۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

تحریریه معماری آرل
یک قرن پس از تاسیس باوهاوس، مدرسه هنر و معماری آلمان همچنان یکی از فرازجویانه ترین و -پرمناقشه ترین- جنبش های دوره مدرنیست بشمار می آید.

در 11 آوریل 1933، لودویگ میس ون دروهه در محله اِستِگلیتز، جنوب غربی برلین سوار تراموا شد، وقتی از پل عبور می کرد، فهمید محل کارش توسط پلیس محاصره شده است. باوهاوس جایی که او بعنوان مدرس و مدیر خدمت می کرد، از سال 1932، ساختمان قدیمی کارخانه تلفن را تصرف کرده بود. مدرسه ابتدا به سال 1919 در وایمار افتتاح شد، به مثابه مکانی برای وحدت پیشه وری با هنر ها در جهت خدمت به معماری؛ با گذشت زمان این رویکرد تغییر کرد، و بیشتر به وحدت هنر با تکنیک های صنعتی تبدیل شد. هنگامی که میس به سال 1930 مدیریت مدرسه را بر عهده گرفت، باوهاوس تقریبا بطور کامل به مدرسه ای برای معماری تبدیل شده بود.
تحریریه معماری آرل
آنچه در این بخش از یادداشت حاضر بدان می پردازیم ماهیت پروژه فکری و ارتباط آن با معماری است. در واقع پرسش اصلی این است که پروژه فکری چیست و اساساً چه ارتباطی با معمار دارد؟
در پاسخ به چیستی پروژه فکری از مثالی ساده بهره می گیریم: فرض کنید فردی که حرفه معماری را دنبال می کند در آتلیه طراحی خود حضور دارد. کارفرمایی به او مراجعه می کند تا سفارش طراحی فضایی در بستر معین و با عملکرد مشخص را به او بدهد. قبل از مراجعه کارفرما، معمار می تواند هیچ دغدغه ذهنی نداشته باشد و یا در مقابل پرسشی را دنبال کند که ذهن او بدان گرفتار شده و در صدد یافتن پاسخ است. بنابراین پروژه فکری برای هر معمار به مثابه پرسشی است که آن را در حرفه خود دنبال می کند و به طور مداوم در حال شرح و بسط این چالش و آزمودن آن در پروژه های طراحی خویش است. در واقع، هنگامی که کارفرما طراحی پروژه ای را به معمار می سپارد فرصتی فراهم  می شود تا او ضمن برآوردن خواسته های کارفرما پرسش خود را دنبال کند و یا به تعبیری با آن زندگی کند و آن را عمیقاً بررسی کند.
تحریریه معماری آرل
زندگی در دنیای امروزی باعث شده تا بشر بیشتر و بیشتر زمان خود را در محیط کار و در خانه بگذراند مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که اکنون 87٪ از زندگی خود را در فضاهای داخلی سپری میکنیم. محیط های دلپذیر تأثیر مثبتی بر روحیه و رفاه حال سرنشینان خود می گذارد ، همانطور که مکان های کم نور، دلگیر و ناراحت کننده می توانند زندگی را سخت تر و احساسات و حال جسمی را دچار مشکل سازند  به همین دلیل است که طراحی داخلی فضاها  بسیار مهم  و دارای اولویت است.
برای ارائه تجربه مکانی مطلوب ، عناصری وجود دارند که بدون تغییر یک سانتی متری از دیوار یا تغییر ابعاد واقعی ،  می توانند درک فضایی را تغییر دهند. این کار با رنگ آمیزی سطوح ، استفاده از متریال های مختلف یا استفاده از روکشهای مختلف انجام می شود. در ادامه با آرل  با نوع رنگ آمیزی فضاها و تغییرات و خطاهای بصری که در فضای داخلی ایجاد می کنند همراه باشید....

تحریریه معماری آرل

آشپزخانه و حمام از جمله فضاهایی است که طراحی آن ها معمولاً با طیف وسیعی از محصولات متنوع مواجه است و تنها با سلیقه و زیبایی شناسی قابل پیمایش نسیت. از این رو وجود راهنما در این زمینه از آن جهت سودبخش است که به ذهن طراح جهت می دهد و می تواند او را در دست یافتن به ایده های تازه یاری دهد. کتاب Kitchen & Bath, Products and Materials که در ادامه معرفی می شود؛ این امکان را فراهم می سازد تا طراحان بر اساس تعدادی از فاکتورهای عینی و جزئیات فنی بهترین انتخاب را برای کارفرما در فضای خود ارائه کنند. لذا با استفاده از این کتاب می توانید ایده های خود را به اجرا برسانید و رویاهای کارفرما را محقق سازید چرا که محتوای کتاب، محصولات آشپزخانه و حمام و کلیۀ جنبه های طراحی این فضاها را در یک واحد مسکونی توصیف می کند.

تحریریه معماری آرل
کریستیان نوربری- شولتز معمار اندیشمند نروژی تفکر فلسفی خود را پیرامون مسائل معماری در آثار متعدد خود بیان می کند. این معمار برجسته از دریچه ای نو به مفاهیم پایه در معماری می نگرد که این نگاه حاصل اثرپذیری از هایدگر است.
تأکید هایدگر بر فضائیت وجود انسان، نوربری-شولتز را به مطالعۀ جنبه های فضایی «جهان-حیات» او تشویق کرده و در نتیجه به آفرینش محیط در هماهنگی با طبیعت و ساختار مکان در ارتباط با حیات منجر شده است. بدین ترتیب سکونت از دیدگاه شولتز فراتر از سقفی بالای سر و چند متر مربعی از زمین زیر پا، است.  در واقع سکونت در نگاه عمیق وی به برقراری پیوندی پرمعنا با مکانی مفروض گفته می شود که از گرایش انسان به هویت یافتن و نوعی احساس تعلق داشتن به مکان نشأت می گیرد. بر این اساس اندیشه شولتز پیرامون سکونت در کتابی با عنوان مفهوم سکونت، به سوی معماری تمثیلی نخستین بار در سال 1984  انتشار یافت که در میان آثار نوربری-شولتز نقطه عطفی به شمار می رود و می توان آن را جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات چندین سالۀ وی در زمینه سکونت با مفهوم واقعی کلمه دانست.
تحریریه معماری آرل
نگاه به زندگی به مثابه بازی برآمده از نگاه فازی است: نگاهی که معتقد به طیف گرایی در برخورد با پدیده ها است و از نگاه دوگانه ی سیاه و سفید افلاطونی فاصله میگیرد. در بازی میتوان به پدیده ها به طور غیرخطی نگریست از میانه آغاز نمود و به پایانی نرسید.
کتاب حاضر، حاصل نگاه بازی گوشانه و پست‌مدرن به نقد معماری است، نگاهی که می‌خواهد ساختارهای خطی اندیشه را در این حوزه به چالش بکشد؛ می‌خواهد بر پایه اندیشه‌های «ژیل دلوز» سلسله‌مراتب عمودی را در موضوع نقد، بر هم زند تا رویکردی افقی برای نقد معماری پیشنهاد دهد. در این کتاب رویکرد سنتی نقد دود می‌شود و به هوا می‌رود و نقد به‌مثابه «هم خوب، هم بد»، «خوب  ِ  بد» یا «بد ِ خوب» وارد بازی می‌شود. این کتاب مشتمل بر مقالاتی درباره نقد معماری است. که خواندن آن به معماران توصیه می شود.
تحریریه معماری آرل
پرداختن به مسئلۀ طراحی، بنا به گرایشات طراح، خواسته های کارفرما، شرایط موجود در سایت پروژه، آداب و فرهنگ جامعه و ... متفاوت است. در این میان، رویکرد مؤثر در یافتن راه حل مسئله، بر اساس تشخیص طراح، تعیین و فرایند طراحی آغاز می شود.
ایده پردازی و ارائه راه حل های مطلوب پس از فهم دقیق برنامه عملکردی، شناخت سایت طراحی، برنامه ریزی فیزیکی مطلوب و شناسایی نیازها و خواسته های فرم و فضای جدید صورت می گیرد. از این رو طراح پس از رویارویی با مسئلۀ طراحی و توجه به جوانب کار، در پی حل مسئله، اندیشیدن را آغاز می کند و بارها و بارها به کمک تجسّم و خیال پردازی به آفرینشگری در ذهن خود می پردازد و پاسخی برای موضوع پروژه در نظر می گیرد. بدین ترتیب طراح مرتباً مسئله را در ذهن خود پیش می برد و در جهان خیال خود آن را می آزماید. از این رو شاید بتوان چنین گفت که فرایند طراحی با تجسم و خیال پردازی آمیخته است به طوریکه لازمۀ پیمودن صحیح مسیر فرایند طراحی، توانایی خیال پردازی و تفکر عمیق است. در واقع طراح بایستی ضمن شناخت عمیق موضوع طراحی، معیارها و شرایط موجود را با هم درآمیزد و پس از درونی سازی آن ها، راه حل مطلوب را ارائه دهد.
تحریریه معماری آرل
اگر مایلید فقط به جای ساختن یک ساختمان، معماری خلق کنید سه گزینه در اختیار دارید: معماراستخدام کنید، معمار شوید یا بیاموزید مانند یک معمار بیاندیشید. این کتاب شامل سه مورد گفته شده است و همان گونه که یک فرد غیرحرفه ای را مورد مخاطب قرارمی دهد به همان روش با دانش آموزان، متعصبان، ساختمان سازها، توسعه دهندگان، مشاوران ساختمان، معلمان و معماران ارتباط برقرار می کند و همچنین آن دسته از افرادی که دوست دارند معمار شوند.این کتاب با این موضوع در ارتباط است که فرد چگونه با موفقیت سرمایه گذاری کند و افراد چگونه زندگی دل پذیری داشته باشند. در ادامه با آرل همراه باشید....
تحریریه معماری آرل
می توان از میان انواع بسیار مهیج رشته های تخصصی معماری داخلی یک رشته را به عنوان مسیر اصلی و محور حرفه ای انتخاب کرد در واقع طراحی و برنامه ریزی فضاهای داخلی یکی از جنبه های جالب و یکی از مسیر های حرفه ای در معماری داخلی است توضیحاتی که در ادامه مشاهده میکنید بسیاری از گزینه های حرفه ای وابسته به معماری داخلی را که یک فرد دوره دیده و مجرب ممکن است آن ها را برای خود راضی کننده بیابد شرح می دهد  هر چند که هرگزینه مستلزم گذراندن دوره های ویژه و تجربیات چندساله است اما این موارد  پذیرای علاقه مندانی  است که در زمینه معماری داخلی در پی فرصت های حرفه ای برجسته هستند در ادامه با آرل همراه باشید.....
تحریریه معماری آرل

طراحی داخلی همواره به عنوان بخش مهمی از معماری مطرح می شود و چالش های گوناگونی را بسته به عملکرد فضا به همراه دارد. طراح فعال در این حوزه، ضمن سامان بخشی فضای انسانی در تلاش است تا فضا را از ابعاد مختلف به خواسته ها و نیازهای کاربر نزدیک کند. بدین ترتیب طراح داخلی با در نظر داشتن ویژگی های انسان به عنوان موجودی آسایش طلب و خواهان آرامش می کوشد تا ضمن آنکه فضا را از لحاظ رفاه جسمانی کاربر، تجهیز کند از نظر آرامش روحی نیز، آن را زنده و پرمعنا پدید آورد. از این رو تلاش طراح در راستای سازماندهی فضا با نگاهی دقیق و موشکافانه همراه است که بر این اساس هر یک از عناصر فضا نقش مؤثری در خلق فضای مطلوب ایفا می کنند.
اگر شما به عنوان یک طراح داخلی در حال برنامه ریزی و سامان دهی پروژه ای هستید و یا صرفاً به این شاخه از معماری علاقه دارید می توانید از کتابی که در ادامه معرفی می شود در جایگاه مرجعی الهام بخش بهره جویید.
تحریریه معماری آرل
انسان از دیرباز همیشه سعی بر آن داشته که از محیط پیرامون خود به بهترین شکل ممکن استفاده نماید. انرژی خورشیدی یکی از راهکارهای موجود در بهره گیری از منبعی زوال ناپذیر است. پیشرفت معماری و نیاز انسان به رویکردهای جدید و از سوی دیگر مصرف بی رویۀ انرژی های تجدیدناپذیر از جمله عوامل رواج استفاده از انرژی های نو همچون انرژی خورشیدی است. پیگیری این موضوع در حوزه معماری در شاخه ای با عنوان معماری خورشیدی صورت می گیرد که خود، مسیری میانبر برای رسیدن به معماری پایدار و استفادۀ بهینه از ابزارها و امکانات فعلی است؛ بدون آن که بقای زندگی آیندگان را تهدید کند.
تحریریه معماری آرل
با مشاهده برخی از آثار به جا مانده از زمان های گذشته این پرسش ایجاد می شود که راز جاودانگی این بناها چیست؟ چه عواملی باعث می شود تا برخی از آثار معماری علیرغم تحولات وقوع یافته در طول زمان، باقی بمانند، به حیات خود ادامه دهند و همچنان محبوبیت خود را حفظ کنند. به راستی آیا جریانی از حیات در این بناها وجود دارد که منجر به مانایی آنها شده است؟
تحریریه معماری آرل
یکی از مهمترین ویژگی های معماران که بسیار نادیده گرفته می شود توانایی گوش کردن است. معتقدم که یک معمار خوب ابتدا باید یک شنونده عالی باشد. در حرفه معماری گوش کردن، به رشد کار تیمی کمک می کند ، طراحی قوی تری ایجاد می کند و در آخر باعث رضایت کارفرما می شود که هدف اصلی معماران است در ادامه با آرل با دلایل مهم بودن این ویژگی و 5 راهکاره ساده برای گوش کردن هوشمندانه مانند یک مدیر موفق همراه باشید...
مجموع ۳۵۷ رکورد - در ۲۸ صفحه
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
 

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


معماری و طراحی هتل
طراحی و اجرا ساختمان اداری
طراحی داخلی ساختمان اداری و دفتر کار
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir