معماری آرل

آشنایی با انواع مختلف سقف کاذب

انواع سقف کاذب
تحریریه معماری آرل
سقف ها به اندازه دیگر سطوح طراحی داخلی همچون دیوار و کف از اهمیت بالایی برخوردارند. سقف ها می توانند حیطه فضایی گوناگونی را تعریف کنند و فرم آنها در بسیاری از عملکردها نقش مهمی دارند. آنها می توانند سازه ای یا کاذب باشند یا حتی وجود نداشته باشند و تنها با محیط و شکل دیوارها خوانده شوند. در ادامه مطلب با آرل همراه باشید...

مردم را در روند طراحی شرکت دهید

تحریریه معماری آرل

هدف طراحی یا تلاش برای درک و پاسخ دادن به "سه تهدید" مقیاس، سرعت و کمبود منابع، به کارگرفتن قابلیت ساخت و ساز خود مردم است. ما نمی توانیم معادله ی یک میلیون نفر در هفته را حل کنیم مگر اینکه قابلیت خود مردم را برای ساخت و ساز به کار بگیریم. پس، با یک طرح درست، زاغه ها و محله های فقیر نشین نه تنها مشکل ما نخواهند بود بلکه به تنها پاسخ ممکن بدل خواهند شد. 
چه نیروی ساخت و ساز شخصی باشد، چه نیروی عقل سلیم، و چه نیروی طبیت، همه ی آنها باید تبدیل به فُرم شوند، و چیزی که این فُرم می سازد و شکل می دهد، نه سیمان و آجر و چوب، بلکه خود زندگیست. قدرت تلفیق در طراحی، تنها و تنها تلاشی است برای قراردادن نیروی زندگی در هسته ی مرکزی طراحی و معماری.

قانون در تهران خریدنی است: مصاحبه با هومن بالازاده و محمدرضا نیکبخت

تحریریه معماری آرل
در بسیاری از موارد دغدغه‌ی شهردارها از جنس سیاست  است و این امر همواره لطماتی را به شهر و شهرسازی وارد کرده است. حال آنکه معماری جزو اصلی‌ترین مسایل شهری‌ست که لابه‌لای دعواهای سیاسی گم شده است. با ما در ادامه با مصاحبه ای با هومن بالازاده و محمدرضا نیکبخت همراه باشید...

تکنیک های ارتباط بصری: نظم و بی نظمی

تکنیک های ارتباط بصری: نظم و بی نظمی
تحریریه معماری آرل
تکنیک های بصری ابزارهای مختلفی برای بیان بصری محتوا در اختیار طراح می گذارند. این تکنیک ها در دو قطب مختلف در برابر یکدیگر قرار گرفته و متضاد هم هستند. مثلا نظم در مقابل بی نظمی قرار می گیرد. همانند مطالب گذشته در زمینه ارتباط بصری، این بار با مفاهیم نظم و بی نظمی با ما همراه باشید...

تکنیک های ارتباط بصری: بی طرفی و تاکید

تحریریه معماری آرل
تکنیک های بصری ابزارهای مختلفی برای بیان بصری محتوا در اختیار طراح می گذارند. این تکنیک ها در دو قطب مختلف در برابر یکدیگر قرار گرفته و متضاد هم هستند. مثلا بی طرفی در مقابل تاکید قرار می گیرد. همانند مطالب گذشته در زمینه ارتباط بصری، این بار با مفاهیم بی طرفی و تاکید با ما همراه باشید...

برج مشاهده میان جنگل با دیدگاه پانوراما

برج مشاهده در بین جنگل و دیدی پانوراما از دانمارک
تحریریه معماری آرل
در جنگل های جنوبی دانمارک سازه ای مارپیچی معروف به "برج مشاهده" ساخته شده که بازدیدکنندگان را در طبیعت اطراف غوطه ور می کند و این برج با چشم اندازهای جنگل، دریاچه و تالاب، آن مکان را به منطقه گردشگاهی تبدیل کرده است. در ادامه با آرل همراه باشید...

سازه کروی شفاف با کاربری استیج در فستیوال هلند

سازه کروی شفاف با کاربری استیج در فستیوال هلند
تحریریه معماری آرل
فستیوال oerol یک مراسم فرهنگی است که هر ساله در یکی از جزیره های هلند برگزار می شود و این جزیره را به مدت 10 روز به مکانی منحصر به فرد برای نمایش هنر های تجسمی و موسیقی زنده تبدیل کرده است و بازدیدکنندگان برای رسیدن به فضای کروی باید از مسیر پل مانندی عبور کنند و در طول مسیر صدای انعکاس موسیقی شنیده می شود در ادامه با آرل همراه باشید...

دوشنبه های هنرهای تجسمی: اوریگامی و کاربرد آن در معماری

اوریگامی و کاربرد آن در معماری
تحریریه معماری آرل
اوریگامی یکی از کاردستیهای محبوب ژاپنی است که امروزه در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد. (اُری) به معنی با اندیشه تا دادن و( کامی) به معنی کاغذ است. ترکیب آنها با یکدیگر کلمه اریگامی را می سازد. بنابراین اریگامی هنر و اندیشه ی تا دادن کاغذ (یا صفحاتی از جنس پلاستیک، فلز و مواد دیگر) برای خلق شکل های مختلف، می باشد. در ادامه مطلب با آرل همراه باشید...

"پلازای چین" محلی برای ترویج تعاملات اجتماعی مردم

طراحی پلازا در چین
تحریریه معماری آرل
معماران منظر همواره در تلاشند تا مکانهایی مناسب برای تمامی موجودات زنده فراهم آورند. طراحی محل هایی برای انتظار و گردهمایی تعداد زیادی از مردم، ابزار موفق و قدرتمندی برای سرزنده کردن سطح شهر است. در این راستا میدان ها و پلازاها می توانند نقش موثری در شکل دادن به شهرها داشته باشند. Nendo معمار ژاپنی طرحی تحت عنوان پلازا در چین را طراحی کرده که ساخت و ساز آن به تازگی اتمام یافته و میزبان بسیاری از مردم است. در ادامه مطلب با آرل همراه باشید...

تکنیک های ارتباط بصری: پیش بینی پذیری و خود به خودی

تکنیک های ارتباط بصری: پیش بینی پذیری و خود به خودی
تحریریه معماری آرل
تکنیک های بصری ابزارهای مختلفی برای بیان بصری محتوا در اختیار طراح می گذارند. این تکنیک ها در دو قطب مختلف در برابر یکدیگر قرار گرفته و متضاد هم هستند. مثلا پیش بینی پذیری در مقابل خود به خودی قرار می گیرد. همانند مطالب گذشته در زمینه ارتباط بصری، این بار با مفاهیم پیش بینی پذیری  خودبه خودی با ما همراه باشید...

استونایز، نصب پنل های سنگی در نما

تحریریه معماری آرل

استونایز، کارگاهی چهار هفته ای با همکاری انجمن سنگ ایران و آزمایشگاه ساخت و تولید پیشرفته دانشگاه علم و صنعت بود که در تیرماه 95 در محل نمایشگاه بین المللی تهران و همزمان با هشتمین نمایشگاه بین المللی سنگ تهران برگزار شد. هدف اصلی کارگاه مطالعه روش های نصب پانل های سنگی در نما بود که با ارائه دکتر سید حسین موسوی (محقق در زمینه طراحی مدلهای پیش بینی عمر مفید نماهای سنگ طبیعی ساختمان –دانشگاه لیسبون پرتغال ) و بازدید میدانی از امکانات و تجهیزات صنعت سنگ ایران آغاز شد. هماره آرل باشید...

بازی شهر سازی بلاک هود با رویکرد معماری پایدار

تحریریه معماری آرل

بازی ویدیویی Block hood شبیه ساز شهریست که بر ایده های محیط زیست، ارتباط متقابل و تخریب آن تمرکز دارد، می توان گفت Block hood یک بازی شهر سازی با رویکرد معماری پایدار می باشد. بازیکن با بیش 200 بلوک که نحوه و پروسه تولید هر بلوک باید با محیط زیست در تعادل باشد، در صورت رعایت نکردن این موضوع بلوک ها پوسیده و تخریب می شوند. دیگر چالش موجود در بازی، شهر برای ساکنین آنان حیوانات و انسان ها جذاب باشد.
در این بازی آموزشی و پژوهشی دانش ارتباط معماری و بازی، داشتن تفکر زیست محیطی و شهرسازی معاصر ضروری است، آرل به شما پیشنهاد می کنید، این بازی برای گرفتن ایده و نکات شهرسازی نصب کنید...

خوشنویسی در دکوراسیون و طراحی داخلی

خوشنویسی در دکوراسیون و طراحی داخلی

تحریریه معماری آرل

فرهنگ و اصالت هر جامعه با نمادها و نقوشی قابل بیان می باشند، به دلیل آموزش های دینی در کشورهای اسلامی استفاده از تصویرگری مرسوم نبوده به همین دلیل هنر خوشنویسی و خطاطی دارای ارزش والایی می باشد. خوشنویسی را می توان شاخص ترین هنر در سرزمین های اسلامی دانست. ایرانیان بیشترین تلاش را برای تبدیل نگارش معمول به خوشنویسی در جهان اسلام را داشته اند، که رفته رفته سبک و شیوه خود را ابداع کرده اند. برخی از خطوط مانند نستعلیق، شکسته نستعلیق ، معلی و ... مختص ایرانانیان می باشد.  هنر خطاطی از دیرباز در معماری و فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه ای داشته و همچون گذشته می تواند همگام با معماری ویژگی ها و اصالت فرهنگ ایرانی را بصورت کاملاً ملموس در طراحی و معماری بازگو کند. همراه آرل باشید تا با نمونه های از کاربرد هنر خوشنویسی در دکوراسیون و طراحی داخلی آشنا شوید..

مجموع ۲۵۳ رکورد - در ۲۰ صفحه