۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : چهارشنبه , ۱۳۹۵/۱۲/۱۸ ۱۴:۵۵
افشاگری های افشین پرورش
تحریریه معماری آرل
افشین پرورش کیست؟
عنوان های زیادی به آقای افشین پرورش نسبت داده اند که هم زیباست و هم زشت. مانند تمام منتقدان ادبی و هنری او هم از گزند منتقدان ضربه خورده و تهدید شده، یا تعریف و تمجید قشر بزرگی را پشت سر خود می بیند. بعضی ها او را یک افشاگر، دزدگیر یا مچ گیر نامیده اند، بعضی ها یک قهرمان و برخی دیگر عقده ای. ما هیچ گونه قضاوتی در مورد شخصیت آقای پرورش انجام نمی دهیم، چون او را به شخصه ندیدیم و با هم صحبت نکرده ایم. هر چند که دوست داریم این امکان صورت گیرد و بیشتر در مورد نحوه فعالیت ایشان اطلاعات صحیح و کامل بدست بیاوریم. وی در نیویورک زندگی می کند و پیش تر در ایران دانشجوی رشته عکاسی بود. این مطلب ما بیشتر به شیوه فعالیت و ارائه کپی های ادبی و هنری که آقای پرورش در صفحه اینستاگرام خود قرار داده پرداخته است. کپی هایی که به نام های مهمی در عرصه هنر از جمله آیدین آغداشلو، یغما گلرویی و کارن همایونفر اشاره کرده است.
افشاگری های افشین پرورش
این یک حقیقت غیر قابل کتمان است که بسیاری از آثار هنری، فلسفی، ادبی، صنعتی و ... ریشه پیدایش خود را از منبعی مربوط به گذشته (خواه گذشته دور یا نزدیک) پیدا می کنند. الهام گرفتن یا تاثیر پذیرفتن از یک اثر، چه بزرگ باشد چه کوچک، چه مشهور باشد چه منکِر امری طبیعی است. به همین دلیل اکثر فعالیت های ما با تأثیرپذیری از مکان، افراد، شخصیت ها، حیوانات و حتی وسیله ای بی جان صورت می پذیرد. اما این تأثیر پذیری می بایست از نمونه ای خام صورت بگیرد. به عنوان مثال اگر یک فرد معمار می خواهد مکانی را طراحی کند باید از فرم و اشکال خالص در طبیعت (که سه تا بیشتر نیست و شامل دایره، مثلث و مربع می باشد) بهره ببرد. کپی کردن عینی یک ساختمان با هر کاربری حتی با اعمال تغییرات جزئی عمل چیپ و بی ارزشی به شمار می رود. حتی کپی کردن می بایست درصد مناسب و به حقی را بطلبد که وجدان شخص کپی کننده را حتی المقدور قلقلک کوچکی دهد.
افشاگری های افشین پرورش
 قانون کپی رایت در تمام دنیا به صورت جدی اعمال می شود و به راحتی نمی توان از زیر ذره بین آن در رفت. حتی تعرفه ای وجود دارد که درصد معینی برای تاثیر پذیری از یک اثر مشخص کرده است (15 درصد). البته نمونه های زیادی وجود داشتند که از این تعرفه فرار کردند. اما با مشاهده پست اینستاگرام افشین پرورش به این نتیجه می رسیم که میزان کپی آثار هنری در ایران با کل دنیا در صفحه ترازو یک وزن را نشان می دهد. شاید میزان کپی هایی که در ایران صورت بگیرد خیلی بیشتر از کپی در کل دنیا باشد.(صادقانه عنوان کنیم همینطور هم هست). من به شخصه فیلم و سریال های ایرانی زیادی را مشاهده کردم که موسیقی متن فیلم های مشهور هالیوودی را با تغییر چند نُت یا Bit درون کارهای خود جا زده اند و زحمت بردن نام ترانه اصلی یا آهنگساز فیلم را نداده اند. سریال در چشم باد ساخته مسعود جعفری جوزانی و با آهنگسازی حیسن علیزاده از این دسته مجموعه ها به شمار می رود. جایی که آقای علیزاده یکی از آهنگ های زیبای فیلم گنجه رنج (The hurt locker) ساخته کاترین بیگلو و با آهنگسازی مارکو بلترامی و باک ساندرز را با تغییرات جزئی به بخش های مربوط به جنگ در سریال قرار داده است.
افشاگری های افشین پرورش
شاید بخش تأسف بار این موضوع در این نکته نهفته که بخاطر کپی برخی از این آثار تجلیل شده و در جشنواره های معتبر کشور جایزه داده اند. اینکه هیأت داوران اطلاع ندارند اثری که به عنوان نسخه برتر انتخاب کردند در واقع یک کپی برابر اصل تمیز بوده است. البته قبول داریم که همه افراد متخصص تمام منابع مربوط به رشته خود را نمی شناسند یا همه نسخه های فرهنگی و هنری را ندیده اند. ولی افشین پرورش چطور این نمونه های اصل را پیدا کرده و آنها را با نمونه کپی شده در ایران مطابقت دهد؟
افشاگری های افشین پرورش
پس بهانه ای وجود ندارد که مسئولان و هیأت داوری نهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر کوتاهی عظیمی کرده اند. در هر جای دنیا با این مسائل برخورد سختی میشود و اکثریت مردم که قشر عظیمی را شامل می شود در مورد چنین کوتاهی برخورد می کنند. 
در انتها به این جمله زیبا از کریستین بیل در فیلم کَسری  بزرگ (The Big Short) بسنده می کنم که مناسب یا این مطلب است: "مردم به یک منبع نیاز دارن تا بهشون بگه که چطور برای هر چیزی ارزش قائل بشن. اما این منبع رو بر اساس حقایق یا نتایج انتخاب نمی کنند. مردم بخاطر اینکه منبع مورد نظرشون موثق و آشناست و بهشون اعتماد دارن انتخاب می کنند."
پس بهتر است به منابع مورد اعتماد خود خیانت نکنیم یا حداقل اسم صاحب اثری که از آنها برداشت کرده ایم را ذکر کنیم.

در  ادامه خلاصه ای از کپی برداری آثار بین المللی در ایران را توسط هنرمندان ایرانی مشاهده می کنیم.
افشاگری های افشین پرورش
افشاگری های افشین پرورش
افشاگری های افشین پرورش
افشاگری های افشین پرورش
افشاگری های افشین پرورش
افشاگری های افشین پرورش
افشاگری های افشین پرورش
افشاگری های افشین پرورش
افشاگری های افشین پرورش
افشاگری های افشین پرورش
افشاگری های افشین پرورش
افشاگری های افشین پرورش
افشاگری های افشین پرورش
افشاگری های افشین پرورش
افشاگری های افشین پرورش
افشاگری های افشین پرورش
الهام پذیری زیاد یک ساتودیوی رسانه ای از سالن کنسرت اَدل
افشاگری های افشین پرورش
افشاگری های افشین پرورش
تحریریه معماری آرل
نویسنده: مهرداد نجیب زاده
منابع:
تیتر انتخاب شده از نام فیلم مرحوم عباس کیارستمی (certified copy)
عکس ها: اینستاگرام افشین پرورش

تعداد بازدید : ۳۳۸۳
نسخه چاپی :  
m

@آشوری .بیشتر از نصف این آثار باعث سودآوری برای فرد کپی کننده شدن،اگه این کپی نیس شما بگو اهالی هنرهای تجسمی کپی رایت رو چجور تعریف میکنند که ما هم بدونیم!!!!



محمد آشوری

درود بر شما، از سایت خوب و مرجع شما توقع این مطلب که سراسر از ناآگاهی نویسنده آن و اعتماد بی اساس به جناب پرورش صورت گرفته، انتظار نمی رفت. به هر حال این تهمت های بی اساس به کلی در جمع اهالی هنرهای تجسمی بی اساس هست. بعضی از تصاویر نه به عنوان کپی و جعل بلکه به عنوان share استفاده شده بوده در فضای مجازی. برای مولف مطلب فوق متاسفم.



حسین

در جواب m بگم که این اثار فراتر از کپی هستن و اصلا نمیشه گفت ممکنه بعد از خلق اثر متوجه نمونه مشابه شده... متاسفانه اینها کپی با مفهوم سو استفاده از اثار دیگران است و کاملا با الهام گرفتن فرق داره...



فرهاد

اگر کپی برداری در حد ایده باشد و طرح اصلی بطور کلی عوض شود شاید دیگه اسم کپی برداری نداشته باشد...



m

درسته اکثر این آثار واقعا کپی شده هستند اما گاهی پیش میاد بعد از این که یه کار رو انجام میدی متوجه میشی که نمونه مشابهش قبلا وجود داشته.



آرش افشار

عنوان مناسبی انتخاب کردید. آفرین



ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
فضاهای نمادین معماری و روایت آن توسط فدریکو بابینا

فضاهای نمادین معماری و روایت آن توسط فدریکو بابینا

برگزاری نمایشگاه هنر در برلین با نخ های درهم پیچیده

برگزاری نمایشگاه هنر در برلین با نخ های درهم پیچیده

نقاشی نما بر روی دیوار کانتینر ها

نقاشی نما بر روی دیوار کانتینر ها

نمایشگاه چوب چاکوچ - باغ موزه قصر، تا 20 بهمن

نمایشگاه چوب چاکوچ - باغ موزه قصر، تا 20 بهمن

طراحی حلقه آسمانی سعادت برای جشن سال نوی چینی ها

طراحی حلقه آسمانی سعادت برای جشن سال نوی چینی ها

طراحی غرفه هزارتوی خاطرات، با 50000 کلید و نخ قرمز

طراحی غرفه هزارتوی خاطرات، با 50000 کلید و نخ قرمز

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
طراحی دفتر کار اداری

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


معماری و طراحی هتل
طراحی و اجرا ساختمان اداری
طراحی داخلی و معماری داروخانه
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir