۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۴۰۲/۰۹/۱۳ ۱۹:۱۳
بازار «درختان خورشیدی»، بنایی با معماری جنگل مانند با طراحی معماران شرکت Koichi Takada Architects است. این ساختمان به‌عنوان فضای فروشگاهی و بازاری در شانگهای ساخته شد. طراحی بازار درختان خورشیدی که از اصول معماری بیوفیلیک پیروی می‌کند، نمونه‌ای عالی از ترکیب طبیعت و معماری در آینده به شمار می‌رود. 

پیش‌زمینه، موقعیت و ایده معماری بازار 

موقعیت ساختمان بازار در 20 کیلومتری جنوب غربی شهر شانگهای کشور چین انتخاب شد. این مکان، تا پیش از سال 1984 دربرگیرنده جنگل‌های انبوه و درختان فراوان بود. معماران به یادبود گذشته، طرح ساختمان را با الهام از فضای سبز برگزیدند تا برای اثرات روان‌شناختی ناگوار فضای شلوغ شهری نیز راه‌حلی اندیشیده باشند. 
در افتتاحیه فاز اول پروژه، درباره اصول معماری بیوفیلیک Koichi Takada مراسمی برگزار می‌شود و به اهمیت معماری سازگار و انعطاف‌پذیر پرداخته خواهد شد. فضای بازار، تعهد عمیق معماران برای بازگرداندن طبیعت به محیط زندگی انسان‌ها را بازتاب می‌دهد. 

مشخصات فاز اول پروژه 

بازار درختان خورشیدی، با تمرکز بر دوام و طول عمر بالا طراحی شده است. معماران می‌خواهند پروژه‌شان طبق تغییر نیازهای کاربران در طول زمان، تغییرپذیر باشد و کاربردی باقی بماند. فاز اول پروژه که اکنون بهره‌برداری می‌شود، یک فضای بزرگ فروش و نمایشگاه کالا با تجهیزات مدرن است. این قسمت برای 155 هزار مترمربع از نواحی مسکونی پیرامون خود، به قطب اصلی خرید و فروش کالا تبدیل خواهد شد. 
پروژه بازار، از دور به‌عنوان نماد منطقه مسکونی پیرامون خود، سر بلند می‌کند و با نمای بیرونی درخت مانندش، جو محیط طبیعی حومه شانگهای را به رخ خواهد کشید. بخش‌هایی برای تفریح، بازی، فعالیت شهروندان و ارتباط با طبیعت، در معماری بازار درختان خورشیدی در نظر گرفته شده‌اند. 

مشخصات فاز دوم پروژه 

پس از ورود جمعیت کافی به منطقه پیرامون بازار، قرار است ساختار آن در فاز 2 به یک بازار وسیع‌تر و پویاتر تبدیل شود. یکی از چشم‌اندازهای معماران پروژه این بود که طراحی بازار سنتی چینی را به شیوه‌ای مدرن زنده کنند و این مسئله را نیز در طراحی بیوفیلیک خود لحاظ کردند. همچنین سایبان ساختمان اصلی از سلول‌های خورشیدی نیمه شفاف تشکیل می‌شود. این سایبان هم برق مورد نیاز را تامین خواهد کرد و هم میزان ورود نور طبیعی را کنترل می‌کند. 
ملاحظه هم‌زمان تمامی جوانب کارکردی، مانند آنچه در سایبان‌ها می‌بینیم، مولفه اصلی در موفقیت معماری بازار درختان خورشیدی بوده است. فرآیند تولید و ساخت سازه‌ها می‌تواند اثرات نامطلوبی بر محیط زیست بگذارد. ایده‌های چندکاره این‌چنینی مطمئنا اثرات منفی را کاهش خواهند داد و برای آینده زمین، گزینه مناسبی به شمار می‌روند. انعطاف‌پذیری و قابلیت تغییر پروژه نیز ازجمله ویژگی‌های حیاتی آن برای ماندگاری و کارایی در دهه‌های آینده خواهند بود. 

طراحی بازار بیوفیلیک یا طبیعت دوست 

فرم ارگانیک بازار درختان خورشیدی با الهام از درختان بومی کافور، به‌خوبی با طبیعت ادغام می‌شود و آن را محترم می‌شمارد. ظاهر طبیعی پروژه، درعین‌حال می‌تواند آرامش را به شهروندان ساکن در شهرهای شلوغ و کلافه کننده بازگرداند. حتی رنگ‌بندی پروژه با الهام دقیق از عناصر طبیعی انتخاب شد تا ارتباط میان انسان و طبیعت را تقویت کند. 
معماران توجه ویژه‌ای به تنظیم نور و سایه داشته‌اند و بدین ترتیب، به توازنی میان جنبه‌های زیبایی‌شناختی و عملکردی دست یافته‌اند. سایه‌ها به افراد کمک می‌کنند تا کمی از نور مستقیم آفتاب دور باشند و خنک شوند. منافذ نیز اجازه ورود نور طبیعی به محوطه را می‌دهند و تهویه کامل را ممکن می‌سازند. درنتیجه، نیاز به صرف انرژی برای خنک‌سازی و روشنایی مصنوعی کاهش می‌یابد. 

جمع‌بندی 

بازار درختان خورشیدی در شانگهای چین، با الهام از طبیعت، به‌ویژه درختان کافور منطقه پیرامون، طراحی شده است. ویژگی برجسته در طراحی بازار را می‌توانیم انعطاف‌پذیری فضای آن و امکان اعمال تغییرات گسترده در آینده بدانیم. هدف از معماری بازار این بود که هم فضای طبیعی منطقه تقویت شود و هم انسان‌ها ارتباط میان خود و طبیعت را بهتر درک کنند. اصول معماری بیوفیلیک در طرح آن کاملا به چشم می‌خورد. 
https://www.archdaily.com/1010230/solar-trees-marketplace-koichi-takada-architects?ad_source=search&ad_medium=projects_tab
 
تعداد بازدید : ۲۱۴
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
آشنایی با معماری شناور (Floating Architecture)

آشنایی با معماری شناور (Floating Architecture)

سبک‌ های طراحی نمای ساختمان

سبک‌ های طراحی نمای ساختمان

مولفه های معماری پایدار

مولفه های معماری پایدار

معرفی طراحی ویلای خاص + عکس و پلان

معرفی طراحی ویلای خاص + عکس و پلان

چگونگی طراحی فضا در معماری مینیمالیستی

چگونگی طراحی فضا در معماری مینیمالیستی

رویکردهای معماری مفهومی در زمان معاصر چیست؟

رویکردهای معماری مفهومی در زمان معاصر چیست؟

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir