۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : يکشنبه , ۱۴۰۲/۰۴/۲۵ ۰۲:۵۶

انگیزه ساخت و داشتن ویلا در گیلان یا مازندران

آیا تابه‌حال به یکی از دو استان گیلان و مازندران سفر کرده‌اید؟ آیا از طبیعت زیبای جنگل و آرامش گستره دریای خزر لذت برده‌اید؟ شاید اغراق نباشد اگر بگوییم که همه ما حداقل یک ‌بار آرزو کرده‌ایم که ای‌کاش ویلایی در شمال کشور داشتیم که اگر چنین می‌شد ما می‌توانستیم در آن به آرامش بیشتری برسیم. انگیزه‌های زیادی برای ساخت و داشتن ویلا در استان‌های گیلان و مازندران وجود دارد. ازاین‌بین به دو مورد از مهم‌ترین انگیزه‌ها اشاره می‌کنیم.
  • اولین هدف و انگیزه‌ای که فرد می‌تواند از ساخت ویلا در این دو استان داشته باشد، گذراندن تعطیلات است. آب‌وهوای مطلوب و مناظر طبیعی خارق‌العاده این دو استان باعث گرفتن این تصمیم می‌شود. بنابراین می‌توان ایام تعطیلی را در کنار عزیزان و در دامان طبیعت به شادی گذراند.
  • سرمایه‌گذاری یکی دیگر از انگیزه‌های ساخت و داشتن ویلا در استان‌های گیلان و مازندران است. خیلی از افراد ویلایی در شمال کشور می‌خرند تا علاوه‌بر گذراندن تعطیلات در آن بتوانند آن را اجاره بدهند و کسب درآمد کنند. عده‌ای نیز ویلایی در مناطق در حال رشد شمال کشورمان می‌خرند تا در آینده بتوانند آن را به قیمت مناسب‌تر به فروش برسانند.

چرا بهتر است به‌جای خرید ویلا، یکی برای خود بسازیم؟

فرد برای داشتن یک ویلای زیبا و دنج یا باید نسبت به خرید آن اقدام کند یا با خرید زمین، ویلایی برای خود بسازد. در این بخش به دو دلیل برای ارجحیت ساخت ویلا اشاره می‌کنیم:
  • فرد در هنگام ساخت ویلا می‌تواند آن را کاملا مطابق علایق و سلایق خود بسازد. در این حالت امکان انتخاب بین تمامی گزینه‌های موجود را دارد. در این صورت ویلایی مطابق سبک مورد علاقه خود خواهد داشت.
  • مورد مهم‌تر اینکه وقتی فرد ویلایی را می‌سازد، خیالش از همه بابت راحت‌تر است. زیرا فرد شخصا بر نوع و کیفیت مصالح به‌کاررفته نظارت دارد. در این حالت مصالح مطابق استانداردهای مدنظر فرد خریداری می‌شود.

نکاتی که باید برای ساخت ویلا در نظر گرفت

بعد از اینکه به سوال ساخت ویلا در گیلان بهتر است یا مازندران؟ پاسخ دادید. اگر تصمیم به ساخت ویلا برای خود دارید باید یک سری مراحل را طی کنید. انجام آن‌ها به شما کمک می‌کند که کار خود را به‌راحتی به‌پیش ببرید. در این قسمت این مرحله‌ها را به‌صورت مختصر بیان می‌کنیم:

برنامه‌ریزی

در وهله اول مانند تمامی کارها باید یک طرح کلی از تمامی آنچه می‌خواهید داشته باشد در سر بپرورانید. در این مرحله باید شهری را انتخاب کنید که می‌خواهید ویلایتان را در آن بسازید. این‌یک امر کاملا شخصی است و به سلیقه شما بستگی دارد. برخی افراد شهرهای توریستی را می‌پسندند و برخی شهرهای معمولی‌تر را. مسلما هزینه ساخت ویلا در شهرهای معمولی به‌مراتب کمتر از شهرهای توریستی است.

نوع ویلا

تصمیم بعدی که باید بگیرید این است که آیا می‌خواهید ویلایی ساحلی داشته باشید یا ویلایی جنگلی. این تصمیم نیز کاملا به خود شما مربوط می‌شود. بعدازاین تصمیم وارد مرحله بعدی می‌شوید.

کارهای قانونی

گرفتن مجوزهای قانونی، یکی از مراحل مهم است که باید طی شود. حتما قبل از اقدام به شروع مراحل ساخت، نسبت به اخذ مجوزهای قانونی اقدام کنید. در شمال کشور زمین‌هایی وجود دارد که اجازه ساخت ویلا در آن‌ها صادر نمی‌شود، بنابراین با انجام این مرحله می‌توانید با خیال راحت به ساخت ویلای خود بپردازید.

بررسی بودجه

مورد بعدی میزان بودجه شما است. شما باید بودجه کافی را برای این کار در نظر بگیرید. با توجه به شرایط خاص آب‌و‌هوایی شمال کشور و وجود بارندگی و رطوبت باید از مصالح درجه عالی و مرغوب استفاده کنید. عدم رعایت این موضوع باعث فرسودگی زودهنگام ویلایتان می‌شود.

ساخت ویلا در گیلان بهتر است یا مازندران؟

قبل از اینکه به این مسئله بپردازیم که ساخت ویلا در گیلان بهتر است یا مازندران؟ باید از این دو استان شناخت کافی داشته باشیم. همچنین باید تفاوت‌ها و شباهت‌ها و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را بررسی و مقایسه کنیم. 

معرفی اجمالی استان گیلان

گیلان یکی از سرسبزترین استان‌های کشور محسوب می‌شود که استان‌های مازندران، زنجان، قزوین و اردبیل آن را احاطه کرده‌اند. شهر رشت به‌عنوان مرکز آن، شهری توریستی شناخته می‌شود که هرساله مسافران زیادی را میزبانی می‌کند. از دیگر شهرهای معروف این استان باید به بندر انزلی، رودبار، صومعه‌سرا، فومن، تالش، رودسر، لاهیجان، و ماسال اشاره کرد. جاذبه‌های طبیعت‌گردی و گردشگری استان گیلان، تالاب انزلی، ساحل دریا، قلعه رودخان، آبشار لاتون، روستای پلکانی ماسوله، شیطان کوه، ماسال، آبشار دودوزن و جنگل گیسوم است. 

معرفی اجمالی استان مازندران

استان مازندران در سمت شرق استان گیلان قرار دارد. این استان توسط استان‌های گیلان، قزوین، قم، تهران، سمنان و گلستان محصور شده است. مازندران نیز طبیعتی زیبا و دل‌نشین دارد که باعث جذب مسافران زیادی می‌شود و مرکز آن ساری نام دارد. شهرهای چالوس، کلاردشت، رامسر، چمستان، نور، آمل، محمودآباد، بابلسر و نوشهر، شهرهای معروف آن هستند. از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری مازندران، جنگل دالخانی رامسر، دریاچه چورت ساری، روستای فیلبند، دریاچه سد لار، جنگل‌های دو هزار تنکابن نام دارند.

مقایسه دو استان گیلان و مازندران

بعد از به دست آوردن یک شناخت کلی، در مرحله بعد باید این دو استان را از جهات مختلف با هم مقایسه کنیم. با این کار می‌توانیم تصمیم بگیریم که ساخت ویلا در گیلان بهتر است یا مازندران؟

مقایسه از جهت آب‌وهوا

آب‌وهوای این دو استان مرطوب و با بارندگی زیاد همراه است. همین رطوبت و بارندگی باعث می‌شود که هوای پاک و دل‌انگیزی داشته باشند. ازنظر درجه حرارت باید گفت که مناطق ییلاقی استان مازندران نسبت به استان گیلان دمای کمی پایین‌تری دارند.

مقایسه از جهت طبیعت و جاذبه‌های طبیعی

برای پاسخ به این سوال که ساخت ویلا در گیلان بهتراست یا مازندران؟ نمی‌توان تفاوت زیادی از جهت طبیعت بین آن‌ها قائل شد. هردوی این استان‌ها دارای طبیعتی بی‌نظیر و دلربا هستند. انسان ساعت‌ها و روزها می‌تواند از زیبایی این طبیعت لذت ببرد. هرکسی طبق سلیقه‌ای که دارد یکی از این دو استان برایش جذاب‌تر است. 

مقایسه از جهت جاده‌های ییلاقی

استان‌های گیلان و مازندران دو استانی هستند که مقصد گردشگری بسیاری از افراد محسوب می‌شوند. خیلی از مسافران این دو استان را برای ییلاق و تعطیلات روزهای گرم خود انتخاب می‌کنند. هردوی آن‌ها جاذبه‌های طبیعی زیادی دارند، اما ازنظر دسترسی و مسیرها و جاده‌های منتهی به مناطق ییلاقی کمی با هم متفاوت هستند. گذشتن از جاده‌های ییلاقی استان مازندران به‌مراتب نسبت به استان گیلان آسان‌تر است. گیلان جاده‌های ییلاقی خاکی و صعب‌العبورتری دارد.

مقایسه از جهت فاصله شهر شما تا ویلا

خیلی از افرادی که ویلایی را در شهرهای شمالی می‌سازند، قصد دارند تا تعطیلات خود را در آن بگذرانند. به همین دلیل فاصله شهری که در آن زندگی می‌کنند تا ویلایشان اهمیت پیدا می‌کند. زیرا هرچقدر این فاصله کوتاه‌تر باشد، آن‌ها فرصت بیشتری برای تفریح در ویلایشان را دارند. بنابراین بازهم نمی‌توان دقیق گفت که ساخت ویلا در گیلان بهتر است یا مازندران؟

مقایسه از جهت جاذبه‌های گردشگری و تفریحی

استان مازندران علاوه‎بر اینکه جزو استان‌های برتر در زمینه طبیعت‌گردی شناخته می‌شود، دارای تفریحگاه‌ها و پاساژهای تفریحی و لاکچری زیادی نیز است. اکثر شهرهای استان مازندران علاوه‌بر مکان‌های تفریحی دسترسی آسان‌تری به دریا دارند. استان گیلان با وجود داشتن طبیعتی زیبا، ازنظر اماکن تفریحی و لاکچری بعد از مازندران قرار دارد. اما باید گفت که این استان در دوران رشد خود است و در سال‌های آینده رشد چشم‌گیری خواهد داشت.

مقایسه از جهت امکانات اقامتی

در این بخش باید گفت که پیدا کردن ویلا برای اسکان در استان مازندران به‌مراتب راحت‌تر از استان گیلان است. تعداد اقامتگاه‌های استان گیلان پاسخ‌گوی نیاز مسافرین مخصوصا در ایام تعطیلات نیست. به همین دلیل مسافران بیشتر ترجیح می‌دهند که تعطیلات خود را در مازندران بگذرانند. در نتیجه گردشگری استان مازندران رشد بیشتری یافته است و موجب پیشرفت و آبادانی استان می‌شود. 

مقایسه از جهت ترافیک

مسیرهای داخل شهری استان گیلان به‌دلیل داشتن بافت سنتی و تراکم زیاد دارای ترافیک است. همین امر باعث می‌شود افراد برای فرار از ترافیک، به بزرگ‌راه‌های بیرون شهر رو بیاورند. در استان مازندران نیز چون اماکن تفریحی و مراکز خرید بزرگ و زیبا زیاد است، تراکم مسافرین و درنتیجه ترافیک را شاهد هستیم.

مقایسه از جهت دسترسی به دریا و جنگل

برای پاسخ به این سوال که ساخت ویلا در گیلان بهتر است یا مازندران؟ توجه به یک نکته ضروری است. آیا شما دوست دارید ویلایتان نزدیک ساحل دریا باشد یا جنگل؟ اکثر ویلاها در استان مازندران هم به جنگل نزدیک هستند و هم می‌توانند آرامش ساحل دریا را داشته باشند. اما در استان گیلان اوضاع این‌گونه نیست. در استان گیلان ویلای شما یا باید به ساحل نزدیک باشد یا جنگل. این‌یک موضوع کاملا سلیقه‌ای و شخصی است. اما قبل از انتخاب شهر برای ساخت ویلای خود، حتما به این موضوع فکر کنید.

کجای گیلان ویلا بسازم؟

به این سوال نمی‌توان پاسخ دقیق داد. زیرا پاسخ دادن به آن به شرایط مختلفی بستگی دارد. همان‌طور که در بخش‌های قبل اشاره شد استان گیلان شهرهای مختلفی دارد. هرکدام از این شهرها دارای شرایط مختلفی هستند. مثلا شهرهایی مانند رشت، لاهیجان و انزلی به نسبت سایر شهرها امکانات بیشتری دارند، اما ازطرف دیگر قیمت زمین و ساخت‌وساز در آن‌ها بیشتر از سایر شهرهای استان گیلان است. این شهرها ترافیک سنگین‌تری نیز دارند و مسافران بیشتری را پذیرا هستند.
بنابراین توصیه می‌شود که این شرایط را با سلیقه و میزان بودجه‌تان تطبیق دهید و سپس تصمیم به انتخاب شهر بگیرید. از طرف دیگر، اگر قصد خرید و سپس اجاره یا فروش ویلایتان را دارید سعی کنید شهرهای کوچک‌تر را انتخاب نکنید. مشتری برای خرید و مسافر برای اجاره ویلایتان در شهرهای بزرگ‌تر راحت‌تر و سریع‌تر پیدا می‌شود.

کجای مازندران ویلا بسازم؟

در هنگام تصمیم برای ساخت ویلا در گیلان بهتر است یا مازندران؟ باید موقعیت شهرهای مازندران را نیز در نظر بگیریم. استان مازندران نیز مانند استان گیلان شهرهای معروف و پرترددی دارد. خرید زمین و ساخت ویلا در این شهرها به نسبت سایر شهرهای استان گران‌تر است. اگر بودجه‌ کافی دارید توصیه می‌شود در این شهرها ویلایتان را بسازید. مزیت داشتن ویلا در این شهرها را می‌توان به دسترسی کافی به امکانات رفاهی دانست. 
در استان مازندران شهرهای نوپایی مانند سرخ‌رود، ایزدشهر، رویان وجود دارند. این شهرها الان مانند شهرهای متل قو، عباس‌آباد، چالوس و غیره شناخته‌شده نیستند. اما آینده روشنی پیش روی آن‌ها است. خرید زمین و ساخت ویلا در این‌چنین شهرهایی در واقع سرمایه‌گذاری برای سال‌های آینده محسوب می‌شود.

هزینه ساخت ویلا در گیلان یا مازندران

با توجه به نوسانات بازار و تغییر قیمت‌های زمین و مصالح نمی‌توان به‌طور دقیق بیان کرد که هزینه ساخت ویلا در استان‌های گیلان یا مازندران چقدر است. عوامل مختلفی روی این قیمت‌ها و هزینه‌ها تاثیر دارند. برخی از این فاکتورهای تاثیرگذار را در این بخش معرفی می‌کنیم:

شهر

شهر انتخابی شما تاثیر به‌سزایی روی هزینه ساخت شما دارد. هرچه شهری بزرگ‌تر با امکانات تفریحی و رفاهی بیشتری انتخاب کنید، بودجه شما نیز باید بیشتر باشد. برخی شهرها درحال رشد هستند. برخی رشد کرده و به دوران سکون خود رسیده‌اند.

تعداد طبقات

تعداد طبقات ویلا نیز روی هزینه شما اثر دارد.  مسلم است که هزینه ساخت یک ویلای یک‌طبقه با ویلاهای دوبلکس و تریبلکس و غیره یکسان نیست.

مصالح

نوع مصالح به‌کاررفته نیز یکی از این عوامل است. گفتیم که به‌خاطر شرایط آب‌و‌هوایی شمال کشور باید از مصالح مرغوب استفاده کنید که مسلما هزینه را بالاتر می‌برد.

امکانات رفاهی

امکاناتی که قرار است ویلایتان را با آن تجهیز کنید نیز روی هزینه‌ها تاثیر دارد. این امکانات شامل، آلاچیق، استخر، سونا، جکوزی، فضای سبز و غیره است.

جمع‌بندی

خیلی سخت است که بتوان یکی از دو استان گیلان یا مازندران را برای پاسخ به سوال ساخت ویلا در گیلان بهتر است یا مازندران؟ نام برد. هرکدام از این دو استان مزایا و معایب خود را دارند. پاسخ به این سوال از فردی به فرد دیگر فرق می‌کند. این شرایط و سلایق افراد است که روی تصمیم نهایی تاثیر می‌گذارد. عواملی مانند طبیعت، مناطق ییلاقی، جاده‌ها، امکانات اقامتی و اسکان، مراکز خرید و تفریحی روی این تصمیم اثر می‌گذارد.
 
تعداد بازدید : ۵۴۳
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی ویلای شفاف Russet

طراحی ویلای شفاف Russet

طراحی خانه ویلایی بیوفیلیک با کانسپت فضایی باز برای زندگی

طراحی خانه ویلایی بیوفیلیک با کانسپت فضایی باز برای زندگی

طراحی ویلای چوبی و اجرای آن

طراحی ویلای چوبی و اجرای آن

طراحی ویلای 1090

طراحی ویلای 1090

ویلای آناناسی برای طرفداران باب اسفنجی

ویلای آناناسی برای طرفداران باب اسفنجی

معماری آپارتمان آجری در ویتنام

معماری آپارتمان آجری در ویتنام

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir