۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : شنبه , ۱۴۰۲/۰۹/۱۱ ۱۸:۱۴
کارتاس (Carretas)، نام پروژه و ایده‌ای برای بازسازی خانه ای آپارتمانی در شهر کرتارو کشور مکزیک است. این ساختمان در یکی از محله‌های مسکونی، خانواده‌دوست و پیاده‌رو پسند قرار دارد و ویوهایی عالی از کانال آبی مشهور شهر به دست می‌دهد. 

آشنایی با پروژه بازسازی منزل کارتاس 

این خانه که ابتدا در دهه 90 میلادی در شهر کرتارو کشور مکزیک ساخته شده بود، اکنون پس از بازسازی، 4 واحد آپارتمانی 3 خوابه وسیع را شامل می‌شود. هرکدام از این واحدها، از یک فضای مجهز مطالعه و کار نیز برخوردار هستند که به‌ویژه برای شاغلان حرفه‌ای مناسب خواهد بود. طراحی دفتر کار معماری به‌عنوان فضای جداگانه در قسمت مرکزی ساختمان انجام شد. این دفتر، به‌عنوان مسیر ارتباطی مشخصی با محیط بیرون نقش ایفا می‌کند و یک مولفه ارتباطی بین واحدهای آپارتمانی نیز به شمار می‌رود. 

فرآیند طراحی و جزئیات فنی 

همان‌طور که انتظار می‌رود، معماران هنگام بازسازی آپارتمان کارتاس، با چالش سیستم ساختمانی کهنه و از دور خارج روبرو شدند. این سیستم مبتنی بر تیرآهن‌های فولادی و دال‌های بتنی سبک بود. به دلیل ظرفیت‌های ضعیف این سیستم، گزینه‌های پیش روی معماران برای بازسازی خانه محدود شد. برای مثال، آن‌ها نتوانستند دیوارهای حائل را تخریب کنند؛ در عوض، تصمیم گرفتند تیرآهن‌ها را با روشی هنرمندانه در معرض نمایش بگذارند و بدین ترتیب، میزان نور طبیعی و وسعت فضا را افزایش دهند. 
یکی از اهداف طراحان این بود که طراحی داخلی ساختمان و طراحی نمای ساختمان را جوان‌پسندتر و مدرن‌تر کنند. در راستای این هدف، روکاری آهکی، ریزه‌کاری روی فولاد، آثار هنری و اثاثیه مدرن برای بازسازی منزل افزوده شدند. همه این‌ها در ترکیب با یکدیگر و هماهنگ با رنگ‌بندی صورتی و سفید بنا، ظاهر بسیار شیک و یکپارچه‌ای ایجاد کرده‌اند. 
روکاری‌های آهکی «نانوکال» (ریز با سایز نانو) برای طراحی نمای ساختمان و طراحی فضای داخلی در قسمت پاسیو به کار رفتند. این روکاری‌ها به دلیل خواص مکانیکی و فناوری پیشرفته‌شان، به افزایش استحکام کل بنا کمک می‌کنند. تمام سازه دال بام فرسوده شده بود و باید برداشته، تمیز، اصلاح و تقویت می‌شد که به کمک روکاری‌ها به بهترین نحو انجام شد. 

4 جنبه فنی مهم 

طراحان به دو مسئله فنی توجه ویژه داشتند: یکی نصب سیستم گرمایشی کارآمد و دیگری نصب سیستم مناسب برای تنظیم فشار آب. همچنین به‌منظور برخورداری از ویوی عالی، تراس‌های جدیدی در بازسازی خانه کارتاس با ویوی کانال آبی شهر ایجاد شدند. اثاثیه باکیفیت و به‌خصوص تشک‌های درجه‌یک به‌منظور ارتقای سطح راحتی ساکنان، اولویت داشتند و بخش مهمی از فهرست هزینه بازسازی آپارتمان را تشکیل دادند. 

ایده برای بازسازی خانه کارتاس 

گرایش به سبک معماری مدرن در این پروژه مشهود است. فضای داخلی، رنگ‌بندی خنثی و روشن دارد. چینش فضا نیز از سبک مینیمال الهام می‌گیرد. آثار هنری نصب‌شده در فضا، کار هنرمندان بزرگ مکزیکی هستند و ارتباط با فرهنگ پیرامون را حفظ می‌کنند. هرچند فضای بیرونی ساختمان، جلوه‌های سنتی خود را تا حدودی حفظ می می‌کند، اما دست‌کم فضای داخلی ساختمان را می‌توانیم یک نمونه معماری مدرن به شمار آوریم. 

اهمیت پروژه 

این نمونه بازسازی آپارتمان به‌خوبی نشان می‌دهد که معماری چگونه می‌تواند فضاها و کیفیت زندگی افراد را بهبود بخشد. ازنظر اقتصادی، پروژه خانه کارتاس به نفع جامعه شهری است؛ زیرا یک مکان متروکه را به یک مکان کاملا قابل زندگی و مدرن تبدیل کرد. با روش‌های این‌چنینی و پرداخت هزینه نسبتا پایین بازسازی خانه مشکل هزینه ساخت مسکن در کشورهایی چون مکزیک کاهش می‌یابد. معماران ایرانی نیز برای ترمیم بافت فرسوده شهری، می‌توانند از چنین پروژه‌هایی ایده بگیرند. 

تحلیل پروژه نمونه بازسازی منزل کارتاس 

مطمئنا ساختار کلی و طرح اولیه ساختمان، قدیمی و ازمد افتاده بود. بافت پیرامون ساختمان نیز از جلوه‌های مدرن برخوردار نیست. طراحان با این چالش روبرو بودند که چگونه بدون تغییر فرم کلی ساختمان و ضمن همسویی ظاهری با محیط پیرامون، آن را به‌سوی سبک معماری مدرن سوق دهند. انتخاب سبک مینیمال برای طراحی نمای ساختمان، هوشمندانه بود؛ زیرا با بافت‌های قدیمی ناهماهنگی ایجاد نمی‌کند، اما با سبک معماری مدرن همخوانی دارد. 
رنگ صورتی نامتعارف در قسمت نما تا حدودی ذهن مخاطب را از تغییر ناگهانی بین فرم کلاسیک و مدرن منحرف می‌کند و آن را قابل‌قبول می‌سازد. طراحی فضای داخلی با تمرکز بر گیاهان و معماری ارگانیک انجام شد. این کار، ارتباط میان محیط سرسبز بیرون و محیط درون ساختمان را بدون تغییر ساختاری قابل‌توجه تقویت می‌کند که با اصول معماری مدرن همخوانی دارد. 

جمع‌بندی 

بازسازی، یکی از پراستفاده‌ترین روش‌ها برای احیای بافت فرسوده شهری و قابل‌استفاده کردن آن است. پروژه بازسازی منزل کارتاس (Carretas) در کشور مکزیک، یک نمونه بازسازی آپارتمان عالی به شمار می‌رود. هزینه بازسازی خانه این پروژه، نسبتا پایین و به‌صرفه بود. سبک مینیمال، تقویت سیستم گرمایشی، تقویت سیستم آب ساختمان، ساخت تراس، باز کردن فضا و استفاده از فناوری‌های مدرن، ازجمله رویکردهای مورداستفاده معماران بودند. 
https://www.archdaily.com/1003621/carretas-renovation-heryco?ad_source=search&ad_medium=projects_tab
 
 
تعداد بازدید : ۲۷۵
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
سفر برای علاقه مندان به معماری: 25 نقطه از شهر میلان که معماران باید از آن بازدید کنند.

سفر برای علاقه مندان به معماری: 25 نقطه از شهر میلان که معماران باید از آن بازدید کنند.

آیا استفاده از بتن توانست طراحان بیمارستان d’Olot i Comarcal را دچار چالش معماری کند؟

آیا استفاده از بتن توانست طراحان بیمارستان d’Olot i Comarcal را دچار چالش معماری کند؟

خانه ی Meditation، لبنان

خانه ی Meditation، لبنان

وظیفه ی معماری چیست؟

وظیفه ی معماری چیست؟

ویلا سوییسی به چه ویلایی گفته می شود + نکات طراحی آن

ویلا سوییسی به چه ویلایی گفته می شود + نکات طراحی آن

10 طرح منتخب برای  یادبود هولوکاست  در لندن

10 طرح منتخب برای یادبود هولوکاست در لندن

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir