۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : چهارشنبه , ۱۴۰۳/۱۲/۱۵ ۱۲:۰۰
آرک خلاقانه در فضای چندمنظوره اداری
تحریریه معماری آرل
طراحی داخلی این دفتر کاربزرگ با حوزه فعالیت حرفه ای در زمینه حمل و نقل توسط گروه معماران  iplus در سال 2019 در ویتنام طراحی و اجرا شده است.
طراحی داخلی و دکوراسیون این فضا براساس ارزش های اصلی و با هدف سرعت ، انعطاف پذیری و  ایجاد محیطی دوستانه در فضای اداری حرفه ای شکل گرفته است که این فضا در کل با متراژ 4675 متر مربع دارای 11 طبقه : شامل لابی ، اداری و فضایی چندمنظوره به متراژ 670 متر مربع می باشد. جهت قرارگیری ساختمان به سمت شمال شرقی با سه جهت باز و رنگ هویت دهنده برند که کارفرما خواستار انعکاس آن به فضا است رنگ سبز تیره می باشد. برای مشاهده نقشه های سه بعدی پلان طبقات این فضای اداری بزرگ، همینطور اطلاعات بیشتر فضای چند منظوره و تصاویر با آرل همراه باشید...
پلان سه بعدی طبقات اداری
پلان سه بعدی طبقات اداری
پلان سه بعدی طبقات اداریپلان سه بعدی طبقات اداریپلان سه بعدی طبقات اداریپلان سه بعدی طبقات اداریپلان سه بعدی طبقات اداری

جنبه‌های منحصربه‌فرد طراحی دفتر کار توسط معماران iplus

به عنوان اولین رویکرد در طراحی فضای چندمنظوره در این ساختمان اداری مستقل ، درخت های کوچک بامبو محلی در دو طرف لابی استفده شده تا نور قوی خورشید ورودی به فضا را فیلتر نماید. سبزی بامبو به طور طبیعی صلح آمیز و ایده ای برای ایجاد آرامش و ایجاد کنتراست با فضای بیرونی و شلوغ شهر است.
پلان  فضای چندمنظوره ادارینمای فضای جندمنظوره اداری
آرک خلاقانه در فضای چندمنظوره اداری
علاوه بر این ، بتن جلا داده شده به دلیل سطح خشن و رنگ خاکستری تمی آرامش بخش برای کفپوش ایجاد کرده و چند دهه است که  مصالح سرامیکی جایگزین کفپوش های سیمانی شده اند و از این رو بتن کف که در قدیم تر بیشتر استفاده می شده با استفاده مجدد راه بازگشتی به خاطرات و گذشته است و در کنار درختان سبز گرمسیری، با وارد کردن زمینه ای از هویت محلی سبب ارتباط غیر مستقیم و ایجاد احساسی نوستالژیک در کاربران می شود.
بامبو در فضای چندمنظوره اداری
سایه موج دار در هنگام طلوع و غروب خورشید، روی زمین دیده می شود و فضای بزرگ با گنبد و آرک های مختلف به حوزه های کوچکتر تفکیک شده اند، با الهام و استفاده از ساختار لوله ای بامبو، از یک طرف تمرکز کلی در حوزه خاص پایین آورده شده و از طرف دیگر، جزئیات، حیطه بندی و هماهنگی را در فضا بیشتر می نماید.
آرک بامبو در فضای چندمنظوره اداری
آرک بامبو در فضای چندمنظوره اداری
برای اطمینان از سازگاری با مفهوم طبیعی، از نور ساده سفید درلابی استفاده شده و برای متعادل کردن فضا در برابر اثرات استاتیک ناشی از کف خاکستری و گنبدهای بزرگ ، تعدادی از سازه های نامنظم به طور خاص برای لابی شامل صندلی ها، سقف و گلدان های درختی طراحی شده اند.
دفضای چندمنظوره اداری
دفضای چندمنظوره اداری
خطوط در حال حرکت، رنگ چوب طبیعی از بلوط و چوب خیزران یا بامبو دارای اثر محو کننده است که از درهای جانبی به سمت ورودی و مرکز فضا امتداد یافته وهمینطور از دیگر نقاط قابل توجه پله های مس خالص حوزه ای را شکل داده که به عنوان کانون توجه فضا در دید کاربران مورد توجه قرار می گیرد.
پله در فضای چندمنظوره اداری
پله مسی در فضای چندمنظوره اداری

مزایای طراحی داخلی ساختمان اداری با رویکرد انعطاف‌پذیری

انعطاف‌پذیری به معنای آن است که هر یک از فضاهای داخلی اداره را بتوان برای چند هدف شغلی یا تفریحی و... مورداستفاده قرار داد. بدین ترتیب، کارمندان، امور شغلی خود را سریع‌تر انجام می‌دهند؛ زیرا برای آغاز یک وظیفه شغلی متفاوت، نیاز به پیمودن مسافت یا تغییر فضا را نخواهند داشت.

همسویی با نیازهای متغیر شرکت

ساختار تیم‌ها درون شرکت به‌سرعت تغییر می‌کند تا اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت آن، برآورده شود. فضاهای انعطاف‌پذیر، قابلیت پیکربندی مجدد را دارند. درنتیجه تیم‌ها با تعداد اعضای مختلف، نیازهای حرفه‌ای متفاوت و مدت‌زمان متغیر پروژه، امکان فعالیت خواهند داشت.

سلامت فردی و راندمان کاری افراد

هر کارمند، عادت‌های شخصی یا وظایف شغلی متفاوتی دارد. اگر طراحی داخلی ساختمان اداری قابلیت تغییر داشته باشد و با سبک فعالیت حرفه‌ای و الگوی رفتاری کارمند هماهنگی پیدا کند، آنگاه سلامت و راندمان کاری او افزایش می‌یابد.

تشویق به همکاری و ارتباطات اجتماعی

در طراحی دفتر کار انعطاف‌پذیر، کارمندان می‌توانند فضا را به‌سرعت بین حالت خصوصی یا جمعی تغییر دهند. آن‌ها دسترسی فوری به یکدیگر خواهند داشت و می‌توانند با همکاری یکدیگر، توانایی نوآوری و حل مسئله را بالا ببرند.

استفاده بهینه و حداکثری از فضای موجود

در رویکرد انعطاف‌پذیر، به چند فضای مختلف برای انجام چند امر نیاز نخواهد بود. در طراحی داخلی ساختمان اداری انعطاف‌پذیر، امور مختلف تنها در یک فضا انجام می‌گیرند و در استفاده از مساحت موجود، صرفه‌جویی می‌شود. در این روش، تناسب ابعاد فضا با وظایف شغلی خاص، بیشتر مورد تاکید قرار می‌گیرد.

نحوه طراحی دفتر کار انعطاف‌پذیر

پیش از آنکه به طرح دفتر کار معماران iplus بپردازیم، خوب است درباره اصول کلی انعطاف‌پذیری در ادارات توضیح دهیم.

طرح فضاباز

طرح‌های فضاباز، یکسره هستند و در آن‌ها، کم‌ترین تعداد دیوار یا حائل، بخش‌های مختلف فضا را از هم تفکیک می‌کند. بدین ترتیب، امکان ارتباط ساده و سریع میان کارمندان فراهم می‌شود. همچنین آن‌ها می‌توانند به‌راحتی به بخش‌های مختلف دفتر کار دسترسی داشته باشند و امور گوناگون را به انجام برسانند.

مقیاس‌پذیری

طراحی داخلی ساختمان اداری انعطاف‌پذیر، با نگاه به امکان افزایش مساحت اداره یا افزایش حجم فعالیت‌های آن در آینده انجام می‌شود. در این ادارات، می‌توان الزامات جدید فضایی را به‌سرعت با تغییرات ساده برآورده ساخت.

چندمنظورگی

در دفاتر انعطاف‌پذیر، امکان تغییر کاربری فوری هر فضا بدون نیاز به تغییرات سازه‌ای گسترده، وجود دارد.

فناوری

فناوری‌های جدید مانند سنسور، WiFi، تهویه خودکار و چراغ‌های هوشمند، امور را تسریع می‌کنند و دسترسی کارمندان به یکدیگر و امکانات را آسان می‌سازند. درنتیجه فضا انعطاف‌پذیرتر می‌شود.

۶ اصل مهم برای طراحی داخلی دفتر کار دوستانه

از مهم‌ترین اصول طراحی دوستانه آن است که سیم‌های اضافی، قطعات سخت‌افزاری و تجهیزات ساختمان، تا حد امکان از دیدها پنهان نگه داشته شوند. چندمنظوره بودن طراحی دفتر کار مدرن، فضا را برای کارمندان مانوس تر و دوستانه‌تر می‌کند. همچنین دکوراسیون داخلی دفتر کار باید مرتبا به‌روز شود و با سلایق متغیر افراد هماهنگ باشد.
امکانات ارتباطی مانند تخته سفید، مانیتور و اتاق گپ، کارمندان را به هم نزدیک‌تر و فضا را صمیمی‌تر می‌کنند. گروه‌بندی کارمندان بر اساس اهداف، عناوین شغلی، دیدگاه‌ها و حتی تیم‌های تفریحی-ورزشی، اثر طراحی داخلی ساختمان اداری دوستانه را بهبود می‌دهد. از دیگر نکات مهم در طراحی دوستانه آن است که حداکثر اثاثیه راحتی و لوازم آسایش مانند مبلمان، قهوه ساز، بوفه، فوتبال دستی و اتاقک استراحت فراهم شود.

جمع‌بندی

استفاده از مولفه های طبیعی، مانند گیاهان و مواد همان منطقه، مهم‌ترین عامل موفقیت طراحی داخلی ساختمان اداری انعطاف‌پذیر توسط معماران iplus بوده است. البته آن‌ها اصولی چون طرح باز، دکوراسیون منحنی و فناوری‌های هوشمند را نیز لحاظ کرده‌اند.
تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily - iplusarch
https://www.fastcompany.com/91125406/4-principles-for-hybrid-office-design
https://www.mmoser.com/ideas/how-to-improve-flexibility-through-strategic-office-design-layout/#:~:text=Strategies%20to%20consider%20when%20designing%20a%20flexible%20layout&text=Open%20floor%20plans%20create%20a,workspace%20based%20on%20their%20needs.&text=A%20flexible%20layout%20design%20considers%20the%20potential%20for%20growth
https://www.avisystems.com/blog/create-user-friendly-office-environments
تعداد بازدید : ۳۱۵۳
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
انواع طراحی داخلی و سازماندهی فضایی در دفاتر اداری کارآمد

انواع طراحی داخلی و سازماندهی فضایی در دفاتر اداری کارآمد

پروژه های طراحی داخلی اداری

پروژه های طراحی داخلی اداری

طراحی داخلی شرکت اداری با استفاده از متریال های چوب، شیشه و بتن

طراحی داخلی شرکت اداری با استفاده از متریال های چوب، شیشه و بتن

برندینگ در  طراحی داخلی اداری و تجاری

برندینگ در طراحی داخلی اداری و تجاری

طراحی دفتر اداری

طراحی دفتر اداری

بررسی معماری و طراحی داخلی، 6 مجتمع  تجاری

بررسی معماری و طراحی داخلی، 6 مجتمع تجاری

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: [email protected]