۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : پنجشنبه , ۱۳۹۵/۰۸/۲۰ ۰۳:۲۴
پنج شنبه های سینما و معماری: فرا ماشین
نویسنده: مهرداد نجیب زاده
فیلم سینمایی فَرا ماشین (Ex Machina) از شاخص ترین و برترین عناوین سال 2015 به شمار می رود. فیلمی که به گرایشات علمی-تخیلی تا موضوع جلوه های ویژه، طراحی صحنه، ویژگی های روان شناسی و ... پرداخته است.فیلم Ex Machina اولین پروژه کارگردانی الکس گارلند می باشد که به نحو احسن مسئولیت خود را انجام داده است. مهم ترین ویژگی فیلم  Ex Machina به غیر از شخصیت ایوا یا دیگر آبجکت های مصنوعی، طراحی صحنه فیلم است که توسط مارک دیگبی ارائه شده. مکانی که با ویژگی های مینیمال طراحی شده و بیننده را در سادگی و سکوت انزوای خود غرق می کند. در ادامه خلاصه ای از طراحی صحنه فیلم Ex Machina را مشاهده می کنید.

بیوگرافی مارک دیگبی (Mark Digby)

پنج شنبه های سینما و معماری: فرا ماشین
مارک دیگبی طراح صحنه و طراح هنری متولد ایالت متحده است. ابتدا وی رشته کارگردانی را به عنوان حرفه خود پذیرفته. اما پس از ساخت چند فیلم کوتاه و علاقه وی به رشته معماری، فعالیت دیگری در هالیوود برای خود برگزید. از فیلم هایی که وی به طراحی صحنه آن پراخته می توان به فیلم قاضی دِرِد سه بعدی، شتاب و زاغه نشین میلیونر اشاره کرد که در مورد فیلم زاغه نشین میلیونر برنده جایزه بفتا و اسکار شد.

خلاصه ای از داستان فیلم

پنج شنبه های سینما و معماری: فرا ماشین
 
ربات آوا (آليشيا ويکاندر) نام دارد و آخرين نسخه از پيش‌الگوهای هوش مصنوعی ساخته ‌شده توسط يک دانشمند نابغه و منزوی کامپيوتر به نام ناتان بيتمن(اسکارآيزاک) است. بيتمن، مديرعامل بزرگ‌ترين شرکت موتور جستجوگر جهان، بين کارمندانش مسابقه­ای برگزار می­کند.برنده‌ی این مسابقه حق دارد يک هفته را با او در ويلای دورافتاده­اش بگذراند. فرد منتخب خوش‌شانس کالب اسميت(دومنهال گليسون) است، اما او، تا قبل از رسيدن به مقصد، نمی­داند که ناتان برنامه­ای فراتر از گفتگو و مشاهده برای اقامت کالب در ويلايش درنظر گرفته است. او از کالب می­خواهد تا در يک"آزمون تورينگ" شرکت کند. او بايد با آوا تعامل داشته باشد و ببيند که آيا او می­تواند شبيه يک انسان شود ياخير. کالب از ميزان واقعی بودن آوا شگفت‌زده می­شود،آن‌قدر که کم‌کم به اخلاقی بودن تعاملات ناتان با آوا شک می­کند. ظاهراً احساسات کالب نسبت به آوا مطابق با احساسات آوا نسبت به او هستند، اما آيا به ‌راستی آوا عواطف را تجربه می‌کند يا صرفاً ادای این کار را در می ­آورد؟ 

طراحی صحنه

پنج شنبه های سینما و معماری: فرا ماشین
فرا ماشین سوای فیلم هایی که دارای لوکیشن های زیاد هستند، فقط از دو یا سه لوکیشن بهره برده که مهمترین اطفاقات در خانه ناتان بيتمن(اسکارآيزاک) به وقوع می پیوندد. ویلایی مینیمال که از خلوص طراحی و زیبایی های منحصربه فردی بهره برده و مکانی دیدنی و منزوی را به نمایش می گذارد. در ظاهر این مکان هم مانند ویلای های تفریحی مدرن با ساختاری سادگرایانه به نظر می رسد. اما هر چه در بطن فیلم فرو می رویم، مکان هم ماهیت جدیدی از خود به نمایش می گذارد. 
پنج شنبه های سینما و معماری: فرا ماشین
 ناتان بيتمن یک بیلیونر نابغه است که زندگی خود را وقف تکنولوژی و هوش مصنوعی کرده. دیگبی به زیبایی ویژگی های یک مکان راحت و تفریحی را در کنار یک کارخانه کوچک یک نفره و آتلیه طراحی صنعتی ادغام نموده. رنگ هر فضا با توجه به حالت فیلم برداری و سکانس ها بر اساس موضوع طراحی شده است. توجه به جزئیات طراحی هر صحنه و ماهنگی با کارگردان اثر از نکات مثبت و قدرتمند پروژه به شمار می رود. حتی نورپردازی راهروها، نشیمن، پذیرایی، کارگاه و ... بر اساس ویژگی های بصری معمارنه تشکیل شده اند. 
پنج شنبه های سینما و معماری: فرا ماشین
البته کل ساختمان یک هتل کوچک به نام Jensen در کشور نروژ می باشد که توسط گروه معماری  Skodvin Architects طراحی شده است فیلمبرداری شده. دیگبی به خوبی با کلیت فضا ارتباط برقرار کرده و تمام دکوراسیون داخلی و بخشی از فضای بیرون را تغییر داده تا مکان مختص به اقامت دو نفر باشد (البته صرفاً یک نفر، اما در اینجا ما 4 شخصیت فعال داریم که دو نفر آنها ربات هستند). فراماشین فیلمی پر از تعلیق، فضاسازی و زیبایی شناسی بصری است که تماشای آن را به شما پیشنهاد می دهیم. 
پنج شنبه های سینما و معماری: فرا ماشین
پنج شنبه های سینما و معماری: فرا ماشین
پنج شنبه های سینما و معماری: فرا ماشین
پنج شنبه های سینما و معماری: فرا ماشین
پنج شنبه های سینما و معماری: فرا ماشین
پنج شنبه های سینما و معماری: فرا ماشین
پنج شنبه های سینما و معماری: فرا ماشین
پنج شنبه های سینما و معماری: فرا ماشین
پنج شنبه های سینما و معماری: فرا ماشین
پنج شنبه های سینما و معماری: فرا ماشین
پنج شنبه های سینما و معماری: فرا ماشین
پنج شنبه های سینما و معماری: فرا ماشین
تحریریه معماری آرل
منبع:www.filmandfurniture.com
تعداد بازدید : ۱۵۳۳
نسخه چاپی :  
Fallah

این فیلم عالی هستش هم از نظر طراحی و معماری فضاها و هم تظر نشون دادن آینده که به کدام سمت داره و شاید فلسفه ای هم برای زندگی و بشریت باشه..




ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
پنج شنبه های سینما: موجودات شگفت انگیز با طراحی صحنه شگفت انگیز

پنج شنبه های سینما: موجودات شگفت انگیز با طراحی صحنه شگفت انگیز

پنج شنبه های سینما و معماری: انیمیشن Wall-E، شاهکار پیکسار

پنج شنبه های سینما و معماری: انیمیشن Wall-E، شاهکار پیکسار

در آمیختگی اتمسفر فضای معمارانه در سینما ، به مناسبت روز سینما

در آمیختگی اتمسفر فضای معمارانه در سینما ، به مناسبت روز سینما

پنج شنبه های سینما و معماری: چرخه گر (Looper)

پنج شنبه های سینما و معماری: چرخه گر (Looper)

پنج شنبه های سینما و معماری: مجموعه فیلم های هری پاتر

پنج شنبه های سینما و معماری: مجموعه فیلم های هری پاتر

پنج شنبه های سینما و معماری: یک حبه قند

پنج شنبه های سینما و معماری: یک حبه قند

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
 

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


معماری و طراحی هتل
طراحی و اجرا ساختمان اداری
طراحی داخلی ساختمان اداری و دفتر کار
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir