۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : يکشنبه , ۱۴۰۲/۰۳/۰۷ ۱۷:۰۳
چشم انداز در طراحی ویلا

درباره چشم‌انداز بیشتر بدانید

هنر چشم‌انداز، چیدمان عناصر مواد اولیه طبیعت مانند پوشش گیاهی، همراه با عناصر غیرزنده مانند سازه‌های بیرونی، سنگ‌فرش و نما را در بر می‌گیرد که راه‌حل‌های خاصی را در پیش پا می‌گذارد که فضاهای بیرونی یک پروژه را بهبود می‌بخشد. طراحی منظر در معماری امروز یک تجارت محبوب محسوب می‌شود که توجه بیشتری نسبت به‌قرار دادن چند گل و درختچه در برخی قسمت‌ها، نیاز دارد.
این رشته به دانش و تکنیک‌های بسیار خاصی تکیه می‌کند که فراتر از زمینه‌های معماری است و به همین دلیل است که معماری و طراحی چشم‌انداز به‌عنوان یک شاخه تخصصی از طراحی معرفی شده‌اند. مناظر برای محیط‌زیست ضروری هستند. زیرا از منابع کمتری استفاده می‌کنند و برای چرخه حیات نقش پشتیبان را برعهده می‌گیرند، به شکوفایی گیاهان و جانوران یاری می‌رسانند و نتایج سرمایه‌گذاری بلندمدت را ارائه می‌دهند.

اهمیت چشم‌انداز در انواع ویلا

مناظر، احساس زیبایی در ملک به‌ وجود می‌آورند. فرقی هم نمی‌کند که مجتمع مسکونی باشد یا تجاری. اجرای چشم‌انداز در هر محیطی اهمیت خود را خواهد داشت. در زیر جایگاه مهم چشم انداز در طراحی ویلا را در دو نقطه مختلف بررسی می‌کنیم.

1.اهمیت چشم‌انداز در ویلای ساحلی

وجود چشم‌انداز مناسب در ویلاهای ساحلی بسیار اهمیت دارد. چشم‌انداز ویلا نزدیک به دریا بسیار جذاب‌تر از چشم‌انداز ویلایی است که دور از دریا شکل می‌گیرد. فاصله از دریا در زیبایی چشم‌انداز و قیمت آن ویلا نیز تأثیرگذار خواهد بود. فاصله از دریا حتی می‌تواند در خریدوفروش ویلا نیز نقش اثرگذاری ایفا کند. در هنگام در نظر گرفتن چشم انداز در طراحی ویلا به فاصله آن نسبت به دریا دقت بیشتری نشان دهید.

2.اهمیت چشم‌انداز در ویلای جنگلی

اهمیت چشم‌انداز در ویلای جنگلی به این است که هر چه یک ویلای جنگلی چشم‌انداز زیباتری داشته باشد خریداران بیشتری را به خود جذب می‌کند. بنابراین تمام هنر خود را به کار بگیرید تا بتوانید یک‌چشم انداز زیبا برای ویلای جنگلی فراهم سازید.

ویژگی‌های کلیدی چشم انداز در طراحی ویلا

طراحی چشم‌انداز درست مانند هر روش دیگری با یک خلاصه طراحی شروع می‌شود. این خلاصه طراحی به برنامه‌ریزی رویه‌ها و نتایج پروژه کمک می‌کند تا همان‌طوری شکل بگیرند که مشتری آن را می‌پسندد. بیایید نگاهی به ویژگی‌های چشم انداز در طراحی ویلا بیندازیم.

1.هدف و سبک زندگی

این دو بسیار به‌هم‌وابسته و مرتبط هستند. خلاصه چشم‌انداز پاسخی به این پرسش می‌دهد که هدف از طراحی آن چیست؟ به‌ عبارت ‌دیگر، باید بدانیم که چرا این چشم‌انداز را طراحی می‌کنیم. خلاصه طراحی حرفه‌ای اطلاعات دقیقی درباره اهداف و خواسته‌های مشتری، شیوه زندگی و برنامه خرج او در اختیار ما خواهد گذاشت. سپس می‌توانیم چشم‌اندازی ایجاد کنیم که در انحصار او باشد. زیرا هر کدام از مشتریان خصوصیات و ویژگی‌های ویژه‌ای دارند. برای مثال، چشم‌انداز برای زوج‌های دارای فرزند با مشتریان متاهلی که حیوان خانگی دارند، متفاوت است.

2.بودجه شما برای طراحی چشم‌انداز

مشتریان اغلب نمی‌دانند چشم انداز در طراحی ویلا چقدر هزینه خواهد داشت. این وظیفه ماست که تصویر روشنی از هزینه‌های اضافی به آن‌ها نشان دهیم تا جلوی بروز مشکلات احتمالی آینده را بگیریم.
چشم انداز در طراحی ویلا

نکات قابل‌توجه در طراحی چشم‌انداز

1.برنامه‌ریزی فضا و شماتیک چیدمان

طراحی منظر، مستلزم سازمان‌دهی وسیعی از فضا یا ناحیه موردنظر است. همچنین بسته به ترجیحات مشتری، شرایط مختلفی به وجود می‌آید. مثلا درمورد باغ باید به سوالاتی نظیر موارد زیر داده شود.
  •  باغ چند نفر را می‌تواند در خود جای دهد؟
  • اگر مهمانی برگزار می‌کنید، راه رسیدن مردم به باغ چگونه است؟
  • آیا در باغ شما صندلی کافی برای حداقل 15-20 نفر وجود دارد؟
  • اگر میزبان گردهمایی‌های بزرگ‌تر با تعداد بیشتری از مردم باشید، شرایط چطور خواهد بود؟
اگر این الزامات را هنگام تصمیم برای ایجاد چشم انداز در طراحی ویلا خود در نظر بگیرید، ممکن است چشم‌انداز مناسب‌تری بسازید که گروه‌های بزرگ‌تری را در خود جای دهد.

2.مقررات برنامه‌ریزی

در بررسی طرح‌ها باید قوانین دولتی را نیز در نظر گرفت. شاید محله شما مجموعه قوانین خاص خود را داشته باشد که باید در چیدمان گنجانده شود. به‌عنوان ‌مثال استخرها باید حداقل 1.5 متر از محیط و دیوارهای ویلا فاصله داشته باشند. همچنین آلاچیق‌ها باید با فاصله حداقل 1 تا 1.5 متر از دیوار شکل بگیرند. اگرچه این مورد در هر منطقه‌ای متفاوت خواهد بود.

3.ارائه مفاهیم طراحی منظر به مشتریان

بسیاری از مشتریان ما به‌طور خاص هنرمند نیستند. در نتیجه، با دشواری تصور می‌کنند که باغ‌هایشان چگونه خواهد بود. نمایش طراحی امری بسیار مهم تلقی می‌شود. زیرا روشی برای بیان این ایده به مشتری است. ایده‌ها را می‌توان به اشکال مختلفی ارائه کرد، از جمله تابلوهای حالت، مدل‌های سه‌بعدی و نقاشی. زمانی که کار بر روی چشم انداز در طراحی ویلا را شروع می‌کنیم، درمورد یک کدام از روش‌های ارائه برای مشتری تصمیم می‌گیریم.

4.ارائه طراحی منظر

برای قطعات، ممکن است از طرح‌ها و ارتفاعات سه‌بعدی، تابلوهای حالت و پانل‌های نمونه استفاده کنیم. این به مشتری یک دید جامع ارائه می‌دهد درباره فضایی که دریافت خواهد کرد. این کار تضمین می‌کند که چشم‌انداز و سبک ساختمان شما به‌خوبی یکدیگر را تکمیل می‌کنند.

5.فضای سرگرمی

فضای سرگرمی شامل سرگرمی بزرگسالان و کودکان می‌شود. هر نوع وسیله یا چیزی که باعث سرگرمی و شوق شما شود باید در زمان فکر کردن به چشم انداز در طراحی ویلا مدنظر قرار گیرد.

عوامل تأثیرگذار بر طراحی چشم‌انداز مناسب

کلید طراحی چشم‌انداز عالی این است که از فضاهای باز اطراف سازه برای برآورده‌کردن نیازهای خاص صاحب‌خانه به بهترین شکل استفاده کنید. طراحان و معماران حرفه‌ای از تجربه طراحی خود برای ایجاد فضاهای بیرونی زیبا و چشم انداز در طراحی ویلا بهره می‌برند که حریم خصوصی و جذابیت بصری ساکنان را فراهم خواهد ساخت. این هدف را می‌توان از طریق چندین تکنیک شامل صفحات عمودی تا افزودن گیاهان بزرگ‌تر در اطراف محل سکونت به دست آورد.
  1. استفاده از منظره برای ایجاد حریم خصوصی
  2. حفظ سایت موجود
  3. ایجاد آرامش طراحی با چشم‌انداز

نورپردازی چشم‌انداز

طراحی چشم‌انداز شامل روشنایی زیادی می‌شود، روشنایی دید در شب را بهبود می‌بخشد و به‌عنوان یک عنصر ایمنی حیاتی عمل می‌کند. از روشنایی می‌توان برای برجسته‌کردن مسیرها، جاذبه‌های آبی، پوشش گیاهی و موانع آبی در سراسر چشم‌انداز استفاده کرد.
گزینه‌های زیادی برای نورپردازی چشم‌انداز شما وجود دارد. چراغ‌های زمینی در مسیرها، لامپ‌های پلکانی و چراغ‌های راهنمای درختان و درختچه‌ها تنها چند روش برای بهبود نورپردازی باغ یا ویلا شما هستند. روشنایی عناصر مجاور را زنده می‌کند. شما را به قدم‌زدن در مسیر و لذت‌بردن بیشتر از حیاط ترغیب خواهد کرد. بنابراین فکر کردن به آن‌‌‌ها برای چشم انداز در طراحی ویلا اهمیت دوچندانی می‌یابد.
سالن‌های استراحت، فودکورت‌ها و باربیکیوها همگی می‌توانند از نورافکن‌ها و لامپ‌های نصب‌شده روی پایه‌های سایبان بهره ببرند. با این کار یک فضای روشن از خانه در شب قابل مشاهده خواهد بود. مهمانان می‌توانند در تمام ساعات شبانه‌روز از فضای آرام آن لذت ببرند.
طراحی چشم‌انداز ویلا

طراحی چشم‌انداز ویلا

امروزه معمولا افراد ترجیح می‌دهند یک ساختمان ویلایی بسیار زیبا داشته باشند. بنابراین طراحی چشم‌انداز ویلاها رو به افزایش است. در انتخاب چشم انداز در طراحی ویلا در باغ‌ها و ویلاها علاوه‌بر زیبایی و جذابیت پروژه باید به استاندارد و ایمنی آن نیز توجه کرد. برای دل‌پذیری و جذابیت بیشتر حیاط ویلا باید از حالت‌های خاص و فوق‌العاده در طراحی کمک گرفت تا از قدم‌زدن در حیاط و تماشای گل‌وگیاه باغچه خسته نشوید. مراحل اجرای چشم انداز در طراحی ویلا به‌قرار زیر است:

1.انتخاب خاک

برای اینکه یک پروژه طراحی چشم‌انداز فوق‌العاده تکمیل شود باید چندین عنصر و الگوریتم در دسترس باشد. یکی از اصول اولیه برای یک منطقه زیبا و پر از گل‌وگیاه، انتخاب خاک مناسب برای رشد و نمو گیاهان است که باید موردتوجه قرار گیرد.

2.مصالح ساختمانی

شناسایی و انتخاب مصالح مناسب موردنیاز برای طراحی یک پروژه طراحی چشم‌انداز از اساسی‌ترین مسائل در طراحی محوطه‌سازی و فضای سبز است. آشنایی با متریال و کاربرد آن‌ها به شما کمک می‌کند که بدانید چگونه هر قسمت از پروژه و ساختمان را طراحی و ایجاد کنید که از بالاترین کیفیت برخوردار باشد و از هر نظر پروژه بهتری را ارائه دهید.

3.انتخاب عناصر

برای پیاده‌سازی عناصر در پروژه بنا به ‌درخواست مشتری می‌توان گزینه‌های مختلفی را به کار برد. مانند آب‌نما، آلاچیق، حوض، استخر، پاسیو، باربیکیو و...  که باید برای چشم انداز در طراحی ویلا مد نظر قرار گیرد.

·آب‌نما

یکی از محبوب‌ترین عناصر طراحی چشم‌انداز، عنصر آبشار است. ساخت این المان با مواد مختلف امکان‌پذیر خواهد بود و زیبایی فوق‌العاده‌ای به ناحیه موردنظر می‌بخشد. مهم‌ترین موارد موردتوجه در ساخت این المان به سهولت در نگهداری و عایق‌کاری، نشت آب، صدای مناسب محیط و روشنایی اختصاص می‌یابد که نباید از آن‌ها غافل شد.

·حوضچه

فضایی که آب در آن ثابت بماند و جریان نداشته باشد، حوض یا حوضچه نامیده می‌شود. حوض در محوطه‌سازی و طراحی فضای سبز به‌عنوان ابزاری برای آرامش عمل می‌کند. عنصر حوضچه علاوه‌بر زیبایی می‌تواند به‌عنوان منبعی برای ذخیره آب موردنیاز گیاهان نیز به کار رود یا می‌توان از آن برای پرورش گیاهان آبزی بهره برد که جذابیت خاصی به پروژه می‌بخشد. پس برای یک چشم انداز در طراحی ویلا حتما به شکل‌گیری یک حوضچه فکر کنید.

·استخر

شنا، یکی از سرگرم‌کننده‌ترین تفریحات و برای سلامتی شما بسیار مفید است. درگذشته که خانه‌ها بزرگ‌تر بودند و معمولا حیاط داشتند، بیشتر خانه‌ها دارای استخر بودند. اما امروزه با افزایش تعداد آپارتمان‌ها و نبود حیاط اختصاصی برای مردم به‌ندرت می‌توان چنین چیزی را مشاهده کرد. استفاده از این عنصر از نظر نگهداری، تصفیه و آب‌بندی یکی از تخصصی‌ترین عناصر در طراحی منظر و فضای سبز شمرده می‌شود

·کف‌پوش

یکی دیگر از چشم‌گیرترین و جذاب‌ترین طرح‌های چشم‌انداز را کف‌سازی در محوطه‌سازی به وجود می‌آورد. کف‌سازی بخش دشواری در طراحی چشم‌انداز خواهد بود که نقش مهمی در هدایت قسمت‌های مختلف و زیبا دارد. استفاده از مواد باکیفیت و مناسب در بخش کف‌پوش از نظر استحکام، زیبایی و... برای روح بخشیدن به چشم انداز در طراحی ویلا بسیار حائز اهمیت است.
چشم انداز در طراحی ویلا

جمع‌بندی

استفاده از چشم انداز در طراحی ویلا از اهمیت زیادی برخوردار است. فرقی هم نمی‌کند که ویلای شما ساحلی باشد یا جنگلی. در هر صورت باید برخی نکات و موارد را در طراحی وساخت آن‌ها رعایت کنید تا احساس بهتری در ویلای خود داشته باشید. در هنگام طراحی چشم‌انداز به نکاتی همچون خاک، مصالح و... نیز باید دقت کرد.
منابع
https://connect.eyrc.com/blog/landscape-and-residential-design
https://www.archdaily.com/961430/13-house-projects-enhanced-by-landscape-design
https://agroturf.me/blog/villa-landscape-design-dubai-a-thorough-guide/
https://milestonedubai.com/blog/villa-landscape-design-in-dubai-the-ultimate-guide/
https://en.gardenmarketco.com/familiarity-with-the-principles-of-landscape-design-and-green-space/
 
تعداد بازدید : ۶۵۴
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
پروژه های برتر معماری از دیدگاه مجله TIME نیویورک

پروژه های برتر معماری از دیدگاه مجله TIME نیویورک

احمد شاملو: مرگ را دیده‌ام من…

احمد شاملو: مرگ را دیده‌ام من…

صد دانشگاه برتر معماری در دنیا!

صد دانشگاه برتر معماری در دنیا!

اطلاعیه در مورد چندشنبه های آرل

اطلاعیه در مورد چندشنبه های آرل

هواپیماهای الکتریکی و اتومبیل های بدون سرنشین: پلان های اولین شهر فرودگاهی پایدار جهان رونمایی شدند.

هواپیماهای الکتریکی و اتومبیل های بدون سرنشین: پلان های اولین شهر فرودگاهی پایدار جهان رونمایی شدند.

رتبه بندی تحسین برانگیزترین مدارس معماری امریکا در 2020

رتبه بندی تحسین برانگیزترین مدارس معماری امریکا در 2020

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir