۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۴۰۲/۰۹/۲۷ ۲۰:۳۰
خانه‌های مثلثی یا A شکل که به ویلا سوییسی هم معروف هستند، طرفداران زیادی دارند. ساخت سازه مثلثی، ساده است و استحکام بیشتری هم دارد. این نوع ویلاها، هم به صورت مثلث متساوی الاضلاع و هم مثلث متساوی الساقین ساخته می‌شوند. برای ساخت ویلا مثلثی می‌توان از هر متریالی اعم از چوب، فلز یا بتن استفاده کرد. رعایت نکات مهم برای ساخت و طراحی این ویلاها، الزامی است و معمار و حتی مشتری باید نسبت به همه آن‌ها آگاه باشد. 

ویلای سوییسی به چه ویلایی گفته می‌شود؟

به ویلاهای با ظاهر مثلثی، ویلا یا کلبه سوئیسی گفته می‌شود. به این مدل ویلاها، خانه‌های A شکل یا A-frame هم می‌گویند. ساخت کلبه‌ها یا خانه‌های مثلثی شکل در سال 1950 پس از جنگ جهانی دوم توسط آمریکایی‌ها آغاز شد. خانواده‌ها می‌توانستند با قیمت پایین، از این خانه‌های زیبا و مثلثی شکل خریداری کنند و ایام تعطیلات را در آن‌ها خوش بگذرانند. 
با این حال، شواهدی هم وجود دارند که ویلاهای مثلثی خیلی قبل‌تر، توسط کشورهای دیگری مثل چین و سوئیس باب شدند. در حال حاضر، استفاده از نام ویلا سوییسی تنها یک اصطلاح فنی رایج بین عامه مردم است و به معنی این نیست که این سبک از معماری در سوئیس اجرا می‌شود. 
سقف ویلا یا کلبه سوئیسی متشکل از دو پنل است که در رأس به هم متصل شده‌اند و تا زمین امتداد پیدا کرده‌اند. مهم‌ترین ویژگی‌ این ویلاهای خاص و زیبا، پنجره‌های بزرگ آن‌ها است که اجازه می‌دهند ساکنین ویلا، هم از نور طبیعی و هم از زیبایی طبیعت نهایت لذت را ببرند. ارتفاع سقف‌های خانه مثلثی بسیار زیاد است و برخلاف تصور، فضای داخلی بزرگی دارد که غالبا متشکل از دو طبقه است. 

مراحل ساخت کلبه سوییسی

ساخت خانه سوئیسی مراحل مختلفی دارد که در این بخش، همه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

مرحله طراحی اولیه 

در قدم اول، برای ساخت یک کلبه سوئیسی، معمار یا مهندس مربوطه باید طراحی آن را با تمام جزئیات انجام دهد. غالبا برای انجام این کار از نرم‌افزارهای طراحی سه بعدی مانند تری دی مکس (3 D Max) استفاده می‌کنند. 
هنگام طراحی اولیه باید شکل و ساختار فیزیکی کلبه یا ویلا به همراه مکان ساخت و ابعاد دقیق هر بخش مشخص شوند. توجه به بستری که ویلا سوییسی قرار است روی آن ساخته شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این بستر باید بتواند فشار و وزن ناشی از ویلا را تحمل کند. 

انتخاب متریال مناسب برای ساخت ویلای مثلثی

فرقی نمی‌کند که طراحی برای یک خانه مثلثی است یا یک برج! به هر حال معمار باید دانش کافی درباره ساختمان‌سازی، انتخاب متریال متناسب با خانه مثلثی و همچنین بودجه‌بندی داشته باشد. برای ساخت خانه مثلثی می‌توان از متریال مختلفی استفاده کرد که در ادامه، معرفی می‌کنیم:
چوب: از متریال چوب می‌توان برای ساخت کل ویلا یا بخش‌هایی از آن استفاده کرد. همچنین می‌توان چوب را برای نمای خارجی سازه به کار گرفت. استفاده از متریال چوب برای فضای داخلی ویلا سوییسی هم گزینه جذاب و ایده‌آلی به نظر می‌رسد.
بتن: متریال بتن قیمت مقرون به صرفه و استحکام بالاتری نسبت به چوب دارد و می‌توان برای ساخت پایه و دیوارهای ویلا از آن استفاده کرد.
آهن و فولاد: برای بخش‌هایی که نیازمند استحکام هستند یا برای اسکلت اولیه ویلا می‌توان از آهن و فولاد استفاده کرد. این متریال استحکام خیلی بالایی دارند و می‌توانند فشار و وزن بالایی را تحمل کنند. ماندگاری آهن و فولاد هم نسبت به سایر متریال، بیشتر است.

پایه‌ریزی زیرسازهای ویلا

در این مرحله از ساخت ویلا سوییسی محیط و موقعیت جغرافیایی ویلا و همچنین سطحی که ویلا قرار است روی آن ساخته شود، باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد. زمین مورد نظر باید بتواند فشار و وزن ناشی از کلبه را تحمل کند. سپس می‌توان از مواد بتنی برای پایه‌ریزی و ایجاد یک سطح محکم و قابل اطمینان استفاده کرد.

قاب بندی و نصب اسکلت سازه

در این مرحله، اسکلت ویلا با استفاده از متریال مختلفی همچون آهن و چوب ساخته می‌شود. ممکن است با توجه به صلاح معمار یا افرادی که واجد شرایط هستند، در قاب‌بندی و اسکلت کلبه از فولاد هم استفاده شود. در این مرحله همچنین برای استحکام کف کلبه از تیرچه بتنی یا فلزی استفاده می‌کنند. ساخت دیوارها به صورت کامل در این مرحله اجرا می‌شود.

ساخت و نصب بقیه اجزای ویلا

بعد از ساخت و اجرای قاب‌بندی و اسکلت اولیه ویلا سوییسی پنجره‌ها و درب‌ها روی خانه نصب می‌شوند. با توجه به بودجه و درخواست مشتری، جنس استفاده شده برای پنجره‌ها و درب‌ها ممکن است متفاوت باشد. استفاده از پنجره‌های دوجداره و درب‌های ضد سرقت و باکیفیت، بهترین گزینه است.

آماده‌سازی سقف

در این مرحله با استفاده از متریال مختلف، تخته‌های مخصوصی روی سقف قرار داده می‌شوند تا بتوان در مرحله بعدی سقف اصلی را روی آنها سوار کرد. برای ساخت سقف، دو تکه پنل باید روی هم قرار بگیرند تا در بالای ویلا سوییسی به صورت راس مثلث یا شکل A درآیند. 

نصب سقف روی ویلا

به محض آماده‌سازی بخش‌های نگهدارنده سقف و اجرای تخته‌های مخصوص، می‌توان در این مرحله ورق‌ها و پانل‌های سقف را نصب کرد. معمولا برای سقف از ساندویچ پانل استفاده می‌کنند. پس از اجرا کردن آخرین مرحله یعنی نصب سقف، ویلا مثلثی آماده می‌شود. 
تنها کاری که باید انجام داد، رسیدگی به برق‌کشی، انتخاب سیستم سرمایشی و گرمایشی، نصب لوله‌های گاز و آب ویلا است. پس از انجام این مراحل، ویلا به صورت کامل آماده می‌شود. بعد از آن می‌توان اقدامات لازم برای رنگ‌آمیزی، دکوراسیون داخلی، نصب کفپوش و زیباسازی ظاهر ویلا را انجام داد.

انواع ویلا سوییسی از نظر متریال 

چندین دهه از ساخت اولین ویلا سوییسی می‌گذرد و اکنون این بناها از نظر متریال در انواع مختلفی قابل ساخت هستند. البته به دلیل فرم مثلثی این ویلاها، نمی‌توان تغییر چندانی در ساختار اصلی ویلا ایجاد کرد. اما معمار می‌تواند با توجه به بودجه و سلیقه مشتری فضای داخلی ویلا را به بخش‌های متنوعی تقسیم کند. 
ضمن اینکه می‌توان در کنار ویلا، بخش‌های جانبی به آن اضافه کرد. مثلا می‌توان آشپزخانه را به صورت یک ساختمان مربعی شکل به کنار ویلا متصل کرد. به این شکل، فضای بیشتری برای نشیمن و خواب در ساختمان اصلی ایجاد می‌شود. انواع مختلف ویلا مثلثی به شرح زیر هستند:

کلبه مثلثی بتنی 

یکی از انواع ویلا سوییسی ویلا بتنی است. برای ساخت این نوع ویلا از سیمان و بتن بهره گرفته می‌شود. البته معمولا برای پایه‌ریزی همه انواع کلبه‌ها و به جهت افزایش استحکام آن‌ها، از بتن استفاده می‌کنند. ساخت ویلا A شکل با بتن، سخت و هزینه‌بر است. ولی برخی افراد ترجیح می‌دهند برای افزایش استحکام سازه خود از این متریال استفاده کنند. مهم‌ترین مزیت بتن این است که می‌توان انواع شکل‌ها با قالب‌های مختلف را با آن پیاده کرد.

ویلا سوئیسی LSF

ال اس اف نوعی فلز روکش شده و مقاوم است که نسبت به وزن سبک، ماندگاری و استحکام بسیار بالایی دارد. برای طراحی و ساخت ویلا سوییسی هم می‌توان از این فلز سبک و مقاوم استفاده کرد. مقاومت ویلاهایی که با فلز ال اس اف ساخته می‌شوند، نسبت به ضربه و حادثه هم بیشتر است. به همین علت، این نوع ویلا مثلثی طرفداران بسیار زیادی دارد.

ویلا مثلثی چوبی

رایج‌ترین نوع ویلا مثلثی، ویلای ساخته شده از متریال چوب است. برای ساخت ویلاهای مثلثی که در دل طبیعت هستند، معمولا از متریال چوب استفاده می‌کنند. ترکیب ویلای چوبی با طبیعت و جنگل، دل‌نشین‌تر و جذاب‌تر است و حس سازگاری با طبیعت بیشتری به ساکنین می‌بخشد. ظاهر یکدست ویلا سوییسی چوبی بسیار گرم و صمیمی به نظر می‌رسد و حتی بدون هیچ تلاش و تزیینات خاصی، زیبا جلوه می‌کند. 

کلبه سوئیسی پیش ساخته

ویلاهای پیش ساخته نوع دیگری ویلا مثلثی هستند که معمولا برای ساخت آن‌ها از فلز استفاده می‌کنند. بتن به دلیل وزن بسیار بالا، گزینه مناسبی برای کلبه پیش ساخته نیست. چرا که انتقال آن بسیار سخت و دشوار است. چوب هم با اینکه وزن سبکی دارد، اما باز هم کمتر برای ساخت ویلا مثلثی به کار گرفته می‌شود. چون احتمال خراب شدن یا آسیب دیدن آن در مسیر انتقال وجود دارد. 
ویلا سوییسی پیش ساخته غالبا در کارخانجات طراحی و ساخته می‌شود و سپس با ابزارآلات مخصوص به موقعیت اصلی انتقال می‌یابد.

نکات طراحی ویلا A فریم

طراحی و ساخت ویلا مثلثی مستلزم رعایت برخی نکات مهم است که در این بخش بررسی می‌کنیم:

توجه به محل ساخت ویلا

محل ساخت کلبه باید به دقت توسط معمار یا ناظر پروژه بررسی شود. منطقه مورد نظر باید باید به اندازه کافی محکم باشد. درصورت لزوم، زمین را باید حفاری و صاف کنند تا برای ساخت ویلا آماده شود. 

توجه به تعداد طبقات ویلا

ویلا A فریم معمولا در دو طبقه ساخته می‌شود که طبقه اول به اتاق نشیمن، آشپزخانه و فضاهای دیگر اختصاص پیدا می‌کند. طبقه دوم برای اتاق خواب و سرویس بهداشتی در نظر گرفته می‌شود. با ساخت ویلا سوییسی به شکل یک سازه سه طبقه، اتاقی با سقف شیروانی خیلی کوتاه به وجود خواهد آمد که بیشتر برای انباری کارآمد خواهد بود.

استفاده از پنجره‌های بزرگ

ویلاهای مثلثی باید به گونه‌ای طراحی شوند که بیشترین میزان نور در طول روز وارد کلبه شود. بنابراین طراحی پنجره‌های بسیار بزرگ نه‌تنها به ورود نور کافی کمک می‌کند، بلکه مانند یک تابلوی نقاشی زیبا، طبیعت اطراف ویلا را منعکس می‌کنند. 

توجه به فضای اطراف ویلا

دیزاین اطراف ویلا مثلثی باید باز باشد. بنابراین استفاده از تراس و بالکن بسیار توصیه می‌شود. ایجاد فضایی برای استراحت و ریلکسیشن در حین لذت بردن از طبیعت، آرزوی هر ویلاداری است. 

نکات مهم در طراحی داخلی ویلای A  شکل

توجه به دکوراسیون و طراحی داخلی ویلا به اندازه فضای خارجی آن حائز اهمیت است. فضای داخلی ویلا سوییسی معمولا با جزییات منحصربه‌فرد و استفاده از عناصر طبیعی شناخته می‌شود. چوب و سنگ از جمله عناصر طبیعی دلنشین و جذاب هستند که کاربرد زیادی در طراحی داخلی ویلا دارند. رعایت نکات زیر برای یک طراحی داخلی عالی و فوق‌العاده، کمک کننده هستند:

استفاده از رنگ‌های طبیعی

در اغلب ویلاهای مثلثی، از رنگ‌های طبیعی برای طراحی دکوراسیون داخلی خانه استفاده می‌شود. طوسی، قهوه‌ای و سفید از جمله این رنگ‌های طبیعی هستند که برای دیزاین داخل ویلا استفاده می‌شوند. این رنگ‌های طبیعی کمک می‌کنند که فضای داخلی ویلا هماهنگی بیشتری با طبیعت بیرون داشته باشد.

استفاده از عناصر طبیعی

چوب و سنگ‌های طبیعی دو عنصر مهم برای طراحی داخلی ویلا سوییسی هستند. معمولا برای طراحی تراس، سقف، درب و پنجره از چوب استفاده می‌کنند. این عنصر طبیعی حس گرما و صمیمیت را به ساکنین ویلا می‌بخشد. همچنین برای تزیین بخش‌هایی از دیوار یا قسمت‌های نزدیک شوفاژ، از سنگ‌های طبیعی استفاده می‌کنند که باعث جذابیت بیشتر ویلا می‌شوند.

شوفاژ 

در بیشتر ویلاهای مثلثی، شوفاژ جایگاه بسیار خاصی دارد. استفاده از شوفاژ برای طراحی دکوراسیون داخلی ویلا به خصوص در ویلاهای کوهستانی، بسیار جذاب و زیبا به نظر می‌رسد. برای ساخت شوفاژ از متریال چوب و سنگ استفاده می‌کنند.

ایجاد فضاهای بزرگ

به هنگام طراحی فضای داخلی ویلا سوییسی لازم است اتاق نشیمن، آشپزخانه و اتاق خواب بزرگ در نظر گرفته شوند. همچنین بهتر است تا حد امکان از مبلمان ساده برای دکوراسیون داخلی ویلا استفاده کرد. معمولا استفاده از مبلمان کلاسیک، پر زرق‌وبرق و جاگیر در ویلاهای مثلثی توصیه نمی‌شود.

هزینه ساخت ویلا مثلثی یا سوئیسی

نکته مهمی که به هنگام طراحی ویلا مثلثی باید به آن توجه کرد، قیمت و هزینه ساخت این گونه ویلاها است که به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای یک برآورد دقیق از قیمت نهایی باید همه فاکتورها مورد بررسی قرار بگیرند:

قیمت زمین موردنظر برای ساخت ویلا 

اولین فاکتوری که بر قیمت نهایی ویلا سوییسی تاثیر می‌گذارد، زمین مورد نظر است. قیمت زمین هم به عواملی همچون موقعیت جغرافیایی و متراژ بستگی دارد. خرید زمین‌های شخصی به دلیل گرانقیمت‌تر بودن خیلی توصیه نمی‌شود. بهتر است زمین موردنظر از دولت یا شهرداری خریداری شود تا مقرون به‌صرفه‌تر باشد.

متریال مورد استفاده در ساخت ویلا 

متریال و لوازم مورد استفاده برای ساخت ویلا مثلثی باید از کیفیت خوبی برخوردار باشند. طبیعی است که هر چقدر این متریال با کیفیت‌تر باشند، هزینه بیشتری هم به همراه خواهند داشت. میزان متریال مورد نیاز هم به ابعاد و متراژ کلبه بستگی دارد. درنتیجه، بزرگ بودن ویلا برابر با بیشتر شدن هزینه ساخت آن است.

هزینه نقشه‌کشی و طراحی

همانطور که قبلا اشاره شد، اولین مرحله برای ساخت ویلا سوییسی تهیه نقشه و طراحی آن است. این فرآیند باید توسط یک معمار بادقت محاسبه شود. انجام فرآیند طراحی و نقشه‌کشی هم با هزینه‌ای همراه است که باید آن را برای برآورد دقیق قیمت نهایی، در نظر گرفت.

هزینه‌های اجرایی ساخت ویلا مثلثی

دستمزد کارگران و نصب قطعات، جزء هزینه‌های اجرایی ساخت ویلا به شمار می‌روند. همه مراحل نصب از جمله نصب تیرچه تا درب و پنجره با هزینه همراه هستند.

هزینه نصب سیستم‌های لوله‌کشی مختلف

ویلای مورد نظر باید همه امکانات ضروری و رفاهی از جمله لوله‌کشی آب، لوله‌کشی گاز، سیم‌کشی برق، سیستم فاضلاب، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، نصب کمد دیواری و کابینت و غیره را داشته باشد. بنابراین فاکتور دیگری که بر قیمت ساخت ویلا مثلثی تاثیر می‌گذارد، هزینه‌های مربوط به نصب این سیستم‌ها است.

هزینه عوارض و مالیات

در نهایت، برای ساخت هر ویلایی اعم از ویلا مثلثی لازم است هزینه‌هایی بابت عوارض مالیات و مجوزها پرداخت شوند.

جمع‌بندی

ویلا سوییسی نوعی ویلای ساده و مثلثی شکل است که به دلیل قیمت مناسب و ساخت و نصب آسان، طرفداران زیادی پیدا کرده است. از جمله انواع این ویلاها می‌توان به ویلا چوبی، بتنی، فلزی و پیش‌ساخته اشاره کرد. برای ساخت چنین ویلایی باید نکات مهمی همچون مکان ساخت، نوع متریال، رنگ، دکوراسیون و استفاده از عناصر طبیعی را در نظر گرفت. 
البته توصیه می‌شود برای گرفتن نتیجه ایده‌آل و طراحی یک ویلای زیبا، لاکچری و در عین ساده و مثلثی از تیم‌های متخصص در حوزه ساخت‌وساز انواع ویلا کمک گرفته شود. 
 
https://avrame.com/tips/how-to-build-an-a-frame-house-step-by-step
https://www.motherearthnews.com/diy/how-to-build-an-a-frame-ze0z1111zhir/
https://www.fieldmag.com/articles/a-frame-house-plans
https://www.showcasebuilders.com/article/how-much-does-it-cost-to-build-a-house
 
 
 
 
 
 
 
 

تعداد بازدید : ۴۰۴
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
معماری و معماری داخلی خانه ویلای ven

معماری و معماری داخلی خانه ویلای ven

طراحی و بازسازی ویلای روان کلارآباد

طراحی و بازسازی ویلای روان کلارآباد

طراحی ویلای مکعب چوبی ماکو/آذربایجان غربی

طراحی ویلای مکعب چوبی ماکو/آذربایجان غربی

طراحی ویلا فردیس / شرکت معماری داریان

طراحی ویلا فردیس / شرکت معماری داریان

خانه ی کوهستانی “Z” در قلب کوه های ایتالیا | کاری از GEZA

خانه ی کوهستانی “Z” در قلب کوه های ایتالیا | کاری از GEZA

طراحی ویلای لوکس تابستانی در مرکز شهر سنگاپور

طراحی ویلای لوکس تابستانی در مرکز شهر سنگاپور

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir