۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : چهارشنبه , ۱۴۰۲/۰۹/۱۵ ۱۹:۵۲

دبی طی 3 دهه اخیر، رشد چشمگیری از نظر ساخت‌وساز داشته است. انواع نمونه طراحی هتل لوکس در دبی وجود دارد که هرکدام می‌تواند انسان را به حیرت وا ‌دارد. البته هتل آتلانتیس که در سال 2020 تکمیل شد، در میان بسیاری از بهترین هتل های دبی واقعا سرآمد است و ویژگی‌های ممتاز بی‌شماری دارد. 

کلیات معماری هتل در دبی 

شهر دبی، هم سازه های معماری به سبک مدرن و هم سازه های کلاسیک عربی دارد. مشهورترین ساختمان های دبی شامل برج خلیفه (یا برج دبی)، برج العرب و اسکی دبی هستند. شهر دبی در سال 1979 در ناحیه پیرامون برج خلیفه، تقریبا خالی و بیابانی بود. از سال 1990 به بعد، فعالیت‌های ساختمانی در آن آغاز شدند. امروزه، خط آسمانی شهر دبی حتی از شهرهای مشهوری مانند نیویورک نیز شلوغ‌تر شده است. 
سبک معماری دبی از سبک معماری ایرانی، هندی و اسلامی تاثیر می‌پذیرد. مهم‌ترین عواملی که هنگام طراحی هتل در دبی لحاظ می‌شوند، شامل آب‌وهوای گرم و شرجی، فرهنگ مذهبی، آداب اجتماعی و مصالح موجود منطقه هستند. سادگی، کارآیی، دوام و پایداری چهار جنبه مهم در نگاه معماران ساختمان های دبی بوده‌اند. مسجد، برج، خانه و غرفه ازجمله ساختمان های سنتی شهر دبی به شمار می‌روند. در خیابان‌های دبی، معمولا ساختمان‌ها نزدیک به هم ساخته می‌شوند تا سایه خنکی برای عبور رهگذران ایجاد کنند.  

اصول و ضوابط طراحی هتل در دبی 

هتل‌ها مکان کسب درآمد هستند و باید نگاه مخاطب را جذب کنند. به همین دلیل، زیبایی ظاهری، بیشترین اولویت را در طراحی داخلی هتل و طراحی نمای هتل ایفا می‌کند. این زیبایی نباید در کارکرد هتل و فعالیت مهمانان و کارکنان آن مشکل‌ساز باشد. لوکیشن و موقعیت هتل نیز اهمیت بالایی دارد. موقعیت خوب، می‌تواند بر سود تجاری، بودجه، دسترسی به زیرساخت‌های شهری، آسایش مهمانان و مقررات تاثیرگذار باشد. 
بی‌شک، اصول معماری مدرن و کلاسیک در مورد هتل‌های دبی نیز صدق می‌کنند. علاوه بر این، مسائلی چون فضای سایت، مصالح، نیروی کار و بودجه، همگی بر نحوه طراحی ساختمان هتل اثر خواهند داشت. 
 
 

معرفی نمونه هتل لوکس آتلانتیس 

این هتل در منطقه هلال پالم یا هلال نخل شهر دبی قرار دارد. نام کامل برند تجاری آن، تفرجگاه و اقامتگاه رویال آتلانتیس (The Royal Atlantis Resort & Residences) است و نسل جدیدی از نمونه هتل های لوکس به شمار می‌رود. مجموعا 795 اتاق و سوئیت برای پذیرایی از مهمانان در ساختمان 43 طبقه هتل در نظر گرفته شده است. به‌جز ساختمان اصلی هتل، امکانات فراوانی ازجمله 92 استخر و 2 کیلومتر ساحل اختصاصی در زمین 63 هکتاری مجموعه وجود دارد. این ساحل را به‌عنوان بزرگ‌ترین ساحل خصوصی کل شهر دبی می‌شناسند. 
طراحی هتل لوکس آتلانتیس به‌گونه‌ای بوده است که نماهایی زیبا از خلیج‌فارس و جزیره نخل به دست می‌دهد. البته یک ناحیه مسکونی نیز در برابر هتل هست. این ناحیه شامل 231 واحد مسکونی 2، 3، 4 و 5 خوابه در انواع پنت هاوس، اسکای کورت و گاردن سوئیت می‌شود. 

جزئیات طراحی هتل آتلانتیس به زبان معماران KPF

این ساختمان، نقطه قوتی برای تجارت برند مشهور هتل داری آتلانتیس رویال دبی به شمار می‌رود. کار طراحی و معماری هتل به دست گروه معماری KPF نیویورکی انجام شد. منطقه‌ای که هتل در آن قرار دارد، از موفقیت تجاری بالایی برخوردار است و به همین دلیل، به‌عنوان سایت بسیار مناسب بود. فرم پلکانی کم‌نظیر هتل، آن را از واحدهای مسکونی پیرامونش متمایز می‌سازد؛ البته ویوهای آن، ارتباطی عمیق با ساکنان ساختمان های همسایه برقرار می‌سازند. 

تمرکز بر جنبه‌های ارتباطی 

معماران KPF تمایل داشتند بیشترین ارتباط ممکن را میان فضای داخلی ساختمان و خط آسمان شهر دبی ایجاد کنند. این کار، با استفاده از تراس‌ها، حیاط‌های بزرگ، باغ‌ها و استخرهایی در طراحی داخلی هتل انجام شد که فضای بیرونی دلخواه را برای بیشتر اتاق‌های هتل به ارمغان می‌آورند. 

بافت و ساختار هتل 

تراس‌ها به‌صورت پلکانی به هم متصل هستند. یک پل آسمانی بین دو ساختمان چپ و راست، آن‌ها را کنار هم نگه می‌دارد. امکاناتی چون استخر، فضای نشیمن، کابین‌ها و یک باغ سرسبز، فضای پل آسمانی را پر کرده‌اند. درست در میانه طراحی داخل هتل، فضای کنفرانس، تجهیزات استراحت و لابی بزرگ و لوکس آن را می‌بینیم. 
این هتل درواقع یکی از ساختمان های ناحیه مسکونی پالم دبی است. ساختمان های منطقه پالم، خود جزء بهترین نمونه های هتل لوکس در این شهر هستند و ترکیب معماری عالی در کنار طراحی هتل آتلانتیس می‌سازند. 

تحلیل نمونه معماری هتل آتلانتیس

فرم خمیده موجی ساختمان، طراحی نمای هتل را به اصول معماری ارگانیک نزدیک می‌کند؛ زیرا آن را بهتر به طبیعت شبیه می‌سازد و از حالت خشک و رایج انواع نمونه معماری مدرن درمی‌آورد. این فرم موجی، با موقعیت جغرافیایی هتل که روبروی دریای مواج است نیز ارتباط معنایی خوبی دارد. ظاهر آجری مانند و پلکانی ساختمان، یک مزیت بزرگ دارد: حفره‌هایی در میانه ساختمان هتل پدید آمده‌اند که امکان رسیدن نور آفتاب به هر دو سوی این ساختمان عظیم‌الجثه را در هر زمان از روز و سال فراهم می‌کنند.
معماران قصد داشتند با شیشه‌کاری در طراحی نمای هتل، توجه خود به اصول معماری مدرن را به رخ بکشند. در این نمونه طراحی هتل همسویی با محیط پیرامون، به‌ویژه همسویی ظاهری با طراحی‌های قبلی در منطقه اختصاصی آتلانتیس رویال، مطمئنا موردتوجه بود. طراحی داخلی هتل با تاکید بر فضاهای آبی و استخر انجام شد تا ارتباط حسی و بصری بین طراحی فضای داخلی هتل و محیط طبیعی پیرامون حفظ شود. 

جمع‌بندی 

ساختمان جدید هتل آتلانتیس رویال که در سال 2020 تکمیل شد، مطمئنا در آینده نزدیک به یکی از نمادهای بزرگ این شهر تبدیل می‌شود. طراحی هتل لوکس آتلانتیس با تمرکز بر جنبه‌های ارتباطی چون ارتباط انسانی میان افراد داخل و بیرون و نیز ارتباط بین طراحی داخلی هتل و فضای طبیعی پیرامون انجام شد. فرم خمیده، موجی، پلکانی و آجرمانند این ساختمان عظیم 43 طبقه، با وجود رعایت کامل اصول معماری مدرن، خلاقیت شگفت‌انگیز گروه معماری KPF را نشان می‌دهد.  
 
https://www.archdaily.com/1009358/atlantis-the-royal-kpf?ad_source=search&ad_medium=projects_tab
https://www.frommers.com/destinations/dubai/in-depth/architecture
https://www.architectmagazine.com/project-gallery/the-royal-atlantis-residences
https://www.zucchettikos.it///royal-atlantis#tab1
 
تعداد بازدید : ۳۲۹
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی داخلی لابی هتل در ساختمان  قدیمی یک کارخانه

طراحی داخلی لابی هتل در ساختمان قدیمی یک کارخانه

رنگ و بافت در طراحی داخلی هتل چهار ستاره کرواسی

رنگ و بافت در طراحی داخلی هتل چهار ستاره کرواسی

معماری مجموعه اقامتی Naman Retreat

معماری مجموعه اقامتی Naman Retreat

زندانی که تبدیل به هتل آزادی شد!

زندانی که تبدیل به هتل آزادی شد!

معماری هتل با دیدگاه آینده نگر

معماری هتل با دیدگاه آینده نگر

مینیمالیستی‌ترین هتل جهان

مینیمالیستی‌ترین هتل جهان

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir