۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۴۰۲/۱۱/۱۶ ۱۹:۳۴

تم ویلای "اوردن" در کانادا، بر اساس ویژگی‌های خانه‌های مسکونی کلاسیک است. ایده طراحی ویلا "موما" مکزیک بر اساس سبک زندگی دورکاری با متریال سنتی بود. نمونه طراحی ویلا "وایت راک" به‌عنوان یک فضای دنج در میانه جنگل، عملکردهای غیرمنتظره‌ای دارد. ویلا "سئون هئول سوپ" در کره جنوبی، با ویژگی‌های جزیره سرسبز و آتش‌فشان ججو هماهنگ است. ویلای "اسکاگن کلیتگارد" با تاکید بر کنار هم بودن ساخته شد.

نحوه طراحی ویلا ساده و شیک

برای طراحی ویلا، پیش از هر چیز باید به سلیقه‌ها، نیازها و خواسته‌های ساکنان توجه کنیم. توجه به مشخصات سایت ویلا و زمین‌های اطراف نیز حائز اهمیت فراوانی است؛ زیرا با در نظر گرفتن این مشخصات هنگام طراحی نمونه ویلا خود، ویژگی‌های آن را متناسب با محیط تعیین خواهیم کرد. همچنین داشتن طبع هنری و اعمال خلاقیت هنگام طراحی ساختمان مدرن ویلا بسیار کارآمد خواهد بود.
برقرار کردن ارتباط مناسب بین محیط بیرون ساختمان ویلا و محیط درون، از نکات مهمی است که طراحان مبتدی، گاه فراموش می‌کنند. همچنین اگر نورپردازی ویلا، چه مصنوعی و چه طبیعی، به‌درستی انجام گیرد، آنگاه ویژگی‌های دیگر فضا به‌خوبی عمل خواهند کرد و به چشم می‌آیند. مساحت موجود و سبک معماری، از دیگر مواردی هستند که باید در نمونه طراحی ویلا خود لحاظ کنیم

5 نمونه طراحی ویلا ساده

ویلاهایی که در این بخش بررسی می‌شوند، در نگاه نخست همگی ظاهری نسبتا ساده دارند. البته با بررسی دقیق‌تر طراحی ساختمان مدرن این ویلاها، متوجه خواهیم شد که همه‌چیز در آن‌ها روی حساب انجام شده است و هیچ‌یک از ویژگی‌های ساده‌شان بیهوده نیستند. خصوصیات منحصربه‌فرد این 5 نمونه ویلا با ظاهر ساده، می‌تواند ما را شگفت‌زده کند.

ویلای اوردن (Everden) در شهر تورنتو کشور کانادا

ویلای اوردن، یک ساختمان مسکونی با طراحی گروه معماری استودیو ای سی (AC) برای سکونت یک خانواده طراحی شد. هدف اصلی از این نمونه طراحی ویلا ایجاد یک محل سکونت بود که به‌طور ویژه برای سلیقه ساکنان شخصی‌سازی شده باشد. طراحان قصد داشتند این ویلا بی‌هیچ نقصی، به‌عنوان یک نمونه طراحی ساختمان مدرن و معاصر شناخته شود؛ اما درعین‌حال، رگه‌هایی از خانه کلاسیک را نیز در بربگیرد.

ایده ویلا

نتیجه کار معماران، ایجاد یک ساختمان 3 طبقه بود که فرمی به حالت جعبه‌های رو هم چیده داشتند. قرار بود این ساختمان، ظاهری بسیار شبیه به طراحی منزل مسکونی به خود بگیرد. بدین منظور، ایجاد یک سقف شیروانی روی طبقه 3 ضروری به نظر می‌رسید. البته معماران نمی‌خواستند فقط یک بام شیروانی ساده بسازند، بلکه می‌خواستند داستان نمونه طراحی ویلا ساده خود را با این بام نقل کنند. آن‌ها این پدیده ساده را به یک تجربه فضایی ویژه تبدیل کردند.
به‌جز طبقه 3، حس بام شیروانی به‌نوعی در طبقه نخست نیز موردتوجه قرار گرفت. این کار با طراحی شیروانی مانند برای سقف و ورودی طبقه اول انجام شد تا حس منزل مسکونی، در همه فضاها نمایان شود. بدین ترتیب، نوعی بازی بین فرم، فضا و درونمایه طراحی به وجود می‌آید که هم متریال و هم طراحی ساختمان مدرن اوردن را در برمی‌گیرد.

جزئیات ویلا

تمرکز اصلی در نمونه طراحی ویلا اوردن، خلق یک تجربه فضایی ویژه بود. به همین دلیل، تنوع بخشیدن به مواد مورداستفاده امکان‌پذیر شد که برای پایین آوردن بودجه کار و بالا بردن اثرگذاری آن، عالی است. برای مثال، فلز موجدار به‌عنوان پوشش بیرونی برخی قسمت‌ها به کار رفت که بسیار بادوام، دل‌پذیر و اقتصادی به شمار می‌رود.
طراحان با کار روی جزئیات سطوح مختلف و ایوان‌های گذرگاهی، کوشیدند تا متریال را ارتقا دهند و توهم جعبه‌های روی هم چیده را ایجاد کنند. در طراحی داخلی ساختمان نیز تمرکز اصلی بر یک چیز بود: اوج بخشیدن به ارتفاع سقف و شیروانی کردن آن. با وجود این ویژگی‌ها در سقف، جزئیات دیگر فضا تنها در سایه آن به‌طور ثانویه به چشم می‌آیند و می‌توانیم با هزینه کمتر، اثرگذاری فضا را افزایش دهیم.

نمونه طراحی ویلا موما در مکزیک

خانه موما، در استان پوئبلا و شهر سان پدرو کولولا قرار دارد. این شهر یکی از مناطق درحال‌توسعه دره پوئبلا است؛ البته هنوز زمین‌های کشاورزی، تنورهای گل، کارخانه‌ها و کارگاه‌های سنتی فراوانی در آن یافت می‌شوند. ساکنان این ویلا یک زوج جوان هستند که طی شیوع بیماری کووید 19، سبک زندگی خود را به سبک مدرن کار در منزل تغییر دادند. علت متفاوت بودن نمونه طراحی ساختمان مدرن موما با نمونه‌های سنتی نیز همین سبک زندگی متفاوت ساکنان است.

ابعاد پروژه

این پروژه در منطقه‌ای بنا شد که پیش‌تر یک منطقه تفریحی خصوصی بود. چند درخت کاج درون محوطه پروژه از قبل وجود داشتند و جهت ایجاد یک اقلیم کوچک حفظ شدند. این درخت‌ها، فضای محوطه و ساختمان را مرطوب‌تر و خنک‌تر از اقلیم کلی دره پوئبلا نگه می‌دارند.
این نمونه طراحی ویلا ساده با ضلع روبرویی 13 متر و ضلع کناری 8 متر، طرح کشیده و بسیار متفاوتی با دیگر ساختمان‌های منطقه دارد. بنابراین طراحی نمای ساختمان باید عریض‌تر می‌بود. طراحان هنگام طراحی نما از جهت‌گیری شرقی ساختمان استفاده کردند و بیشترین میزان نور طبیعی را از طریق نما به ساختمان وارد کردند.

متریال

متریال انتخابی برای این پروژه، دقیقا متناسب با متریال رایج مورداستفاده در منطقه پوئبلا انتخاب شد؛ یعنی آجرهایی از جنس رس سرخ، کاشی‌های رایج تالاور، بتن و شیشه. قاب فلزی فولادی پنجره‌ها مطابق با سبک معماری مدرن نیمه قرن 20 در مکزیک طراحی شدند.

نقشه طراحی ساختمان مدرن موما

اتاق پذیرایی، اتاق دوم و فضای پارکینگ دوم قرار بود در این پروژه لحاظ شوند؛ اما این‌ها حذف شدند تا طراحان بتوانند طرح خود را غنی‌تر پیاده کنند. در طبقه نخست از این نمونه طراحی ویلا، یک فضای پارکینگ و یک انبار کوچک علاوه بر فضاهای اصلی در نظر گرفته شده‌اند. البته این ویلا به طور کلی فضای پذیرایی ندارد تا بنا به خواسته ساکنان، امکان ارتباطات اجتماعی پیرامون آشپزخانه در طبقه نخست فراهم شود. صبح‌ها و عصرها، فضای غذاخوری به‌طور مستقیم تحت نورپردازی طبیعی ویژه قرار می‌گیرد.
یک پاسیو روبروی فضای غذاخوری قرار دارد که با آجرهای خاک سرخ تزئین شده است و گیاهان مختلف با هر سبک دلخواه در آن قابل کاشت هستند.

دیگر جزئیات طراحی ساختمان مدرن موما

فضای اصلی ویلا، یک استودیوی دوبلکس است که پنجره بزرگ آن، امکان ورود آفتاب و حرارت خورشید در طول روز به فضای داخل را فراهم می‌سازد. طراحی ویژه این پنجره به‌گونه‌ای بود تا حرارت را به‌طور متناسب به داخل راه دهد و با اثر گلخانه‌ای، آن را حفظ کند. روکاری سطوح بیرونی در قسمت‌های مختلف این نمونه طراحی ویلا ساده نیز با استفاده از تخته‌های چوبی دست‌ساز انجام شدند. با این روش، هزینه ساخت ویلا بدون افت کیفیت، کاهش می‌یابد.

ویلای وایت راک در کانادا

ویلای جنگلی وایت راکت، در میانه‌های یک جنگل و در انتهای یک جاده خاکی پیچ‌درپیچ در کشور کانادا ساخته شده است. این ویلا روی یک شیب تند سنگی قرار دارد و به همین دلیل، نامش را وایت راک، یعنی سنگ سفید، گذاشته‌اند. نمای آن نیز در جهت دره رود گسپرو قرار می‌گیرد. این نمونه طراحی ویلا در یک منطقه با اهمیت تاریخی و فرهنگی بالا واقع شده است.

محیط ویلا

در محیط پیرامون ویلای وایت راک، فضاهای کشاورزی، باغ‌های سیب و تاکستان‌ها فراوان هستند. به‌ویژه کمی پایین‌تر از ویلا، یکی از بهترین تاکستان‌های منطقه قرار دارد. طراحی ساختمان مدرن ویلا نیز با توجه به همین شرایط محیطی، به‌صورت یک استراحتگاه ویژه با نمای مناطق سبز انجام شد. هدف از طراحی ویلا این بود که مکانی برای دوری از فضای شلوغ شهری به وجود آید و امکان ارتباط بهتر با دوستان و نزدیکان فراهم شود.

ورودی ویلا

با قدم زدن به‌سوی ورودی ساختمان ویلا، یک تجربه حسی جالب خواهیم داشت. بدین منظور، ابتدا باید از یک مسیر عریض و شیب‌دار رو به بالا حرکت کنیم و به پیچی برسیم که به یک مسیر کوچک پیاده‌روی دیگر می‌رسد. در این مسیر دوم، ارتباط نزدیک‌تر و فراگیرتری با طبیعت خواهیم داشت. طراحی نمای ساختمان ویلا روی یک لبه سنگی، حالت گیرکرده جالبی دارد. درختان پیرامون ساختمان، این نمونه طراحی ویلا را درست شبیه به یک ویلای جنگلی می‌کنند. محوطه سازی ویلا، درست مطابق با طبیعت اطراف انجام شده است.

سیستم‌ها

ویلا سیستمی دارد که آب باران را برای آبیاری جمع‌آوری و ذخیره می‌کند. درختان محوطه نیز نقش جذب حرارت بیش‌ازحد آفتاب در فصول گرم را دارند. طراحی ساختمان مدرن ویلا با الهام از کلبه‌های شکارچیان در گذشته انجام شد؛ یعنی این‌گونه به نظر می‌رسد که پایه‌های نازک، کل حجم ساختمان را نگه داشته‌اند. البته در زیر ساختمان، یک سازه کوچک جعبه مانند نیز قرار دارد که بدنه آن را به زمین سایت متصل می‌کند.

طراحی داخلی ویلا

داخل ویلا، تفاوت چشمگیری با طراحی بیرون آن دارد. درون ساختمان، شاهد یک فضای دنج با نور نسبتا ضعیف جهت افزایش آرامش هستیم. اتاق‌خواب‌ها به همراه سرویس بهداشتی، با الهام از سبک مینیمال در طبقه نخست واقع شده‌اند. چوب بلوط سوخته، فولاد و چراغ‌های دیواری به سبک صنعتی، از مهم‌ترین مولفه های طراحی داخلی ویلا به شمار می‌روند.
پارچه کتان آنتیک و پارچه‌های رنگرزی شده با دست برای تزئین تخت‌ها مورداستفاده قرار گرفته‌اند. این پارچه‌ها نماینده تاریخ غنی منطقه هستند و حس گرما و صمیمت را نیز به محیط می‌افزایند. پنجره‌ها با سایز بزرگ و به‌صورت هنری به روی چشم‌اندازهای منطقه طراحی شده‌اند. این پنجره‌ها مرز بین محیط داخل و بیرون را تضعیف می‌کنند. این نمونه طراحی ویلا ساده به نظر می‌رسد؛ اما هیچ‌چیز در آن تصادفی نیست و هر یک از جزئیات، با اندیشه و دقت بالا تعیین شده‌اند.

طراحی داخلی طبقه 2

افراد می‌توانند با استفاده از پلکان کوچک نسبتا تاریک به طبقه دوم که بسیار روشن و وسیع است، دست پیدا کنند. در طبقه 2، تعدادی نیمکت فلزی در کنار پنجره بزرگ در گوشه جنوب شرقی فضا برای مشاهده چشم‌اندازهای زیبا قرار دارد. وجود شومینه، مبل آرن نورل و دیگر اثاثیه عتیقه، فضایی جذاب به وجود می‌آورد. آشپزخانه نیز در سمت غربی فضا است و قفسه‌هایی از جنس فولاد ضدزنگ دارد.
طراحی ساختمان مدرن ویلای وایت راک، هماهنگی بین معماری و طبیعت را به‌خوبی نشان می‌دهد. این نمونه طراحی ویلا ساکنان را به جدایی از فضای شهری و طبیعت نشینی دعوت می‌کند.

خانه سئون هئول سوپ در کره جنوبی

این ویلا در میانه‌های یک جنگل کوهستانی در جزیره ججو با کوه آتش‌فشان فعال قرار دارد. به همین دلیل، زمین سایت ویلا کمی ناهموار است. منطقه ویلا چندان برای سکونت دائمی مناسب نیست؛ اما ازنظر توریستی بسیار جذاب به شمار می‌رود و امکانات و استراحتگاه‌های فراوانی در آن یافت می‌شوند. هدف از این نمونه طراحی ویلا برانگیختن تمامی حس‌های انسانی بود تا خصوصیات این محیط طبیعی خاص، بیشتر برای ساکنان نمایان باشند.

ساختار پروژه

خانه ویلایی سئون هئول سوپ به‌عنوان یک اقامتگاه اجاره‌ای، درست در میانه‌های قسمت کوهستانی جزیره طراحی شد. این ویلا مجموعا 2 طبقه دارد. طبقه اول شامل اتاق‌خواب، آشپزخانه، پذیرایی، یک اتاق چندکاره و سرویس بهداشتی می‌شود. در طبقه دوم، یک اتاق‌خواب دیگر به همراه سرویس بهداشتی مجزا وجود دارد. طراحی ساختمان مدرن ویلا به‌صورت باز انجام شد تا ارتباط با محیط طبیعی تقویت شود؛ البته فضاهای خصوصی نیز به‌خوبی طراحی شده‌اند.

امکانات و خصوصیات

به‌طور خاص، طراحی آشپزخانه با تاکید بر ارتباط بین محیط بیرون و درون انجام شد. البته پلکان عمودی طبقه اول که به طبقه 2 می‌رسد نیز مشاهده آسمان و ارتباط با محیط طبیعی را تسهیل می‌کند. یک پنجره تمام‌قد در طبقه اول با ارتفاع دیوار 6 متر، دسترسی بصری به چشم‌اندازهای منطقه را ممکن می‌سازد. روبروی این پنجره بزرگ و در بیرون ساختمان، امکاناتی چون جکوزی و استراحتگاه را شاهد هستیم. نورپردازی مصنوعی و طبیعی فضای داخلی نسبتا تیره است تا میزان آرامش فضا افزایش یابد.

نمونه طراحی ویلا ساده اسکاگن کلیتگارد در دانمارک

این ویلا در سال 2021 در شهر اسکاگن کشور دانمارک به‌عنوان ویلای تابستانی طراحی شد. سبک طراحی ویلا با توجه به تاریخ شهر در دوره سیاه اسکاگن انتخاب شده است. به همین دلیل، متریال چوبی خرد مانند چوب بقایای کشتی و حصیر در آن به کار رفته‌اند. بام کاهگلی و نمای چوبی سیاه، از دیگر ویژه‌های این نمونه ویلا هستند.

ایده کنار هم بودن در طراحی ساختمان مدرن

با هم بودن، یکی از ایده‌های اصلی بود که هنگام طراحی این نمونه ویلا لحاظ شد. فضاهای باز در این ویلا به ارتباط بهتر میان افراد کمک می‌کنند. نحوه طراحی سقف نیز به‌طور گرم و صمیمی انجام شده است تا حس زیر یک سقف بودن را انتقال دهد. البته به دلیل این ارتباط فضایی باز، لازم بود تا طراحان توجه ویژه‌ای به آکوستیک فضا داشته باشند. در این راستا، سقف نویزگیر در ویلا نصب شد. ارتباط بصری بین بخش‌های مختلف فضا در این ویلا بسیار قوی است؛ برای مثال می‌توانیم از همه بخش‌ها به شومینه دید داشته باشیم.

ساختار فضای داخلی

آشپزخانه، ناحیه مرکزی در فضای داخلی به شمار می‌رود. با وجود پنجره‌های بزرگ، ارتباط با محیط طبیعی بیرون برقرار است. رنگ‌های فضای داخلی، مطابق با محیط طبیعی پیرامون این نمونه طراحی ویلا انتخاب شده‌اند. این رنگ‌های قهوه‌ای و کرم در کنار متریال چوبی در قسمت‌های مختلف ویلا، ساکنان را به طبیعت بسیار نزدیک می‌سازند.

جمع‌بندی

بسیاری از افراد، به دنبال ساخت ویلا با هزینه کم و امکانات مناسب هستند. با در نظر گرفتن جنبه‌هایی مانند نورپردازی، متریال ارزان، ارتباط قوی بین محیط بیرون و درون ویلا، انتخاب سبک معماری مناسب و معماری زمینه گرا، می‌توانیم یک نمونه طراحی ویلا ساده و کم هزینه داشته باشیم. 5 نمونه ویلا در کانادا، مکزیک، کره جنوبی و دانمارک، چند نمونه ویلا خوب و کم هزینه با ویژه‌های خارق‌العاده و منحصربه‌فرد هستند.

https://www.archdaily.com/1011967/everden-residence-studio-ac?ad_source=search&ad_medium=projects_tab
https://www.archdaily.com/1011287/moma-house-estudio-tecalli?ad_source=search&ad_medium=projects_tab
https://www.archdaily.com/1009790/white-rock-house-omar-gandhi-architect?ad_source=search&ad_medium=projects_tab
https://www.archdaily.com/1010506/seon-heul-sup-house-sohun-architects-and-planners?ad_source=search&ad_medium=projects_tab
https://www.archdaily.com/1007741/skagen-klitgard-house-pax-architects?ad_source=search&ad_medium=projects_tab
https://injarch.com/how-to-design-a-modern-villa/
https://www.linkedin.com/pulse/8-steps-design-unique-villa-parisa-parsa
 

تعداد بازدید : ۲۷۱
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
بازسازی و نوسازی ویلا

بازسازی و نوسازی ویلا

مجاورت متریال های سنگ و چوب در طراحی ویلا

مجاورت متریال های سنگ و چوب در طراحی ویلا

طراحی معماری ویلا  با پلان U

طراحی معماری ویلا با پلان U

خلق ویلای فرمال در کرج با نمای آجری

خلق ویلای فرمال در کرج با نمای آجری

طراحی ویلا ییلاقی که بستر طبیعی خود را انعکاس می دهد

طراحی ویلا ییلاقی که بستر طبیعی خود را انعکاس می دهد

معماری ویلای بزرگ Casta P - سائوپائولو

معماری ویلای بزرگ Casta P - سائوپائولو

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir