۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۴۰۳/۰۲/۰۳ ۲۰:۵۳

طراحی و بازسازی خانه های قدیمی، چالشی خلاقانه و ضروری برای حفظ چارچوب‌های اصلی خانه در عین تطابق با نیازهای مدرن است. با بازسازی خانه‌های قدیمی، امکان بهره‌برداری مجدد از فضا و زیبایی محیط فراهم می‌شود. همچنین، این فرصت به شما داده می‌شود تا نیازها و استانداردهای معاصر را در زندگی روزمره خود تلفیق کنید. بازسازی خانه‌های قدیمی، فراتر از یک فرآیند مهندسی، تلاش هنرمندانه و خلاقانه است.

اقدامات احتیاطی برای طراحی و بازسازی خانه های قدیمی

بازسازی خانه قدیمی، می‌تواند امری چالش‌برانگیز باشد؛ زیرا شامل رسیدگی به مسائل ساختاری و اطمینان از ایمنی و پایداری خانه می‌شود. با انجام این اقدامات احتیاطی، صاحبان‌ خانه می‌توانند از یک پروژه نوسازی موفق و ایمن اطمینان حاصل کنند. پروژه‌ای که نیازهای آن‌ها را برآورده می‌کند و ارزش ملک را افزایش می‌دهد. به این منظور، موارد زیر را درنظر داشته باشید:
  • در مرحله اول طراحی و بازسازی خانه های قدیمی، یافتن روش‌ها و تکنیک‌های نوسازی مناسب که نیازهای خانه را برآورده کند، مهم است. صاحبان خانه باید با یک پیمانکار یا معمار حرفه‌ای مشورت کنند تا بهترین روش‌ها برای رسیدگی به مسائل ساختاری، سیستم‌های برق و لوله‌کشی و به‌روزرسانی‌های طراحی را مشخص سازند.
  • ثانیا، تعیین یک بودجه قابل اجرا برای نوسازی ضروری است. هزینه‌های نوسازی، می‌تواند به‌سرعت از کنترل شما خارج شود؛ بنابراین مهم است که قبل از شروع پروژه، ایده روشنی از هزینه بازسازی داشته باشید. صاحبان خانه، باید یک برنامه بودجه دقیق تنظیم کنند که شامل تمام مواد لازم، هزینه‌های نیروی کار و سایر هزینه‌های جانبی باشد.
  • تهیه یک برنامه دقیق طراحی و بازسازی خانه های قدیمی و جدول زمانی، به مدیریت بهتر کمک می‌کند. این طرح، باید محدوده زمانی نوسازی، مواد موردنیاز و وظایفی که باید تکمیل شود را مشخص کند. جدول زمانی به صاحبان خانه یاری می‌رساند تا در مسیر خود باقی بمانند و اطمینان حاصل کنند که بازسازی در یک بازه زمانی معقول انجام می‌شود.
  • درنهایت، رعایت مقررات محلی و قوانین ساختمانی را نیز درنظر بگیرید. شما باید هر گونه مجوز لازم را دریافت و اطمینان حاصل کنید که نوسازی با استانداردهای ایمنی و قوانین ساختمان مطابقت دارد. عدم رعایت آیین‌نامه، می‌تواند منجر‌به جریمه، مسائل قانونی و خطرات ایمنی شود.

قسمت‌های مختلف طراحی و بازسازی خانه های قدیمی

پروژه‌های بازسازی، دارای ابعاد و قسمت‌های مختلفی هستند. در یک پروژه بازسازی، ممکن است تمام این قسمت‌ها لازم‌الاجرا باشند. در پروژه‌ای دیگر، شاید فقط آشپزخانه، حمام و دستشویی یا سیستم برق‌کشی بازسازی شود. این‌که دقیقا قرار است کدام بخش بازسازی برای خانه موردنظر شما اجرا شود، بستگی به وضعیت آن دارد. از جمله قسمت‌های طراحی و بازسازی خانه های قدیمی:

بخش سازه‌ای و مهندسی

کار سازه‌ای بخش اصلی پروژه نوسازی است. این مرحله، عمدتا شامل تعمیر یا تقویت سازه خانه مانند دیوارها، فونداسیون، سقف و ... می‌شود. درصورتی‌که چیدمان خانه نیاز به تغییر داشته باشد، ممکن است تخریب یا ساخت دیوارهای جدید نیز لازم باشد. در این بخش، کارهایی مانند تخریب دیوارها، برداشتن کف‌پوش‌ها و ... صورت می‌گیرد.

بخش سیستم‌های تهویه، روشنایی، آب، گاز و برق

لوله‌کشی برق و گاز بخش‌های ضروری فرآیند بازسازی خانه هستند. این مرحله، مستلزم بازرسی، تعمیر یا تعویض لوله‌های قدیمی، سیم‌های برق و تاسیسات گاز است تا اطمینان حاصل شود که امکانات اولیه خانه ایمن و قابل‌اعتماد هستند. به‌علاوه، فرآیند نوسازی معمولا مستلزم نصب تجهیزات روشنایی جدید و سیستم‌های تهویه مطبوع است.
برای مثال، استفاده از کلیدهای کنترل روشنایی بی‌سیم و نصب سیستم‌های هوشمند کنترل تهویه و روشنایی خانه، از جمله این موارد هستند. شاید روشنایی یا آب و گاز خانه مشکلی نداشته باشد؛ اما همیشه بازسازی برای رفع مشکل صورت نمی‌گیرد. گاهی طراحی و بازسازی خانه های قدیمی، برای تطابق بیشتر خانه با نیازهای مدرن و سبک‌ زندگی جدید است.

بخش داخلی و اتاق‌های خانه

در پروژه‌های نوسازی، تعویض درب و پنجره، تخریب و ساخت دیوار و ستون بسیار مهم است. هنگام تعویض یا بازسازی، می‌توانید برای کف موادی مانند چوب، لمینت و کاشی، برای دیوارها رنگ، کاغذدیواری یا کاشی و برای سقف‌ها گچ، تخته، سقف یکپارچه و ... انتخاب کنید. بازسازی آشپزخانه و حمام، شامل نصب کابینت جدید، کانتر، سینک، اجاق‌گاز، وسایل حمام و ... و همچنین تعویض کاشی، لوازم‌خانگی و ... است.
تعویض پنجره و درب نیز، می‌تواند ایمنی و اثربخشی عایق خانه را بهبود بخشد. باتوجه‌به نیاز خود، می‌توانید درب‌های چوبی جدید، درب و پنجره‌های آلومینیومی و یا پنجره‌های پلاستیکی، استیل و... داشته باشید. هنگام تعویض درب و پنجره به عایق حرارتی، عایق صدا و عملکرد ضدسرقت آن توجه کنید. این انتخاب‌ها، باید باتوجه‌به نیازهای واقعی و بودجه شما تعیین شوند.

بخش دکوراسیون و طراحی وسایل خانه

در طراحی و بازسازی خانه های قدیمی خرید مبلمان، پرده، فرش و ... جدید برای ایجاد محیطی راحت پیشنهاد می‌شود. برای طراحی یک خانه قدیمی با الگوهای معمول امروزی، ادغام عناصر مدرن راه‌حل خوبی است. مثلا استفاده از رنگ‌های طبیعی و زنده، مبلمان و لوازم خانه مدرن و فضاهای باز و روشن، می‌تواند باعث تلطیف ظاهر کلی خانه و افزایش کاربری آن شود.

۵ نکته دکوراتیو برای طراحی و بازسازی خانه های قدیمی

بخش مهمی از نتیجه پروژه بازسازی، وابسته به تغییراتی است که در محیط داخلی خانه ایجاد می‌شود. برای ایجاد روحیه تازه و خلاق، لازم است تا تغییرات دکوراتیو را در پروژه بازسازی جای دهید. به‌خصوص با تغییر استانداردهای طراحی داخلی و الگوهای مدرن و جذاب امروزی، این رویکرد برای زنده‌کردن خانه‌های قدیمی ضروری است. برای شروع، می‌توانید نکات مربوط به دکوراسیونی که در این بخش ذکر می‌شود را در طراحی و بازسازی خانه ‌های قدیمی لحاظ کنید:

استفاده از عناصر طبیعی

استفاده از عناصری که شما را به طبیعت نزدیک‌تر می‌کنند، فضای خانه را گرم‌تر و دلپذیرتر می‌سازد. چوب و سنگ، در بازسازی دیوارها و ستون‌ها مثال‌های خوبی هستند. همچنین می‌توانید خانه را طوری طراحی کنید که قسمتی ویژه برای گل و گیاهان داشته باشید. به این ترتیب، آرامش کلی فضای خانه افزایش می‌یابد.

انتخاب رنگ‌های طبیعی و خنثی

این مورد، کاملا به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. به‌طورکلی، رنگ‌هایی مانند سفید، خاکستری، کرم، طوسی و ... رنگ‌هایی هستند که محیط خانه را تعدیل می‌کنند. پیشنهاد می‌شود برای رنگ دیوارها و کف‌پوش که رنگ غالب خانه به‌شمار می‌روند، سراغ این موارد بروید.
البته، اگر طرفدار رنگ‌های زنده‌تر هستید نیز هیچ اشکالی ندارد. تنها به یاد داشته باشید از قوانین ترکیب رنگ‌ها در طراحی و بازسازی خانه های قدیمی پیروی کنید. فضای خانه‌های جدید، نباید با رنگ‌های جیغ آراسته شده باشد؛ زیرا آرامش ذهنی و روانی را تحت ‌اثیر قرار می‌دهد.

ایجاد فضاهای باز و نامحدود

منظور ما از فضاهای نامحدود، عدم محدودیت در اطلاق یک نقش برای آن فضا است. برای مثال، در قسمت اصلی خانه از دیوارهای متعدد استفاده نکنید. اجازه دهید وسایل خانه قسمت‌های مختلف را از هم جدا کنند. این‌گونه بعد از مدتی که از خانه خسته شدید، نیاز به بازسازی و ساخت‌وساز ندارید. تنها لازم است کاربری فضاها و وسایل را تغییر دهید.
فضاهای باز، اجازه می‌دهند تا قسمت‌های مختلف خانه با یکدیگر ارتباط داشته باشند و خانه از آن‌چه هست، بزرگ‌تر نشان داده شود. برای مثال، در طراحی و بازسازی خانه های قدیمی، می‌توانید از فضاهای تمام شیشه و دیوارهای کوتاه استفاده کنید. هدف، پرهیز از نقشه‌های اتاق‌به‌اتاق و بسته سنتی است. در همین راستا، می‌توان به آشپزخانه‌های جزیره‌ای، اتاق‌‌خواب‌های یکپارچه، دیوارهای جداکننده متحرک و ... اشاره داشت.

استفاده از نور و روشنایی طبیعی

داشتن پنجره‌های قدی و درب‌های شیشه‌ای با ابعاد بزرگ، اجازه می‌دهد تا نور به‌صورت طبیعی وارد خانه شما شود. برای تمام قسمت‌های خانه خود، پنجره تعبیه کنید و از استفاده از آینه‌ و شیشه در طراحی و بازسازی خانه های قدیمی نترسید. درست است که قدمی بزرگ و جسورانه به‌حساب می‌آید؛ اما تاثیر مثبت بسیاری دارد. استفاده از نور طبیعی خورشید، انرژی خوبی به فضای کلی خانه تزریق می‌کند.

کاهش شلوغی و پیچیدگی در فضای خانه

معمولا خانه‌های قدیمی دارای اتاق‌های متعدد، وسایل پرجزئیات و دکوری‌های زیاد هستند. در بازسازی‌های مدرن، تلاش می‌شود تا شلوغی و پیچیدگی تا حد ممکن از بین برود. به‌همین‌دلیل، درصورت تعویض مبلمان، پرده، فرش و ... وسایل را با هدف سادگی و زیبایی و ازبین‌بردن پیچیدگی و جزئیات بیش از حد بصری و رنگی انتخاب کنید. تمایل‌به رنگ‌های خنثی، مثل بژ یا وسایل مینیمال نیز از همین‌ قسمت نشات می‌گیرد.

۵ نکته مهندسی برای طراحی و بازسازی خانه های قدیمی

وقتی نوبت به بازسازی خانه‌های قدیمی می‌رسد، باید برخورد حرفه‌ای و خلاقانه داشته باشیم. نمی‌توان استانداردهای مهندسی و فنی را فدای خلاقیت کرد. با درنظرداشتن نکاتی که در این بخش ذکر می‌شود، می‌توانید فرآیند طراحی و بازسازی خانه های قدیمی را به بهترین نحو ممکن پیش ببرید.

حذف مصالح سمی و خطرناک

در طول زمان، قوانین و استانداردهای ساخت‌وساز تغییرات فراوانی می‌کنند. برخی از این استانداردها، مربوط به مواد و مصالح به‌کاررفته در ساخت خانه است. این موضوع، به‌خصوص برای خانه‌های بسیار قدیمی که بیش از ۳۰ الی ۴۰ سال از ساخت آن‌ها می‌گذرد، اهمیت دارد. وقتی یک دیوار را خراب می‌کنید، مصالح آن را مورد آزمایش قرار دهید. اگر مصالح سمی بود، بهتر است در فرآیند بازسازی تا جایی که امکان دارد، دیوارها را از نو بسازید یا مواد خنثی‌کننده به لایه بیرونی بزنید.
برای مثال، آزبست می‌تواند یکی از این مواد باشد که به‌عنوان عایق در مصالح ساختمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد. می‌توان آن را در رنگ‌های بافت‌دار، لوله‌های بخار، عایق‌های اسپری و کاشی‌های کف خانه یافت. در طراحی و بازسازی خانه های قدیمی، وقتی کاشی‌های قدیمی یا عایق را می‌شکنید، آزبست می‌تواند در هوا پخش و سبب آسیب به ریه افرادی شود که در خانه کار یا زندگی می‌کنند.

مقابله با کپک‌های در حال گسترش

در خانه‌های قدیمی، به‌دلیل نشتی‌های ناشناس، سیل یا مشکلات آبی که هرگز رفع نشده‌اند، به‌احتمال زیاد مشکلات رطوبتی وجود دارد. درنتیجه، ممکن است در فضا‌هایی مانند زیرزمین یا به‌طورکلی فضاهای تاریک کپک‌هایی درحال‌رشد باشند. این کپک‌ها، می‌توانند بدون این‌که حتی شما از وجود آن‌ها خبر داشته باشید، باعث مشکلات سلامتی و تنفسی برای افراد شوند. بنابراین حتما در فرآیند طراحی و بازسازی خانه های قدیمی خانه را برای کشف کپک‌های احتمالی بررسی کنید.

بازسازی سقف خانه‌های قدیمی

اگر در حال بازسازی خانه‌های قدیمی دربست و غیرآپارتمانی باشید، احتمال زیادی وجود دارد که سقف نیز نیاز به بازسازی داشته باشد. حتی سقف‌های باکیفیت نیز بعد از ۲۵ تا ۵۰ سال نیاز به بازسازی دارند. این سقف‌های قدیمی، اغلب از مواد چوبی ساخته شده‌اند که مستعد کپک، نشت و آتش‌سوزی هستند. بسته به سالی که خانه ساخته شده است، ضخامت و ایمنی سقف را بررسی کنید. سقف در خانه‌های شهری و آپارتمانی نیازی به بازسازی ندارد. این مورد، اغلب برای خانه‌ها و ویلاهای روستایی یا اطراف شهر صدق می‌کند.

تلاش برای پایداری فونداسیون

معمولا در فرآیند طراحی و بازسازی خانه های قدیمی، یکی از رایج‌ترین تغییرات، تخریب ستون‌ها و دیوارها برای بهره‌برداری دوباره از فضای داخلی است. توجه کنید که این کار، نباید به فونداسیون خانه آسیب وارد کند. اگر یک ستون زشت و بدقواره وسط خانه شما قرار دارد، ولی بخشی از استحکام ساختمان بر دوش آن است، نقشه بازسازی را با درنظرداشتن این ستون طراحی کنید.
همچنین، برخی از خانه‌ها فونداسیون‌های ضعیفی دارند. در جهت تحکیم خانه، می‌توانید دیوارها یا ستون‌هایی به آن اضافه کنید. معمولا در جاهایی که ترک وجود دارد، مراقبت از فونداسیون اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند.

تعمیر و تعویض سیم‌کشی و لوله‌کشی

فرآیند طراحی و بازسازی خانه های قدیمی، معمولا چندین ماه طول می‌کشد. هر فرآیند بازسازی یا حتی رنگ‌کردن خانه، برای چند روز زندگی شما را مختل می‌کند. تمام متخصصان و مهندسان، پیشنهاد می‌دهند بخش‌های بدون مشکل خانه را نیز بازسازی کنید. ممکن است سیستم برق‌کشی شما درحال حاضر کار کند یا مشکل آب نداشته باشید؛ اما شاید با بررسی متوجه شوید در دو سه سال آینده نیاز به تعمیر خواهند داشت. بنابراین، با سیم‌کشی و لوله‌کشی دوباره، می‌توانید از آسیب‌ها، هزینه‌ها و مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

جمع‌بندی

طراحی و بازسازی خانه های قدیمی، برای حفظ یا افزایش ارزش آن‌ها اهمیت دارد. این بازسازی، نه‌تنها نیاز فردی ساکنان خانه را برآورده می‌کند، بلکه کیفیت زندگی را نیز بهبود می‌بخشد و جذابیت و ایمنی خانه را افزایش می‌دهد. این بازسازی، به‌نوعی بازگشت سرمایه در بلندمدت به‌‌شمار می‌آید. با درنظرداشتن نکات و ابعادی از ماجرا که در مقاله ذکر شد، می‌توانید این پروژه پرچالش را خلاقانه و استاندارد پیش ببرید.
   

تعداد بازدید : ۶۵
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
 بازسازی و طراحی داخلی مجدد یک سوله قدیمی متعلق به قرن 16 در انگلستان

بازسازی و طراحی داخلی مجدد یک سوله قدیمی متعلق به قرن 16 در انگلستان

نایک کلیسای قرن نوزدهمی را به زمین بسکتبال تبدیل کرد

نایک کلیسای قرن نوزدهمی را به زمین بسکتبال تبدیل کرد

بازسازی رستوران بازار تهران/رتبه سوم بخش بازسازی جایزه معمار 97

بازسازی رستوران بازار تهران/رتبه سوم بخش بازسازی جایزه معمار 97

پنت هاوسی مدرن بر روی ساختمان کلاسیک

پنت هاوسی مدرن بر روی ساختمان کلاسیک

جا خوش کردن آپارتمان لوکس بین شکاف کلاسیک

جا خوش کردن آپارتمان لوکس بین شکاف کلاسیک

چگونه یک آپارتمان 65 متری را طراحی و بازسازی میکنیم؟

چگونه یک آپارتمان 65 متری را طراحی و بازسازی میکنیم؟

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir