۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : شنبه , ۱۳۹۵/۱۱/۰۲ ۱۲:۱۲
موزه موسیقی
گزارش و عکاسی: غزاله عزالدین، الهه کاشی

معرفی موزه موسیقی 

طرح تاسیس موزه موسیقی ایران توسط سه نفر از مسئولان فرهنگی و هنری کشور ، آقایان سید محمد بهشتی (مدیر عامل وقت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی ) ، مرتضی کاظمی (مدیرعامل وقت فرهنگسرای بهمن و مشاور شرکت توسعه) و علی مرادخانی(رئیس وقت مرکزموسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1372 تهیه و  از سال 1374 و با مدیریت آقای علی مرادخانی آغاز گردید.
موزه موسیقیموزه موسیقی
این موزه در سال  1388رسما به عنوان "موزه موسیقی ایران" در قالب موسسه ای فرهنگی و هنری و  غیردولتی فعالیت خود را آغاز نمود.
موزه موسیقی با مساحت تقریبی 3650 متر و زیربنایی در حدود 1400 متر مربع و در سه طبقه، در تهران میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (خیابان مقصود بیک) خیابان موزه واقع شده است .
موزه موسیقیموزه موسیقیموزه موسیقی

در تصاویر زیر پلان های این مجموعه را مشاهده می نمایید:
 پلان موزه موسیقیپلان موزه موسیقی

ساختمان موزه و ساختار پلان در این مجموعه از قسمت های مختلفی با عناوین زیر تشکیل شده است:

ورودی: 
ورودی

سالن ها:

سالن های موجود در موزه با هدف شناساندن هرچه بهتر و ارائه اطلاعات دقیق در مورد سازهای موجود در این موزه به تفکیک نوع ساز، به سه بخش عمده سازهای بادی، سازهای کوبه ای و ساز های زهی تقسیم می شوند.
با توجه به تقسیمات ذکر شده، سه سالن نمایش ساز در این موزه طراحی و مورد بهره برداری قرار گرفته است و بازدید کنندگان می توانند نمونه های نفیسی از سازهای موجود را مشاهده کنند.
لابی موزه موسیقی
موزه موسیقیموزه موسیقیسقف لابی
سالن هاموزه موسیقیسالن ها

گنجینه:

بخشی از موزه به سازها و متعلقات و آثار نوازندگان، موسیقی دانان و پژوهشگران صاحب نام در عرصه موسیفی اختصاص دارد که جایگاه حائز اهمیتی در موسیقی ایرانی داشته اند.
گنجینهموزه موسیقیموزه موسیقیگنجینه 
نمایشگاه  تجهیزات ضبط و پخش:
در این بخش به معرفی و نمایش روند تکمیل صنعت ضبط صدا و موسیقی به همراه نمونه هایی از اشیاء و ادوات این صنعت پرداخته شده است.
این تجهیزات با گذر از صنعت استوانه های فنوگراف، دستگاه های ضبط و پخش، صفحات گرامافون و بعد از آن نوار های مغناطیسی تا نوار های کاست را در بر می گیرد.
 نمایشگاه  تجهیزات ضیط و پخش

نمونه آلات موسیقی و ضبط صوت موجود در موزه:
نمونه آلات موسیقی و ضبط صوت موجود در موزه

آرشیو صوتی و تصویری:

این مجموعه فرهنگی صوتی بالغ بر 42000 ساعت آثار صوتی و مشتمل بر 13000 عدد صفحات موسیقی، 4500 عدد نوارهای ریل، 12000 عدد نوار های کاست و حدود 9000 عددCD و DVD می باشد. همچنین بالغ بر 20000 قطعه عکس های قدیمی هنرمندان نیز در کنار این مجموعه نگهداری می شود..
همچنین موزه موسیقی از مردم دعوت نموده تا در صورت داشتن هر نوع مجموعه ارزشمند و نفیس صوتی، موزه را جهت دیجیتال کردن آثار مطلع سازند.
موزه موسیقیموزه موسیقی

کتابخانه:

کتابخانه موزه موسیقی به عنوان بخشی تخصصی، با گنجایش تقریبا 30 نفر فعالیت خود را همزمان با افتتاح آن آغاز کرده است. طبق برنامه ریزی، این کتابخانه به طور عام در زمینه "هنر، ادبیات و تاریخ " و همچنین به طور خاص در زمینه "موسیقی" کتاب های خود را جمع آوری کرده است تا علاقمندان، پژوهشگران، محققان و دانشجویان رشته موسیقی بتوانند در تکمیل رساله ها و پایان نامه های خود، از منابع موجود استفاده نمایند.
در حال حاضر این کتابخانه 11000 جلد کتاب دارد که 9000 جلد آن فارسی و 2000 جلد آن لاتین و مابقی آن منابع غیر کتابی و نشریات ادواری می باشد. در این راستا تعدادی کتاب های چاپ سنگی و مجموعه ای منحصر به فرد از دیوان شاعران پارسی گو نیز گردآوری شده است.
کتابخانه

کارگاه ساخت ساز:

از آنجایی که روش چگونگی ساخت انوع ساز به عنوان یک فرایند مهم و تاثیر گذار در تاریخ موسیقی به شمار می آید، از این رو کارگاهی جهت نمایش مراحل ساخت انواع ساز های ایرانی در این موزه، در نظر گرفته شده است.
در این کارگاه، ساخت و مرمت ساز انجام می گیرد . در واقع افراد می توانند آغاز حیات یک ساز را از یک تکه چوب، تا لحظه ای که موسیقی با آن نواخته می شود را مرحله به مرحله از نزدیک مشاهده نمایند. یکی از برنامه های کارگاه این است که روی برخی الگو ها و احیای ساز های قدیمی کار شود که این امردارای بنیان پژوهشی می باشد. پاسخگویی به مراجعه کنندگان در زمینه ساخت سازها، کیفیت ساز، رفع مشکلات سازها، راهنمایی جهت خرید ساز و سوالاتی از این دست نیز در این بخش انجام می شود.

از دیگر قسمت های  مجموعه می توان به سالن اجرا، سالن روباز،  استودیو ضبط و اتاق تمرین اشاره کرد و در بیرون از ساختمان جهت رفاه بازدید کنندگان موزه فضایی به رستوران و کافه اختصاص یافته است.
رستوران

تصاویر دیگر از ساختمان موزه موسیقی:

موزه موسیقیموزه موسیقی
لازم به ذکر است این موزه دارای سیستم راهنمایی می باشد که مقام دوم برترین سیستم راهنمای موزه در دنیا را کسب کرده است. در جشنواره برگزار شده در بوداپست، موزه موسيقي ايران موفق به كسب نشان نقره براي بهترين اپليكيشن ساخته شده براي موزه ها شد. اين جشنواره توسط کمیته ی بین المللی سمعی بصری و فن آوری های جدید برای تصویر و صدا برگزار شده بود که با هدف تشویق و تشخیص تولید و توزیع محصولات سمعی بصری (صدا، فیلم و ویدئو) و فن آوری های چند رسانه ای نوآورانه (وب سایت ها، برنامه های تعاملی، برنامه های کاربردی موبایل و تاسیسات نمایشگاه خلاق و تفسیری) توسط موزه ها یا سازمان های مربوط به میراث فرهنگی و نهادهای فرهنگی در سراسر جهان انجام شده بود.
اپليكيشن راهنمایی
موزه موسیقی
تحریریه معماری آرل
تعداد بازدید : ۹۴۳۳
نسخه چاپی :  
آرل

زهرا جان، متاسفانه در زمان تهیه این گزارش اطلاعاتی از معمار ساختمان در اختیار ما قرار ندادند. تلفن موزه: 22231708- 22672785 میتونید تماس بگیرید.



زهرا

معمار این موزه کی هست؟



ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
شنبه های نگاه آرل به تهران : موزه آبگینه تهران

شنبه های نگاه آرل به تهران : موزه آبگینه تهران

 فرهنگسرای ارسباران + پلان

فرهنگسرای ارسباران + پلان

شنبه های نگاه آرل به تهران:خانه موزه مقدم

شنبه های نگاه آرل به تهران:خانه موزه مقدم

شنبه های طراحی صنعتی: جو کلومبو (Joe Colombo)

شنبه های طراحی صنعتی: جو کلومبو (Joe Colombo)

شنبه های نگاه آرل به تهران: کافه اوریانت به قدمت 75 سال

شنبه های نگاه آرل به تهران: کافه اوریانت به قدمت 75 سال

شنبه های نگاه آرل به تهران: حمام نواب

شنبه های نگاه آرل به تهران: حمام نواب

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir