۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۴۰۳/۱۲/۲۰ ۱۳:۰۰
 معماری و طراحی داخلی نمایشگاه و گالری هنری
تحریریه معماری آرل
طبق توضیحات متن که توسط معماران ارائه شده است. رنگ و جلوه ی ویژه به کار برده شده در طراحی داخلی این پروژه  که از ترکیب رنگ و بافتهای مختلف واز طریق بیان هنری بی نظیر شکل گرفته با امید طراحان به بیان رابطه ظریف بین آب و خاک و  براساس قوانین طبیعی وابستگی متقابل و مفهوم یین یانگ شکل گرفته است در عین حال ، معماران با  قصد ایجاد صحنه های فضایی متنوع با استفاده از رنگ و بافت های مختلف سعی نمودند تا مجموعه ای از فضاهای هنری را با سیرکولاسیون متعادلی ایجاد کنند تا بازدید کنندگان را به سمت کشف ، عکس العمل و مواجهه با شگفتی ها بکشانند.

ایده کلی این نمایشگاه

ادغام هماهنگ آب و خاک از ویژگی های این فضای نمایشگاهی هنری است که در 240 متر طراحی و اجرا شده در واقع  بازدیدکنندگان با ورود به فضا پس از عبور از یک رمپ طولانی ، ابتدا با سطوح دیوار با رنگ جلا داده شده و براقی مواجه می شوند ، که باعث می شود تمام گذرگاه روشن تر نشان داده شده و فضایی آرام و مدرن به وجود آورد.  این نمایشگاه هنری مدتی مردم را از دنیای بیرون دور می کند و با یک سفر هنری همراه می سازد در سالن هنری ، در کف الگوهای یین و یانگ استفاده شده که بخشی از یین توسط یک استخر به شکل مقعر مجسم شده است. در کنار آن ، دیوار منحنی با دهانه دایره ای و دیوار سنگی ضخیم به هم پیوسته است. دیوار سنگی با سقف یکپارچه شده که بر روی آن یک چراغ قائمی به شکل نامنظم قرار گرفته. طراحی این تالار روشن این ایده را منتقل می کند که آب باران  خاک و همه چیز را تغذیه کند.

چند نکته مهم برای طراحی داخلی نمایشگاه هنری

آیا تابه‌حال اندیشیده‌اید که چرا بعضی از آثار و فضاهای هنری، توجه بیشتری را به خود می‌کشانند؟ این امر هرگز تصادفی نیست؛ بلکه اصولی دارد که بر مبنای روان‌شناسی، رفتارشناسی انسان، علوم هنر و فرهنگ شناسی جامعه تدوین شده‌اند.

توجه بصری و طرح فضایی

تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد ما انسان‌ها چگونه اطلاعات تصویری موجود در یک فضا را در ذهن خود پردازش می‌کنیم. هنگامی‌که انسان به اتاقی وارد می‌شود، به‌طور یکسان به همه قسمت‌های آن توجه نمی‌کند؛ بلکه بر اساس تحرکات، تضادهای ظاهری و ارتباط اشیا با یکدیگر، به الگوهای خاصی بیشتر توجه دارد. تکنیک‌های طراحی داخلی نمایشگاه هنری، مانند ویستا و مدیریت بار شناختی، نیز بر همین اساس تعیین شده‌اند.

رویکرد ویستا

خطوط دید و نقاط کانونی به‌طور عمدی برای هدایت بازدیدکنندگان درون فضا تعبیه می‌شوند. این می‌تواند یک اثر هنری بسیار چشمگیر در انتهای سالن باشد که مخاطب را به‌سوی خود می‌کشاند و او را به پیمودن مسافت سالن و مشاهده دیگر آثار تشویق می‌کند. این رویکرد، بر مبنای کنجکاوی ذاتی انسان برای کشف اشیای جدید در محیط عمل می‌کند.

هم دیدی در طراحی داخلی نمایشگاه هنری

هم دیدی (Co-Visibility) به معنای آن است که چند طرح هنری هم‌جوار چگونه در کنار هم و در ارتباط با یکدیگر به چشم می‌آیند. مخاطب با کشف تشابه سبکی، ظاهری و فنی یا تضاد بارز بین آثار، مقایسه‌ای بین آن‌ها انجام می‌دهد که برای او جذاب خواهد بود.

مدیریت بار شناختی

نظریه بار شناختی می‌گوید ذهن انسان می‌تواند فقط حجم محدودی از اطلاعات جدید را، به‌ویژه در محیط‌های جدید و ناآشنا، تحمل کند. بار شناختی در طراحی داخلی نمایشگاه هنری، یعنی کوشش ذهنی که انسان برای درک آثار هنری و اطلاعات موجود در آن‌ها، باید انجام دهد. بار شناختی بسیار بالا، خستگی ذهنی می‌آورد و انسان را در یادآوری مفهوم آثار، دچار مشکل می‌کند. تعداد آثار، فشردگی اطلاعات، سرعت ارائه اطلاعات هنری و فضای منفی، در این زمینه اهمیت دارند
.

 معماری و طراحی داخلی نمایشگاه و گالری هنری
 معماری و طراحی داخلی نمایشگاه و گالری هنری
 معماری و طراحی داخلی نمایشگاه و گالری هنری  معماری و طراحی داخلی نمایشگاه و گالری هنری  معماری و طراحی داخلی نمایشگاه و گالری هنری  معماری و طراحی داخلی نمایشگاه و گالری هنری

جزئیات کامل درباره این نمایشگاه

دهانه دایره ای روی دیواره خمیده  از نظر بصری به ساختارهای فضایی در داخل متصل شده است که علاوه بر ایجاد سیرکولاسیون فضایی به بازدید کنندگان اجازه می دهد تا آزادانه و خلاقانه  بچرخند. در سالن هنری دو مسیر گردش اعمال شده و سپس به نقطه شروع باز می گردد که بسیار سیال است  وهیچ محدودیتی بین شروع و پایان از نظر زمان وجود ندارد و  در واقع بازدیدکنندگان در لحظه ای که زمان متوقف می شود غوطه ور می شوند.
در منطقه بتنی ، ساختار بازویی درب قوسی با بلوک پله ، که روی آن کره ای ساکن ایستاده است ، تلاقی می یابد چنین طرحی با هدف الهام بخشیدن به بینش و تخیل روحانی شکل گرفته است.
 معماری و طراحی داخلی نمایشگاه و گالری هنری  معماری و طراحی داخلی نمایشگاه و گالری هنری  معماری و طراحی داخلی نمایشگاه و گالری هنری
پرتوهای نور می توانند از طریق شکافها  در فضای داخلی پخش شوند ، از این رو امکان ادغام طبیعت و ساختار فضایی را فراهم می آورند.
ساختارهای هندسی و نور و سایه های مختلف
ساختار هندسی حوزه جلسات از طریق طرح رنگی ساده و مشکی سفید و خاکستری و همچنین بلوک شیب دار سقف گسترش یافته است. نورگیرهای شیشه ای خطی ، روشنی روز و شفافیت فضا را تقویت می کند
با دیوارهای نارنجی ، میزها و نیمکت های چوبی ، منطقه استراحت افراد به دنیایی زیبا و آرام بخش تبدیل شده و طراحان با هدف ایجاد کنتراست چشمگیر در فضا و از بین بردن مرز زاویه دید ، رنگ قرمز نارنجی را در تضاد با پالت خنثی به کار برده اند.
 معماری و طراحی داخلی نمایشگاه و گالری هنری  معماری و طراحی داخلی نمایشگاه و گالری هنری  معماری و طراحی داخلی نمایشگاه و گالری هنری
ریتم خطوط و حجم
در طراحی داخلی مجموعه ای مبهم و در عین حال منحصر به فرد را نشان داده شده که آینده نگری را در دکوراسیون سبب می شود. تغییر رنگ به پویایی فضا کمک کرده و فضایی  و پر از ریتم را برای  نمایش محصولات ایجاد نموده است.
 معماری و طراحی داخلی نمایشگاه و گالری هنری  معماری و طراحی داخلی نمایشگاه و گالری هنری
چراغهای سقفی و قابل تعویض کف تا سقف مرزهای فضایی را محو می کند و نور و سایه های طبیعی باعث می شود بازدیدکنندگان برای لحظه ای متوقف شوند و با فضا به تعامل با وجود  ناهماهنگی دلپذیر فضا در عین حال هارمونیک بوده و احساسات ظریف مختلف را نشان می دهندو معرف این جمله مشهور است که: زیبایی نه تنها در هماهنگی بلکه در ناهماهنگی منعکس می شود ، زیرا ناهماهنگی نیز گاهی می تواند اوج زیبایی محسوب شود!
 معماری و طراحی داخلی نمایشگاه و گالری هنری  معماری و طراحی داخلی نمایشگاه و گالری هنری

درباره اهمیت معنایی یین یانگ، آب و خاک

فلسفه یین یانگ به هماهنگی و توازن بین دو جبهه مخالف اشاره دارد و در مورد عشق انسانی، توازن بین انرژی مردانگی و زنانگی را به رخ می‌کشد. یین یانگ نشان می‌دهد که چگونه دو قطب مخالف با خصوصیات متفاوت، می‌توانند نواقص یکدیگر را تکمیل کنند و تفاوت‌ها را بپذیرند. ارتباط گریزناپذیر بین مخالف‌ها، پویایی و رشد، از دیگر معانی آن در طراحی داخلی نمایشگاه هنری هستند.
خاک، کمتر به‌طور ویژه توسط هنرمندان موردتوجه قرار گرفته است. خاک به‌عنوان پایه و اساس حیات و مخزن اسرار تاریخ بشر اهمیت پیدا می‌کند. پس از دهه ۷۰ میلادی، حفاظت از خاک به دلایل زیست‌محیطی، اجتماعی و روحانی اهمیت یافت. آب در طراحی داخلی نمایشگاه هنری، معمولا به معنای خلوص و آرامش است؛ اما گاه می‌تواند به معنای اغوا، منع، کنترل ناپذیری و افسارگسیختگی نیز باشد.

  تحریریه معماری آرل
منبع: آرک دیلی
https://journal.atp.art/exhibition-design/
https://www.metal-plex.com/blogs/news/meaning-of-yin-yang-art#:~:text=Balance%20and%20Unity%3A%20Yin%20Yang,color%20in%20the%20opposite%20half
https://somethingcurated.com/2024/11/15/soil-in-contemporary-art/
https://artdependence.com/articles/symbolism-in-art-water/


تعداد بازدید : ۳۱۱۹
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
ششمین دوره نمایشگاه چاپ دستی چارسو

ششمین دوره نمایشگاه چاپ دستی چارسو

طراحی نمایشگاه  با الهام گیری از ساز ماریمبا

طراحی نمایشگاه با الهام گیری از ساز ماریمبا

طراحی داخلی سالن نمایش (Showroom)

طراحی داخلی سالن نمایش (Showroom)

طراحی و اجرای غرفه های نمایشگاهی

طراحی و اجرای غرفه های نمایشگاهی

طراحی مرکز نمایشگاه بازاریابی

طراحی مرکز نمایشگاه بازاریابی

پاویون شنی درک ، چابهار

پاویون شنی درک ، چابهار

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: [email protected]