۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۳۹۷/۱۲/۲۰ ۱۳:۰۰

طراحی سرویس بهداشتی عمومی

تحریریه معماری آرل

در فاصله یک ساعتی از دالاس شهر سولفورس، اسپرینگ قرار دارد. شهری با جمعیت 15 هزار نفری که به پایتخت لبنیات تگزاس معروف است و برای سالیان سال جاذبه اصلی این شهر موزه آن بوده است البته هیچ کس این شهر را به خاطر مجسمه ی گاوهای آن فراموش نمی کند. در مرکز شهر یک دیوار یاد بود سربازان، یک صفحه بزرگ شطرنج و فضایی بزرگی برای گردهمایی مردم قرار دارد. شهر ذاتا نماینگر یک آمریکا کوچک است البته به جز معکب های کوچک ساخته شده از آینه که درست در وسط مرکز شهر قد علم کرده اند. مکعب ها اشیا عجیبی هستند و واقعا غیرعادی به نظر می رسند. مردم دور این مکعب ها می چرخند و به آن ها زل می زنند. چندین بار وارد و خارج مکعب ها می شوند از لای در سرک می کشند و دوباره داخل می شوند. با آرل در ادامه همراه باشید...

طراحی سرویس بهداشتی مدرن
طراحی سرویس بهداشتی مدرن

اما سوال اینجاست که این معکب های عظیم ساخته شده ازآینه در ابعاد 1.5 در 2.5 متر چه چیزی هستند؟ این مکعب های در واقع سرویس های بهداشتی عمومی شهر هستند. در داخل این مکعب ها تمام لوازم معمولی مختص به یک توالت را خواهید دید. تنها یک ویژگی وجود دارد که مایه ی شگفتی آن شده است. دیوارهای مکعب از شیشه های دو طرفه ساخته شده است. شما می توانید بیرون را ببینید ولی کسی نمی تواند داخل را ببیند.
این دستشویی احساس عجیبی در استفاده کنندگان از آن ایجاد می کند و آن ها هر لحظه این حس را دارند که شاید از بیرون مکعب قابل مشاهده باشند. بعضی از افراد به خاطر به وجود آمدن این حس نمی توانند از این دستشویی استفاده کنند.
داستان این توالت های عمومی از سال 2003 آغاز شده زمانی که مرکز شهر سوفور اسپرینگ بازسازی شده است این پروژه 6 میلیون دلاری یک موفقیت عظیم به شمار می آید اما این طرح بازسازی شامل توالت های عمومی نمی شد.

طراحی سرویس بهداشتی آینه ای
طراحی سرویس بهداشتی آینه ای

اعضای هیئت مدیره محلی نیاز وجود یک دستشویی عمومی برای مردم را مرتب یادآور می شدند زیرا که مردم مجبور به استفاده از توالت ساختمان دادگاه بوده اند و همچنین به خاطر جذب بازدیدکننده بیشتر فراهم آوری امکانات ضروری بوده است. اما سوال اساسی آن است که چگونه بدونه برهم زدن نظم و شرایط موجود،یک سرویس بهداشتی در مرکز شهر قرار گیرد و درعین حال چگونه ممکن است که ظاهری زشت و ناپسند نداشته باشد. پیشنهاد اولی که برای این موضوع داده شد این بود که روی توالت ها آینه قرار دهیم زیرا که آینه  می توانند خیلی از فضاها را پنهان کنند، اما با دقت در متریال موجود آینه های انتخاب شد که از داخل،بیرون مکعب قابل مشاهده بود.

دستشویی شفاف یک اثرهنری مدرن بود که طراح ایتالیایی، مونیکا مون بینی چینی آن را ساخته بود. این اثر درسال 2004 بعد از آنکه در خیابان های بازل سوئیس نصب شده بود مورد توجه قرار گرفت. و اینگونه یک توالت به عنوان یک اثرهنری در مرکز شهر قرار داده شد.
برای ساخت این توالت،در ابتدا یک قالب استیلی ساخته و به سیمان پیچ میکنیم و سپس شیشه دورو را به سه طرف این قالب نصب کرده ودر آخر برای پوشاندن لوله کشی ها یک دیوار از جنس استیل نصب می کنیم.

این توالت در واقع  شباهت زیادی با توالت زندان که غیرقابل شکستن است دارد با این تفاوت که صندلی آن با صندلی توالت زندان فرق دارد. در این دستشویی یک روشویی از جنس استیل تعبیه شده است و تمام لوازم دستشویی ضد زنگ و مقاوم می باشد.

یکی از چالش های هنگام طراحی این توالت،داغی توالت در گرمای بیش از حد در روزهای تابستان تگزاس بوده است، مکعب تمام گرمای خورشید را جذب کند و گرمایی شبیه به گلخانه ایجاد شود ، برای حل این مشکل از دستگاه های خنک کننده هوا استفاده شد.

تحریریه معماری آرل
گرداورنده : مهدیه عزتی
منبع :

تعداد بازدید : ۲۶۹۷
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی حمام: نگاهی به طراحی فوق العاده 7 حمام

طراحی حمام: نگاهی به طراحی فوق العاده 7 حمام

بهترین نمونه های سرویس بهداشتی و حمام به سبک قرن 21

بهترین نمونه های سرویس بهداشتی و حمام به سبک قرن 21

نمونه هایی از سرویس بهداشتی با دکوراسیون لوکس

نمونه هایی از سرویس بهداشتی با دکوراسیون لوکس

10 حمام لاکچری برای خانه یا فضای کار شما

10 حمام لاکچری برای خانه یا فضای کار شما

طراحی سینک و روشویی سرویس بهداشتی درون یک جعبه ی چوبی

طراحی سینک و روشویی سرویس بهداشتی درون یک جعبه ی چوبی

سرویس بهداشتی خاکستری و سفید، بررسی چند نمونه

سرویس بهداشتی خاکستری و سفید، بررسی چند نمونه

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir