۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : شنبه , ۱۴۰۲/۱۲/۲۶ ۱۱:۳۰
انواع مختلف آجر و موارد استفاده آنها در معماری
تحریریه معماری آرل
اصطلاح آجر اغلب به عنوان مترادفی برای بلوک های صلب با خاک رس معمولی استفاده می شود ، اما موارد بیشتری نیزوجود دارد. آجر شاید از ابتدایی ترین متریال های ساختمانی باشد و می تواند برای طراحی ساختمان های مدولار ، بهینه و مهمتر از همه ، به صورت همه کاره کاربرد داشته باشد این مقاله محبوب ترین انواع آجرها را با توجه به کاربرد آنها در ساختمان بررسی می کند در ادامه با آرل همراه باشید......

تاریخچه استفاده از آجر در معماری

تمدنهای اولیه ابتدا از آجر به عنوان  متریال جایگزینی برای ساخت و ساز در مناطقی که درختان بزرگی برای تأمین چوب برای سرپناه وجود نداشت ، استفاده کردند. متداول ترین آجرهای سفالی امروزه از گل نرم ساخته شده و برای دوام بیشتر آنها را می سوزاندند. آجرهای سرامیکی از خاورمیانه ، آسیای جنوبی و اروپا سرچشمه گرفته اند و پایه و اساس ساخت سازه های مهمی مانند شهرهای باستانی سند در پاکستان بوده اند. با انقلاب صنعتی و قرن امپراتوری بریتانیا ، آجرهای خاک رس نه تنها در انگلستان بلکه در سراسر جهان به مصالح اصلی ساختمان تبدیل شدند.
از آن زمان ، فناوری ساختمان با تکنیک ها و مصالح جدید تکامل یافته است ، اما منطق استفاده از آجر ثابت است: این کوچکترین واحد ساختمانی در یک سیستم ساختمانی است. بنابراین ، توسعه یک پروژه با توجه به اندازه گیری آجر می تواند با جلوگیری از برش های غیر ضروری و پر کردن های نامنظم ، باعث صرفه جویی در منابع و کاهش ضایعات شود.
انواع مختلفی از آجرها با توجه به مصالح و روش های شکل دهی آنها وجود دارد. در اینجا 4 نوع رایج وجود دارد:

آجرهای سفالی

به طور سنتی ، آجرهای سفالی رایج ترین نوع هستند که از گل نرم ساخته شده و سپس در کوره سوزانده می شوند. از آنجا که خاک رس یک ماده اولیه طبیعی است که از خاک بدست می آید ، رنگ آجرها بسته به محل تولید آنها می تواند متفاوت باشد. این آجرها می توانند صلب ، توخالی ، نازک باشند و می توانند برای اهداف مختلفی در ساختمان مانند سسازه و پوشش استفاده شوند.

انواع مختلف آجر و موارد استفاده آنها در معماری
بلوک های بتنی

از سوی دیگر ، آجرهای بتنی از مخلوطی از سیمان ، ماسه ، سنگدانه ها ، مواد افزودنی و آب ساخته می شوند و معمولاً به عنوان بلوک بنایی مورد استفاده قرار می گیرند ، برای اطمینان از خواص لازم مورد آزمایش قرار می گیرند ، اما می توانند برای پوشش دیوارها نیز مورد استفاده قرار گیرند. این آجرها  در کنار آجرهای سرامیکی ، امروزه یکی از متداول ترین مصالح ساختمانی است.

انواع مختلف آجر و موارد استفاده آنها در معماری
بتن فوم

بتن فوم ، که به بتن سلولی نیز معروف است ، روش تولید متفاوتی دارد و در نتیجه آجرهایی با ویژگی های ساختمانی خاص ایجاد می کند. مخلوطی از آب ، سیمان ، آهک و پودر آلومینیوم ، یک ماده ایجاد می کند که عایق صوتی عالی و  دارای بازده حرارتی بهبود یافته است. همچنین ، از آنجا که بسیار سبک هستند ، بارهای ساختمان کاهش می یابد و می توان در هزینه و مصالح ساختمان صرفه جویی کرد.

آجرهای سازگار با محیط زیست

صنعت ساختمان همیشه در جستجوی مواد جدید سازگار با محیط زیست از نظر تولید است. به عنوان مثال ، آجر اکولوژیکی ، همچنین به عنوان آجر مدولار شناخته می شود ، یک واحد ساختمانی است که از مخلوط سیمان ، خاک و آب ساخته شده است ، کارآمدتر است و آلودگی کمتری دارد زیرا به صورت دستی یا با پرس هیدرولیک فشرده می شود و  روند سوزاندن درکوره از این پروسه حذف میگردد.
علاوه بر مصالح و روش های تولید ، درک هدف انواع مختلف آجر در ساختمان نیز مهم است. در سیستمهای معمول سازه ای با تیرها و ستونها ، آجرها را می توان به عنوان روکش استفاده کرد ، در حالی که در ساختمانهایی با بنایی سازه ای ، دیوارهای آجری باربر می توانند هم به عنوان پوشش ساختمان و هم به عنوان سازه عمل کنند. همچنین می توان از آجر به عنوان عناصر تزئینی یا روکش استفاده کرد.


نمای آجری

در این مورد ، آجرها فقط برای محوطه ساختمان و  نما استفاده می شوند ، نه به عنوان سازه. توجه به ویژگی های حرارتی و صوتی این ماده بسیار مهم است. گاهی اوقات دیوارها باید قبل از افزودن آجر عایق بندی شوند ، اما در برخی موارد ، می توان از خواص مواد مانند جرم حرارتی بالا آجر رس جامد استفاده کرد.

انواع مختلف آجر و موارد استفاده آنها در معماری
سنگ تراشی سازه ای

سنگ تراشی سازه ای هر دو قسمت ، محوطه ساختمان و سازه به کار میرود ، ساخت و ساز را بسیار کارآمد می کند ، که یک مزیت بزرگ است. برای این منظور ، رعایت خواص هر مصالح و همچنین اندازه آجرها برای اطمینان از مدولاسیون خوب برای پروژه مهم است.

انواع مختلف آجر و موارد استفاده آنها در معماری

آجرهای تزئینی

استفاده از آجرهای اکسپوز به عنوان پوشش با یک لایه نازک ضداب، مانند سیلانت ، رزین یا اکریلیک ، یک انتخاب رایج برای این نوع مصالح است و گاهی اوقات ، لزوم استفاده از آجر به معنای استفاده از آجر کامل نیست. حرکت های آجر یا استفاده در جهات و نیم اجرها به طرق مختلف یک جایگزین عالی  و زینتی است. برخی از نمونه های دیگر آجرهای تزئینی که می توانند با حرکت جلوه منحصر به فردی به پروژه ببخشند.
صرف نظر از نوع آجر ، مهمترین جنبه هنگام در نظر گرفتن این عنصر نحوه ادغام مصالح ساختمانی با پروژه است. پس از تعیین سیستم ساختمان و عناصر ساختمان در پروژه ، می توان طرح را مطابق آن انتخاب کرد تا در هزینه و مصالح صرفه جویی شود و  با جلوگیری از ضایعات و پسماندهای اضافی زمان اتمام کار را کاهش می دهد.

انواع مختلف آجر و موارد استفاده آنها در معماری

دلیل محبوب شدن آجر و استفاده از آن در انواع ساخت و ساز دقیقا چیست؟

با وجود نیازهای فیزیکی برای ساخت و ساز هر ساختمان، استفاده از آجر به‌عنوان یک مصالح ساختمانی امری نسبتا آسان و بی‌دردسر است. این مواد ساختمانی، دارای طیف گسترده‌ای از انواع و اشکال مختلف هستند که ممکن است بیش از صد مدل مختلف را شامل شوند؛ اما ویژگی‌های مشترکی نیز دارند.
از زمان‌های قدیم، آجرها به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مصالح ساختمانی به‌کار رفته‌اند و از آن زمان تا به امروز، محبوبیت آن‌ها رو به افزایش بوده است. این محصولات، باعث می‌شوند که در فرآیند ساختمانی هیچ محدودیتی وجود نداشته باشد و باتوجه‌به مهارت و انگیزه کارگران، می‌توانند سازه‌های بسیار زیبا و کارآمدی را ایجاد کنند.
هر چه انسان در کار با آجر، با تجربه‌تر و ماهرتر باشد، می‌تواند طرح‌ها و سازه‌های بیشتری را به‌وجود‌آورد. ساختمان‌ها و سازه‌هایی که با استفاده از آجر ایجاد می‌شوند، به‌دلیل زیبایی، مقاومت و دوام خود، تحسین و تقدیر عمومی ‌را به‌دنبال دارند.

دوام و ماندگاری بالای آجرها را دست کم نگیرید!

یکی از دلایل اصلی محبوبیت آجرها، دوام و ماندگاری بالای آن‌هاست. زمانی‌که یک سازه بر پایه آجر ساخته می‌شود، معمولا سال‌ها یا حتی قرن‌ها می‌تواند به کاربری خود ادامه دهد، بدون اینکه نیاز به تعمیرات یا بازسازی داشته باشد. این ویژگی سبب شده است که آجرها انتخاب اول برای ساختمان‌ها و سازه‌های مختلف باشند.

ترکیب طراحی مدرن و سنتی، تنها با استفاده از آجرها!

به‌علاوه، استفاده از آجر در ساختمان‌ها امکان ایجاد طراحی‌های مدرن یا سنتی را فراهم می‌کند و به معماران و سازندگان اجازه می‌دهد تا ساختمان‌هایی با جذابیت و زیبایی بیشتری را به‌وجود آورند.
با درنظر گرفتن تمام این مزایا و ویژگی‌های آجر، می‌توان ادعا کرد که این مصالح ساختمانی از جایگاه ویژه‌ای در صنعت ساخت‌و‌ساز برخوردارند و همواره یکی از گزینه‌های مطلوب برای احداث سازه‌های متنوع هستند.

آجر نسوز در انواع نماهای امروزی

آجر نسوز، یک ماده ساخته شده از ترکیب خاک نسوز و مواد معدنی متنوع است که شامل دی‌اکسید سیلیس، دی‌اکسید منیزیم، اکسید آلومینیوم و مقادیر کمی ‌از تیتانیوم می‌شود. میان مواد این آجرها، باتوجه‌به میزان تولیدی که در دمای بالا دارند، واکنش‌های شیمیایی رخ می‌دهد که نتیجه آن، آجرهایی بادوام و مقاومت بالا دربرابر شرایط مختلف محیطی است. ویژگی‌هایی از جمله مقاومت در برابر دما و آب، آجر نسوز را به انتخابی مناسب برای مصارف متعدد ساخت‌وساز تبدیل کرده‌اند.
از آجر نسوز در صنایع مختلف استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های جالب آجر نسوز، تنوع رنگی آن است که به‌صورت متنوع تولید می‌شود. این امر، به معماران و طراحان امکان می‌دهد تا با استفاده از آن در طرح‌ها و نماهای مختلف، زیبایی و جذابیت بیشتری را به ساختمان‌ها ببخشند.
به‌طورکلی، آجر نسوز به‌عنوان یک جایگزین مناسب و با دوام برای آجرهای سنتی در بسیاری از کاربردهای ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جمع‌بندی

آجرها به‌دلیل تنوع در جنس،‌اندازه و رنگ، در معماری بسیار متنوع هستند. انواع آجرها، شامل آجر نسوز برای ساخت کوره‌ و شومینه‌، آجر سفالی برای نمای ساختمان و کف‌پوش‌ها و آجر سفالی خشتی برای ساخت دیوارها و طراحی‌های داخلی استفاده می‌شوند. هر نوع آجر، به زیبایی و مقاومت خاص خودش در معماری ارزش می‌بخشد.
تحریریه معماری آرل
منبع: آرک دیلی

تعداد بازدید : ۲۷۹۶
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
معرفی متریال: طراحی آجرهای سفالی برای کاهش مصرف انرژی

معرفی متریال: طراحی آجرهای سفالی برای کاهش مصرف انرژی

تیره ترین بنای روی زمین در المپیک زمستانی 2018

تیره ترین بنای روی زمین در المپیک زمستانی 2018

اختراع دوباره آجر برای عصر معماری دیجیتال

اختراع دوباره آجر برای عصر معماری دیجیتال

موکت‌های نورانی

موکت‌های نورانی

معماری با سیستم های واکنشگرا به کمک درمان  اوتیسم می رود

معماری با سیستم های واکنشگرا به کمک درمان اوتیسم می رود

طراحی نماهای مدرن با متریال های نوین

طراحی نماهای مدرن با متریال های نوین

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir