۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

تحریریه معماری آرل 
«اگـر یـک دسـت یـا پایـت را از دسـت بدهـی، همه متوجه می شـوند. اگر همسـرت را از دسـت بدهی، همه می فهمنـد. اما اگـر خودت را از دسـت بدهی، هیچکس نخواهد فهمید.» اریک اوون ماس، 2014
این کتاب مجموعه ی 14 گفتگوست که در فاصله ی دسامبر 2013 تا جوالی 2014 با برخی از شاخصترین استادان موسسه ی معماری کالیفرنیای جنوبی انجام شده اند. ویژگیهای بسیاری این مدرسه را یگانه و منحصربه فرد کرده اند؛ موقعیت مکانی اش، ساختمان صنعتی اش، فرهنگش، استادانی که در آن تدریس میکنند، افرادی که با آن در ارتباط اند، معماری ای که تولید میکند و گفتمان انتقادی ای که برمی انگیزد. این مدرسه در 1972 و توسط تعدادی از استادان و دانشجویان دانشگاه ایالتی کالیفرنیا- پومونا- که با نظام آموزشی سنتی و محافظه کار دانشگاه مخالف بودند و آن را ناکارآمد می دانستند، تاسیس شد و از آن زمان به شکلی پیوسته تلاش کرده است تا شیوه ِ های تجربی آموزش و پژوهش طراحی را گسترش دهد در ادامه با آرل همراه باشید....
تحریریه معماری آرل
اکثر دانشجویان معماری، در سال های اول یادگیری، درگیر دوره آموزشی فشرده ای از اصطلاحات مخصوص معماری می شوند.از یادگیری واژه های مبهمی همانند "گشتالت" (آرایش فضایی) گرفته تا توضیح درک خویش از مفاهیمی به سادگی "فضا"، یادگیری این لغات تخصصی معماری به یکی از دشوارترین مراحل وارد شدن به عرصه طراحی تبدیل شده است.
این چالش یک تجربه جهانی نیز هست: وقتی که ماه پیش از خوانندگانمان خواستیم مواردی از " عجیب ترین کلماتی که تنها معماران استفاده می کنند"، انتخاب کنند، در انبوهی از پیشنهادات غرق شدیم موضوع جالب توجه این بود که تعداد چشم گیری از کلمات و اصطلاحاتی که مردم پیشنهاد داده بودند ، در تمام نظرات مشترک بودند. تنوع بسیار زیاد به ما اجازه داد تا 150 کلمه را انتخاب کنیم در ادامه با آرل همراه باشید.....
تحریریه معماری آرل
علاقه مندان به اسکی این ورزش را همیشه در فضاهای باز انجام می دهند و شاید هرگز به ذهن آن ها خطور نکرده باشد که اسکی در فضاهای بسته نیز امکان پذیر است. اما هاوس وانس لندن برای این به وجود آمده که ایده سنتی اسکی در فضای باز را با فراهم ساختن مکانی فوق العاده جذاب برای اسکی بازان در زیر زمین تغییر دهد.  هاوس وانس لندن در داخل طاق های سنگی که قدمت آن ها به سال 1860 میلادی برمی گردد، زیر خطوط راه آهن شهر واترلو(waterloo) در لندن نزدیک خیابان معروف لیک (Leake street) قرار دارد. مکانی در بردارنده فعالیتهای بسیار متنوع که حقیقتاً می تواند فضایی شاد و مفرح برای دوستداران ورزش اسکی فراهم کند. این پروژه بزرگترین پروژه دائمی شرکت وانس و اولین آن در اروپا است. هدف از طراحی این پروژه توسط معماران فضای داخلی، مهیا ساختن فضای اموزشی و تفریحی منحصر به فرد و جذاب برای علاقه مندان بوده است در ادامه با آرل همراه باشید....
تحریریه معماری آ رل
کارخانه نوآوری آزادی به عنوان اولین شعبه پارک فناوری پردیس در اتوبان لشکری تهران قرار دارد. پیشینه تاریخی این بنا به کارخانه الکترود سازی آما برمی­گردد که در حدود 60 سال پیش برای اولین بار افتتاح شد. این بنا سالها به عنوان محلی برای ساخت الکترود به کار می­رفت و پس از تصمیم بر توسعه کارخانه، به مکانی دیگر انتقال یافت.
در سال 1380  تصمیم به توسعه و گسترش محصولات کارخانه گرفته می­شود و مکان جدید در خارج شهر برای کارخانه الکترود سازی ساخته شده و کارخانه به آن مکان انتقال پیدا می­کند. بنای قبلی به دلیل قرارگیری در شهر و در مجاورت میدان آزادی و فاز1 شهرک اکباتان، رها شده و به مکانی متروکه تبدیل شده بود. تا اینکه در سال 1396 ، شرکت سرآوا با همکاری پارک علمی فناوری پردیس و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری این بنا را به عنوان مکانی برای مرکز استارتاپ و شتابدهنده ها انتخاب کردند. پس از مذاکره با صاحب کارخانه قدیمی برای بازسازی بنا، این مکان به کارخانه نوآوری آزادی تبدیل شد.
تحریریه معماری آرل
امروزه موضوع تطبیق کاربری بنا، در دنیای معماری یکی از مطرحترین موضوعاتی است که حتی توجه مسئولین دولتی و سیاسی کشورها را به خود جلب کرده است. بناهای تاریخی حائز ارزش فرهنگی، تاریخی و هنری هستند و حفاظت و مرمت این ابنیه علاوه بر زنده نگه داشتن شیوه زندگی، ساخت وساز، مصالح، گونه شناسی معماری و فرهنگ مردمی می تواند بخش عمده ای از نیازهای روز شهری و روستایی را از طريق احیا و به کارگیری مجدد این بناها تأمین کند. این عمل هزینه ها را در ابعاد مادی با بازیافت مصالح موجود در سایت و در ابعاد اجتماعی با تداوم ریتم معمول زندگی، کاهش می دهد؛ و نوعی حس “مکان” در ابعاد تاریخی و فضایی نیز پدید می آورد؛ بنابراین باززنده سازی ساختمان های تاریخی و واجد ارزش علاوه براینکه یکی از راهبردهای عملی موثر در حفاظت چنین بناهایی است؛ می تواند زمینه ساز انتقال بخشی از تجربه مرتبط با معماری گذشته به نسل حاضر و آیندگان نیز باشد در ادامه با آرل همراه باشید....
تحریریه معماری آرل
از دوران دانشجویی که بگذریم درست از لحظه ای که در اولین مصاحبه شغلی برای کار معماری شرکت می کنیم چالش ها و استرس ها از راه می رسند و هر روز این روند با روند حرفه ای تر شدن از شرکت در جلسات و یا برنامه ریزی برای ساخت و طراحی و برآورده ساختن نیاز های کارفرما می تواند شدید و شدیدتر شود.  
اغلب هنگامی که معماران از اوضاع و احوال استرسی و فشار کاری خود به دوستان و یا کارفرماهای غیر معمارشان شکایت می کنند، با اینکه آنها نهایتا تلاش زیادی می کنند اما در واقع ایده ای برای درک این موضوع به صورت کامل ندارند. در واقع آنها از چرخاندن باکس پله که به کلی پلان را تحت تاثیر قرار میدهد و حجم کار ایجاد شده حاصل از تغییراتش را نمی بینند اما استرس های و چالش های مشترکی هست که همه معماران تجربه کرده اند و سر این موضوعات اتفاق نظر دارند و اگر بارها برایشان اتفاق نیفتاده باشد حداقل یکبار تجربه کرده اند با آرل  با 10 استرس معمارانه در ادامه همراه باشید....
تحریریه معماری آرل
معمولا دانشگاه های های معماری محیط هایی بسیار اجتماعی هستند که برای تشویق به همکاری و تعامل طراحی می شوند هر کلاس به صورت استودیویی برای کار گروهی و به نحوی طراحی شده تا به دانشجویان از همان ابتدا بیاموزد که تعاملات چقدر نقش مهمی در تحصیل و فعالیت های حرفه ای در این عرصه خواهد داشت. از آنجا که معماری یک حرفه اجتماعی است همکاری و تعاملات سبب بهبود و ارتقاء کیفیت کاری خواهد شد پس در محیط های کاری حتی اگر فضای دفترکار معماری شما به شکلی سنتی طراحی شده  به عنوان معمار باید سعی کنید روابط عمومی قوی داشته باشید زیرا اجتماعی بودن به رشد شما در پروژه هایتان کمک می کند و شما را یاری می رساند تا به رهبر بهتری تبدیل شوید. در ادامه با آرل با نکاتی که به شما در ایجاد روابط عمومی قوی تر در دفترکار معماری کمک می کند همراه باشید....
تحریریه معماری آرل
ماهیت معماری به عنوان یک حرفه کاربردی و عملی شناخته شده است اما  در واقع هر آنچه در فلسفه و رویکرد آن تفاوتی ایجاد می کند مبتنی بر کاربرد است. در عین حال عملکرد معماری از نظر ماهیت کاملاً زمینه گرا است. در هر پروژه ی طراحی ، اهداف معماران باید کاملاً مشخص باشد زیرا یک پژوهش جامع همیشه به تقویت طراحی از نظر زمینه و سازگاری با زمینه‌های کالبدی تاریخی و اجتماعی فرهنگی کمک می کند.
متخصصان معماری غالباً ادعا می کنند که مطالعات بر زمینه کاری آنها تأثیر چندانی نمی گذارد. این برداشت می تواند نتیجه توهماتی باشد که اصطلاح "تحقیق" در ذهن ها ایجاد کرده و نیاز به توضیح کافی دارد. تحقیقات و پژوهش ، احتمالاً به دلیل ماهیت سیستماتیک آن اغلب به عنوان یک رویکرد نظری در یافتن پاسخ در نظر گرفته می شود با آرل در ادامه همراه باشید.....
تحریریه معماری آرل
در سال 1941 ، مهندس برق سوئیسی جورج دی مسترال در حال بازگشت از شکار با سگ خود بود که متوجه شد دانه های گیاهی به بدنه سگ و کت او چسبیده  این دانه ها مانند چسبی به بدنه سگ "قلاب" شده  بودند او بعد از مطالعه این گیاه ، هفت سال بعد ، بست قلاب و حلقه را اختراع کرد ، که آن را Velcro نامید ولکرو  یک شرکت خصوصی است که اتصال‌دهنده ها و سایر محصولات مشابه تولید می‌کند. این شرکت با اختراع اولین اتصال‌دهنده قلاب-حلقه، که تحت نشان تجاری ولکرو منتشر می‌شود به شهرت جهانی رسید.
مفهوم کار جورج دی مسترال در مورد الهام گرفتن از طبیعت ، تقلید و تکرار رفتار ارگانیسم های بیولوژیکی است. در واقع زیست‌تقلید، زیست‌همانندسازی یا بیومیمتیک (Biomimetics)، تقلید از الگوها، سامانه‌ها و عناصر طبیعت با هدف حل مشکلات پیچیده انسان است. در حقیقت اساس این علم مدل‌های طبیعی بیولوژیکی است که با مطالعه فیزیولوژی آن‌ها می‌توان سامانه‌های نوین فناورانه را طراحی کرده و ساخت در ادامه با آرل همراه باشید....
تحریریه معماری آرل
معماری نقش مهمی در نحوه تفکر ، تعامل و زندگی افراد دارد معماری ،خیابان ، شهر و جامعه را تشکیل می دهد از این رو نادیده گرفتن ابعاد آن ، تقریباً غیرممکن است Renzo Piano در طی سخنرانی جایزه معماری پریتزکر در سال 1998 به درستی گفته ، معماری شغل پرخطری است. اگر نویسنده ای کتاب بدی بنویسد، مردم آن را نمی خوانند. اما اگر معمار کار نه چندان خوب ارائه دهد برای صد سال نام بدی از خود به جای گذاشته است  دقیقا درست است شما می توانید یک کتاب بد را نخوانید می توانید از گوش دادن به موسیقی بد خودداری کنید ، اما نمی توانید ساختمان زشت مقابل خانه خود را ندیده بگیرید. این جنبه از معماری ، همانطور که به جامعه تحمیل می شود ، آن را به یک زمینه خطرناک اجتماعی تبدیل می کند.  این بعد از معماری غوطه وری کاملی را بدون ایجاد فرصت به کاربر تحمیل می کند. از این رو ، به نوبه خود ، معماری مسئولیتی بسیار جدی را بر عهده دارد.
به عنوان معمار باید هنگام طراحی و ساختن ساختمانها و محیطهای احاطه شده توسط ساختمان ها این را وظیفه خود بدانیم که ساختمان ارتباطات مثبتی را تقویت کند و بتواند به نوبه خود جامعه سالمی را پرورش دهد زیرا در واقعیت ما ساختمانها را شکل می دهیم اما پس از آن  این ساختمانها هستند که به زندگی و احساسات ما شکل می دهند . با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
معماران در روند کاری اغلب افراد پرمشغله ای هستند و نوع فعالیت کاری آنها مستقیما به کارآیی ، اثربخشی ، انعطاف پذیری و ذهنی باز ، شفاف و روشن نیاز دارد. حفظ سبک زندگی صحیح می تواند روندکاری را تسریع و ذهن معمار را توانمند کند ، اما  تلفیق کار و زندگی شخصی، به طور ناخواسته می تواند همه چیز را دچارآشفتگی نماید در این میان موفق بودن ،  به معنی خوب بودن در کار معماری و پروژه هایی که انجام می دهید نیست و تنها موفقیت کاری بدون رسیدگی به زندگی شخصی نمی تواند شما را خوشحال و راضی نگه دارد در واقع این یک زنجیره است و شما نمی توانید یکی را بدون دیگری داشته باشید. بنابراین در در ادامه با آرل با نکاتی برای اینکه کار خود را به یک تجربه لذت بخش  با ذهنی آگاه تبدیل کنید همراه باشید....
 تحریریه معماری آرل
ویروس همه گیر COVID-19 با تغییر دادن سبک کاری و زندگی افراد ، آزمایش سختی برای این است که دریابیم چگونه هر یک از مشاغل می تواند خود را با کار انعطاف پذیر انطباق دهد ، تغییر سبک زندگی کاری و اجبار برای تجدیدنظر در باره نحوه کار در آینده، چیدمان دفاتر و عادتهای ما را کاملا تغییر داده البته تحول برای طراحی فضاهای کاری و ادارات انعطاف پذیر موضوع جدیدی نیست و یکی از مواردی است که از قبل پیش بینی و رویکرد نوینی برای معماران بوده ولی پس از همه گیری، این نیاز به تحول خیلی سریعتر از پیش بینی، فضای کار را با  فاصله اجتماعی و ایجاد فضاهای تمیزتر و کارآمدتر و منعطف با شرایط تغییر داده است.
در این مدت  صاحبین مشاغل کوچک و بزرگ با چالش هایی نظیر کمبود منابع مالی و درآمد ، تصمیم گیری دشوار برای کوچک کردن نیروی کار و عدم اطمینان از زمان بازگشت افراد به کار روبرو شده اند از این رو  استفاده از روشهای آینده نگر (ایده های بزرگ) و ساده (و ارزان) برای محافظت از دفتر و کارمندان در برابر عوامل بیماری زای فعلی و آینده و کمک به آنها برای بازگشت امن به دفتر نیازی در اولویت و ضروری محسوب میشود در ادامه با 6 ترند برای طراحی فضاهای اداری آینده پس از کرونا با آرل همراه باشید....
 تحریریه معماری آرل

زندگی دانشجویان معماری سخت، گیج کننده و گاهی خسته کننده است. اما با گذر زمان شیوه ی زندگی این دانشجویان به شدت تغییر کرده و پیشرفت تکنولوژی در این امر نقش به سزایی داشته است. به طوری که در گذشته مراحل طراحی یک دانشجو به صورت دستی صورت می گرفت و به تبع زمان و انرژی بیشتری مصرف می شود. اما امروزه با وجود نرم افزار های متعدد و کاربردی، اغلب روند طراحی ها به کار با کامپیوتر و لپتاپ خلاصه می شود ضمن تبریک روز دانشجو به همه دانشجویان برای مشاهده پوستر های جذاب با آرل همراه باشید...

مجموع ۳۹۷ رکورد - در ۳۱ صفحه
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
طراحی دفتر کار اداری

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


معماری و طراحی هتل
طراحی و اجرا ساختمان اداری
طراحی داخلی و معماری داروخانه
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir