۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : چهارشنبه , ۱۳۹۶/۰۶/۲۹ ۱۰:۵۷
آزادی بیشتر، ساختمان های بزرگتر
تحریریه معماری آرل
"آلینا والارکسه" که تنها 24 سال سن داشت در اولین تجربه اش به عنوان معمار در چین، شروع به طراحی مجموعه ای به مساحت 1.7 میلیون فوت مربعی کرد که هرگز انتظارش را نداشت. دیدگاه وی برای طراحی مجتمعی با سه برج در Jinhua، حدود 300 کیلومتر خارج از شانگهای، به عنوان طرح پیشنهادی برنده انتخاب شد.
او می گفت وقتی به دفتر رسیدم از من درخواست شد که این پروژه را پیش ببرم، در حالی که شاید 20 پروژه در سال انجام داده بودم ولی این برج های چند منظوره، مراکز تجاری، اقامتی، ساختمان های اداری و... برای من فراتر از تصور بود و همین امر موجب پیشرفت بزرگی شد.
آزادی بیشتر، ساختمان های بزرگتر
وی معتقد است که اکثر مردم در دوران فارغ التحصیلیشان، برای پیدا کردن کار در حرفه معماری موفق نمی شوند. به نظر می رسد تنها کسانی می توانند مشاغل خود را در اروپا تضمین کنند که در حال حاضر بر روی پروژه هایی کار می کنند که کمتر با چالش روبه رو است. طبیعتاً جالب توجه نیست که بخاطر سهل بودن یک پروژه مانند بازسازی و ساخت پروژه های کوچک، جسارت انجام کارهای بزرگ را از دست داد.
در سال 2011 که والارکس به چین مهاجرت کرد، اروپا در عمق رکود اقتصادی قرار داشت و معماران جوان در کشورهای آسیب دیده از جمله ایرلند، پرتغال و یونان با فرصت های شغلی کمتر و حقوق بسیار پایین روبرو بودند. در اسپانیا هم که والارکسه سابقه کاری مناسبی داشت، به دلیل افسارگسیختگی و ترکیدن حباب ثروت هزینه های بازار ساخت و ساز تقریبا دو برابر شد. با این حال طبق آمار دولت در همان سه سال، صنعت ساخت و ساز در چین حدود 90 درصد افزایش یافت. همین امر موجب شد که نسل جدیدی از فارغ التحصیلان به چین مهاجرت کنند و شانس موفق تری در بازار کار این کشور کسب کنند.
والارکسه می گوید که من از جمله اولین کسانی بودم که بعد از خراب شدن بازار اسپانیا به چین آمدم و بعد از آن موج عظیمی از معماران اروپایی به چین مهاجرت کردند. در این میان کارفرماهای چینی نیز به دنبال معماران خارجی بودند تا پروژه های خود را به آنها بسپارند. آنها یک نوع طراحی خاص را که نمی توانستند از معماران بومی دریافت کنند به معماران اروپایی سفارش می دادند. همچنین اکثرا درخواست نوعی معماری عجیب و غریب داشتند که بتوانند به نوعی تغییرات مدرنی در چین ایجاد کند. به طور مثال خواسته یکی از کارفرماها از والارکسه طراحی یک گالری هنری به شکل قطره آب بود. وی عنوان کرد: به طور کلی کسب و کار در چین پررونق بود به طوری که ابتدا دفتر ما با 4 نفر آغاز شد و به سرعت به 20 نفر رسیدیم و رشد عظیمی را شاهد بودیم.
اغلب متریال مورد استفاده در پروژه ها نیز، شیشه و فلز بود که امضاهایی از سبک مدرنیته به شمار می رود.
آزادی بیشتر، ساختمان های بزرگتر

آزادی خلاقانه

در حال حاضر مدیر شرکت GSA پکن در پروژه های بزرگ و جاه طلبانه ای کارکرده که به اعتقاد وی این روند در اروپا نیز امکان پذیر است. این مساله شامل پروژه میزبان المپیک زمستان 2022 می باشد که برای طراحی کانسپت آن از شیب اسکی الهام گرفته شده است.
"نیکولا سالادینو" از دیگر معمارانی است که با 37 سال سن، از لندن به پکن مهاجرت کرد و آزادی قابل توجهی در حرفه اش کسب کرد. وی می گوید: مردم در اینجا پروژه هایی را به ثمر می رسانند که اجرای آن در هر جای دیگری از جهان دشوار است. البته ویژگی انعطاف پذیر بودن اجرای پروژه های معماری در چین فقط مختص به هزینه های آن نمی باشد، بلکه طراحی جسورانه نقش مهمی را در این پروژه ها ایفا می کند. لذا شرکت ها در سراسر دنیا به این دلیل به چین می آیند تا کارهایی که در کشور خودشان نمی توانند انجام دهند را در این کشور به تحقق برسانند. در این راستا سالادینو به مقررات برنامه ریزی کمرنگ چین و باز بودن ایده های جدید نیز اشاره می کند و این موضوع را دلیل اصلی مهاجرت معماران به چین می داند.
به طور کلی اگر خلاقیت شما در راستای حفظ میراث تاریخی محدود شده باشد، می توان ادعا کرد که شما برای ایجاد طرح جدید و جسورانه محدود شده اید و نمی توانید ایده های خود را توسعه دهید. اما اگر به دنبال برنامه ریزی یک طرح جدید هستید، به چالش کشیدن مدل های سنتی و طراحی خلاقانه راه حل مناسبی به شمار می رود.

در ادامه به این موضوع اشاره می کنیم که اغلب مردم در چین دیگر به دنبال مجوز پروژه های کوچک و بازسازی ساختمان ها نیستند؛ بلکه در پی ایجاد پروژه های عظیم تر می باشند. با این حال تمام معمارانی که در این مقاله با آنها مصاحبه شده است، از مشکلات مشابهی در مورد کار در چین گلایه دارند. رایج ترین شکایت ها کیفیت پایین ساختمان ها و عادت کارفرما ها به لغو پروژه پس از طراحی می باشد. در این میان بسیاری از پروژه ها هم در نهایت ساخته نمی شوند و از طریق کارفرما ها به معماران دیگری سپرده می شود که طرحی متفاوت تر ارائه داده اند و نظر مشتریان را عوض کرده اند.
والارکسه می گوید: شما وقتی وارد یک ساختمان کوچک می شوید، کیفیت ساخت و ساز کمتر به چشم می آید؛ نقطه مقابل این قضیه هم قطعا وجود دارد.
آزادی بیشتر، ساختمان های بزرگتر

وضعیت بازگشت معماران به دیارشان

با توجه به اینکه معماران اروپایی چینی مجبور به بازشگت به دیار خود می شوند، می توانند انتظار داشته باشند که با یک بازار شغلی بهتری مواجه شوند. طبق مطالعات شورای معماری اروپا (ACE) و نظر سنجی هایی که در این حرفه صورت گرفته، دریافتند که بخش معماری این قاره بین سال های 2014 تا 2016 رشد 12 درصدی داشته و در حالی که وضع اقتصاد هنوز هم زیر سطح رکود است.حتی انتظار می رود که وضعیت کار در سال 2017 افزایش یابد.
اخیرا معمار جوان 30 ساله ای به نام Anna Pipilis، که بیش از 3 سال در چین مشغول به کار بوده، به شهر خود یونان بازگشته است. وی معتقد است که تجربه کاری که در پروژه بزرگ مسکونی با شرکت معماری معروف MAD داشته منجر شده تا جایگاه قوی تری نسبت به معماران دوره خود داشته باشد. او گفت سرعت در چین فوق العاده بالاست، بنابراین نمونه کارهای زیادی دارم که رزومه مرا از دیگران مستثنی می سازد. مهمترین مساله این است که من از لحاظ مراحل کار از کانسپت تا اجرا تجربه فراوانی کسب کرده ام و اگر در اروپا می ماندم شاید تنها می توانستم بخشی از این پروسه را تجربه کنم.
پایان طلایی
اما بهبود روند معماری در اروپا تنها عامل اصلی بازگشتن معماران به اروپا نیست. بازار ساخت و ساز چین نیز شرایط مناسبی ندارد. در میان گزارش های بین المللی که از شرکت های طراحی چيني وجود دارد، عنوان شده که این گروه ها با تعدیل نیرو و کاهش حقوق مواجه شدند. بعضی معتقدند که دوران طلایی معماران براي خارج از کشور به پايان مي رسد. ولکارس گفت: "در سال 2015، تعداد زیادی از خارجی ها تصمیم به رفتن داشتند".  "وقتی که به  اینجا رسيدم، 50 یا 60 معمار اروپایی می شناختم که در چین کار می کردند، ولی حالا تقریبا همه رفته اند. تنها تعداد انگشت شماری از آنها مانده اند.
.........." به طور کلی این رویکرد فوق العاده جالب بین رشته ای و بین فرهنگی است که از اروپا می آید، به چین مي رود و سپس دوباره به اروپا بازگردانده می شود – این يك پیوند مداوم است."

تحریریه معماری آرل
ترجمه: الهه کاشی
منابع: edition.cnn
Arel
تعداد بازدید : ۲۹۸۹
نسخه چاپی :  
اجاره ماشین

ممنون خیلی مفید بود



ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
 معیارهای انتخاب متریال  در طراحی نما + 10  متریال رایج  نما

معیارهای انتخاب متریال در طراحی نما + 10 متریال رایج نما

5 مرحله خلاقیت که یک معمار  در هر پروژه تجربه می کند!

5 مرحله خلاقیت که یک معمار در هر پروژه تجربه می کند!

بیان مفاهیم معماری به زبان تصویری

بیان مفاهیم معماری به زبان تصویری

برقراری ارتباط با معماری به عنوان گزینه شغلی معماران

برقراری ارتباط با معماری به عنوان گزینه شغلی معماران

 ایده های معماری از کجا می آیند؟

ایده های معماری از کجا می آیند؟

نقاط کانونی یا Focal Points در دکوراسیون داخلی چیست؟

نقاط کانونی یا Focal Points در دکوراسیون داخلی چیست؟

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir