقسیم شده است که دو دهلیز موجود در طرفین بنا را به هم وصل می‌کند؛ همچنین به‌صورت اریب، ورودی‌های موجود در گوشه‌های مجموعه را به هم متصل می‌کند. امکانات تفریحی و فضاهای رویدادها در طول فروشگاه‌ها جای گرفته‌اند تا بازدیدکننده در حین خرید بتواند در یک کافه استراحت کند یا به تماشای یک نمایشگاه برود. تراس‌هایی که حول ساختمان می پیچند هم فرصتی برای استراحت در حین خرید تلقی می‌شوند. درون ساختمان، یک سری علائم دیجیتالی تعبیه شده است که بازدیدکننده را راهنمایی می‌کنند تا کوتاه‌ترین مسیر منتهی به مقصد خود را پیدا کند.

سه طبقه زیرزمینی مجموعه به فعالیت‌های خدماتی اختصاص یافته‌اند که ظرفیت ۱۴۰۰ خودرو را دارند. زیرزمین به مترو و دو مسیر رانندگی شیب‌دار دسترسی دارد؛ این دو مسیر در دو حیاط گود واقع در طبقه B1 قرار دارند.
طرح مجموعه به شرایط آب و هوایی شمال چین پاسخ می‌دهد. بام عایق ساختمان به‌گونه‌ای طراحی شده که تیغه‌هایی لب‌به‌لب خلق کند. این تیغه‌های شیشه‌ای، نور را مستقیماً به داخل دهلیزها هدایت می‌کنند در حالی که در تابستان، سایه ایجاد می‌کنند؛ مانع اتلاف گرما در زمستان و ورود آفتاب در تابستان می‌شوند. علاوه بر این، تیغه‌ها حداکثر نور بازتابی ممکن را به داخل دهلیزها می‌فرستند. طبق رنکینگ LEED Gold، این پروژه در جایگاه پیش گواهی قرار می‌گیرد.

مرکز خرید معروف لیون

مرکز خرید معروف لیون

شهردار لیون از پلان بازسازی مرکز خرید معروف لیون، Part-Dieu واقع در مرکز شهر رونمایی کرد. طراحی این پروژه بر عهده شرکت روتردامی MVRDV است. هدف پروژه، خلق یک پارک بزرگ و مرتفع است که به مرکز خرید و ساختار شهری قلب لیون گره بخورد. از دیگر برنامه‌های بازسازی، ایجاد فضاهایی در طرفین پاساژ است که به شکل تراس‌های متنوع از کناره‌های ساختمان اصلی به سمت بیرون شاخه بزنند.

این قسمت‌های اضافی، اتاق‌هایی به سوی باغ روی بام ایجاد می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که مردم از درون خیابان با استفاده از راه‌پله سه‌گانه و آسانسور مستقیماً به باغ دسترسی خواهند داشت. طبقه پایین ساختمان جدید به فروشگاه‌های خرده‌فروشی اختصاص دارد و  برای رفتن به رستوران،  پارک یا سینما باید به طبقه دوم رفت. در مجموع، مساحت مجتمع جدید، ۳۲۰۰ مترمربع است.

برای بازسازی نمای مجتمع، پوششی سلولی در نظر گرفته شده که تداعی‌گر کاشی‌های مستطیلی و در هم بافته ساختمان اصلی است. در طراحی نمای شیشه‌ای مشرف به خیابان از کانسپت تبخیر بهره برده شده است.

تیم معماری از این طرح تبخیری به عنوان ژستی فیزیکی و نمادین برای مجتمع نام می‌برد. در سراسر ساختمان، این الگوی کم شونده، ورودی‌های شیشه‌ای را قاب می‌کند و چشم‌اندازی زیبا به سوی نقاط برجسته شهر مانند برج متالیک Fourviere و کلیسای Notre-Dame ایجاد می‌کند.

حجم پله‌پله ای Part-Dieu جدید به رفع برخی از نیازهای شهروندان می‌پردازد؛ باغ و پارکی سبز خلق می کند که افراد در آن به استراحت یا ملاقات هم خواهند پرداخت و این همان آرامشی است که مردم این منطقه از لیون از دست داده‌اند. این پروژه به خلق یک صحنه شهری منتهی خواهد شد؛ جایی که مردم بین باغ آرام و مغازه‌های رنگارنگ لذت خواهند برد؛ در فضایی که  محیطش از  سواحل رودخانه‌ای لیون الهام گرفته شده است.

رستوران‌ها و سینما، مستقیماً به داخل تراس‌های بیرونی راه می‌یابند و از آنجا نیز به کتابخانه عمومی وصل می‌شوند. جایی که زمانی فقط یک مرکز خرید بود حالا به فضایی چندمنظوره تبدیل می‌شود که به زندگی و تحریک شهر پیوند می‌خورد.

بازسازی این مجتمع تجاری، دروازه‌ای نو به سوی شهر باز می‌کند. ساختمان محبوس و تدافعی سابق به فضایی باز و زیستگاهی عمومی تبدیل می‌شود. این مرکز به قسمتی از شهر تبدیل شده است.

بزرگ ترین مرکز خرید در مالمو

فروشگاه Emporia

یک شکاف عمیق طلایی رنگ میزبان بسیاری از بازدیدکنندگان از یک مرکز خرید در مالمو است که توسط یک معمار مشهور با نام وینگاردز (Wingardhs) طراحی شد. این مرکز خرید در جنوب شهر هیلی(Hyllie) قرار دارد. بعد از این که هر ساختمانی کامل می شود، اولین جایی که بیش از هر مکان دیگر مورد توجه قرار می گیرد، ورودی ساختمان است. نکته بسیار مهم این است که طرح این ساختمان برنده بهترین جایزه شد و ایده ای که منجر به کسب جایزه بهترین طرح شد، پنهان بودن نمای داخلی در پشت نرده ها و پلکان های مارپیچی در این ساختمان بود.

شیشه ای تورفته تمامی نمای این ساختمان را مانند یک پوسته در بر گرفته و بدین ترتیب با این تورفتگی نور از بیرون به داخل نفوذ می یابد. از این مرکز فروشنده ها به راحتی با دیگر مراکز در ارتباط هستند.روی سقف این ساختمان پارکی است که نمایی زیبا را ایجاد کرده است.

در سال های بعد، سقف این مکان تبدیل به یک پارک تفریحی خواهد شد و این مرکز نیازمند جاذبه هایی است که بازدیدکنندگان بیشتری به سمت خود جلب کند.

اتاق های میانی که به رنگ آبی، سبز و قرمز هستند به عنوان راهنمای ساختمان هستند، در عین حال پارکینگ هم با رنگ های خاصی مشخص شده اند.

در این ساختمان فروشگاه ها در کنار هم قرار گرفته اند و تنها وجه تمایز بین آن ها رنگ هایی است که هرکدام نماد خاصی دارد. در قسمت شمالی این مجموعه، سطح شیب داری وجود دارد که به پارکینگی با رنگ های مختلف می رسد؛ این پارکینگ 2500 ماشین را در خود جای می دهد. در سمت شرق هم پارکینگ سطحی ساختمان است که در قسمت بیرونی سوپرمارکت قرار دارد.

این ساختمان رو به سمت بالا و غرب ساخته شده است و به هیچ جهت دیگری مشرف نیست. نمای این ساختمان به لحاظ ظاهر و رنگ در منطقه بسیار خاص و قابل توجه است.


تحریریه معماری آرل
منابع :
پایان نامه کارشناسی معماری مجتمع تجاری- تفریحی ، آیدا صداقت پیشه
سایت مساحت
 
تعداد بازدید : ۱۹۵۶۸
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
 طراحی داخلی حوزه بانک دویچه

طراحی داخلی حوزه بانک دویچه

طراحی ساختمان اداری تجاری با ایجاد ارتباط بصری درون و بیرون

طراحی ساختمان اداری تجاری با ایجاد ارتباط بصری درون و بیرون

طراحی نمای  شیشه ای ساختمان اداری

طراحی نمای شیشه ای ساختمان اداری

ساختمان اداری یک طبقه در جنوب هند با نمای شمالی

ساختمان اداری یک طبقه در جنوب هند با نمای شمالی

طرح پیشنهادی مرکز دارویی توسط فاستر و همکارانش

طرح پیشنهادی مرکز دارویی توسط فاستر و همکارانش

بازسازی دفتر اداری کوچک در ژاپن

بازسازی دفتر اداری کوچک در ژاپن

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir