۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : شنبه , ۱۴۰۲/۱۱/۱۴ ۲۰:۲۷

رنگ‌های بولد، به‌ویژه رنگ‌های خالص روشن مانند زرد، سبز، قرمز و آبی، در طراحی فضای داخلی ساختمان چه نقشی می‌توانند داشته باشند؟ با بررسی 3 نمونه طراحی داخلی، یعنی آرایشگاه نولاند، دفتر پست باند و کتابخانه مدرسه شانگهای، و 10 نمونه دیگر، به تاثیر بولد بودن رنگ در طراحی داخلی فضا پی خواهیم برد. رنگ در دکوراسیون داخلی وظیفه بالا بردن سطح انرژی، تعریف حدومرز فضا و سنت‌شکنی را ایفا می‌کند.

روانشناسی رنگ در طراحی داخلی

رنگ‌ها بر احساسات، احوال، عملکرد ذهنی، خلاقیت و راندمان کاری انسان‌ها تاثیر می‌گذارند. برای مثال، رنگ‌های سرد مانند آبی و سبز، حس آرامش ایجاد می‌کنند؛ اما رنگ‌های گرم مانند قرمز یا نارنجی، سطح انرژی افراد را بالا می‌برند. رنگ‌های خنثی مانند سفید یا خاکستری، احساسات روحانی و آسمانی را در انسان برمی‌انگیزند. البته هر فرد با توجه ویژگی‌های شخصیتی خود، می‌تواند تاثیر متفاوتی از یک ترکیب رنگ بپذیرد.
رنگ در دکوراسیون داخلی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. به همین دلیل، طراحان دکوراسیون داخلی ساختمان به رنگ همه المان‌ها ازجمله اثاثیه، فرم‌های طبیعی، لوازم دکوری و تجهیزات روشنایی در طراحی فضای داخلی توجه می‌کنند. رنگ در طراحی داخلی با توجه به کاربری ساختمان، خواسته‌های ساکنان یا اهداف مالکان و مشتریان تعیین می‌شود. معمولا در مورد طراحی داخلی منزل، هدف بالا بردن میزان آرامش ساکنان است؛ اما در مورد ساختمان‌های اداری، هدف بالا بردن سطح انرژی و میزان راندمان کاری است.

تاثیر برجسته بودن رنگ در طراحی داخلی این 3 نمونه فضا

برای فضاهایی مانند آرایشگاه، معمولا رنگ‌بندی خنثی و روشن انتخاب می‌شود تا فضا تمیز و آرامش‌بخش به نظر برسد. البته آرایشگاه نولاند می‌خواست علاوه بر حس تمیزی و آرامش، حس پویایی نیز داشته باشد. طراحان دفتر پست باند، می‌خواستند فضایی سنت‌شکنانه برای آن بسازند. رنگ در معماری داخلی یک مدرسه در چین نیز باید با کم‌ترین هزینه، فضای کتابخانه آن را مناسب می‌ساخت.

سالن آرایشگاه نولاند در شهر لایپزیگ کشور آلمان

سالن آرایشگاه نولاند، در یکی از محله‌های پرجنب‌وجوش شهر لایپزیگ به نام محله لایپزیگ رودنیتز قرار دارد. به همین دلیل، طراحان از رنگ‌های تند و پرانرژی استفاده کردند و با استفاده از رنگ در طراحی داخلی این آرایشگاه، فضای داخل آن را با محیط بیرون هماهنگ ساختند. البته محیط آرایشگاه باید آرامش‌بخش نیز باشد و حس پاکی و تمیزی را منتقل کند. درنتیجه، رنگ پس‌زمینه بر پایه رنگ‌های سفید و خنثی انتخاب شد و رنگ‌های بولد به صورت تکمیلی افزوده شدند.

 

پرانرژی بودن رنگ در معماری داخلی این آرایشگاه، تنها روش طراحان برای بالا بردن سطح انرژی فضا نبود؛ بلکه ترکیب بافت‌ها و متریال مختلف نیز در پویاسازی فضا موثر واقع شد. برای مثال، پرده‌های نیمه شفاف سبک با بافت متفاوتشان، به بخش‌بندی فضای داخلی کمک می‌کنند.
در کنار لطافت پرده‌ها، شاهد به‌کارگیری فولاد ضدزنگ در تجهیزات کاری مانند آینه و چراغ هستیم. فلزات معمولا در فضاهای شلوغ به کار می‌روند؛ به همین دلیل، در ترکیب با سبک مینیمال این فضا، نوعی تضاد و جسارت معنایی ایجاد کرده‌اند.

کاربرد خاص رنگ در این فضا

ویژگی منحصربه‌فرد طراحی این آرایشگاه، استفاده از رنگ به‌عنوان ابزاری برای تعیین حدومرز برخی فضاهای خاص و چشمگیر کردن آن‌ها است. قفسه‌ها و پلتفرم‌های گوناگون، با رنگ‌های بولد در یک پس‌زمینه خنثی برجسته شده‌اند. این نواحی برای تبلیغ یک محصول یا بالا بردن میزان جذابیت فضای داخلی آرایشگاه مورداستفاده قرار می‌گیرند.


نحوه به‌کارگیری رنگ در 2 طبقه

آرایشگاه نولاند، دو طبقه با کاربری متفاوت دارد. طبقه بالایی، بیشتر با پرده پوشیده شده است تا حس دنجی و حریم خصوصی را منتقل کند. البته برجستگی رنگ در دکوراسیون داخلی این فضا، مانع می‌شود که مشتریان حس پویایی فضا را به فراموشی بسپارند. طبقه پایین، برای مشتریانی که عجله دارند به‌صورت بازتر با رنگ‌های بولد مقطعی‌تر طراحی شده است.

استفاده از رنگ‌های خالص

در آرایشگاه نولاند، شاهد بازی بین رنگ‌ها، فرم‌ها، بافت‌ها، نور و اجزای مختلف هستیم. در این میان، نقش رنگ در طراحی داخلی این فضا بسیار بیشتر به چشم می‌آید. به‌خصوص رنگ‌های قرمز، آبی و زرد، حدومرزهای فضا را تعیین می‌کنند و سطح انرژی هر بخش از فضا را مشخص می‌سازند. گیاهان نیز یک رنگ در معماری داخلی این فضا می‌افزایند و سبز را به‌عنوان چهارمین رنگ خالص بولد معرفی می‌کنند.

دفتر پست و فروشگاه باند در شهر نینگبو کشور چین

شعبه اول دفتر پست منطقه باند، نخستین دفتر پستی بود که سرتاسر استان نینگبو ساخته شده بود. در سال 2020، مسئولان تصمیم گرفتند که شعبه دوم این دفتر را نیز در کناره‌های رود یانگ ژیانگ در منطقه باند بسازند. شعبه جدید باید به سبک تازه‌ای، نقش دفتر پست به‌عنوان مرکز ارتباطات اجتماعی را احیا می‌کرد.

ایده کلی پروژه

طراحی داخلی دفتر پست باند، هم حس نوستالژیک دفاتر پست را زنده می‌کند و هم مفهوم سنتی دفتر پست را با الهام از سبک طراحی مدرن در هم می‌شکند. معماران با بهره‌گیری از رنگ در طراحی داخلی این دفتر، سبک زندگی و جنبه‌های فرهنگی را در نظر گرفته‌اند. این دفتر مجموعا 3 طبقه دارد که به ترتیب شامل مرکز پست، فروشگاه سوغاتی و فضای بازی کودکان می‌شود. البته فضای بازی کودکان برای برگزاری رویدادها و جشن‌های مختلف نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.
افراد هنگام ورود به ساختمان جذاب دفتر پست باند، ابتدا با یک فضای مرتفع دو طبقه روبرو می‌شوند. طبقه 3، راه دسترسی متفاوتی از ساختمان کناری دارد و مرزهای آن بیشتر با المان‌های شیشه‌ای تعیین شده‌اند.

رنگ در دکوراسیون داخلی دفتر باند

ترکیب فرم‌های نوستالژیک با رنگ‌های خاص در این پروژه به ترکیب جنبه‌های سنتی با فضای مدرن انجامید. رنگ‌بندی سبز و سفید در این فضا با انواع مختلف از رنگ بولد قرمز ترکیب شده‌اند. البته بولدی یا برجسته بودن در این فضا تنها به رنگ سنت‌شکن قرمز محدود نمی‌شود. برای مثال، حائل‌های فلزی نیمه شفاف توری که سرتاسر پلکان و پیرامون طبقه دوم کشیده شده‌اند، به‌عنوان یک فرم بولد جسورانه، حال و هوای تازه‌ای به فضا می‌بخشند.
در طبقه دوم، قفسه‌هایی را می‌بینیم که تماما به رنگ تند زرشکی هستند. کف طبقه دوم، ترکیبی از سفید و سبز است و نورپردازی خنثی محیط نیز ترکیب این دو رنگ را بامعنا می‌سازد. مسئولان پروژه هنگام استفاده از رنگ در معماری داخلی این فضا از خود پرسیدند که چگونه می‌توانند نقش دفتر پست در جامعه را ارتقا دهند. به همین دلیل، 3 رنگ سبز و سفید و قرمز را جهت سنت‌شکنی برگزیدند. بدین ترتیب، کاربردهای بیشتری برای این دفتر پست قابل‌تصور می‌شود. البته آن‌ها از تنوع بیش‌ازحد رنگ‌ها خودداری کردند، زیرا تحول کاربردی مورد نظر آن‌ها را بی‌معنا می‌ساخت.

چندکاره بودن

افراد به مراجعه به این دفتر پست، می‌توانند هدایای خود را بخرند و برای عزیزانشان ارسال کنند. طبقه 3 نیز برای مراسم‌ها، رویدادها، جشن‌های ملی و به‌عنوان یک مرکز گردهمایی اجتماعی، کاربرد خود را خواهد داشت. رنگ در طراحی داخلی این دفتر، به چندکاره بودن و مدرن بودن آن کمک شایانی کرده است. در این فضا، دیگر از آن حس خشک و بی‌روح دفاتر پست قدیمی خبری نیست.

کتابخانه مدرسه موسیقی شانگهای شعبه هبی در شهر هبی کشور چین

یکی از شعبه‌های مدرسه ابتدایی و راهنمایی موسیقی شانگهای در شهر درجه 5 هبی قرار دارد. طراحان می‌خواسته‌اند همسو با توسعه شهری رو به رشد و پرهیجان در این شهر، مکانی پویا در طراحی این کتابخانه به وجود آورند. به دلیل محدودیت بودجه، افزودن المان‌های لوکس به این فضا مطلوب نبود؛ بلکه مسئولان با استفاده از ابزارهای مختلف ازجمله رنگ در معماری داخلی، به تشویق دانش آموزان به کتاب خواندن و یادگیری پرداختند.  

کلیات پروژه

ساختمان کتابخانه درست در مرکز سایت مدرسه قرار می‌گیرد. این ساختمان 3 طبقه، نقشه مربعی شکل دارد. یک پلکان بزرگ، طبقه یک را به طبقه 2 و 3 متصل می‌کند. طبقه 2 شامل یک نورگیر مرکزی و یک اشکوب می‌شود. رنگ در دکوراسیون داخلی کتابخانه این مدرسه، به کاهش هزینه‌ها کمک بزرگی کرده است؛ زیرا هدف اصلی این بود که فضا با حداقل هزینه به شکل دلخواه تغییر یابد.

مشکلات پروژه

پیش از هر چیز، ورودی نور در نورگیر مرکزی ساختمان باید تنظیم می‌شد و تهویه هوا از این دریچه موردبررسی قرار می‌گرفت. شیشه‌هایی با قابلیت کاهش نور مستقیم و پنل‌های آلومینیومی جهت هدایت نور استفاده شدند. پلکان پرسروصدای ساختمان نیز با سکوت موردنیاز برای کتابخانه همخوانی نداشت. فضای این پلکان تقسیم شد تا صدا کاهش یابد. طبقه 3 اتصال مستقیمی با دو طبقه دیگر نداشت. این طبقه تغییر کرد و به‌عنوان مکان مخصوص آموزگاران، به طبقات دیگر وصل شد.

تقسیم طبقات

پس از انجام پروژه طراحی داخلی، طبقه اول برای دانش آموزان ابتدایی، طبقه دوم برای دانش آموزان راهنمایی و طبقه سوم برای معلمان در نظر گرفته شد. معلمان با استفاده از حائل‌های شیشه‌ای در فضای خود، می‌توانند به طبقات دیگر نظارت کنند.
فضای طبقات دیگر با استفاده از قفسه کتاب، رنگ و دیگر لوازم، به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم شد تا دانش آموزان حس کشف، کنجکاوی و امنیت داشته باشند. با استفاده از میزهای رنگی، جزیره‌های مطالعه ساخته شدند که مکانی برای گفتگو و تبادل‌نظر دانش آموزان هستند.

متریال و رنگ در طراحی داخلی پروژه

دیوارها و سقف تماما به رنگ سفید درآمدند تا فضای کتابخانه روشن و تمیز به نظر برسد. البته بافت فضا هنوز می‌بایست تکمیل می‌شد. پنل های پلی کربناتی با بافت مجزای خود، پیرامون بخشی از فضا به نام «کوه کتاب» استفاده شدند. این پنل‌ها نیمه شفاف هستند و تا حدودی کتاب‌های رنگارنگ پشت قفسه را به نمایش می‌گذارند.
فیلتر نور در محیط ابتدا قرار بود با همین پنل‌های پلی کربناتی باشد؛ اما به دلیل احتمال آتش‌سوزی درجه B1، آن را با پنل های آلومینیومی تعویض کردند. برای کف، از کفپوش وینیلی حاوی PVC با رنگ‌های متنوع استفاده شد. موزاییک‌های چندرنگی که به این کف افزوده شده‌اند، نقش بخش‌بندی فضا و تعیین مرزها را دارند و البته کاهنده صدا نیز هستند. رنگ متنوع کف‌ها همراه با ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی، به‌ویژه در اثاثیه و قفسه‌ها، فضایی پویا و روح‌افزا می‌سازند.

انتخاب رنگ در طراحی داخلی پروژه

فضای کتابخانه باید تمیز و ساده می‌بود و حس زندگی و انرژی مثبت در آن موج می‌زد. انتخاب رنگ در معماری داخلی آن، با تمرکز بر همین دو هدف انجام شد. رنگ‌های خالص تند مانند سبز و زرد و قرمز برای این هدف مناسب بودند؛ اما جهت بالا بردن تاثیرگذاری آن‌ها، انتخاب یک پس‌زمینه خنثی سفیدرنگ ضرورت داشت. رنگ‌بندی سفید، فیلتر نور سفید و کاشی‌های سرامیکی سفید، حس آرامش را در محیط به وجود می‌آورند. در عوض، رنگ‌های غیرخنثی روی کف، اثاثیه و قفسه‌ها استفاده شده‌اند.

روانشناسی رنگ در طراحی داخلی کتابخانه

کفپوش طبقه اول برای دانش آموزان ابتدایی با رنگ‌های تیره‌تر آبی و قرمز-قهوه ای رنگ‌آمیزی شد تا حواس دانش آموزان را از مطالعه پرت نکند. طبقه دوم برای دانش آموزان متوسطه نورگیر بهتری داشت. افزودن رنگ‌های روشن‌تر در این فضا، جهت ایجاد حس پویایی انجام شد. با استفاده از اثاثیه، کفپوش ها، قفسه‌ها و رنگ در معماری داخلی طبقات، فضا بخش‌بندی شده است.

نقد و بررسی ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی 3 فضای مذکور

در هر 3 فضا، رنگ‌های بولد به‌طور خاص جهت تعریف حدومرز فضا کاربرد داشته‌اند. حس بینایی انسان، در مقایسه با دیگر جانداران، حساسیت بسیار ویژه‌ای روی رنگ‌ها دارد. به همین دلیل، رنگ در طراحی داخلی می‌تواند نقش بزرگی در شخصیت بخشی به فضا، تعریف مرزها و هدایت افراد ایفا کند. البته رنگ‌های بولد خالص مانند زرد، سبز، قرمز و آبی، می‌توانند سطح انرژی و پویایی را نیز افزایش دهند. در مورد دفتر پست باند، رنگ‌های برجسته نقش سنت‌شکنی و گسترش کاربردهای فضای دفتر پست را بر عهده گرفتند.
در مورد مدرسه شانگهای، هر گروه از رنگ‌های بولد برای دانش آموزان در بازه سنی متفاوت به کار رفتند. رنگ‌های تیره‌تر به‌منظور پیش‌گیری از حواس‌پرتی دانش آموزان کم سن کارآمد بودند. برای دانش آموزان در رده‌های بالاتر، رنگ‌های روشن توانستند سطح انرژی آن‌ها را برای مطالعه بالا ببرند. رنگ در معماری داخلی آرایشگاه نولاند نیز توانست پویایی فضا را افزایش دهد؛ چراکه رنگ پس‌زمینه باید خنثی و سرد می‌بود تا فضا پاک و آرامش‌بخش جلوه کند.

10 نمونه طراحی داخلی رنگارنگ دیگر

نظریه رنگ‌ها می‌گوید که همیشه نمی‌توانیم هر رنگی را با هر رنگ دیگری ترکیب کنیم. این نظریه بر اساس چرخه رنگ مطرح شده است و تعاریف، قوانین و اصول خاصی را برای استفاده از رنگ در دکوراسیون داخلی منزل عنوان می‌کند. البته، روانشناسی رنگ در معماری داخلی نیز با تاکید بر احساسات انسانی باید موردتوجه قرار گیرد. نمونه‌های زیر، به‌خوبی از این نظریه‌ها و اصول استفاده کرده‌اند.

 

 





 


 

جمع‌بندی

 
 
هرچند ترکیب‌های رنگی خنثی بیشتر به‌عنوان رنگ در معماری داخلی ساختمان به کار می‌روند؛ اما رنگ‌های بولد و روشن نیز جایگاه ویژه خود را دارا هستند. بولد بودن رنگ در طراحی داخلی کمک می‌کند تا فضا پرانرژی‌تر و پویاتر باشد. همچنین با بولد کردن رنگ در دکوراسیون داخلی ساختمان، می‌توانیم مرزهای فضا را بهتر مشخص کنیم. 3 نمونه طراحی داخلی آرایشگاه نولاند، مدرسه شانگهای و دفتر پست باند، این کاربردها را نشان می‌دهند.

https://foyr.com/learn/psychology-of-colors-in-interior-design/
https://www.archdaily.com/988845/noland-hair-salon-loeserbettels-design-studio?ad_source=search&ad_medium=projects_tab
https://www.archdaily.com/970509/bund-post-office-and-shop-yatofu-creatives?ad_source=search&ad_medium=projects_tab
https://www.archdaily.com/1011546/shanghai-conservatory-of-music-experimental-school-hebi-branch-library-interior-renovation-urbanus?ad_source=search&ad_medium=projects_tab
https://foyr.com/learn/color-theory-in-interior-design/
 

تعداد بازدید : ۲۲۹
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی فروشگاه لوازم آرایشی زنانه

طراحی فروشگاه لوازم آرایشی زنانه

10 نمونه طراحی داخلی سالن زیبایی و انستیتو

10 نمونه طراحی داخلی سالن زیبایی و انستیتو

طراحی داخلی آرایشگاه و سالن زیبایی Numero Uno

طراحی داخلی آرایشگاه و سالن زیبایی Numero Uno

طراحی دکوراسیون آرایشگاه زنانه با رنگ های دخترانه

طراحی دکوراسیون آرایشگاه زنانه با رنگ های دخترانه

معماری و طراحی داخلی سالن زیبایی

معماری و طراحی داخلی سالن زیبایی

طراحی آرایشگاه SLUNDRE  در ژاپن

طراحی آرایشگاه SLUNDRE در ژاپن

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir