۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : شنبه , ۱۳۹۳/۰۸/۱۰ ۱۵:۰۴
سینما و معماری/ انیمیشن LEGO Movie
انیمیشن لگو به عنوان یکی از جالب ترین و بهترین نمونه های معماری در قالب انیمیشن به شمار میرود. بازی لگو یکی از قدیمی ترین سرگرمی ها می باشد که برای افزایش خلاقیت در ذهن کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. به طوری که آنها چالش ساختن و طراحی انواع مدل های موجود در زندگی روزمره را تجربه می کنند. با توجه به سادگی و راحتی استفاده از این الگوها، برخی طرح های ارائه شده فراتر از حد انتظار می باشد. از نمونه های موجود در معماری می توان به موزه LEGO از گروه معماری بیگ اشاره کرد.

سینما و معماری/ انیمیشن LEGO Movie
دنیای انمیشن نسبت به دنیای فیلم و سریال،دنیای آزاد تری را نمایش میدهد و تمامی فیلمسازان بخاطر همین آزادی نامحدود در هر عمری سعی بر این دارند که دنیای انمیشنی خودشان را از سایر انمیشن ها متمایز سازند که متاسفانه تابحال ما تغییرات زیادی در روند انمیشن سازی نداشته ایم. آخرین انمیشن مورد انتظار فیلم « یخ زده » بود که با وجود ادعا های فراوان بازهم از آثار انمیشنی نظیر « سیندرلا » یا حتی مدرن تر از آن،انمیشن « ژولیده »کپی برداری کرده بود و ابدا سعی براین نداشت که دنیایی جذابتر و گسترده تری را نمایش دهد.اما انمیشن پلاستیکی « لگو فیلم » از این قضیه مستثنا است.این انمیشن با مخلوط کردن دنیای لگویی با هم یک دنیای جدید را بوجود آورد ،دنیایی که در آن قهرمان،جادوگر،دزد،اهریمن و... درهم آمیخته شده است.این انیمیشن هر چیز را که کودکان در یک انمیشن جستجو میکنند را دارا بوده و با خلق کارکترهای معروف و دوست داشتنی در قامت پلاستیکی، مانند عروسک هایی که قطعاتشان از یکدیگر جدا میشود هیجان و بامزگی را به تماشاگران هدیه داده است. از لحاظ بصری این انمیشن بسیار بالاتر و بیشتر از آن چیزی که انتظار میرفت ظاهر شد و انتظارات را برآورده کرد.به شخصه با دیدن سری قبل انمیشن لگو (لگو بتمن 2) چندان به این انمیشن اعتقادی نداشتم و با خود میگفتم: "این هم یک اثر عجیب دیگر" اما با دیدن تریلر های این فیلم روز به روز انتظارم از این فیلم بیشتر شد.
سینما و معماری/ انیمیشن LEGO Movie
داستان انمیشن درباره یک لگو ساده و بامزه بنام امیت است که در ساختمان سازی کار میکند و بطور اتفاقی بجای یک لگوی دیگر که قبلا نشان کرده جادوگری بنام ویچروویوس است عوض میشود و نا خواسته وارد عملیاتی میشود که در آن فوق انسان هایی نظیر واندرومن،سوپرمن و...برای حفاظت از دنیا در برابر یک اهریمن بیگانه حاضر شده اند.امیت درواقع اوضاع حال دنیا را نشان میدهد.وقتی که دنیا از مردم میخواهد هر صبح خندان از خواب بلند شوید و با خواندن موزیک آرامش بخش همه چیز فوق العاده است صبح خود را در بدترین شرایط ادامه دهید.امیت هم مانند بسیاری از افراد دنیا مجبور است برای ادامه زندگی به این قانون احترام بگذارد.به گفته یکی از منتقد ها این فیلم یعنی اوون گلایبرمن این فیلم یک توهین به نظام فاشیست است که انتظار آرمان گرایی را دارد اما در واقع در یک دنیای یکنواخت آرمان های هیچ کس به واقعیت نخواهد پیوست و مردم ترس انتقاد از این وضعیت را دارند.« لگو فیلم » نشان میدهد که دنیا هر روز در حال تکرار شدن است و فقط باید سوپرمن بود که دنیا برایت هر روز یک ماجرا داشته باشد.این انمیشن عمیق تر از آن است که بتوان با یکبار دیدن آن را به خوبی درک کرد. « لگو فیلم » حرف خود را با تمی طنز و کمدی بیان میکند،چیزی که شاید چند ساله پیش می شد در انمیشن پرحاشیه « وال-ای » دید. اما « لگو فیلم » میخواهد نشان دهد که دنیا روزبه روز در حال کسل کننده تر و یکنواخت تر شدن است.بعنوان مثال،دیروز خود را با امروزتان مقایسه کنید، امکان دارد به مسائل جدیدی برخورد کنید اما قطعا همه اینها در مجموع همان رنگ و بوی دیروز را دارد. امیت میگوید که دیروز من با حال هیچ تفاوتی ندارد و همان چیزی است که من دیروز تجربه کردم و تنها راه خلاصی از این وضعیت آشنایی با آدم پرحرفی مثل بتمن(بعنوان مثال) یا یک مرد ریش بلند یا بدتر از همه نجات دنیا از دست یک اهریمن است.
سینما و معماری/ انیمیشن LEGO Movie
این انمیشن کرکترهایی مانند بتمن را که شاید کمتر مواقعی لبخندی از وی دیده ایم را به یک کرکتر بامزه تبدیل میکند.در فیلم بخش هایی وجود دارد که بتمن از سلاح مخصوص خودش تعریف میکند اما به شخصه من کمتر دیده ام بتمن از سلاحش تعریف کند یا آن را به رخ کس دیگری بکشد اما چه بخواهیم،چه نه بتمن همواره کرکتری پر ادعا بوده که سعی دارد خود را عاقل تر از بقیه نشان دهد اما در این فیلم ما با بتمن تا حدودی کم جنبه طرفیم که میان دعوا نام وسیله اش را بیان میکند و خصوصیتش را میگوید. موضوعاتی از این دست، نشان دهنده تفاوت دنیای لگو با دنیای انسانیست که دیگر انمیشن ها از آن پیروی میکنند. کارکتر امیت از جمله قهرمانانی است که هیچ گونه قدرتی ندارد و خود مایل نیست که زندگی آرامش را ترک کند و برای نجات دنیا وارد عمل شود اما با احساس مسئولیت کردن و گستاخی تمام بعنوان یک لگو کوچک و بی دست و پا وارد نبرد با یک ابر لگو میشود.یکی از سکانس های جالب فیلم جایی است که امیت روی بالاترین پله می ایستد و برای ابر قدرت ها سخرانی میکند،به امید اینکه روحیه آنان را برای ادامه کار بیشتر کند اما با شکست روبه رو میشود و همه او را با هر چه که دم دستشان است میزنند.در این قسمت هدف فیلم این است که به افراد شکست خورده ثابت کند که حتی یک لگوی کوچک (یک انسان ) هم میتواند به درجه ای برسد که برای ابر قدرت هایی مثل سوپرمن امر و نهی کند حتی اگر در این راه شکست بخورد.این فیلم در هر قسمت به یک موضوع اشاره میکند و تنها یک موضوع مد نظرش نیست. قسمت دیگر جایی است که امیت با دیدن آوار های دنیای شکلاتی گربه کوچکی بنام کیتی ناراحت میشود و با تمام وجود خود را برای ادامه ماجرا و انتقام آماده میسازد.در این قسمت فیلم قصد دارد بگوید که حتی در بدترین شرایط نیز فرد میتواند روی پای خودش ایستد و به هدفش برسد.داستان فیلم به هیچ عنوان در یک دنیا و یک بُعد به سر نمیبرد و در هر قسمت امیت و گروهش (ویچروویوس،بتمن و ویالدستایل) با هم به دنیا های مختلفی بوسیله یک پورتال فرستاده میشوند.بیننده از اول فیلم میتواند تشخیص دهد که در آخر داستان چه خواهد شد اما داستان به هیچ عنوان در طول فیلم کسل کننده نمیشود و حتی قابلیت غافلگیر کردن بیننده را داراست.

سینما و معماری/ انیمیشن LEGO Movie

سینما و معماری/ انیمیشن LEGO Movie
تحریریه معماری آرل
نویسنده : مهرداد نجیب زاده

منبع : moviemag.ir
تعداد بازدید : ۵۰۷۷
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
پنج شنبه های سینما و معماری: وِست وُرلد (Westworld)

پنج شنبه های سینما و معماری: وِست وُرلد (Westworld)

سینما و معماری (هنر گرافیک در قالب تحریر و تلفیق)

سینما و معماری (هنر گرافیک در قالب تحریر و تلفیق)

پنج شنیه های سینما و معماری: هتل بزرگ بوداپست

پنج شنیه های سینما و معماری: هتل بزرگ بوداپست

پنج شنبه های سینما: خانه پوشالی!

پنج شنبه های سینما: خانه پوشالی!

پنج شنبه های سینما و معماری: گتسبی بزرگ (The Great Gatsby)

پنج شنبه های سینما و معماری: گتسبی بزرگ (The Great Gatsby)

پنج شنبه های سینما و معماری: پوسترهای مینیمال فیلم های سینمایی

پنج شنبه های سینما و معماری: پوسترهای مینیمال فیلم های سینمایی

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir