۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : يکشنبه , ۱۳۹۶/۰۸/۲۱ ۱۳:۴۷

شیشه های رنگی فضاها را از کلیساهای گوتیک به گالری های هنری به سالن های کنسرت می برد. شیشه های رنگی ساختمان ها را از قرون وسطی بهتر کرده و معماران و دوستداران طراحی امروزی جذب خود کرده است. شیشه های رنگی که اغلب به عنوان پنجره یا سقف مورد استفاده قرار می گیرند، در ساختمان های مذهبی مانند مسجد و کلیسا یافت می شوند، اگر چه در قرن 19، استفاده از آن ها برای فضاهای معمولی مانند ساختمان های شخصی، هتل و فروشگاه های بزرگ هم محبوبیت داشت. در این مطلب از آرل، کلیسای گوتیک در پاریس گرفته تا هتلی در مکزیک، می توانید زیباترین پنجره های شیشه ای رنگی را ببینید و متوجه این موضوع شوید که معمارانی مانند فیلیپ جانسون، اسکار نیمایر، آنتونی گائودی در برخی از طرح های نمادین خود از این شیشه ها استفاده کرده اند.

کلیسای برزیل

1- کلیسای برزیل

شیشه های رنگی متمایز کلیسای برزیل که توسط اسکار نیمایر ساخته شده است، در سال 1990 توسط ماریان پرتی ایجاد شده است. در این کلیسا 22000 فوت مربع از این شیشه ها در رنگ های قهوه ای، سفید، سبز و آبی استفاده شده است.

کلیسای جامع آخن، آلمان

2- کلیسای جامع آخن، آلمان

ساخت میراث جهانی یونسکو در سال 796 تحت امپراطور شارلمانی آغاز شد و در قرون وسطی گسترش یافت. پناهگاه گوتیک با پنجره های شیشه ای رنگی تقریبا 84 فوت است که توسط والتر بنر و آنتون وندلینگ پس از نابودی لعاب های اصلی در جنگ جهانی دوم ایجاد شده است.

کلیسای ژوزف مقدس، فرانسه

3- کلیسای ژوزف مقدس، فرانسه

این کلیسای نئوگوتیک در دهه 1950 در شهر بندری در فرانسه برای بزرگداشت 5000 شهروندی کشته شده در جنگ جهانی دوم،زمانی که این شهر تقریبا نابود شده بود، ساخته شد. آگوست پرت مسئول بازسازی شهر و ایجاد این کلیسا بود.

کلیسای سنت، پاریس

4- کلیسای سنت، پاریس

این کلیسا در ایل دولاسیته پاریس واقع شده است و دارای 15 صفحه شیشه ای رنگی است که بیش از هزار شخصیت کتاب مقدس را نشان می دهد. این پنل ها، اخیراً تحت بازسازی 7 ساله ده میلیون دلاری قرار گرفته اند که در طی بازسازی، این پنجره ها برداشته شد و با لیزر تمیز شدند.

میدان شکرگزاری، دالاس، تگزاس

5- میدان شکرگزاری، دالاس، تگزاس

در سال 1977 فیلیپ جانسون یک کلیسای سفید رنگ سه جزئی را برای ایجاد یک مکان آرام در مرکز شهر دالاس ایجاد کرد. سقف این نیایشگاه شامل 73 پنل از شیشه های رنگی است که توسط هنرمند فرانسوی گابریل لویر ایجاد شده است.

کلیسای شهری سنت سباستین ریو دوژانیرو، بزریل

6- کلیسای شهری سنت سباستین ریو دوژانیرو، بزریل

این کلیسا ظاهری هرمی شکل و چشم گیر دارد که با شیشه های رنگی با طول 200 فوت تزئین شده است. ظرفیت کلیسای جامع ریو دو ژانیرو ۲۰ هزار نفراست. کلیسای جامع توسط ادگار فونسکا و در شکل و معماری مدرن و جدید در سال ۱۹۷۶ ساخته شده است. همچنین در زیرزمین آن موزه هنر مقدس قرار دارد.


مرکز فرهنگی شیکاگو، شیکاگو

7- مرکز فرهنگی شیکاگو، شیکاگو

قطر گنبد لوئیس کامفورت تیفانی در مرکز فرهنگی شیکاگو به اندازه 38 فوت می باشد که آن را تبدیل به یکی از بزرگ ترین گنبد هایی با شیشه های رنگی در جهان تبدیل کرده است. این مکان با یک چارچوب چدن با 30000 قطعه شیشه های رنگی شبیه ماهی تزئین شده است و همزمان با اولین کتابخانه عمومی شهر در سال 1897 ایجاد شده است. بر روی این گنبد در سال 2008 ترمیم دقیقی انجام شد و در حال حاضر به صورت الکتریکی روشن شده است.

مسجد نصیرالملک، شیراز، ایران

8- مسجد نصیرالملک، شیراز، ایران

ساخت این مسجد در جنوب ایران با شیشه های رنگی، کاشی های رنگارنگ، ستون های حکاکی شده و فرش های بافته شده در قرن نوزدهم به پایان رسیده است. به علت موقعیت استراتژیک آن، نور صبح باعث رنگارنگی ساختمان می شود. و به علت وجود چوب های انعطاف پذیر دیواره های آن از زلزله های یزرگ جان سالم به در برده است.


کلیسای کوچک کالج کینگ ، کمبریج، انگلستان

9- کلیسای کوچک کالج کینگ ، کمبریج، انگلستان

ساخت این کلیسا در سال ۱۴۴۶ توسط هنری ششم آغاز شده و بیش از یک قرن برای ساخت آن صرف شده است. این ساختمان دارای بلندترین طاق در میان کلیساهای جهان است. 26 قاب از شیشه های رنگی در بیش از یک قرن تحت نظر هنری هشتم در آن نصب شده است که می خواست از آن ها برای نمایش قدرت رهبری خود بعد از شکست رم استفاده کند.


کلیسا ساگرادا فامیلیا، بارسلون

10- کلیسا ساگرادا فامیلیا، بارسلون

شاید بتوان گفت که بهترین کار آنتونی گائودی، ساخت این کلیسا با رنگین کمانی از شیشه های رنگی می باشد. اگرچه ساخت این مکان از سال 1882 شروع شد اما او هیچ پنجره نصب شده ای را بر روی آن مشاهده نکرد و فقط چند دستورالعمل برای خواسته هایش برای آن ها گذاشت و هنوز پروسه ساخت در حال ادامه است. اخیرا معمار آن جردی فائولی اعلام کرده است که ساخت این کلیسا در سال 2026 ،درست یک قرن بعد از مرگ گائودی،به اتمام می رسد.

گالری لافایت، پاریس

11- گالری لافایت، پاریس

این مکان، یک فروشگاه معروف و با شکوه فرانسوی است که دارای آوازه ای جهانی است. گالری لافایت در بلوار اوسمان در منطقه ۹ پاریس واقع شده است که در سال 1912 تکمیل شده است. شاید مهم ترین ویژگی آن گنبد 141 فونی باشد که توسط شیشه ساز معروف فرانسوی به نام ژاک گرابر به منظور ایجاد نور برروی خریداران ایجاد شده است و گزارش شده است که سالانه نزدیک به 1.5 میلیارد دلار صرف بازار مد می کند.

هتل گرن سیوداد دو مکزیکو، مکزیک

12- هتل گرن سیوداد دو مکزیکو، مکزیک

این فروشگاه با فروشگاههای بزرگ با سقف تیفانی رنگ آمیزی شیشه ای در لابی، در پیش بینی بازیهای المپیک 1968 به یک هتل لوکس تبدیل شد. سقف آن که میراث کشور آمیرکا میانی است، توسط هنرمند فرانسوی به نام ژاک گرابر طراحی شده و همچین دارای یک لوستر مدل لوئی پانزدهم می باشد.
نگارخانه ملی ویکتوریا، ملبورن، استرالیا

13- نگارخانه ملی ویکتوریا، ملبورن، استرالیا

این گالری وسیع که توسط معماری به نام روی گروند طراحی شده است، توسطدولت استرالیا به تصویب رسیده است و از آگوست 1968 بازگشایی شد. در آن زمان سقف های آن با شیشه های رنگی جزء بزرگترین سقف های جهان بود و شامل شیشه های وارداتی از فرانسه و بلژیک بود.

کلیسای یورک مینستر، یورک، انگلستان

14- کلیسای یورک مینستر، یورک، انگلستان

این مکان یکی از بزرگترین کلیساهای یونانی گوتیک شمال اروپا شامل یک مجموعه ی قابل توجه از شیشه های رنگی قرون وسطایی، از جمله پنجره هایی با برخی از قدیمی ترین تصاویر ثبت شده ی معماری است. در اواخر قرن 13، آن ها را لعاب شیشه ای داده اند و چندین شخصیت کامل را در طاقچه تزئینی به آن اضافه کرده اند.


کلیسای نوتردام ، پاریس

15- کلیسای نوتردام ، پاریس

علاوه بر معماری گوتیک معروف فرانسوی، این کلیسای جامع از معروف ترین شیشه های رنگی جهان است. در این تصویر، پنجره رز جنوبی، هدیه ای از لوئی نهم، قرار دارد که توسط جین دچلاس و پیر دمونتریول ساخته شده است. آن در سال 1260 نصب شده اند و قطر پنجره 42 فوت می باشد و شامل 84 شیشه تقسیم شده به 4 دایره می باشد و آن در مقابل پنجره شمالی عمل می کند که در دهه قبل تکمیل شده است.

قصر موسیقی کاتالان، بارسلون

16- قصر موسیقی کاتالان، بارسلون

این سالن کنفرانس توسط معمار کاتالان لوییز دومانچه ای مونتانردر سال 1908 ساخته شده و دارای یک پنجره شیشه ای رنگی است که دارای یک تصویر سه بعدی از خورشید است. این بنا جزء میراث جهانی یونسکو می باشد. این مکان دارای آثار هنری دیگری مانند مجسمه بتهوون و انسلم کلیو است.

کلیسای باسیلیکا دلا سانتیسیما، ایتالیا

17- کلیسای باسیلیکا دلا سانتیسیما، ایتالیا

در حالیکه هنرمندان مجبور به کار در ساختمان بودند، باسیلیکا دلتا سانتیسیما چند نفر از بزرگترین هنرمندان باروک از قرن هفدهم را استخدام کرده بود. کلیسا به علت بمب گذاری جنگ جهانی دوم به وضع بدی تخریب شده بود و نیاز به بازسازی داشت.

کلیسای جامع زالتسبورگ، اتریش

18- کلیسای جامع زالتسبورگ، اتریش

این مکان توسط معمار ایتالیایی، سانتینو سولاری ساخته شده است. این کلیسا در بیرون شهر اتریش است و مملوء از معماری خیره کننده است. کلیسای ساخته شده در قرن هفدهم، محل غسل تعمید ولفگانگ آمادایوس موتزارت بود.

صومعه ملک ابی، اتریش

19- صومعه ملک ابی، اتریش

گچ کاری های سقف این صومعه توسط نقاش برجسته باروک، مایکل جوهان در قرن 17 کامل شده است. این صومعه بر روی یک رخساره سنگی واقع در کنار رودخانه دانوب قرار دارد.



اگر شما هم فضایی را می شناسید که دارای شیشه های رنگی زیبایی هستند، معرفی نمایید.

تحریریه معماری آرل
منبع : آرل ، مجله AD
تعداد بازدید : ۱۰۷۱۸
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
هدیه ای برای معمارن جوان که به شعارهای معمارن مشهور مزین شده

هدیه ای برای معمارن جوان که به شعارهای معمارن مشهور مزین شده

طراحی جزئی: تبدیل فضای بدون استفاده به فضایی برای بازی

طراحی جزئی: تبدیل فضای بدون استفاده به فضایی برای بازی

totoro -  یک صندلی یا میز! خلاقیت با تنه ی درخت

totoro - یک صندلی یا میز! خلاقیت با تنه ی درخت

از کانسپت به اثر

از کانسپت به اثر

طراحی جزئی: راه پله های چوبی، محافظ تا سقف

طراحی جزئی: راه پله های چوبی، محافظ تا سقف

13 نمونه طراحی پلکان، مخصوص فضاهای کوچک

13 نمونه طراحی پلکان، مخصوص فضاهای کوچک

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir